Τελικά πέρασε των Γερμανών – Τα συνθετικά καύσιμα εξαιρούνται από την απαγόρευση του 2035


Λευκός καπνός! Η Γερμανία ήρθε σε συμφωνία με την ΕΕ και συνεπώς οι κινητήρες που τροφοδοτούνται με e-fuels συνεχίζουν κανονικά και μετά το 2035.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ
  • 26/3/2023

Απ' ό,τι φαίνεται, το saga της «κόντρας» μεταξύ Γερμανίας και ΕΕ θα λάβει σύντομα τέλος, αφού η Γερμανία, και οι άλλες 6 χώρες-σύμμαχοι, ήρθαν σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, με τις δύο πλευρές να είναι εξίσου ευχαριστημένες.

Φυσικά αυτό έφερε αντιδράσεις, αφού η εν λόγω συμφωνία θα επιτρέψει σε κάποιες ΜΕΚ να συνεχίσουν να κυκλοφορούν στην αγορά υπό προϋποθέσεις.

Πιο συγκεκριμένα, το αίτημα της Γερμανίας ήταν να επιτραπεί η πώληση νέων οχημάτων με ΜΕΚ, εφόσον γίνεται η χρήση των e-fuels. Αυτό, υποστηρίχθηκε άμεσα από την Porsche, η οποία προσφάτως εγκαινίασε το νέο εργοστάσιο για την παραγωγή e-fuels στη Χιλή, όπως και από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες κολοσσούς της Γερμανίας.

«Ήρθαμε σε συμφωνία με τη Γερμανία για το μέλλον των e-fuels στα αυτοκίνητα,» είπε ο Frans Timmermans, επικεφαλής του τμήματος κλιματικής πολιτικής της ΕΕ, σε σχετική δημοσίευσή του στο Twitter. Αντίστοιχα, ο Γερμανός Υπουργός Μεταφορών, Volker Wissing, δήλωσε ότι «ο δρόμος είναι ξεκάθαρος» με τη συμφωνία στην οποία ήρθαν οι δύο πλευρές το απόγευμα της Παρασκευής:

«Τα οχήματα με θερμικούς κινητήρες θα συνεχίσουν να μπορούν να καταχωρούνται ως νέα και μετά το 2035, αν τροφοδοτούνται αποκλειστικά από καύσιμα μηδενικών ρύπων,» είπε με τη σειρά του στο Twitter.

Η απόφαση αυτή δεν αλλάζει τα δεδομένα, ως προς το νόημα των αλλαγών που θα γίνουν στους κανονισμούς, όπως είχε ήδη ψηφιστεί από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη και το Ευρωκοινοβούλιο. Όταν οι αρμόδιοι υπουργοί υπογράψουν κι επίσημα τη συμφωνία, η ΕΕ θα παρέχει περισσότερες λεπτομέρειες αναφορικά με την εφαρμογή του νέου μέτρου για τα e-fuels.

Η εν λόγω ψηφοφορία θα γίνει την ερχόμενη Τρίτη, και, με την υποστήριξη της Γερμανίας, και των υπόλοιπων χωρών που ήδη σύμφωνες, θα μπορέσει να «περάσει,» ακόμα κι αν συνεχίσουν να υπάρχουν χώρες που διαφωνούν: χωρίς τη Γερμανία, η μειοψηφία δε θα μπορέσει να καταλάβει αρκετά μεγάλο ποσοστό, ώστε να ανατρέψει εκ νέου τα δεδομένα. Για παράδειγμα, μία από τις χώρες που είχε ζητήσει επιπλέον επεξηγήσεις, όπως και την εξαίρεση τόσο των e-fuels, αλλά και των βιοκαυσίμων, ήταν η Ιταλία.

Η πρωθυπουργός της Ιταλίας, Giorgia Meloni, είπε μετά τη σύνοδο κορυφής των αρχηγών κρατών της ΕΕ: «Η μάχη της τεχνολογικής ουδετερότητας κερδήθηκε, κι αυτή είναι η προϋπόθεση για την αναγνώριση των βιοκαυσίμων. Αποδεικνύουμε ότι τα βιοκαύσιμα είναι καύσιμα μηδενικών ρύπων, οπότε δε χρειάζεται να μπούμε σε τεχνικές λεπτομέρειες. Αν η τεχνολογία βρίσκει τον στόχο, τότε μπορείς να τη χρησιμοποιήσεις.»

Την ανατροπή αυτή, αναφορικά με την εξαίρεση των e-fuels από την απαγόρευση, κατέκριναν οι περιβαλλοντικοί ακτιβιστές, υποστηρίζοντας ότι μία τέτοια κίνηση θα είναι καταστροφική για την προστασία του περιβάλλοντος, κι ότι θα μπορούσε να αποτελέσει «αγκάθι» για την πρόοδο στον εξηλεκτρισμό, αλλά και την ευρύτερη χρήση των ηλεκτρικών και άλλων οχημάτων με μηδενικούς ρύπους.

Πιο συγκεκριμένα, ο Benjamin Stephan της Greenpeace είπε: «Αυτός ο κάκιστος συμβιβασμός υπονομεύει την κλιματική προστασία στις μεταφορές, και βλάπτει την Ευρώπη. Εξασθενίζει την απαιτούμενη συγκέντρωση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην αποδοτική ηλεκτροκίνηση.»

Θέση για το θέμα πήρε κι ο Pascal Canfin, επικεφαλής της περιβαλλοντικής επιτροπής του Ευρωκοινοβουλίου, καλώντας την ΕΕ να εξασφαλίσει ότι δεν παραβιάζεται η περσινή συμφωνία για τους κανονισμούς που αφορούν τις εκπομπές CO2.

«Ο τομέας της αυτοκίνησης έχει αγκαλιάσει ολόψυχα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθιστώντας τις όποιες αμφιβολίες για το θέμα ανυπόστατες, και βλάπτοντας την αξιοπιστία της Γερμανίας. Τώρα είναι η στιγμή να επιδιορθωθεί  το ζήτημα,» είπε με τη σειρά του κι ο Michael Bloss, μέλος του Πράσινου Κόμματος του Ευρωκοινοβουλίου, το Σάββατο μετά την σύνοδο κορυφής.

Πηγή: Automotive News Europe