Tα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρέπει να αποκτήσουν... «soundtrack»!


Η αθόρυβη λειτουργία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δημιουργεί μεγάλα προβλήματα ασφαλείας και έτσι υποχρεώνονται να αποκτήσουν κάποιου είδους ηχητικά συστήματα για να γίνονται αντιληπτά όταν κινούνται.
 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 4/3/2018

Η έλευση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, μεταξύ των πολλών άλλων συνηθειών που θα μας αλλάξει, έχει και μία ακόμα επίπτωση. Λόγω του ότι αυτά τα οχήματα δεν κάνουν θόρυβο στις χαμηλές ταχύτητες, είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα, ιδίως μέσα στην κίνηση της πόλης ή σε χώρους στάθμευσης, και με θύματα κυρίως πεζούς, ποδηλάτες και πάνω απ' όλα τους τυφλούς.

Το πρόβλημα είναι γνωστό από τα πρώτα χρόνια της εμφάνισης των υβριδικών οχημάτων, ιδίως στην Αμερική όπου η συζήτηση για το τι πρέπει να γίνει έχει ξεκινήσει εδώ και μία δεκαετία. Αυτό που έχει αποφασιστεί πλέον, μετά από εισήγηση του National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), είναι ότι όλα τα ΕV που θα πωλούνται από την 1 Σεπτεμβρίου του 2020 θα έχουν ένα σύστημα παραγωγής ήχων, έτσι ώστε να αποφευχθούν οι πάνω από 2.400 τραυματισμού πεζών που έγιναν μέσα στο 2017 (και που προφανώς θα αυξηθούν στο μέλλον αν δεν παρθούν μέτρα).

Το σύστημα αυτό θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα ΙΧ καθώς και για τις ηλεκτρικές μοτοσκλέτες, τα τρίκυκλα (εκτός από τα μεγάλα φορτηγά). Το NHTSA απαιτεί από τους κατασκευαστές να εγκαταστήσουν εξωτερικά ηχεία τα οποία θα εκπέμπουν κάποιους απλούς τόνους όταν τα αυτοκίνητα είναι σταματημένα και μέχρι την ταχύτητα των 30 km/h. Με τον όρο "απλό" δεν εννοούμε κατ' ανάγκη την αναπαραγωγή του ήχου ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης,αλλά κάτι πιο "ψηφιακό", μία αλληλουχία δύο ή τεσσάρων τόνων μεταξύ των 315 και 5.000 Hz, με εναλλαγές στην τονικότητα.

Οι προδιαγραφές κάνουν λόγο για αύξηση της έντασης κατά 3 dB για κάθε 10 km/h αύξηση της ταχύτητας, με την ένταση να κυμαίνεται μεταξύ 47 και 67 dB. Για όσους ανησυχούν για την ηχητική ρύπανση μέσω αυτού του συστήματος, η NHTSA έχειήδη κάνει έρευνες, έτσι ώστε ακόμα και αν τα EV φθάσουν να είναι το 50% των αυτοκινήτων στους δρόμους το 2035 -κάτι μάλλον απίθανο- οι ήχοι αυτοί δεν πρόκειται να ανεβάσουν το επίπεδο του θορύβου στο περιβάλλον παραπάνω από 1 dB. Κάτι που δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό, καθώς το ανθρώπινο αυτό καταλαβαίνει διαφορές από 3dB και πάνω. Πάντως ακόμα και με την μέθοδο αυτή, τα ΕV θα είναι κατά μέσο όρο 0,3 έως και 4,4 dB πιο ήσυχα από τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Το θέμα είναι ήδη γνωστό στις αυτοκινητοβιομηχανίες και κάποια αυτοκίνητα έχουν ήδη ενσωματώσει συστήματα για να κάνουν αισθητή την παρουσία τους, όπως το Honda Accord Hybrid ή το Nissan Leaf. Το ΝΗTSA θέλει πάντως να καταστήσει αδύνατο να μπορεί κάποιος να μειώνει ή να αφαιρεί τον ήχο, ούτε επίσης να μπορεί να επεμβαίνει στην έντασή του, η οποία θα πρέπει να είναι σταθερή και δεδομένη για κάθε μοντέλο.

Όπως και να έχει η αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται ότι θα υπακούσει σ' αυτό το λογικό ζητούμενο. Όμως οι τραυματισμοί των πεζών οφείλονται σε δεκάδες άλλους λόγους (από τα ακουστικά στα αυτιά έως την αφοσίωση στο κινητό), οπότε το θέμα της ασφάλειας μέσα στην πόλη είναι πολύ πιο σύνθετο από μερικά ηχεία και κάτι cartoon ήχους που θα γεμίσουν τις πόλεις και τα αυτιά μας με τα ήθη  των νέων καιρών.