Tο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7 θα «σκοτώσει» τους κινητήρες εσωτερικής καύσης;


Από το 2025 η Ευρωπαϊκή Ένωση εισάγει το πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 7, κάτι που μπορεί να αποβεί μοιραίο για το μέλλον των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

  • 2/6/2021

Στις αρχές του τρέχοντος έτους, η τελευταία έκδοση των περιβαλλοντικών προτύπων Euro 6d τέθηκε σε ισχύ στην Ευρώπη και τώρα οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ετοιμάζουν τα πρότυπα Euro 7, τα οποία μάλλον θα είναι τα τελευταία για κινητήρες εσωτερικής καύσης πριν αυτοί αντικατασταθούν πλήρως από την ηλεκτρική ενέργεια. Το πρόβλημα είναι ότι οι προτεινόμενες νόρμες για τις παραμέτρους του προτύπου Euro 7 ενδέχεται να μην είναι εφικτές, προειδοποίησε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Η πρώτη φάση του Euro 6d για επιβατικά αυτοκίνητα τέθηκε σε ισχύ τον Σεπτέμβριο του 2015 και συνέπεσε με την έναρξη του dieselgate -ένα περιβαλλοντικό σκάνδαλο που συγκλόνισε την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και αφορούσε το παραπλανητικό λογισμικό στους κινητήρες ντίζελ του ομίλου VW. Αποτέλεσμα των δύο αυτών γεγονότων είναι ότι ο σχεδιασμός των κινητήρων έχει γίνει πιο περίπλοκος και ακριβότερος. Ο ίδιος ο κινητήρας συχνά δεν είναι ορατός πίσω από τη μονάδα επεξεργασίας καυσαερίων: τεράστιες μονάδες καταλυτών, σύστημα ανακυκλοφορίας καυσαερίων, φίλτρο σωματιδίων και υβριδική μονάδα 48 volt, που συμβάλλει επίσης στη μείωση των επιβλαβών εκπομπών.

Η πολυπλοκότητα και το υψηλό κόστος των κινητήρων εσωτερικής καύσης οδήγησαν πολλούς κατασκευαστές να εγκαταλείψουν πρώτα τους κινητήρες ντίζελ, ενώ στη συνέχεια στόχευσαν πλήρως στην ηλεκτροδότηση, πιστεύοντας ότι δεν είχε νόημα να παλεύουν με τα καυσαέρια, καθώς η Ευρώπη είχε κάνει με αυτοπεποίθηση βήματα προς την πλήρη εξάλειψη των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Από το 2015, οι μέγιστες επιτρεπόμενες τιμές των επιβλαβών ουσιών στα πρότυπα Euro 6d δεν έχουν αλλάξει, αλλά οι μηχανισμοί για τον έλεγχό τους έχουν ενισχυθεί. Οι κανονισμοί Euro 7, οι οποίοι πρόκειται να τεθούν σε ισχύ μετά το 2025, θα μειώσουν ταυτόχρονα το όριο και θα αυξήσουν τον έλεγχο επί αυτών. Η κοινοπραξία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές οχημάτων (Clove για συντομία) παρουσίασε ένα προσχέδιο εγγράφου που προκάλεσε κραδασμούς στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Σύμφωνα με το βρετανικό περιοδικό Autocar, το οποίο παρακολουθεί στενά αυτό το ζήτημα, το Clove θέλει να υποχρεώσει τους κατασκευαστές να «βιδώσουν» τους λεγόμενους υπερκαταλύτες, αποτελούμενους από μεγαλύτερα φίλτρα σωματιδίων στον κινητήρα εσωτερικής καύσης και να παρακολουθούν το επίπεδο των επιβλαβών εκπομπών χρησιμοποιώντας ένα ενσωματωμένο διαγνωστικό σύστημα που θα εγγυάται τη συμμόρφωση με το πρότυπο Euro 7 σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του κινητήρα (περίπου 250.000 χιλιόμετρα). Επιπλέον, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, δεν θα υπάρχουν πλέον οι βραχυπρόθεσμες παραχωρήσεις που προβλέπονται από το Euro 6d.

Η ACEA, εκπροσωπώντας τα συμφέροντα των κατασκευαστών, με τη σειρά της, εύλογα δήλωσε ότι με αυτή τη μορφή το νομοσχέδιο θα οδηγούσε στην πρόωρη εξαφάνιση των κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE), για το οποίο ούτε η οικονομία, ούτε οι κατασκευαστές, ούτε οι καταναλωτές είναι έτοιμοι. Με απλά λόγια, θα είναι απλώς αδύνατο να συμμορφωθούν με τα πρότυπα Euro 7 - τουλάχιστον σε οχήματα μάζικής παραγωγής-, καθώς οι προτεινόμενες λύσεις είναι εξαιρετικά ακριβές και δύσκολο να εφαρμοστούν στην πράξη. Οι υπερκαταλύτες δεν θα χωρέσουν σε υπάρχουσες πλατφόρμες και σχέδια και οι περισσότερες εταιρείες έχουν ήδη απενεργοποιήσει την ανάπτυξη εντελώς νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι παράμετροι του Euro 7 εξακολουθούν να αποτελούν πεδίο σύγκρουσης και αντικείμενο διαπραγματεύσεων μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κατασκευαστών. Όλοι οι παράμετροι θα συζητηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλά γύρω από αυτές θα γίνεται όλο και πιο έντονη όσο πλησιάζουμε προς το 2025.

Να προσθέσουμε τέλος στο θέμα αυτό, πως ο πονοκέφαλος των εκπομπών ρύπων για τις αυτοκινητοβιομηχανίες κοστίζει ακριβά, αφού φέτος, για πρώτη φορά, χρεώθηκαν πολλές εταιρείες με τη λεγόμενη ποινή άνθρακα και υποχρεώθηκαν να πληρώσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στο ευρωπαϊκό ταμείο.

Ακολουθήστε το Car Αnd Driver στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τον μαγικό κόσμο του αυτοκινήτου.