Το νέο μοντέλο φορολόγησης των ΙΧ


Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα σχεδιάζει η Κυβέρνηση.

  • 8/12/2015

Ανατροπές στη φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων, με μεταφορά του βάρους από την κατοχή στη χρήση, προωθεί το υπουργείο Οικονομικών. Το νέο μοντέλο φέρνει αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, μείωση των τελών κυκλοφορίας και αναπροσαρμογές στα τεκμήρια διαβίωσης και στο τέλος ταξινόμησης.

Νέο σύστημα για τη φορολογία των αυτοκινήτων, με μεταφορά του βάρους από την κατοχή στη χρήση, επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών για το 2016. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η αύξηση του ΕΦΚ στη βενζίνη και στο ντίζελ κίνησης, με ταυτόχρονη μείωση των τελών κυκλοφορίας και αναπροσαρμογές στα τεκμήρια διαβίωσης, καθώς και στο τέλος ταξινόμησης.

Με το νέο σύστημα που προανήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τ. Αλεξιάδης, τα τέλη κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα θα μειωθούν και οι απώλειες εσόδων για το Δημόσιο θα αναπληρωθούν από αύξηση της φορολογίας στα υγρά καύσιμα.

Αν και δεν έχουν ακόμα αποφασιστεί το ποσοστό και η έκταση των μειώσεων στα τέλη κυκλοφορίας που θα αποτελέσουν τον οδηγό για τις αναπροσαρμογές στον ΕΦΚ, το σενάριο που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει αύξηση σε βενζίνες και ντίζελ που θα κυμαίνεται στα 5-10 λεπτά το λίτρο, χωρίς να υπολογίζεται η πρόσθετη επιβάρυνση από τον ΦΠΑ 23% που εφαρμόζεται επί του ΕΦΚ. 

Αυτό σημαίνει ότι η τελική αύξηση στη λιανική τιμή των υγρών καυσίμων θα είναι μεγαλύτερη, αφού ο καταναλωτής πληρώνει πέραν του ΕΦΚ και τον ΦΠΑ. Για παράδειγμα, αν ο ΕΦΚ αυξηθεί κατά 10 λεπτά το λίτρο στη βενζίνη, τότε λόγω της αυτόματης αύξησης και του ποσού του ΦΠΑ ο καταναλωτής για την αγορά ενός λίτρου θα πληρώσει επιπλέον 12,3 λεπτά.

Η αύξηση

Σε περίπτωση που η αύξηση είναι 5 λεπτά, η τελική επιβάρυνση για τον καταναλωτή θα είναι 6,15 λεπτά το λίτρο. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς αρμοδίων παραγόντων, αν ο ΕΦΚ αυξηθεί κατά 10 λεπτά και στις βενζίνες και στο ντίζελ, τα πρόσθετα έσοδα του Δημοσίου θα είναι της τάξης των 600 εκατ. ευρώ ετησίως με βάση τα σημερινά δεδομένα της κατανάλωσης.

Το ποσό αυτό θα επιτρέψει μεγάλες και γενικευμένες μειώσεις στα τέλη κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα, αν και ορισμένοι εισηγούνται ένα μέρος των επιπλέον εσόδων να χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού και έτσι να υπάρξουν περιθώρια για μειώσεις σε άλλους τομείς της φορολογίας, όπως για παράδειγμα στους χαμηλόμισθους ή και σε ακύρωση μέτρων.

Επισημαίνεται ότι σε μια μέση τιμή αμόλυβδης βενζίνης 1,4030 ευρώ το λίτρο ο ΕΦΚ είναι 0,670 ευρώ και ο ΦΠΑ 0,262 ευρώ, με αποτέλεσμα η συνολική φορολογία να διαμορφώνεται στα 0,932 ευρώ το λίτρο, δηλαδή στο 66% της λιανικής τιμής. Για μέση τιμή στο ντίζελ κίνησης 1,111 ευρώ το λίτρο ο ΕΦΚ είναι 0,330 ευρώ και ο ΦΠΑ 0,207 ευρώ και έτσι η συνολική φορολογία ανέρχεται στα 0,537 ευρώ το λίτρο.

Οπως επιβεβαίωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τ.Αλεξιάδης σε πρωινή εκπομπή της τηλεόρασης του «Σκάι» σχεδιάζονται οι ακόλουθες αλλαγές στη φορολογία των αυτοκινήτων για το 2016:

• Αύξηση του ΕΦΚ στα υγρά καύσιμα έτσι ώστε να επιβαρύνεται η χρήση του αυτοκινήτου και όχι η κατοχή του. Με αυτό τον τρόπο θα πληρώνουν περισσότερα όσοι κινούν πιο πολύ τα αυτοκίνητά τους ή έχουν μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα και θα ελαφρυνθούν όσοι δεν τα μετακινούν ή, όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αλεξιάδης, έχουν «ένα αυτοκινητάκι που καίει λίγα».

• Σε αντιστάθμισμα, θα μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας. Οπως εξήγησε, θα παραμείνει ένα αναλογικό μικρό ποσό που θα πληρώνει ετησίως κάθε όχημα και για το 2017 οι ιδιοκτήτες ΙΧ θα πληρώσουν λιγότερα απ' ό,τι σήμερα. Ετσι θα μπορέσουν να πάρουν πίσω τις πινακίδες τους και όσοι τις έχουν καταθέσει. Τα σενάρια προβλέπουν ότι οι μειώσεις θα είναι κλιμακούμενες, με τις μεγαλύτερες να αφορούν στα παλιά και μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα.

Περισσότερα στο ΕΘΝΟΣ.gr.