Πώς θα σας φαινόταν να τροφοδοτείτε το σπίτι σας με ηλεκτρικό ρεύμα από το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο;


Το όχι και τόσο μακρινό μέλλον μπορεί να επιφυλάσσει μία άλλη πολύ ενδιαφέρουσα χρήση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Είναι ρεαλιστικό ότι τα ηλεκτρικά θα είναι σύντομα ικανά να τροφοδοτούν με ηλεκτρική ενέργεια τα σπίτια και οικιακές ηλεκτρικές συσκευές;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 21/12/2021

Οι τεχνολογικές δυνατότητες που ανοίγονται μπροστά μας με την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης, τη βιώσιμη κινητικότητα και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι τεράστιες και ανεξάντλητες. Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον θα δούμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με πολύ αυξημένη αποθηκευτική ικανότητα σε ενέργεια από σήμερα να μπορούν να τροφοδοτήσουν με ηλεκτρικό ρεύμα ακόμα και ολόκληρα σπίτια. Πόσο εφικτό και ρεαλιστικό φαντάζει αυτό;

Μέχρι τώρα, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θεωρείται απλώς ένα εναλλακτικό μέσο μεταφοράς στο συμβατικό αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα, το οποίο μπορεί να κινείται με μηδενικές εκπομπές ρύπων και επομένως να μην ρυπαίνει και να συμβάλλει σε ένα πιο φιλικό και υγιεινό περιβάλλον. Η χρήση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, παρότι επαναστατική στην φιλοσοφία της αυτοκίνησης, προς το παρόν περιορίζεται σε αυτό που λέει το όνομά του.  

Πολύ σύντομα όμως, ενώ η τεχνολογία των μπαταριών προχωρά, η χωρητικότητά τους αυξάνεται και οι χρόνοι φόρτισης θα μειώνονται σημαντικά. Σιγά σιγά θα ανοίγονται νέα μονοπάτια προς εξερεύνηση. Η χρήση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου ως συσκευή αποθήκευσης και παροχής ενέργειας είναι ένα από αυτά.

Κάτι παραπάνω από ένα αυτοκίνητο

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων γνωρίζουν πολύ καλά ότι μαζί με τα νέα τους ηλεκτρικά μοντέλα, τους ηλεκτροκινητήρες και τις μπαταρίες τους, θα πρέπει να εξελίξουν και να συμμετέχουν ενεργά στην ανάπτυξη τεχνολογίας που σχετίζεται με την ηλεκτρική κινητικότητα, καθώς απλά η κατασκευή οχημάτων θα είναι «άχρηστη» εάν δεν μπορούν να αναπτύξουν τις τεράστιες δυνατότητές τους σε ένα περιβάλλον προσαρμοσμένο στις ανάγκες τους.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει με τους φορτιστές και τις υποδομές φόρτισης. Ένα πανίσχυρο και τεχνολογικά προηγμένο ηλεκτρικό μοντέλο θα είναι ουσιαστικά «άχρηστο» και το βαθύ τεχνολογικό του υπόβαθρο ανεκμετάλλευτο εάν δεν συνοδευτεί από ανάλογη ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης.

Η Volkswagen  και η Hyundai  είναι δύο από τις πιο δημοφιλείς μάρκες που παράλληλα με την εξέλιξη των νέων ηλεκτρικών τους μοντέλων επενδύουν στην διάδοση και την χρηστικότητα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου και σε άλλους σχετικούς τομείς. Μοντέλα όπως τα Volkswagen ID.3 και Hyundai Ioniq 5 θα είναι οι πρωτοπόροι που θα πάνε την τεχνολογία και τις δυνατότητες των ηλεκτρικών οχημάτων ένα βήμα παραπέρα.

Και ένας από αυτούς τους τομείς είναι η δυνατότητα να μετατραπεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε κάτι περισσότερο από ένα απλό μέσο μεταφοράς, μετατρέποντάς το σε μία… κινούμενη μπαταρία έτοιμη να παρέχει ρεύμα στο σπίτι ή σε οικιακές συσκευές όταν χρειαστεί. Αυτό θα είναι δυνατό από το νέο έτος, χάρη στην αμφίδρομη φόρτιση των Volkswagen που διαθέτουν μπαταρία ενεργειακής χωρητικότητας 77 kWh.

