Τα made in Vietnam αυτοκίνητα έχουν... γερμανικές ρίζες


Το Βιετνάμ έχει ήδη δημιουργήσει τη δική του αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο, τεράστια ποσά, δισεκατομμυρίων ευρώ, θα μπουν στα ταμεία γερμανικών εταιρειών, κάτι που οφείλεται πάνω απ’ όλα σε έναν άνθρωπο…

 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/10/2018

Λίγες μέρες (ή ώρες, αν θέλετε) πριν από την έναρξη του φετινού Σαλονιού Αυτοκινήτου του Παρισιού, θα παρουσιαστούν δύο ασυνήθιστα αυτοκίνητα: Η χώρα, από την οποία προέρχονται, δεν έχει μέχρι στιγμής κανέναν ιστορικό συνδετικό κρίκο με την κατασκευή αυτοκινήτων. Το SUV και η λιμουζίνα της εταιρείας Vinfast απλώς θα βγάζουν προς τα έξω τα παρακάτω λόγια: αυτή είναι η πρώτη βιετναμέζικη αυτοκινητοβιομηχανία - ιδού τα πρώτα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν εξ ολοκλήρου στο Βιετνάμ.

Ωστόσο, τα παραπάνω είναι απλώς η μισή αλήθεια. Πολύ απλά, γιατί αυτά τα αυτοκίνητα έχουν φτιαχτεί από γερμανικές μηχανές, βασίζονται σε γερμανικά μοντέλα, αποτελούνται κατά το ήμισυ από μέρη γερμανικών εταιρειών και έγιναν αντικείμενο εργασίας από εργαζόμενους, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν με βάση τα γερμανικά standards.

Έτσι, το πρόγραμμα της Vinfast κατά ένα μεγάλο μέρος αποτελεί ένα σημαντικό επίτευγμα της γερμανικής βιομηχανίας: Τα έργα, που έχουν γίνει στο Hai Phong, σημαίνουν ταυτόχρονα πως πρόκειται για το σύγχρονο μεγαλύτερο βιομηχανικό project στην αναπτυσσόμενη λαϊκή οικονομία της νοτιοανατολικής Ασίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μητρική εταιρεία Vingroup έχει επενδύσει συνολικά περίπου 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Βέβαια, οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι το μεγαλύτερο μέρος του ποσού θα καταλήξει σε γερμανικές εταιρείες. Το εμπορικό επιμελητήριο για τις χώρες του εξωτερικού κάνει λόγο για ένα «έργο-φάρο» στην εγχώρια οικονομία του Βιετνάμ.

Η επιτυχία των Γερμανών προκαλεί έκπληξη! Κι αυτό, γιατί όποιος βρεθεί έξω από την πρωτεύουσα Hanoi στο δρόμο για το εργοστάσιο του Vinfast, θα εντυπωσιαστεί από το μποτιλιάρισμα σε όλους τους δρόμους πλην του καινούργιου, σχεδόν άδειου αυτοκινητόδρομου, στον οποίον κινούνται σχεδόν αποκλειστικά μόνο κορεατικά, κινεζικά και ιαπωνικά αυτοκίνητα. Επίσης, στα διάφορα βιομηχανικά πάρκα φιγουράρουν κτίρια σχεδόν μόνο από ασιατικές εταιρείες.

Λιγότερο από 3% των εισαγωγών του Βιετνάμ προέρχονται από τη Γερμανία. Περισσότερο από το 50% τους έρχεται από την Κίνα, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία. Όποιος θέλει να καταλάβει, πώς η γερμανική βιομηχανία μπόρεσε να ραγίσει την ασιατική κυριαρχία, θα πετύχει «διάνα» αν συναντήσει έναν ευγενικό κύριο με αραιή οδοντοστοιχία, ο οποίος έπειτα από κάθε πρότασή του αφήνει να του ξεφύγει ένα διαβολικό χαμόγελο. Ο Vo Quang Hue βρίσκεται στις επάλξεις των ολοκαίνουργιων κεντρικών γραφείων της Vinfast στο Cat Hai, το στρογγυλό νησάκι που βρίσκεται απέναντι από το Hai Phong.

«Ξέρετε ποιος έχτισε το κτίριο σε αυτό εδώ το σημείο;», ρώτησε ο αντιπρόεδρος του Vingroup. «Το αρχιτεκτονικό γραφείο Henn», με άλλα λόγια ακόμα μία γερμανική επιχείρηση. Στο κινητό του ο Βιετναμέζος δείχνει και άλλα έργα του προαναφερθέντος γραφείου: BMW: Το κέντρο καινοτομίας στο Μόναχο, Porsche: Το κέντρο σχεδίασης στο Weissach κτλ. «Εγώ απλώς μεταφέρω ό,τι γνωρίζω», λέει ο Vo.

