CAR AND DRIVER ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΑΥTΟΚΙΝΗΤΟΥ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Πόσο καθαρός είναι ο αέρας στις πόλεις; 14/3

  • img

Οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων προχώρησαν σε μία έρευνα, η οποία δείχνει πόσο μολύνεται η ατμόσφαιρα από τα καυσαέρια που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα; Έχει επιδεινωθεί ή βελτιωθεί η κατάσταση σε σχέση με το παρελθόν;

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ

Ο αέρας στις πόλεις (λέγεται από πολύ κόσμο πως) γίνεται όλο και χειρότερος σε ποιότητα. Άλλωστε, αυτό υποστηρίζεται στις διάφορες συζητήσεις σχετικά με το diesel. Βέβαια, αυτό που πολύ συχνά αποσιωπάται είναι το εξής: Μόνο στο πλαίσιο της κυκλοφορίας των οχημάτων έχει μειωθεί το σύνολο των εκπεμπόμενων οξειδίων του αζώτου (NOx) από το 1990 κατά 70%! Κι αυτό έγινε εφικτό, αν και η κυκλοφορία και η κατοχή των διάφορων οχημάτων έχει σαφώς αυξηθεί από τα τέλη της δεκαετίας του 1990. Επομένως, τα μοντέρνα αυτοκίνητα εκπέμπουν στη σύγχρονη εποχή εμφανώς πολύ λιγότερα καυσαέρια.

Με αυτά τα δεδομένα, η ποιότητα του αέρα στις πόλεις είναι σήμερα σημαντικά καλύτερη σε σχέση με παλιότερα. Ωστόσο, η καταμετρημένη επιβάρυνση του αέρα με οξείδια του αζώτου είναι σε πολλές πόλεις του βορρά της Ευρώπης αρκετά πιο πάνω από το όριο, που προβλέπει ο νόμος. Έτσι, έχουν γίνει πλέον σχετικά δύο όρια: Ο λεγόμενος μέσος όρος του έτους , ο οποίος σύμφωνα με την Ε.Ε. δεν επιτρέπεται να ξεπερνά στους σταθμούς μέτρησης τα 40 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο. Το 2016, λοιπόν, αυτός ο μέσος όρος ξεπεράστηκε σε 82 γερμανικές πόλεις.

Η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ επιτρέπει για παράδειγμα τιμές που δεν ξεπερνούν τα 100 μικρογραμμάρια, δηλαδή το όριό τους είναι κατά 2,5 φορές ελαστικότερο αυτού της Γερμανίας. Το 2ο όριο σχετίζεται με την επιβάρυνση κατά μέσο όρο σε διάρκεια μίας ώρας και βρίσκεται στα 200 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα. Αυτή η τιμή επιτρέπεται να ξεπεραστεί σε ένα σταθμό μέτρησης το πολύ 18 φορές το χρόνο. Για παράδειγμα, στη Στουτγκάρδη, αυτή η τιμή ξεπεράστηκε έως και πριν από πάνω από 10 χρόνια (2006) 853 φορές. Πάντως, έως τα μέσα του 2017 αυτό το όριο ξεπεράστηκε μόλις 3 φορές.

Πώς ερμηνεύεται αυτή η βελτίωση; Κατ’ αρχάς, οι υψηλές μετρήσεις σε οξείδια του αζώτου καταγράφονται στις περιοχές των σταθμών μετρήσεων που οι όροφοι των κτηρίων φτάνουν ψηλά, αλλά και κοντά σε ανοικτές πράσινες εκτάσεις. Επομένως, ο αέρας στις πόλεις -της Γερμανίας, τουλάχιστον- βρίσκεται συνολικά σε καλό επίπεδο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