Οι μπαταρίες του Volkswagen ID.3
Οι μπαταρίες του Volkswagen ID.3

Τα ηλεκτρικά μοντέλα της γερμανικής μάρκας με την μπαταρία των 77 kWh θα μπορούν να λάβουν μία over the air αναβάθμιση που θα τους επιτρέπει να μεταφέρουν ηλεκτρική ενέργεια σε οικιακό δίκτυο. Προβλέπεται μάλιστα ότι στο μέλλον θα μπορεί να πραγματοποιηθεί εκφόρτιση στο γενικό δίκτυο σε περίπτωση που χρειαστεί σταθεροποίησή του. Για να πραγματοποιηθεί η μεταφορά ενέργειας, εκτός από το λογισμικό που θα χρειάζεται στα αυτοκίνητα που έχουν ήδη παραδοθεί να είναι κατάλληλα για αυτόν τον τύπο χρήσης, θα χρειαστεί να υπάρχει ένα αμφίδρομο DC Wallbox.

Η Επικεφαλής στο Τμήμα Δικτύων φόρτισης και Ενέργειας της Volkswagen, Elke Temme
Η Επικεφαλής στο Τμήμα Δικτύων φόρτισης και Ενέργειας της Volkswagen, Elke Temme

Η Elke Temme, Επικεφαλής στο Τμήμα Δικτύων φόρτισης και Ενέργειας της Volkswagen και Διευθύνων Σύμβουλος της θυγατρικής της γερμανικής εταιρείας, Elli, λέει ότι «έχουμε έναν σαφή στρατηγικό στόχο. Θέλουμε να καταστήσουμε δυνατή τη χρήση των μπαταριών των ηλεκτρικών μας οχημάτων στην αγορά ενέργειας ως φορητές και ευέλικτες μονάδες αποθήκευσης ενέργειας. Τέτοιες επιλογές αποθήκευσης ενέργειας είναι απαραίτητες για την αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Επιπλέον, αυτό μπορεί επίσης να συμβάλει στο να γίνει η επαναφόρτιση του οχήματος σημαντικά φθηνότερη για τους καταναλωτές, και στη συνέχεια θα μπορούν να τροφοδοτούν το δημόσιο δίκτυο με τη δική τους ενέργεια».

Η εξωτερική παροχή ρεύματος του Hyundai Ioniq 5 μπορεί να παρέχει 3,5 kW για ηλεκτρικές συσκευές. Έτσι προσφέρει τη δυνατότητα να φορτίζετε άλλες συσκευές, όπως για παράδειγμα ηλεκτρικά scooters ή laptops, χρησιμοποιώντας το αυτοκίνητο ως μία τεράστια μπαταρία.

Μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα

Αυτή η τεχνολογία φυσικά χρειάζεται και την ανάλογη εγκατάσταση, όπως ένα σύστημα διαχείρισης ενέργειας στο σπίτι, το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για την έξυπνη φόρτιση του σπιτιού. Το σύστημα αυτό είναι σε θέση να παρακολουθεί τις ανάγκες των καταναλωτών ώστε να μπορούν να κλιμακώνουν και να διαχειρίζονται τον ενεργειακό τους εφοδιασμό με έξυπνο τρόπο.

Ήδη από το 2019, υπολογίζεται ότι 6.500 γιγαβατώρες ανανεώσιμης ενέργειας χάθηκαν στη Γερμανία, ενέργεια που θα ήταν αρκετή για να τροφοδοτήσει τους ηλεκτροκινητήρες 2,7 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων για ένα χρόνο.

Είναι απόλυτα κατανοητό ότι η επιτυχία ή όχι της ενεργειακής μετάβασης δεν εξαρτάται μόνο από την κοινωνική ευαισθητοποίηση ή την εξέλιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των τεχνολογιών τους, αλλά και από την έξυπνη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.