VW: Η αρθρωτή πλατφόρμα MQB γιορτάζει τα 10 της χρόνια


Η Volkswagen γιορτάζει τα δέκα χρόνια από τη δημιουργία της προσαρμοζόμενης πλατφόρμας MQB. Ποιοι παράγοντες συνετέλεσαν στη μεγάλη επιτυχία της.

  • 25/6/2022

Με περισσότερα από 32 εκατομμύρια οχήματα που βασίζονται πάνω στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB να έχουν περάσει από τις γραμμές παραγωγής, η MQB είναι η πιο επιτυχημένη τεχνολογική πλατφόρμα της Volkswagen. Οι λόγοι της επιτυχίας της είναι πολλοί και απλοί. Πάμε να τους δούμε.

Από το 2012 που παρουσιάστηκε, η αρθρωτή εγκάρσια αρχιτεκτονική αποτελεί την κοινή βάση για μια ποικιλία μοντέλων. Σε αυτή την πλατφόρμα παρήχθησαν περισσότερα από 32 εκατομμύρια οχήματα για όλο τον Όμιλο VW. Η Volkswagen μόνο έχει περισσότερα από 20 εκατομμύρια οχήματα που έχουν κατασκευαστεί μέχρι στιγμής στην MQB, από το Polo και το best seller Golf, έως τα SUV όπως το Atlas (ΗΠΑ) και το Teramont για την Κίνα.

Το επόμενο βήμα για την Volkswagen είναι η αρθρωτή φιλοσοφία να μεταφερθεί στον ηλεκτρικό κόσμο, με τα σημερινά μοντέλα της οικογένειας ID. που βασίζονται στην πλατφόρμα MEB. Η επόμενη γενιά ηλεκτρικών μοντέλων του Ομίλου θα χρησιμοποιήσει την ολοκαίνουρια SSP (Scalable Systems Platform) ως τον πυρήνα της ηλεκτρικής τεχνολογίας του Ομίλου. Αυτή θα επιτρέπει στο όχημα να είναι πλήρως συνδεδεμένο με το οικοσύστημά του και έτσι θέτει τα θεμέλια για την πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση.

Η πλατφόρμα MEB
Η πλατφόρμα MEB

«Η εισαγωγή της MQB πριν από δέκα χρόνια ήταν ένα κρίσιμο βήμα», λέει ο Ralf Brandstätter, Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen Passenger Cars. «Η MQB δεν χρησιμεύει μόνο ως τεχνολογική μήτρα για τα μοντέλα μας με κινητήρα εσωτερικής καύσης με εγκάρσιο κινητήρα, αλλά είναι επίσης η ραχοκοκαλιά της οικονομικής μας απόδοσης και ανθεκτικότητας, καθώς τα οχήματα που βασίζονται στην MQB συμβάλλουν σημαντικά στη χρηματοδότηση μελλοντικών πλάνων της στρατηγικής ACCELERATE, που περιλαμβάνει την ηλεκτρική κινητικότητα, την ψηφιοποίηση, τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα και την αυτόνομη οδήγηση.»

Οι καινοτομίες της MQB

Η πλατφόρμα MQB που αναπτύχθηκε από τη Volkswagen  έκανε το ντεμπούτο της με το Golf VII. Το πρώτο όχημα παραγωγής βγήκε από τη γραμμή συναρμολόγησης στο Wolfsburg τον Οκτώβριο του 2012. Αυτό κατέδειξε αμέσως τις δυνατότητες που προσφέρει η νέα αρθρωτή βάση συναρμολόγησης: εξελιγμένη τεχνολογία, χαμηλό βάρος και δυναμική σχεδίαση – χάρη στους μικρούς προβόλους του αμαξώματος. Το πρώτο μοντέλο MQB στον Όμιλο Volkswagen ήταν το Audi A3 τρίτης γενιάς που κυκλοφόρησε στην αγορά λίγους μήνες πριν από το Golf. Η αρθρωτή μήτρα συναρμολόγησης επέτρεψε την τυποποίηση των διαδικασιών παραγωγής σε όλους τους τομείς, με αποτέλεσμα μεγαλύτερη ευελιξία και μειωμένο κόστος ανάπτυξης όχι μόνο για τη μάρκα Volkswagen, αλλά για ολόκληρο τον Όμιλο.

Η MQB έφερε επίσης σημαντικές οικονομίες κλίμακας, χάρη στην ιδέα του «μεταφερόμενου» ανταλλακτικού και των μεγάλων όγκων παραγωγής. Προηγμένα χαρακτηριστικά, όπως τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, μπορούν να προσφερθούν σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων και επομένως μπορούν να γίνουν προσβάσιμα σε ένα ευρύ φάσμα πελατών.

