Συνέντευξη Δ. Μάρδας: «Το αυτοκίνητο της Namco θα είναι ευρωπαϊκών προδιαγραφών για να εξάγεται παντού!»


Η Namco εργάζεται πάνω στην κατασκευή του πρώτου αμιγώς ελληνικού EV, με τον κ. Δημήτρη Μάρδα, πρώην Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, να βρίσκεται στο πηδάλιο του οικονομικού πλαισίου του φιλόδοξου project. Ποιες είναι οι δυσκολίες και πόσο σύντομα θα δούμε το αυτοκίνητο να παράγεται στη Θεσσαλονίκη; 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: NAMCO
  • 14/10/2022

Η είδηση «έσκασε» σαν βόμβα πριν από μερικές ημέρες όταν ο κ. Δημήτρης Μάρδας με ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter εμφανιζόταν να κάθεται στο ίδιο τραπέζι με στελέχη της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Namco.

Στη λεζάντα ο Καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ και πρώην Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών και Υφυπουργός Εξωτερικών, κ. Δημήτρης Μάρδας, μάς ενημέρωνε ότι σκοπός της συνάντησης ήταν η συζήτηση πάνω σε ένα μεγάλο project που ετοιμάζεται από τη Namco και θα έχει ως στόχο την κατασκευή του πρώτου αμιγώς ελληνικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου που θα παράγεται στη Θεσσαλονίκη.

H Namco δεν χρειάζεται συστάσεις. Ιδρύθηκε το 1973 και είναι η πρώτη, και μοναδική ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία, που μέχρι και σήμερα κατέχει την πιστοποίηση και το δικαίωμα να σχεδιάζει, κατασκευάζει και συναρμολογεί οχήματα εντός Ελλάδος. 

Είναι η εταιρεία που κατασκεύασε το θρυλικό PONY, που αποτελεί και το πρώτο αυτοκίνητο ελληνικής έμπνευσης και προέλευσης, το οποίο εξήχθη παγκοσμίως.

Τώρα η εταιρεία δείχνει έτοιμη να κάνει το μεγάλο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση βάζοντας επιτέλους μπροστά το πρώτο made in Greece EV. Προκειμένου να μάθουμε περισσότερα για αυτό το πολύ ενδιαφέρον και άκρως σημαντικό για την ελληνική οικονομία project, επισκεφτήκαμε τον κ. Μάρδα στο γραφείο του στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και του ζητήσαμε να μας δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

«Η συνεργασία μου με τη Namco είναι μία συνεργασία πολλών ετών. Ξεκίνησε το 2000 και βέβαια τώρα συνεχίζεται με αυτήν τη νέα προσπάθεια που γίνεται με σκοπό την ηλεκτροκίνηση. Η NAMCO εξάλλου δεν μπαίνει τώρα για πρώτη φορά σε αυτήν τη διαδικασία, καθώς παρήγαγαν παλαιότερα το PONY, άρα έχουν μία μεγάλη εμπειρία σε θέματα οχημάτων, και η παρουσία τους με το μοντέλο ήταν διεθνής, οπότε έχουν εμπειρία στον συγκεκριμένο τομέα. Η δική μου δουλειά είναι να βρω χρήματα για την εταιρεία, δηλαδή η χρηματοδότηση του project» εξήγησε ο κ. Μάρδας.

Όταν ερωτήθηκε για τις προδιαγραφές που ενδεχομένως θα ανεβάσουν το κόστος παραγωγής, αλλά και θα επηρεάσουν τη βιωσιμότητα του εν λόγω εγχειρήματος, ο κ. Μάρδας σημείωσε ότι ο βασικός πυλώνας της συνεργασίας, και αυτό που θα παίξει τον μεγαλύτερο ρόλο στην πορεία του εγχειρήματος είναι το οικονομικό πλαίσιο.

«Σίγουρα δεν ξεκινάς ένα τέτοιο project αν δεν είναι βιώσιμο. Τα σχέδια υπάρχουν, η εμπειρία υπάρχει, οι εγκαταστάσεις υπάρχουν, οι άδειες υπάρχουν, κάτι που είναι πολύ σημαντικό. Υπάρχει και χώρος για επέκταση του εργοστασίου, εάν χρειαστεί. 

«Η εταιρεία δεν ξεκινά από το μηδέν, το ζητούμενο είναι να βρεθούν τα απαραίτητα κεφάλαια, προκειμένου να ολοκληρωθεί το project, οπότε αυτό είναι το λεπτό σημείο το οποίο οφείλουμε να εξετάσουμε. Στον αγώνα αυτό, έχω εμπλακεί εγώ, όπως βέβαια και η ίδια η εταιρεία, η οποία με τον δικό της τρόπο επιδιώκει να βρει τα απαραίτητα χρήματα.

