Τι συμβαίνει με τη Jaguar-Land Rover;


Πληθαίνουν τα δημοσιεύματα ότι «κάτι τρέχει» με την JLR και τους Ινδούς ιδιοκτήτες της, καθώς το Brexit, οι περιορισμοί του ντήζελ, αλλά και η επιβράδυνση της αγορά τους Κίνας επηρεάζουν αρνητικά τα οικονομικά του ομίλου που αναζητά… αγοραστή!

  • 25/10/2018

Σε κινούμενη άμμο κινείται η παγκόσμια αγορά αποτέλεσμα του εμπορικού πολέμου Ανατολής-Δύσης και Ευρώπης που επηρεάζει την επιχειρηματική δραστηριότητα. Κολοσσοί πιέζονται, αναζητώντας νέες συμμαχίες, ακόμη και να απαλλαγούν από δραστηριότητες μην μπορώντας να ανταπεξέλθουν στα νέα δεδομένα.

Στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όλα αλλάζουν και δεν είναι μόνο στο τεχνολογικό κομμάτι με την ηλεκτροκίνηση ή την αυτόνομη οδήγηση, αλλά και στη σκακιέρα του επιχειρείν.

Πιο συσγκεκριμένα, πρόσφατα το φως της δημοσιότητας είδε ένα σενάριο που θέλει τους Ινδούς ιδιοκτήτες της Jaguar-Land Rover να επιθυμούν να απαλλαγούν από τα Βρετανικά Brands στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου αποεπένδυσης.

Σύμφωνα με τη «Ναυτεμπορική», τη πώληση της Jaguar-Land Rover (JLR) από τον όμιλο Τata βλέπουν ως πιθανή εξέλιξη παράγοντες της αγοράς με γνώση του θέματος. Η αρνητική επίδραση της υπόθεσης Brexit και η πτώση των πωλήσεων στην Κίνα φαίνεται να πιέζουν τον ινδικό κολοσσό προς αυτήν την κατεύθυνση, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου αποεπένδυσης.  

Είναι γεγονός ότι κλείνει ένας δεκαετής κύκλος επιτυχημένης πορείας της JLR από τότε που πέρασε στα χέρια του κ. Τάτα -ανήκε προηγουμένως στη Ford- και πλέον εντείνονται οι ανησυχίες για το πώς θα εξελιχθούν τα επόμενα 10 χρόνια. Αυτό, τουλάχιστον, επισημαίνουν πρώην στελέχη της αλλά και ειδικοί σύμβουλοι της Iconic Project Finance Advisory (UK). Ήδη οι νέοι περιορισμοί της Ε.Ε. στους κινητήρες ντίζελ έχουν κάνει ζημιά στην εταιρεία, που έχει ως κύριο προορισμό τις ευρωπαϊκές αγορές, ομοίως και οι πρόσθετοι φόροι που έχουν επιβληθεί στη Βρετανία για τα πετρελαιοκίνητα. Τον περασμένο Απρίλιο η JLR είχε προαναγγείλει ότι θα περιέκοπτε 1.000 θέσεις εργασίας και την  παραγωγή σε δύο από τις μονάδες της επί αγγλικού εδάφους. Λίγους μήνες αργότερα δεν «έρχονται» τα απαραίτητα έσοδα παρά το γεγονός ότι η γκάμα των μοντέλων έχει ξεπεράσει κάθε προσδοκία. 

Το brand Range Rover

Η Range Rover έχει αποδειχθεί, μέχρι σήμερα, από τις πιο κερδοφόρες μάρκες διεθνώς, «τυπώνοντας» -κυριολεκτικά- χρήμα, όμως τα υπόλοιπα brands έχουν σοβαρό θέμα λόγω υψηλού κόστους παραγωγής. 

Στην παρούσα φάση αρχίζει η διολίσθηση και της Range Rover τόσο στην τεράστια κινεζική αγορά όσο και επί βρετανικού εδάφους, με συνολικές απώλειες 348 εκατ. δολ. καταγεγραμμένες, ήδη, από το δεύτερο τρίμηνο του 2018. Η ενοποιημένη καθαρή ζημιά για το β’ τρίμηνο ανήλθε σε 278 εκατ. δολ., σε σύγκριση με κέρδη 434,1 εκατ. το προηγούμενο έτος. Σύμφωνα με δημοσκόπηση του Reuters, οι αναλυτές ανέμεναν ότι η εταιρεία θα έχει κέρδη δεδομένου ότι το πρώτο τρίμηνο ήταν κερδοφόρο, λόγω των αλλαγών στον τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται οι συντάξεις της JLR. Σε ό,τι αφορά, συγκεκριμένα, την Κίνα αρνητικό ρόλο έπαιξαν οι χαμηλότερες πωλήσεις στη χονδρική, όπου οι αντιπρόσωποι εκκαθάρισαν το απόθεμά τους πριν μειώσουν τους εισαγωγικούς δασμούς στο 10% από 25%.Η εταιρεία αγωνίζεται τους τελευταίους μήνες στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η ζήτηση για μοντέλα ντίζελ μειώνεται σε ένα περιβάλλον αβέβαιων οικονομικών προβλέψεων μετά την έξοδο της Βρετανίας από την Ε.E.

