Σε δύσκολη θέση τα plug-in υβριδικά στην Ευρώπη


Οι αλλαγές στους κανονισμούς για τους ρύπους και η διακοπή των οικονομικών ενισχύσεων σε μεγάλες αγορές, αλλάζουν τις προοπτικές για αυτά τα μοντέλα.
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 15/12/2018

Τα plug-in υβριδικά έκαναν την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια, αποτελώντας ένα μάλλον μεταβατικό στάδιο προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό των αυτοκινήτων. Σε αρκετές μεγάλες αγορές έγιναν δεκτά με ιδιαίτερο ενθουσιασμό, ο οποίος βεβαίως σε μεγάλο βαθμό έγινε ακόμα πιο έντονος από τα οικονομικά κίνητρα που δίνουν οι κυβερνήσεις για την αγορά τους. Ακόμα και αν είναι πλέον κοινό μυστικό σε όλους ότι οι καταναλωτές απλά εκμεταλλεύονται αυτά τα κίνητρα και στην πλειοψηφία τους κινούν τα οχήματα όχι με την μπαταρία αλλά με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Η συγκεκριμένη αυτή κατηγορία βρίσκεται πλέον υπό πίεση, καθώς οι νέοι κανονισμοί για τους ρύπους και οι πιο κοντά στην πραγματικότητα μετρήσεις έχουν αλλάξει πολλά δεδομένα. Οι πωλήσεις τους για το πρώτο εξάμηνο είχαν εκτοξευθεί κατά 46% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017, στις 94.999 μονάδες, με πρωταγωνιστή το Mitsubishi Outlander. Όμως από εδώ και πέρα τα πράγματα θα αλλάξουν.

Αρκετά μοντέλα με βάση τις νέες μετρήσεις ξεπερνούν τα 50 gr/km διοξειδίου του άνθρακα, το οποίο είναι και το όριο για να ισχύσουν οι επιδοτήσεις. Επιδοτήσεις που δεν είναι διόλου αμελητές καθώς φθάνουν τις 3.000 ευρώ στην Γερμανία και περίπου 2.800 ευρώ στην Βρετανία. Στην Βρετανία, η οποία είναι και η μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης για αυτά τα μοντέλα, το όριο είναι 75 g/km, όμως τον Οκτώβριο η κυβέρνηση ανακοίνωσε την κατάργηση της επιδότησης στα plug in θεωρώντας ότι η αγορά έχει πια πάρει τον δρόμο της και δηλώνοντας ότι επιθυμεί πλέον να ενισχύσει τα καθαρόαιμα ηλεκτρικά μοντέλα.

Η ιστορία πάντως έχει δείξει ότι αν αφαιρέσεις τις οικονομικές ενισχύσεις η αγορά πέφτει δραματικά. Η Ολλανδία ήταν  πρώτη χώρα σε πωλήσεις plug in υβριδικών το 2015, χάρη σε φοροαπαλλαγές σε εταιρικά αυτοκίνητα αυτού του είδους. Όμως ένα χρόνο μετά οι απαλλαγές αυτές καταργήθηκαν με αποτέλεσμα η αγορά των plug in υβριδικών να πέσει κάτω από το μισό, γύρω στις 20.000. Και για φέτος, στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, η αγορά τέτοιων μοντέλων στην Ολλανδία είμαι μόλις στα 1.106 αυτοκίνητα. Όλο αυτό έγινε γιατί η Ολλανδική κυβέρνηση διαπίστωσε και στην πράξη αυτό που προαναφέραμε: ότι ελάχιστοι έμπαιναν στον κόπο να φορτίζουν τις μπαταρίες και κυκλοφορούσαν με βενζίνη.

Οι αλλαγές αυτές έχουν θορυβήσει τους κατασκευαστές που βλέπουν πια με σκεπτικισμό την ανάπτυξη περισσότερων plug in υβριδικών, τα οποία εκτός από πολύπλοκα είναι και ακριβά στην παραγωγή τους. Η Toyota για παράδειγμα δεν φαίνεται διατεθειμένη να επεκτείνει την γκάμα των μοντέλων της πέρα από το Prius ενώ η VW ήδη απέσυρε από την αγορά τα Golf GTE και Passat GTE, χωρίς να υπάρχει στον ορίζοντα αντικαταστάτης τους. Αντίστοιχη είναι η εικόνα στις BMW, Mercedes-Benz και Porsche που είτε "παγώνουν" κάποια μοντέλα είτε τα καταργούν εντελώς.

Για άλλους πάντως κατασκευαστές (όπως η Skoda για παράδειγμα) τα plug in υβριδικά διατηρούν το εμπορικό τους ενδιαφέρον. Και πάντως είναι χρήσιμα καθώς είναι η μοναδική επιλογή για να φέρουν τον μέσο όρο του διοξειδίου του άνθρακα της γκάμας τους στα 95 g/km μέχρι το 2021 όπως είναι υποχρεωμένοι από την ΕΕ. Τα συγκεκριμένα μοντέλα με τις τιμές των 50 g/km είναι προφανώς ιδιαίτερα χρήσιμα, ενώ όπου χρειάζεται λόγω της αλλαγής των μετρήσεων με βάση το WLTP οι εταιρίες είναι έτοιμες να ανεβάσουν την χωρητικότητα των μπαταριών, όπως έγινε πρόσφατα με το Mitsubishi Outlander.

Άλλοι, όπως το γκρουπ PSA βλέπει στο άμεσο μέλλον την γκάμα των EV της να διαχωρίζεται σε αμιγώς ηλεκτρικά για τα μικρά μοντέλα, και σε plug-in υβριδικά για τα μεγαλύτερα, τα οποία συνήθως κάνουν μεγαλύτερες αποστάσεις και είναι σε κάθε περίπτωση ικανά να αντέξουν το επιπλέον βάρος των μπαταριών σε συνδυασμό με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Αρκετοί αναλυτές πιστεύουν ότι η αγορά των plug-in υβριδικών, παρά το φρενάρισμα που σημειώνεται αυτό τον καιρό, θα διατηρηθεί ανοδική, φθάνοντας τα 1,9 εκατομμύρια μονάδες το 2025. Λιγότερο αισιόδοξες και πιο προσγειωμένες φωνές κάνον λόγο για περίπου 1,2 εκατομμύρια μονάδες, ή το 5,8% της αγοράς, όταν τα καθαρόαιμα ηλεκτρικά προβλέπεται να έχουν ένα 11% της αγοράς στα 2,3 εκατομμυρια μονάδες.

Όπως και να έχει πάντως, η πορεία των plug in υβριδικών εξαρτάται αυτή την εποχή άμεσα από τις προθέσεις της εκάστοτε κυβέρνησης και τις ενισχύσεις που δίνει, κάτι που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο δυσχεραίνει την όποια δυνατότητα για προβλέψεις για το μέλλον.
Πηγή: ΑΥΤΟΜΟΤIVE NEWS