«Τρόποι υπάρχουν. Δεν είναι μόνο τα κεφάλαια που έχουν σχέση με την επένδυση, αλλά πρόκειται και για χρήματα που συνδέονται με την προσπάθειά μας, είτε πρόκειται για ερευνητικά κονδύλια είτε ο,τιδήποτε άλλο. Εκτός αυτού, θέλουμε να δούμε τι σκέφτεται και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον χώρο της ηλεκτροκίνησης. Σε λίγες μέρες θα επισκεφτώ τις Βρυξέλλες για να δω ποια ακριβώς είναι η κατάσταση σε σχέση με τις τρεις γενικές διευθύνσεις οι οποίες εμπλέκονται σε αυτόν τον τομέα.

«Από εκεί και πέρα, επιδιώκεται να αντλήσουμε κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από το κεντρικό πλαίσιο στήριξης και ενδεχομένως από το Ταμείο Ανάκαμψης. Βέβαια, ο κύριος κορμός της χρηματοδότησης θα προκύψει από τους επενδυτές, οπότε η δουλειά μας είναι, αυτή τη στιγμή, να τους εντοπίσουμε και να γοητευτούν από το συγκεκριμένο project».

Εύλογο είναι και το ερώτημα που αφορά τις προοπτικές για εξαγωγή του αυτοκινήτου, με τον κ. Μάρδα να τονίζει πως «το όχημα, από τη στιγμή που γίνει, θα θεωρείται ένα ευρωπαϊκό όχημα και θα μπορεί να εξάγεται οπουδήποτε».

Το χρονικό πλαίσιο είναι ακόμα ασαφές, καθώς συνεργασία αυτή βρίσκεται ακόμα στην αρχή, όμως και οι δύο πλευρές, τόσο της Namco, όσο και του κ. Μάρδα, είναι αισιόδοξες: «Η συνεργασία αυτή βρίσκεται στην αρχή της, οπότε καταλαβαίνετε πως πρέπει να έρθουμε σε επαφή και με εταιρείες συμβούλων για να μας δημιουργήσουν και το business plan το οποίο χρειαζόμαστε.

«Υπάρχει μία αρκετά μεγάλη δουλειά έως ότου στείλουμε την πρώτη επιστολή για να βρούμε επενδυτές. Πρέπει να είμαστε αρκετά έτοιμοι για να βρούμε επενδυτές, και το πλεονέκτημα της εταιρείας είναι ότι έχει παρελθόν στον τομέα. Η αγορά είναι δύσκολη, ο ανταγωνισμός υπάρχει, όλα τα έχουμε κατά νου, όμως ο τελικός στόχος επίσης υπάρχει και θα επιδιώξουμε να ξεπεράσουμε τα εμπόδια».

Κλείνοντας, ο κ. Μάρδας εξέφρασε το δικό του συναίσθημα, που ο ίδιος θα αποτελέσει μέρος ενός τόσο σημαντικού σχεδίου για την ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και την εισαγωγή της χώρας μας σε μία από τις πιο σημαντικές αγορές, τόσο στην Ευρώπη, αλλά και στον κόσμο: «Είναι μία γοητευτική εμπειρία, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που εμπλέκομαι σε δύσκολα projects. Μας ελκύουν τα δύσκολα, οπότε θεωρώ ότι είναι δυνατό να κατασκευαστεί ένα ηλεκτρικό όχημα από τη Νamco.

«Δεν αναφέρομαι στις δυνατότητες της εταιρείας, αλλά στα εμπόδια και τους περιορισμούς που θα βρεθούν μπροστά μας, και κατά πόσο θα είναι τόσο ισχυροί, ώστε να μας οδηγήσουν σε ένα αποτέλεσμα διαφορετικό από το επιθυμητό. Αυτό είναι όμως κάτι το οποίο αντιμετωπίζει η κάθε εταιρεία που επενδύει σε κάτι τόσο μεγάλο».

Το Car And Driver, ως όφειλε, απευθύνθηκε και στη Namco προκειμένου να συλλέξει επιπλέον πληροφορίες. Ωστόσο οι άνθρωποι της εταιρείας μάς τόνισαν ότι ακόμα το εγχείρημα βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο και προτιμούν να τοποθετηθούν όταν θα έχουν περισσότερα στοιχεία για να παρουσιάσουν.