Στη Βρετανία


Λίγο νωρίτερα, τον Μάιο, η βρετανική εταιρεία προειδοποίησε ότι μια «κακή συμφωνία Brexit» θα της κόστιζε 1,2 δισ. λίρες στα κέρδη σε ετήσια βάση, θέτοντας σε κίνδυνο τις μελλοντικές επενδύσεις της στην ίδια την «πατρίδα» της. Οι προκλήσεις ανάγκασαν την εταιρεία να εγκαταλείψει τον φιλόδοξο στόχο της να κατασκευάσει 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα τον χρόνο, μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας και να στραφούν στην… εστίαση, αντί να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους που έχουν συρρικνωθεί. «Με αυτά τα θέματα θα συνεχίσουμε να επικεντρώνουμε την προσοχή μας στην τόνωση της ανάπτυξης και ταυτόχρονα στη μείωση του κόστους και στην αύξηση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας» δήλωνε, τότε, ο Ralf Speth, διευθύνων σύμβουλος της Jaguar Land Rover. «Αναμένουμε βελτίωση των πωλήσεων και των οικονομικών αποτελεσμάτων για το υπόλοιπο οικονομικό έτος, λόγω της συνεχούς αύξησης των νέων μοντέλων, πιο πρόσφατα της ηλεκτρικής Jaguar I-PACE και των νέων χαμηλότερων δασμών που είναι αποτελεσματικοί στην Κίνα». Η JLR είναι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Βρετανίας, η οποία απασχολεί 40.000 άτομα.

Επένδυση 4,5 δισ. λίρες


Η εταιρεία επανέλαβε τα σχέδιά της να επενδύσει 4,5 δισ. λίρες σε νέα μοντέλα Jaguar Land Rover, καθώς και σε τεχνολογία, στην τρέχουσα οικονομική χρήση, που ξεκίνησε την 1η Απριλίου. Ωστόσο, εξαντλήθηκαν 1,1 δισ. λίρες στο τρίμηνο, γυρνώντας σε αρνητική λειτουργική ταμειακή ροή 1,7 δισ. λιρών! Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Tata Motors, N. Chandrasekaran, έχει επιμείνει στη θέση ότι η εταιρεία παραμένει «δεσμευμένη» για την επίτευξη των προβλεπόμενων περιθωρίων 4% -7% που περιγράφονταν για το τρέχον έτος. «Θα αξιοποιήσουμε το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων μας ώστε να αναπτυχθούν ταχύτερα και να μειώσουμε το κόστος για τη βελτίωση της λειτουργικής μόχλευσης της επιχείρησης» δήλωνε ο Chandrasekaran. «Θα διορθώσουμε επίσης τις δαπάνες κεφαλαίων μας για να ελαχιστοποιήσουμε την εκροή μετρητών».

Για την ιστορία αναφέρουμε πως η Tata Motors απέκτησε την πολυτελή αυτοκινητοβιομηχανία από τη Ford Motor το 2008 για 2,5 δισ. δολάρια. Τα τελευταία χρόνια η Tata Motors είχε καταφέρει περισσότερα από τα μισά έσοδα της εταιρείας και σχεδόν το 90% των λειτουργικών της κερδών να προκύψουν από την JLR. Εν τω μεταξύ, η εταιρεία, η οποία κατασκευάζει επίσης μια σειρά επιβατικών και εμπορικών οχημάτων στην Ινδία, συνέχισε να γνωρίζει άνοδο των δραστηριοτήτων στην Ινδία. Παλαιότερα έγραφε ζημιές στην ινδική αγορά, καθώς τα επαγγελματικά μοντέλα της είχαν παραχωρήσει μερίδιο αγοράς στον ανταγωνισμό.

Η Κίνα

Σε δημοσίευμά του το Bloomberg σημείωνε, τον περασμένο Αύγουστο, ότι μόνη διέξοδος για την Jaguar Land Rover θα ήταν ίσως η Κίνα. Η επένδυση για την κάλυψη της ζήτησης της Κίνας σε μια ευρύτερη γκάμα μοντέλων θα ήταν ίσως ένας τρόπος για να διασφαλιστεί ότι τα περιθώρια δεν θα συρρικνωθούν περαιτέρω. Η JLR συνεχίζει να αγωνίζεται με τους δυσαρεστημένους επενδυτές ομολόγων -οι οργανισμοί αξιολόγησης υποβάθμισαν το χρέος της εταιρείας τον ίδιο μήνα. Το κόστος του χρέους αυξήθηκε απότομα κατά το πρώτο τρίμηνο, ενώ η μόχλευση, όπως μετράται από το χρέος προς τον δείκτη EBITDA, έχει ανέβει σχεδόν 4 φορές από 2,5, σύμφωνα με την Υπηρεσία Επενδυτών της Moody’s. 

Αλλά οι εξελίξεις τρέχουν. Μόλις προ ημερών η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε πως θα έκλεινε το εργοστάσιό της για δύο εβδομάδες για να αντιμετωπίσει τη «διακυμάνσιμη ζήτηση» -να υπογραμμίσουμε δε πως οι πωλήσεις στην Κίνα επλήγησαν από τον εκρηκτικό εμπορικό πόλεμο της χώρας με τις ΗΠΑ. Το εργοστάσιο Solihull, το οποίο απασχολεί 9.000 άτομα, σταμάτησε, κατόπιν τούτου, τη Δευτέρα 22 Οκτωβρίου την παραγωγή για 15νθήμερο. 

Τα τελευταία στοιχεία έδειξαν ότι η JLR πούλησε 57.114 οχήματα τον Σεπτέμβριο, 12,3% χαμηλότερα τον ίδιο μήνα πέρυσι - με πτώση 46,2% στην Κίνα. Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 0,8% στο Ηνωμένο Βασίλειο, 4,7% στην Ευρώπη και κατά 6,9% στη Βόρεια Αμερική. Ο Felix Brautigam, επικεφαλής του εμπορικού γραφείου της αυτοκινητοβιομηχανίας, δήλωσε: «Ως επιχείρηση συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε δύσκολες συνθήκες σε ορισμένες από τις βασικές αγορές μας». 

 

 

Πηγή: www.naftemporiki.gr