Πώς το Euro 7 μπορεί να σκοτώσει ένα μεγάλο μέρος των κινητήρων βενζίνης και ντίζελ


Το πρότυπο Euro 7 που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το 2025 φέρνει πολύ αυστηρά όρια εκπομπών ρύπων και αυτό θα κάνει τους κινητήρες βενζίνης και ντίζελ πολύ ακριβούς στην εξέλιξή τους. Αν αυτοί σταματήσουν να είναι κερδοφόροι για τους κατασκευαστές, τότε θα έρθει και το τέλος τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 8/9/2021

Οι αυστηροί κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του νέου προτύπου Euro 7 που θα τεθεί σε ισχύ το 2025 θα αναγκάσουν τη Mercedes-Benz να «κόψει» από την παραγωγή τους μισούς κινητήρες βενζίνης και ντίζελ τα αμέσως επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τα υψηλόβαθμα στελέχη της γερμανικής εταιρείας.

Και παρόλο που η Mercedes-Benz είναι από τους πρώτους κατασκευαστές που το δήλωσαν δημοσίως, δεν θα είναι η μόνη που θα αναγκαστεί να μειώσει σημαντικά την προσφορά της σε κινητήρες και ακόμη και σε αυτοκίνητα.

«Η Mercedes-Benz θα μειώσει τον αριθμό των παραλλαγών των κινητήρων, μεταβαίνοντας στο πρότυπο Euro 7, κατά περίπου 50%», δήλωσε με σαφήνεια ο MarkusSchäfer, οικονομικός διευθυντής (COO) της εταιρείας, σε συνέντευξή του στο Autocar. Συμπλήρωσε, πως οι επικείμενοι αυστηρότεροι κανονισμοί ρύπων θα κάνουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης να κοστίζουν περισσότερο, λόγω των πρόσθετων συστημάτων περιορισμού των εκπομπών ρύπων που απαιτούνται προκειμένου να πληρούν τα νέα όρια.

Ο MarkusSchäfer αναφερόταν στην ευρωπαϊκή γκάμα. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι θα σταματήσει να παράγει συγκεκριμένους κινητήρες για άλλες αγορές εάν η ζήτηση είναι αρκετά μεγάλη και κερδοφόρα για τη Mercedes. Αλλά στην Ευρώπη, η αλλαγή έχει ήδη ξεκινήσει. Για παράδειγμα, η νέα Mercedes-AMG C63 αποχαιρετά τον V8 και θα εξοπλίζεται με μια υβριδική έκδοση του 4κύλινδρου turbo των 2.0 λίτρων από την A45 AMG S.

Με αυτό τον τρόπο και με την υιοθέτηση των χαμηλότερου κυβισμού ισχυρών κινητήρων προωθείται η σταδιακή απόσυρση των μεγάλων 6κύλινδρων και 8κύλινδρων μοτέρ που ούτως ή άλλως οι πωλήσεις τους ήταν περιορισμένες.

Μία κίνηση που αναμένεται ότι θα ακολουθήσουν οι περισσότεροι κατασκευαστές στο άμεσο μέλλον, αφού η εξέλιξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης με τις τεχνολογίες που απαιτούνται για να πληρούν τους νέους κανονισμούς θα γίνει πολύ ασύμφορη. Ειδικά δε, στην περίπτωση κατασκευαστών με πιο ακριβά μοντέλα, όπου οι όγκοι πωλήσεων είναι μικρότεροι και δεν φέρνουν απόσβεση του κόστους εξέλιξης.   

Η είδηση αυτή φαίνεται ότι θα γίνεται όλο και πιο συχνή τα επόμενα χρόνια, καθώς οι νόρμες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα όρια εκπομπών ρύπων και μικροσωματιδίων σφίγγουν και γίνονται ολοένα και πιο αυστηρές.

Όλη η δυσκολία αυτών των αλλαγών έγκειται στην εφαρμογή του προτύπου Euro 7 το 2025. Αυτό δεν επικεντρώνεται τόσο στις εκπομπές CO2, όπως τα προηγούμενα Euro 6 και Euro 6d, αλλά στις εκπομπές επιβλαβών αερίων, όπως το οξείδιο του αζώτου (NOx), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και άκαυστοι υδρογονάνθρακες, καθώς και λεπτά σωματίδια.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να συμμορφωθούν με αυτό το πρότυπο για να πάρουν έγκριση τύπου τα νέα τους αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Με το πιο περιοριστικό πρότυπο Euro 7, ο στόχος είναι να μειωθούν οι ρύποι μεταξύ 60% και 90% και να περιοριστούν ή να εξαλειφθούν οι ρύποι που ήταν ανεκτοί προηγουμένως, όπως η αμμωνία (από τα καταλυτικά φίλτρα ντίζελ SCR με AdBlue), το μεθάνιο ή το οξείδιο του αζώτου.

