Τι προβλέπεται στη Γερμανία για τη συσκευή "EDR", το "μαύρο κουτί" καταγραφής ατυχημάτων


Από εφέτος, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει να φέρουν υποχρεωτικά συσκευή καταγραφής δεδομένων («EDR»), όπως αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Στη Γερμανία, πρόσβαση σε αυτή θα έχουν και οι ασφαλιστικές εταιρείες.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 4/1/2022

Σύμφωνα με όσα αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Ένωση, από τις 6 Ιουλίου 2022 όλα τα καινούργια οχήματα που θα κατασκευάζονται θα έχουν υποχρεωτικά ενσωματωμένη μια συσκευή καταγραφής δεδομένων («Event Data Recorder», «EDR»).

Η απόφαση αφορά στα καινούργια αυτοκίνητα των κατηγοριών M1 (δηλαδή τα επιβατικά Ι.Χ.) και N1 (δηλαδή τα επαγγελματικά οχήματα μέχρι 3,5 τόνους). Επίσης, εκτός της συσκευής EDR, η οποία θα είναι ένα είδος «μαύρου κουτιού», σε αυτά θα υπάρχει και το σύστημα «ISA» («Intelligent Speed Assistant»). Ο συνδυασμός τους θα καταγράφει τι πραγματικά συνέβη πριν λίγο πριν από ένα τροχαίο ατύχημα.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση διαβεβαιώνει ότι πρόσβαση στα καταγραφόμενα δεδομένα θα έχουν μόνο οι αρμόδιες Αρχές που είναι επιφορτισμένες με τη διερεύνηση των συνθηκών υπό τις οποίες συνέβη ένα ατύχημα και ότι τα στοιχεία δεν θα διαρρέουν. Ωστόσο, στη Γερμανία ψηφίστηκε σχετικός νόμος στον οποίο περιλαμβάνεται η πρόταση πως στις αρμόδιες Αρχές εντάσσονται και οι ασφαλιστικές εταιρείες.

Συγκεκριμένα, το Περιφερειακό Δικαστήριο της Κολωνίας στην απόφασή του επισημαίνει ότι «οι ασφαλισμένοι υποχρεούνται να συνεισφέρουν ό,τι χρησιμεύει για τη διευκρίνιση των αιτιών μιας αξίωσης, βάσει της υποχρέωσής τους να αναφέρουν».

Οι ασφαλιστικές εταιρείες της χώρας έχουν ήδη προειδοποιήσει ότι η παρεμπόδιση κατά την απόκτηση των στοιχείων σε μια αξίωση μπορεί να προκαλέσει απώλεια της ασφαλιστικής κάλυψης, με αποτέλεσμα ένα από τα εμπλεκόμενα μέρη σε περίπτωση ατυχήματος να μείνει αβοήθητο στην υπόθεση.

Στο σκεπτικό της απόφασης του Περιφερειακού Δικαστηρίου υποστηρίζεται ότι από τη στιγμή που ο ιδιοκτήτης του οχήματος δεν θα γνωρίζει πού ακριβώς βρίσκεται η συσκευή «EDR» στο όχημά του και δεν θα μπορεί να ανακτήσει ή να αλλοιώσει τα δεδομένα, θα απαιτείται η συνδρομή μιας αρμόδιας Αρχής γι’ αυτό. Έτσι, η όποια καταγραφή θα είναι ασφαλής και θα παραμένει απόρρητη αναφορικά με τα προσωπικά δεδομένα και ενδεχόμενη διαρροή αυτών.

Αυτός ο νόμος που ψηφίστηκε από το Περιφερειακό Δικαστήριο της Κολωνίας αναμένεται να αποτελέσει προηγούμενο και έτσι να δούμε και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ενδεχομένως και στην Ελλάδα) να θεωρηθούν οι ασφαλιστικές εταιρείες μέρος των αρμόδιων Αρχών που θα έχουν πρόσβαση στα καταγεγραμμένα δεδομένα στη συσκευή.