Ο Vo συνέχισε να μιλά, έχοντας πάντοτε γεμάτο το… όπλο του! Στο συγκεκριμένο οικόπεδο απασχολούνται υτόν τον καιρό πολλοί Γερμανοί μηχανικοί, οι οποίοι κατασκευάζουν τις εγκαταστάσεις παραγωγής. Η πρέσα, η γραμμή συναρμολόγησης και η γραμμή κατασκευής των κινητήρων είναι γερμανικής προέλευσης. Το ίδιο ισχύει για το βαφείο, τα ρομπότ και τη συνολική δικτύωση του εργοστασίου. «Η κατασκευή είναι σχεδόν κατά 100% γερμανική», λέει ο Vo.

Μια αλυσιδωτή αντίδραση από τη δεκαετία του 1970

Σε ένα κέντρο μετεκπαίδευσης ακριβώς στην κεντρική συνοικία της πόλης 200 Βιετναμέζοι κάνουν μάθημα. Μάλιστα, γι’ αυτό πιστοποιήθηκαν από το εμπορικό επιμελητήριο για το εξωτερικό. Στο ανώτερο επίπεδο, η ολοκλήρωση της μετεκπαίδευσης συγκρίνεται με τα πτυχία, που έχουν Γερμανοί μηχανικοί βιομηχανίας!

Φυσικά, σπουδαίο ρόλο παίζει το γεγονός πως η γερμανική βιομηχανία αυτοκινήτων είναι πανίσχυρη, σε βαθμό που οι εταιρείες μπορούν να ανταποκριθούν σε μεγάλο αριθμό εντολών. Ωστόσο, η επιτυχία είναι το αποτέλεσμα μιας αλυσιδωτής αντίδρασης, η οποία επιδρά βαθιά μέσα στον κλάδο. Ο Vo στέκεται ακριβώς στο ξεκίνημα αυτής της αλυσιδωτής αντίδρασης. Ο Βιετναμέζος λέει: «Θεωρώ τον εαυτό μου ένα μεσάζοντα ανάμεσα στη Γερμανία και τη χώρα μου.»

Η ιστορία ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Οι κομμουνιστές Vietcong ορμούν μέσα στη ζούγκλα με κατεύθυνση τη Saigon. Οι γονείς του νεαρού από το νότιο Βιετνάμ αποφασίζουν πως είναι καλύτερο για το γιο τους να φύγει στη Γερμανία, ώστε να γίνει εκεί μηχανικός. Τελικά, αυτός σπουδάζει στην Κολωνία και το Aachen, κάνοντας στη συνέχεια καριέρα στην BMW.

Ο Vo γίνεται Γερμανός πολίτης και φτιάχνει σε όλον τον κόσμο έργα για την εταιρεία, που εδρεύει στο Μόναχο: Στην Αίγυπτο, το Μεξικό και, φυσικά, και στο Βιετνάμ. Ο 66χρονος εργάστηκε ως προεδρεύων σε «παρακλάδι» της Bosch στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Μετέπειτα, πριν από περίπου δύο χρόνια, δέχτηκε το τηλεφώνημα του Pham Nhat Vuong.

Ο Pham είναι ο πρόεδρος του Vingroup και συμπεριλαμβάνεται στους πιο πλούσιους ανθρώπους του Βιετνάμ. Τα πρώτα εκατομμύριά του τα απέκτησε λίγο μετά από τις σπουδές του στην Ουκρανία με έτοιμα noodles. Το 2002 επέστρεψε στο Βιετνάμ και κατασκεύασε έναν όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων. Στο Vingroup ανήκουν εντωμεταξύ εμπορικά κέντρα, νοσοκομεία και σχολεία. Ο Pham θέλει τώρα να μετατρέψει το Βιετνάμ σε μία χώρα αυτοκινήτων και γι’ αυτόν το λόγο έφερε στις εταιρείες του μεταξύ άλλων και τον Vo.

Για τη Vinfast ήταν εξ αρχής σαφές ότι το μεγαλύτερο μέρος της τεχνογνωσίας πρέπει να αγοραστεί από το εξωτερικό. Τη σχεδίαση, λοιπόν, την… παρέδωσε στο ιταλο-ινδικό Studio Pininfarina. Ωστόσο, τα θέματα της τεχνολογίας αφέθηκαν από τη Vinfast και το Vo σε Γερμανούς. Ο Vo διαπραγματεύτηκε με πολλές γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ακόμα και με τους πρώην εργοδότες του της BMW. Οι Βαυβαροί, λοιπόν, πούλησαν στη Vinfast τις άδειες για έναν κινητήρα και τη βασική αρχιτεκτονική της παλιάς Σειράς 5, πάνω στην οποία θα βασιστούν τα δύο αυτοκίνητα της Vinfast!