Προσοχή όμως, καθώς ο κανόνας πηγαίνει παραπέρα. Για να ομολογηθεί ένα αυτοκίνητο, θα πρέπει να συμμορφώνεται με τα όρια εκπομπών που έχουν καθοριστεί σε οποιεσδήποτε συνθήκες και ανά πάσα στιγμή, όχι μόνο τη στιγμή της μέτρησης και της έγκρισης του. Αυτό κάνει τα πράγματα πολύ πιο δύσκολα, καθώς πολλοί κατασκευαστές προετοίμαζαν κατάλληλα τα νέα μοντέλα τους για μία μόνο μέρα τη στιγμή της μέτρησης.

Όλα τα νέα αυτοκίνητα επομένως, θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με ένα ολοκληρωμένο διαγνωστικό σύστημα που θα αναλύει τις εκπομπές ανά πάσα στιγμή. Επιπλέον, θα απαιτείται να διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τα όρια εκπομπών για περισσότερα από 200.000 χιλιόμετρα. Η πρόθεση είναι να αποτραπεί ένας κατασκευαστής από το να μπορεί να εξαπατήσει και να καμουφλάρει τις πραγματικές εκπομπές (βλέπε Volkswagen).

Έτσι, σύμφωνα με το Autocar, το οποίο είχε πρόσβαση στα προκαταρκτικά έγγραφα, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα θα έπρεπε να είναι εξοπλισμένα, εκτός από το σύστημα παρακολούθησης, με μια σειρά νέου εξοπλισμού.

Καταλύτες

Μεταξύ αυτών, ένας ηλεκτρικός καταλύτης, ο οποίος τον θερμαίνει από την αρχή της εκκίνησης του κινητήρα (οι καταλύτες λειτουργούν πολύ πάνω από τους 400° C, δηλαδή μετά από περίπου 15 χιλιόμετρα), δύο τρισδιάστατους καταλύτες, ένα φίλτρο σωματιδίων και ένα σύστημα SCR με επιλεκτική καταλυτική μείωση της αμμωνίας.

Περισσότερος εξοπλισμός, υψηλότερες τιμές

Αυτή η σειρά εξοπλισμού αναμενόμενα θα αυξήσει το κόστος ανάπτυξης και τελικά την τιμή των αυτοκινήτων. Και η πρώτη συνέπεια θα είναι ότι ένα μεγάλο μέρος των σημερινών κινητήρων θα σταματήσει απλά να πουλάει στην αγορά. Το υπερβολικό κόστος μπορεί να κρύβεται κάτω από την λογικά υψηλή τιμή σε ένα αυτοκίνητο υψηλών προδιαγραφών με ισχυρό κινητήρα, καθώς οι πελάτες είναι ήδη πρόθυμοι να πληρώσουν ένα αυξημένο αντίτιμο για αυτό το μοντέλο.

Ωστόσο, το πέρασμα αυτού του επιπλέον κόστους στον πελάτη ενός αυτοκινήτου κάτω των 20.000 ευρώ θα είναι πολύ πιο περίπλοκο και δύσκολο για τους κατασκευαστές. Και όσο πιο προσιτό είναι το αυτοκίνητο, τόσο πιο δύσκολο θα είναι για την εταιρεία να δικαιολογήσει την αύξηση της τιμής.

Δεν είναι τυχαίο το παράδειγμα των πρόσφατων δηλώσεων του CEO της VW, Herbert Diess, που είπε ότι είναι πολύ μεγάλος πονοκέφαλος η ενσωμάτωση αυτών των συστημάτων στο επόμενο Polo και ότι προσπαθούν να μην γίνει πολύ ακριβό.

Έτσι, το Euro 7 θα μπορούσε να σηματοδοτήσει το οριστικό τέλος των μικρών οχημάτων πόλης, όπως το Hyundai i10. Είναι αυτοκίνητα που αγοράζονται σε μεγάλο βαθμό για την προσιτή τιμή τους, αλλά οι όγκοι πωλήσεων δεν θα επέτρεπαν την απορρόφηση του επιπλέον κόστους και η τιμή τους θα έπρεπε να αυξηθεί υπερβολικά, χάνοντας τον λόγο ύπαρξής τους.

Στις μεγαλύτερες κατηγορίες των πολλαπλών χρήσεων οχημάτων και των μικρών, πολλές εκδόσεις θα μπορούσαν να εξαφανιστούν, εκτός εάν έχουν κάποια μορφή ηλεκτρισμού, όπως για παράδειγμα το υβριδικό Toyota Yaris, ή το Honda Jazz. Ομοίως, αυτό θα μπορούσε να σημάνει το τέλος πολλών εκδόσεων ντίζελ μοντέλων. Στο τέλος, οι κινητήρες που θα εξαφανιστούν τελείως θα είναι οι λιγότερο πωλημένοι και για τους οποίους είναι κερδοφόρο να εφαρμοστούν όλα αυτά τα νέα μέτρα.

Προς το παρόν, στο βαθμό που γνωρίζουμε δεν υπάρχει τίποτα σίγουρο, αλλά μέσα στο 2021 θα οριστικοποιηθεί το πρότυπο Euro 7. Το τρέχον έτος είναι αυτό των συζητήσεων σχετικά με τα επιτρεπόμενα όρια που θα συμπεριληφθούν στο πρότυπο Euro 7. Αυτό θα είναι και το πρώτο βήμα για την πλήρη εξάλειψη των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης που σχεδιάζεται για το 2035.