Η MQB προσφέρει υψηλό βαθμό ευελιξίας. Παράμετροι όπως μετατρόχιο, μεταξόνιο, μέγεθος τροχού ή θέση καθίσματος και τιμονιού μπορούν να προσαρμοστούν μεμονωμένα – ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος– για να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις και τις επιθυμίες της αγοράς και του πελάτη. Πολλά εξαρτήματα του αμαξώματος είναι κατασκευασμένα από χάλυβες και φύλλα υψηλής αντοχής και εξαιρετικά υψηλής αντοχής σε ποικίλα πάχη. Αυτό μείωσε το βάρος των νέων μοντέλων MQB κατά περίπου 50 κιλά κατά μέσο όρο σε σύγκριση με τους προκατόχους τους. Η μείωση βάρους ήταν στην πραγματικότητα σχεδόν 100 κιλά για το Golf VII.

Παράλληλα, η θέση εγκατάστασης των κινητήρων είναι επίσης τυποποιημένη στη σπονδυλωτή εγκάρσια βάση. Έχουν κλίση προς τα πίσω κατά 12 μοίρες, με την πλευρά εισαγωγής μπροστά και την πλευρά της εξάτμισης πίσω. Για το λόγο αυτό, στους κινητήρες TSI της σειράς EA 211 που έκαναν το ντεμπούτο τους μαζί με την MQB, οι μηχανικοί περιέστρεψαν τις κυλινδροκεφαλές κατά 180 μοίρες σε σύγκριση με τον προηγούμενο κινητήρα EA 111.

Όσον αφορά ειδικότερα τα κινητήρια σύνολα, η MQB δείχνει ότι είναι εξαιρετικά ευέλικτη και προσανατολισμένη στο μέλλον. Οι εκδόσεις κινητήρων βενζίνης (TSI), πετρελαίου (TDI) και φυσικού αερίου (CNG) είχαν σχεδιαστεί από την αρχή στη σχεδιαστική φιλοσοφία, όπως και οι ήπια υβριδικές και οι plug-in υβριδικές μονάδες. Το Golf VII ήταν επιπλέον διαθέσιμο ως πλήρως ηλεκτρικό e-Golf από το 2013 έως το 2020. Στη γερμανική αγορά, η γκάμα ισχύος της MQB ξεκινά αυτή τη στιγμή από 48 kW (66 PS), με τον πιο ισχυρό κινητήρα να αποδίδει 294 kW (400 PS).

Επιπλέον, μειώθηκε ο αριθμός των παραλλαγών. Οι νέοι βενζινοκινητήρες και οι κινητήρες ντίζελ (EA 288) εφοδιάστηκαν με όμοιες προδιαγραφές για τη μετάδοση ισχύος. Αυτό τους επέτρεψε να συνδυαστούν με τα ίδια κιβώτια ταχυτήτων και τους ίδιους κινητήριους άξονες στον μπροστινό άξονα. Ως αποτέλεσμα, ο αριθμός των παραλλαγών του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων μειώθηκε σχεδόν στο μισό. Και στην περίπτωση των μονάδων θέρμανσης και κλιματισμού – ένα μεγάλο εξάρτημα στο μπροστινό μέρος του οχήματος – ο αριθμός των διαφορετικών εκδόσεων μειώθηκε από 102 σε 28.

Αποτελεσματική παραγωγή

Η Volkswagen  και όλες οι μάρκες του Ομίλου μπορούν να εξελίσσουν γρήγορα τα νέα μοντέλα και τις παραλλαγές τους στην ευέλικτη βάση MQB. Όλα τα οχήματα που βασίζονται σε MQB μπορούν να τυποποιηθούν και να παραχθούν αποτελεσματικά στα εργοστάσια του παγκόσμιου δικτύου παραγωγής. Υπάρχουν επίσης σημαντικά πλεονεκτήματα για την αλλαγή μοντέλου. Όταν το εργοστάσιο της Volkswagen στο Wolfsburg ξεκίνησε την παραγωγή του νέου Golf το 2019, ήταν δυνατό να εξακολουθεί να χρησιμοποιείται περίπου το 80% των υπαρχουσών εγκαταστάσεων στο φανοποιείο. Η MQB καθιστά επίσης δυνατή την κατασκευή οχημάτων με διαφορετικά μεταξόνια και μετατρόχια, ή μοντέλα διαφορετικών μαρκών, στην ίδια γραμμή παραγωγής.