Οι δρόμοι που φορτίζουν τα EV εν κινήσει έρχονται στην Ευρώπη – Ποια χώρα θα καινοτομήσει


Η Σουηδία είναι έτοιμη να δώσει στην κυκλοφορία έναν δρόμο που θα μπορεί να φορτίζει τα ηλεκτρικά οχήματα που περνούν από αυτόν εν κινήσει.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 7/5/2023

Ένα από τα μεγάλα ζητήματα της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι ο χρόνος φόρτισης που απαιτείται, καθώς και η αυτονομία τους. Στη Σουηδία, θέλουν να δώσουν εναλλακτικές για αυτό το ζήτημα με την κατασκευή μίας εθνικής οδού που θα φορτίζει τα EV καθώς αυτά κινούνται πάνω σε αυτήν.

Συγκεκριμένα, ο δρόμος αυτός θα έχει μήκος 21 km και θα κινείται πάνω στην ευρωπαϊκή οδό E20, που ενώνει την πόλη του Hallsberg με αυτήν του Οrebrο. Η επιλογή του συγκεκριμένου σημείου έγινε γιατί είναι αρκετά δημοφιλές, καθώς από εκεί περνούν οι οδηγοί για τη Στοκχόλμη, το Γκέτεμποργκ και το Μάλμε - τις τρεις πολυπληθέστερες πόλεις της χώρας. 

Αντί, λοιπόν, οι οδηγοί να πρέπει να σταματούν σε συγκεκριμένες τοποθεσίες με φορτιστές, θα μπορούν να τα φορτίζουν καθώς οδηγούν, αρχής γενομένης από το 2025. Η αρχή μεταφορών της χώρας, ονόματι Trafikverket, εξετάζει ακόμα το αν θα επιλέξει αγώγιμο ή επαγωγικό σύστημα φόρτισης.

Με το αγώγιμο σύστημα, η φόρτιση θα επιτυγχάνεται από πάνω, με ειδικές πλάκες που θα τοποθετηθούν και θα φορτίζουν το όχημα περίπου όπως οι ασύρματοι φορτιστές κάνουν με τα smartphones, ενώ στο επαγωγικό θα περαστούν καλώδια κάτω από το έδαφος. Φυσικά, τα αυτοκίνητα με ΜΕΚ δεν θα επηρεαστούν από τις εν λόγω τεχνολογίες.

Ο επικεφαλής στρατηγικής ανάπτυξης της Trafikverket, Jan Pettersson, δήλωσε στο Euronews Next πως αν το 25% του οδικού δικτύου μίας περιοχής μπορεί να φορτίσει EV εν κινήσει, τότε συνολικά η αγορά ενός τέτοιου αυτοκινήτου θα γίνει περισσότερο βιώσιμη

Η δυναμική φόρτιση (δηλαδή η φόρτιση εν κινήσει σε δρόμο) μειώνει την ανάγκη για μεγάλη αυτονομία, που μπορεί να μειώσει το μέγεθος των μπαταριών ως και 70%. Μικρότερες μπαταρίες σημαίνει μειωμένο κόστος, που θα περάσει και στην τελική τιμή του αυτοκινήτου. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει η αρχή με αυτά τα πρώτα 21 km δρόμου προτού αποδειχθεί η θεωρία της Trafikverket στην πράξη.

Αν τα δεδομένα είναι θετικά, οι Σουηδοί στοχεύουν 3.000 km του οδικού τους δικτύου να έχουν τη δυνατότητα ασύρματης φόρτισης των EV ως το 2045.