Έρευνα: «Stop» στην πτώση των τιμών στις μπαταρίες – Πότε θα δούμε πιο φθηνά EV


Το Bloomberg παρουσιάζει τα δεδομένα για την εξίσωση της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με το αντίστοιχο θερμικό μοντέλο και εκτιμά πότε αυτό είναι εφικτό να συμβεί.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 8/12/2022

Οι ελπίδες για χαμηλότερες τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ώστε να είναι προσιτά για μεγαλύτερες ομάδες καταναλωτών, φαίνεται να δέχονται ισχυρό πλήγμα το 2022.

Ο λόγος δεν είναι άλλος από τις αυξανόμενες τιμές των μπαταριών που είναι προορισμένες για τα EV. Κι όμως, την τελευταία δεκαετία, η πτώση της τιμής τους αποτελούσε μια από τις πιο σταθερές τάσεις στο συγκεκριμένο κλάδο. Από τα σχεδόν 1.000 δολάρια ανά kWh το 2010, το περυσινό κόστος έφτανε τα 141 δολάρια.

Ωστόσο, σύμφωνα με το Bloomberg, η ετήσια έρευνα τιμών των μπαταριών ιόντων λιθίου που πραγματοποίησε το BloombergNEF, δείχνει αύξηση 7% στις μέσες τιμές των μπαταριών το 2022, σε πραγματικούς όρους. Αυτή είναι η πρώτη αύξηση στην ιστορία της έρευνας. Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που έφεραν την άνοδο, αλλά ο πιο σημαντικός είναι η αύξηση του κόστους για υλικά όπως το κοβάλτιο, το νικέλιο και το λίθιο.

Παρόλο που οι τιμές για το νικέλιο και το κοβάλτιο έχουν μειωθεί τους τελευταίους μήνες και το λίθιο αναμένεται να ακολουθήσει την ίδια πορεία, καθένα από αυτά εξακολουθεί να κοστίζει περισσότερο από όσο τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό οφείλεται στην αυξανόμενη ζήτηση μπαταριών αλλά και στην καθυστέρηση online διανομής νέων προμηθειών.

Μάλιστα, η μέση τιμή των μπαταριών θα ήταν ακόμη υψηλότερη αν δεν υπήρχε η στροφή σε μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) χαμηλού κόστους, οι οποίες δεν περιέχουν νικέλιο ή κοβάλτιο. Οι συγκεκριμένες έχουν κερδίσει σημαντικό μερίδιο αγοράς τα τελευταία τρία χρόνια, με το BloombergNEF να αναμένει ότι θα αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% των παγκόσμιων πωλήσεων EV φέτος.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών μπαταριών είναι επίσης χαμηλότερα φέτος, υποδηλώνοντας ότι έχουν απορροφήσει μέρος του αυξανόμενου κόστους υλικών και εξαρτημάτων.

Για να καταλήξει στη μέση τιμή, το BNEF συγκέντρωσε δεδομένα από σχεδόν 200 σημεία έρευνας από αγοραστές και πωλητές μπαταριών ιόντων λιθίου που προορίζονται για επιβατικά EV, επαγγελματικά οχήματα, λεωφορεία και εφαρμογές σταθερής αποθήκευσης.

Όπως είναι λογικό, υπάρχουν αρκετές διακυμάνσεις ανά περιοχή και εφαρμογή. Οι χαμηλότερες τιμές που καταγράφηκαν ήταν για ηλεκτρικά λεωφορεία και επαγγελματικά οχήματα στην Κίνα, στα 131 δολάρια ανά kWh. Η αντίστοιχη μέση τιμή για μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν 138 $ ανά kWh.

Από γεωγραφικής άποψης, οι φθηνότερες τιμές εντοπίστηκαν στην Κίνα (127 δολάρια ανά kWh), ενώ στις ΗΠΑ και την Ευρώπη ήταν 24% και 33% υψηλότερες, αντίστοιχα.

Η πρόβλεψη για το 2023 διατηρεί τις τιμές των μπαταριών στα ίδια επίπεδα με το τρέχον έτος, πριν αρχίσουν και πάλι να πέφτουν από το 2024, καθώς όλο και περισσότερος εφοδιασμός πρώτων υλών προκύπτει online, οι πιέσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού μειώνονται, ενώ αναπτύσσονται οι τεχνολογίες μπαταριών επόμενης γενιάς.

Για να υπάρξει μέτρο σύγκρισης, η εκτίμηση για εξίσωση των τιμών ενός EV με το αντίστοιχο θερμικό μοντέλο μπορεί να προκύψει όταν το κόστος της μπαταρίας θα φτάσει τα 100 δολάρια ανά kWh. Η πρόβλεψη του BNEF αναφέρει ότι είναι εφικτό αυτό το νούμερο μέχρι το 2026. Ωστόσο, αυτή η τιμή έχει προκύψει εδώ και αρκετά χρόνια και δε λαμβάνει πλήρως υπόψιν την επίδραση του πληθωρισμού.

Πηγή: Bloomberg