Σε αυτές τις χώρες η μετακίνηση με τα M.M.M είναι δωρεάν για όλους


Δείτε ποιες ευρωπαϊκές χώρες ανοίγουν δωρεάν τις πόρτες των λεωφορείων και των τρένων στους πολίτες και τους λόγους για τους οποίους πήραν αυτή την απόφαση.

  • 1/12/2022

Πριν από μερικούς μήνες η γερμανική κυβέρνηση προχώρησε στη εφαρμογή μιας σειράς μέτρων ώστε να ανακουφίσει τους πολίτες από τις τρομακτικές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων που έχουν προκληθεί σε μεγάλο βαθμό από τον πόλεμο που μαίνεται στα εδάφη της Ουκρανίας.

Μεταξύ αυτών ήταν και η έκπτωση στη μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έναντι μόλις 9€ η οποία έχει ως στόχο να προτρέψει τους πολίτες να αφήσουν παρκαρισμένα τα προσωπικά τους οχήματα και να χρησιμοποιήσουν τις δημόσιες συγκοινωνίες έναντι ενός συμβολικού τιμήματος.

Μπορεί σε εμάς η συγκεκριμένη απόφαση να μοιάζει ως κάτι το τεράστιο αλλά κοιτώντας κανείς τι ισχύει σε άλλες χώρες της Ευρώπης τότε θα διαπιστώσει πως υπάρχουν κράτη που παρέχουν τις δημόσιες συγκοινωνίες στη διάθεσή του κοινού εντελώς δωρεάν! Πάμε να δούμε ποιες είναι αυτές…

Λουξεμβούργο

Η πρώτη χώρα στον κόσμο που καθιέρωσε τη δωρεάν είσοδο στις δημόσιες συγκοινωνίες. Από την 1η Μαρτίου του 2020 κανείς δεν χρειάζεται να αγοράσει εισιτήριο για να χρησιμοποιήσει το δίκτυο και αυτό ισχύει τόσο για τους πολίτες όσο αλλά και για τους ξένους, καθώς είναι καταμετρημένο ότι σχεδόν το 45% των εργαζομένων ταξιδεύουν από γειτονικά κράτη (Βέλγιο, Γερμανία, Ολλανδία).

Οι λόγοι που οδήγησαν την κυβέρνηση στο να πάρει αυτή την απόφαση ήταν πολλοί, με τον βασικότερο να αφορά τη μείωση των οχημάτων στους δρόμους, μιας και το Λουξεμβούργο ήταν η χώρα με τον υψηλότερο αριθμό αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους σε όλη την Ευρώπη. Προφανώς η λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έχει το κόστος της το οποίο καλείται πλέον να καλύψει ο μέσος φορολογούμενος μέσα από τον προϋπολογισμό του κράτους.

Μάλτα

Η Μάλτα από την 1η Οκτωβρίου του 2022 έγινε η δεύτερη ευρωπαϊκή χώρα που παρέχει δωρεάν Μέσα Μαζικής Μεταφοράς τόσο στους πολίτες όσο και στους επισκέπτες της. Η ανακοίνωση του μέτρου έγινε τον Οκτώβριο του 2021 και στόχος είναι -και σε αυτή την περίπτωση- να μειωθεί ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους.

Το πρόγραμμα θα χρηματοδοτήθηκε από τον κρατικό προϋπολογισμό και οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να υποβάλλουν αίτηση για να πάρουν το ειδικό εισιτήριο που θα τους δίνει το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τρένα και λεωφορεία χωρίς να πληρώνουν αντίτιμο. Αξίζει να σημειωθεί πως η μετακίνηση στο δημόσιο δίκτυο μεταφορών ήταν δωρεάν για τις ηλικίες 14-20 και άνω των 70, φοιτητές και πολίτες με αναπηρία.

Πάντως μετά την ανακοίνωση του μέτρου υπήρξαν φωνές που έλεγαν ότι για να μπορέσει να αποδώσει θα πρέπει να βελτιωθεί η συχνότητα των δρομολογίων η οποία μέχρι και σήμερα παραμένει προβληματική και αποτρέπει τους πολίτες από το να τα χρησιμοποιήσουν.

