Το λίθιο μάς... τελείωσε! Έρχεται το νάτριο για να ρίξει τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων


Με τα αποθέματα λιθίου να λιγοστεύουν, το σαφώς φθηνότερο νάτριο φιλοδοξεί να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατασκευή μπαταριών για EV, παρά τα σημαντικά μειονεκτήματα που παρουσιάζει.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ
  • 9/6/2023

Τα αποθέματα λιθίου λιγοστεύουν ολοένα και περισσότερο, με την τιμή τους να εκτοξεύεται στα ύψη. Ως αποτέλεσμα, το τελευταίο διάστημα οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήρθαν αντιμέτωπες με άλλη μία αύξηση στο κόστος παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, από τη στιγμή που το λίθιο αποτελεί ένα από τα πιο βασικά και σημαντικά «συστατικά» για την κατασκευή των μπαταριών ενός EV.

Μία λύση σε αυτό το πρόβλημα ενδέχεται να προσφέρει το νάτριο, καθώς αναμένεται να αποτελέσει την πρώτη ύλη που θα αντικαταστήσει σταδιακά το λίθιο, όσο οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται δραστικά.

Σύμφωνα με τo BloombergNEF, το νάτριο θα αναλάβει εντός των επόμενων ετών πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, ξεκινώντας από τα φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα της κινεζικής αγοράς. Το πρώτο εξ αυτών είναι το BYD Seagull, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του στην έκθεση αυτοκινήτου της Σανγκάης στις 18 Απριλίου.

Οι εκτιμήσεις των ειδικών θέλουν το νάτριο να μειώνει τη ζήτηση του λιθίου κατά περίπου 272.000 τόνους μέχρι το 2035. Ωστόσο, το μερίδιό του στην αγορά εκείνης της χρονιάς εκτιμάται ότι θα είναι μόλις 7%. Πάντως, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι το ποσοστό δεν αποκλείεται να καταστεί μεγαλύτερο, αν τα αποθέματα λιθίου μειωθούν ακόμα περισσότερο.

«Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου είναι μία εναλλακτική τεχνολογία που μπορεί να 'ανακουφίσει' την πίεση της εφοδιαστικής αλυσίδας αναφορικά με το λίθιο», επισημαίνεται στην αναφορά της ομάδας αναλυτών του BloombergNEF. «Παρόλο που το σχετικό μερίδιο των ιόντων νατρίου φαίνεται μικρό, η αύξηση σε απόλυτους αριθμούς είναι εξαιρετικά μεγάλη».

Το νάτριο δείχνει να είναι μία αρκετά συμφέρουσα επιλογή για την αυτοκινητοβιομηχανία, όσον αφορά τη χρήση του στις μπαταρίες. Αυτό έγκειται στην αφθονία του, αφού η εξόρυξή του είναι εύκολη και τα αποθέματα στις αλυκές είναι σε υψηλά επίπεδα, ενώ είναι πλούσιο σε άλατα. Η παράμετρος που αποτέλεσε «αγκάθι» στο δρόμο για την ευρεία υιοθέτησή του είναι οι χαμηλές επιδόσεις που προσφέρει στις μπαταρίες. Αυτό, βέβαια, δεν αποτέλεσε εμπόδιο για τη χρήση του στα χαμηλού κόστους EV της Κίνας. Έτσι, η συγκεκριμένη επιλογή θα μπορούσε να αποδειχθεί ορόσημο για την εξέλιξη των γεγονότων.

Αν και είναι ακόμα νωρίς για τη γενικευμένη χρήση του παγκοσμίως, ουδείς αμφισβητεί ότι το νάτριο θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά την ανάγκη για εξόρυξη λιθίου. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα την εξυγίανση της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, και θα βελτίωνε τους χρόνους παράδοσης, ειδικά αν τα αποθέματα λιθίου αποτύχουν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της αγοράς.

Σε ένα ακραίο σενάριο, η αντικατάσταση του λιθίου με νάτριο στα μοντέλα ευρείας παραγωγής θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση λιθίου κατά 37%, δηλαδή κατά 1,4 εκατ. τόνους μέχρι το 2035, όπως τόνισε το BloombergNEF.

Πηγή: Bloomberg