To 45% των κατασκευαστικών μερών προέρχονται από γερμανικές εταιρείες

Για τον κλάδο των αυτοκινητοβιομηχανιών όλα αυτά ήταν πραγματικά ασυνήθιστες διαδικασίες: «Ανοίγουμε καινούργιους δρόμους», είπε το αφεντικό της Vinfast, James Deluca, ο οποίος ήταν παλαιότερα υπεύθυνος στην General Motors για την παγκόσμια παραγωγή. Η εταιρεία, λοιπόν, γνωρίζει κάθε λεπτομέρεια, ακόμα και πώς ακριβώς παράγεται ο κινητήρας. Από την πλευρά τους, οι άνθρωποι της BMW δε θέλησαν να υπεισέλθουν σε λεπτομέρειες σχετικά…

Επειδή η βάση του αυτοκινήτου είναι μία BMW, δεν… ανακατεύτηκαν στην κατασκευή του μόνο Γερμανοί μηχανικοί, αλλά και Γερμανοί προμηθευτές. Σύμφωνα με το αφεντικό της Vinfast, Deluca, έως και το 45% των μερών του αυτοκινήτου προέρχεται από γερμανικές εταιρείες. Δίπλα στο κεντρικό εργοστάσιο κατασκευάζει ο προμηθευτής ZF αυτόν τον καιρό ένα εργοστάσιο, για το οποίο έχει επενδύσει 18 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το πρώτο εργοστάσιο των Γερμανών στο Βιετνάμ. Το Δεκέμβριο αναμένεται να είναι έτοιμο.

Το χρονοδιάγραμμα για όλο το έργο είναι… στριμωγμένο, καθώς ήδη για το καλοκαίρι του 2019 έχει προγραμματιστεί η παραγωγή των πρώτων μοντέλων. Πάντως, η Vinfast δείχνει να βιάζεται περισσότερο: Εκεί που πριν από ένα χρόνο ήταν ακόμη θάλασσα, τώρα υπάρχει… γη και γερανοί συμμετέχουν στην κατασκευή τεράστιων hall. Μάλιστα, ακόμα και ένα παλιό νεκροταφείο ουσιαστικά… μετακόμισε στην άκρη και δίπλα σε ένα εργοστάσια βρίσκονται τα μνήματα σαν κορύνες του bowling, που έχουν πέσει.

Η Vinfast δε θα κατασκευάζει στο μέλλον μόνο βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Οι Βιετναμέζοι έχουν ήδη συμφωνήσει με τη Siemens για την κατασκευή ηλεκτροκίνητων λεωφορείων! Εκτός αυτού, η γερμανική εταιρεία Edag εξελίσσει ένα πρωτότυπο όχημα, προκειμένου να προκύψει και το πρώτο ηλεκτροκίνητο μοντέλο της Vinfast, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί το 2019.

Οι γνώστες του κλάδου του αυτοκινήτου δίνουν πολλή τύχη στη Vinfast, πάνω απ’ όλα επειδή αυτή βασίζεται κατά πολύ σε διεθνείς συνεργασίες. «Χάρη στη στενή συνεργασία με την BMW, η Vinfast έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα έναντι της Proton», υποστηρίζει ο Titikorn Lertsirirungsun, manager της εταιρείας συμβούλων LMC Automotive στη νοτιοδυτική Ασία. Η Proton, πάντως, η οποία σώθηκε με τη βοήθεια του Μαλαισιανού κράτους, ουδέποτε θεωρήθηκε πως θα… έσπαγε τα ταμεία σε διεθνές επίπεδο.

Αντιθέτως, η Vinfast φιλοδοξεί να κάνει πωλήσεις και πέρα από τα όρια του Βιετνάμ, κάτι που κρίνεται αναγκαίο, ώστε να έρθει η επιτυχία. Στο υπό κατασκευήν εργοστάσιο είναι δυνατή μία ετήσια παραγωγή της τάξεως των 250.000 αυτοκινήτων. Αυτός ο αριθμός αντιστοιχεί με τις ετήσιες πωλήσεις αυτοκινήτων στη χώρα. Βέβαια, το 2025 αναμένεται αυτός ο αριθμός να φτάσει στις 500.000!

Πάντως, με τουλάχιστον 175 PS τα αυτοκίνητα αναμένεται να είναι για τους περισσότερους Βιετναμέζους απλησίαστα. Ο πρόεδρος της Vinfast, James Deluca, θα ανακοινώσει στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού σε ποιες αγορές θα κάνει εξαγωγές η Vinfast. Το αυτοκίνητο θα προωθηθεί ως βιετναμέζικο προϊόν, παρότι οι ιθύνοντες της εταιρείας δεν έχουν κανένα πρόβλημα να αναφερθούν στη μεγάλη ποσότητα γερμανικής τεχνολογίας, που θα έχει μέσα του.