To επαναστατικό τιμόνι της Volvo σου επιτρέπει να διαλέξεις την πλευρά που θα οδηγήσεις


Τη λύση που πιθανά να βάλει τέλος στα αριστεροτίμονα και δεξιοτίμονα μοντέλα πιθανά ανακάλυψε η Volvo, με τη βοήθεια της drive-by-wire τεχνολογίας.

  • Μιχάλης Κατωπόδης
  • 8/10/2020

Για τους απλούς οδηγούς η θέση του τιμονιού ίσως να μην έχει αποτελέσει ποτέ σοβαρό λόγο προβληματισμού. Για τις εταιρίες, ωστόσο, αυτό δεν ισχύει. Η διαφορετική αντιμετώπιση μεγάλων αγορών όπως η Αγγλία και η Αυστραλία (μεταξύ άλλων και η Κύπρος) δημιουργεί αρκετά διαχειριστικά προβλήματα, σε επίπεδο κατασκευαστών. Η μεταφορά του τιμονιού και των πεντάλ στην αριστερή ή στη δεξιά θέση, απαιτούσε σοβαρό επανασχεδιασμό του εκάστοτε οχήματος. Ευτυχώς, η τεχνολογία έρχεται να δώσει τη λύση και σε αυτό.

Η Volvo φαίνεται να έχει καταθέσει μία σχετική πατέντα στο γραφείο ευρεσιτεχνιών των ΗΠΑ από το 2019, μόλις όμως τον περασμένο μήνα αυτή δημοσιοποιήθηκε. Αυτή αφορά ένα σύστημα τιμονιού, που περιλαμβάνει και τον πίνακα των οργάνων, το οποίο μπορεί να μετακινείται με τη βοήθεια μίας ράγας, δεξιά και αριστερά.

Μέχρι τώρα για να στρίψει ένα αυτοκίνητο υπάρχει μία μηχανική σύνδεση μεταξύ τιμονιού και κατευθυντήριων τροχών. Η πατέντα της Σουηδικής εταιρίας χρησιμοποιεί τεχνολογία by-wire, όπου τα δύο συστήματα έρχονται σε επαφή μέσω ηλεκτρικών κυκλωμάτων. Στρίβοντας το τιμόνι υπάρχουν αισθητήρες που αναγνωρίσουν τις μοίρες της κλίσης και τη γωνιακή ταχύτητα, στέλνοντας το ανάλογο σήμα στο μηχανισμό που ελέγχει την κρεμαγιέρα.

Παράλληλα με το steer-by-wire, προβλέπονται επίσης τα brake-by-wire και throttle-by-wire. Αυτά δεν περιγράφονται, ούτε απεικονίζονται εδώ. Θα μπορούσε όμως στα πόδια του οδηγού και του συνοδηγού, αντί για τα κλασικά πεντάλ, να βρίσκονται επιφάνειες ευαίσθητες στην πίεση. Με την μετακίνηση του τιμονιού, αριστερά ή δεξιά, θα ενεργοποιούνται οι αντίστοιχοι αισθητήρες, συνδέοντας τα πεντάλ με τα φρένα και το γκάζι, μέσω ηλεκτρικών σημάτων.

Η ευελιξία που προσφέρει η τεχνολογία by-wire θα μπορούσε να φανεί χρήσιμη και στο άμεσο μέλλον, στα αυτόνομα οχήματα, όπου υπό συνθήκες δεν θα χρειάζονται τιμόνια και πεντάλ. Ως εκ τούτου, αναμένουμε να δούμε τον τρόπο που η Volvo θα αξιοποιήσει την πατέντα της, καθώς και τις κινήσεις των υπολοίπων κατασκευαστών.