Η πόλη Hasselt στο Βέλγιο

Εκτός από χώρες υπάρχουν και μεμονωμένες ευρωπαϊκές πόλεις που προσφέρουν δωρεάν πρόσβαση στις δημόσιες συγκοινωνίες και μία από τις πρώτες που το εφάρμοσε ήταν η βελγική πόλη Hasselt των 70.000 κατοίκων. Η απόφαση πάρθηκε το 1997 και το 2013 αποφασίστηκε να την πάρουν πίσω λόγω του αυξημένου κόστους του προγράμματος το οποίο δεν ήταν πια βιώσιμο.

Το Tallin της Εσθονίας

Από το 2013 όλοι οι κάτοικοι του Tallin μπορούσαν να χρησιμοποιούν τα δημόσια μέσα μεταφοράς εντελώς δωρεάν. Η απόφαση πάρθηκε ώστε να διευκολύνει όλους εκείνους που χρησιμοποιούσαν τα Μ.Μ.Μ. και τους είχε «χτυπήσει» η οικονομική κρίση. Μέχρι και σήμερα το πρόγραμμα προχωρά κανονικά ωστόσο υπάρχουν παράπονα από τους πολίτες σχετικά με τις συνδέσεις μεταξύ των μέσων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα αρκετοί να γυρίζουν την πλάτη στο δίκτυο και να επιλέγουν τα προσωπικά τους οχήματα για την καθημερινή μετακίνηση.  

Η Δουνκέρνη της Γαλλίας

Η Δουνκέρνη αποτελεί το παράδειγμα της πόλης που η εφαρμογή της δωρεάν μετακίνησης απέδωσε καρπούς. Από το 2018 που εφαρμόστηκε το μέτρο έχει μειωθεί σημαντικά η κίνηση στους δρόμους. Σε έρευνα που έγινε μόλις το 1/3 των πολιτών εμφανίστηκε πιστό στα οχήματά τους ενώ οι περισσότεροι από τους μισούς δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν σε σταθερή βάση τα λεωφορεία για τις καθημερινές μετακινήσεις. Μάλιστα υπήρξε και ένα 5% που δήλωσε πως το μέτρο τους βοήθησε να πάρουν την απόφαση να πουλήσουν το αυτοκίνητό τους ή να μην αγοράσουν ένα δεύτερο.

Οι άλλοι

Από εκεί και πέρα υπάρχουν μεμονωμένες περιπτώσεις δωρεάν μετακίνησης σε διαφορετικες πόλεις της Ευρώπης. Για παράδειγμα στα νησιά της Δανίας εφαρμόστηκε προσωρινά η δωρεάν επιβίβαση στις δημόσιες συγκοινωνίες για να ενισχυθεί η τουριστική βιομηχανία που είχε καταρρεύσει μετά το ξέσπασμα της πανδημίας.

Μάλιστα το καλοκαίρι του 2020 και του 2021 η επιβίβαση στα πλοία που ταξίδευαν στα νησιά ήταν δωρεάν για αυτούς που δεν είχαν αυτοκίνητο. Πλέον, οι διελεύσεις δεν είναι δωρεάν αλλά οι πολίτες και οι επισκέπτες επωφελούνται από τις μειωμένες τιμές των εισιτηρίων.

Την ίδια στιγμή στο Παρίσι υπάρχουν συγκεκριμένες ημέρες τον χρόνο που η είσοδος στα Μ.Μ.Μ. είναι δωρεάν. Αυτό ισχύει όταν υπάρχει μεγάλη επιβάρυνση της ατμόσφαιρας από τους ρύπους. Ωστόσο σύμφωνα με έρευνες η κυκλοφορία των οχημάτων σπάνια μειώνεται περισσότερο από 10% αυτές τις ημέρες, με τους Παριζιάνους να γυρίζουν την πλάτη στις δημόσιες συγκοινωνίες ακόμα και όταν οι υπηρεσίες τους προσφέρονται δωρεάν.

Ποιοι μετακινούνται δωρεάν στην Αθήνα

Στην Αθήνα υπάρχουν κάποιες μεμονωμένες κατηγορίες πολιτών που έχουν δικαίωμα να μετακινούνται δωρεάν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτοί είναι οι:

  • Παιδιά από 6 ετών και κάτω ανεξαρτήτου εθνικότητας
  • Άτομα με Ειδικές Ανάγκες
  • Άνεργοι, εγγεγραμένοι στον ΟΑΕΔ
  • Στρατιώτες θητείας
  • Ένστολο προσωπικό Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη (αστυνομικοί, πυροσβέστες)
  • Προσωπικό Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής
  • Προσωπικό ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ

Πηγή: Deutsche Welle