Το Volvo EX30 έχει το μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα από κάθε άλλο μοντέλο των Σουηδών


H Volvo μείωσε το ανθρακικό αποτύπωμα του EX30 κατά 75% σε σχέση με τα τρέχοντα ηλεκτρικά μοντέλα. Δείτε πώς το πέτυχε.

  • 25/5/2023

Το νέο Volvo EX30 είναι ένα απόσταγμα όλων των σπουδαίων πραγμάτων που έχει πετύχει η Volvo Cars μέχρι σήμερα: ένα μικρό αμιγώς ηλεκτρικό SUV για τη σύγχρονη εποχή, σχεδιασμένο για να είναι ασφαλές και να έχει το μικρότερο αποτύπωμα CO2 από κάθε άλλο μοντέλο Volvo μέχρι τώρα.

Αντιμετωπίζοντας τις εκπομπές στο σύνολο της διαδικασίας παραγωγής και του κύκλου ζωής του Volvo EX30, η φίρμα πέτυχε να μειώσει το συνολικό του αποτύπωμα άνθρακα για 200 km οδήγησης σε κάτω από 30 τόνους. Πρόκειται για μία μείωση της τάξης του 25% σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα C40 και XC40 και για ένα σημαντικό βήμα προς τον στόχο της Volvo να ελαττώσει τις συνολικές μας εκπομπές CO2 ανά αυτοκίνητο κατά 40% στο διάστημα μεταξύ 2018 και 2025.

Ως αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το Volvo EX30 έχει μηδενικές εκπομπές στην εξάτμιση, κάτι το οποίο δεν συνεισφέρει απλώς σε ένα χαμηλότερο αποτύπωμα CO2, αλλά έχει σημαντικά θετικό αντίκτυπο και στην ποιότητα του αέρα: για παράδειγμα, σύμφωνα με νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφορνίας, ακόμη και μία μικρή αύξηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μία περιοχή έχει άμεσο θετικό αποτέλεσμα στον αριθμό των επισκέψεων στις εντατικές μονάδες εξαιτίας του άσθματος.

Ωστόσο, για να μειωθεί το συνολικό αποτύπωμα ενός αυτοκινήτου, η ηλεκτροκίνηση δεν είναι αρκετή. Ένα αυτοκίνητο δεν οδηγείται μόνο, αλλά σχεδιάζεται, εξελίσσεται, κατασκευάζεται και μεταφέρεται επίσης. Όλα αυτά τα στάδια προσφέρουν ευκαιρίες για την περαιτέρω μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.

Ανακυκλωμένα υλικά παντού

Με ποιον τρόπο, λοιπόν, η Volvo μείωσε το ανθρακικό αποτύπωμα του EX30 κατά 75% σε σχέση με τα τρέχοντα ηλεκτρικά μοντέλα; Καταρχάς, σχεδιάζοντας ένα μικρότερο αυτοκίνητο σημαίνει ότι χρειάζεσαι λιγότερα υλικά για να το κατασκευάσεις. Με δεδομένο ότι το αλουμίνιο και ο χάλυβας είναι από τα υλικά που συνεισφέρουν περισσότερο στις εκπομπές CO2 που συνδέονται με την παραγωγή, είναι ακριβώς εδώ που τόσο η εταιρεία όσο και οι πελάτες, μπορούν να κάνουν τη διαφορά.

Επιπλέον, ενώ χρησιμοποιείται λιγότερος χάλυβας και αλουμίνιο στην κατασκευή του νέου, μικρού SUV, ταυτόχρονα αυξάνεται το ποσοστό τους που είναι ανακυκλωμένο. Περίπου το ένα τέταρτο του συνόλου του αλουμινίου που χρησιμοποιείται στην κατασκευή του αυτοκινήτου είναι ανακυκλωμένο, ενώ το ίδιο ισχύει και για περίπου το 17% όλου του χάλυβα, κάτι που μειώνει περαιτέρω την περιβαλλοντική επίπτωση από αυτά τα υλικά.

Η ίδια προσέγγιση εφαρμόζεται και στο εσωτερικό, καθώς το πιο βιώσιμο εξάρτημα είναι το εξάρτημα που δεν υφίσταται. Με οδηγό τη βελτιστοποίηση ως αρχή βιώσιμης σχεδίασης για το εσωτερικό του Volvo EX30, οι σχεδιαστές κατάφεραν να συγκεντρώνουν σε ένα εξάρτημα πολλαπλές λειτουργίες. Αυτό μειώνει τον αριθμό των τμημάτων που χρειάζονται στο εσωτερικό χωρίς συμβιβασμούς στη λειτουργικότητα.

Τα υλικά που χρησιμοποιούνται για το Volvo EX30 αποτελούν επίσης συνεισφορά σε μία πιο βιώσιμη προσέγγιση για τη δημιουργία νέων αυτοκινήτων. Περίπου το 17% όλων των πλαστικών του αυτοκινήτου, από εξαρτήματα του εσωτερικού έως τους προφυλακτήρες, είναι ανακυκλωμένα - πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ όλων των αυτοκινήτων Volvo έως σήμερα. 

Ακόμη ένα βήμα προς την κλιματική ουδετερότητα

Ένα άλλο κρίσιμο πεδίο για τη μείωση των εκπομπών είναι η διαδικασία της παραγωγής και η εφοδιαστική αλυσίδα, για παράδειγμα η χρήση καθαρής ενέργειας. Το Volvo EX30 θα κατασκευάζεται σε εργοστάσιο που τροφοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από κλιματικά ουδέτερη ενέργεια, συμπεριλαμβανομένης 100% κλιματικά ουδέτερης ηλεκτρικής ενέργειας.

Όσον αφορά την αλυσίδα εφοδιασμού, το 95% των κύριων προμηθευτών της Volvo για το αυτοκίνητο δεσμεύτηκε για τη χρήση 100% ανανεώσιμης ενέργειας στην παραγωγή τους έως το 2025 – και πολλοί εξ αυτών έχουν ήδη πετύχει τον στόχο. Αυτό αποτυπώνει τη φιλοδοξία των Σουηδών όχι μόνο να μειώσουν τις εκπομπές στις δικές τους δραστηριότητες, αλλά να ενθαρρύνει και τους συνεργάτες της στην ευρύτερη αλυσίδα εφοδιασμού να κάνουν το ίδιο.

Η διαδικασία παραγωγής για το Volvo EX30 έχει επίσης γίνει πιο αποτελεσματική σε πολλά επίπεδα. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο αντιπροσωπεύει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά όσον αφορά την αξιοποίηση υλικού σε πρεσαριστά τμήματα αμαξώματος κατά τη διάρκεια της παραγωγής.

Επιπλέον, καθώς η Volvo εξακολουθεί να ανταποκρίνεται στην πρόκληση της ιχνηλασιμότητας υλικών, ιδιαίτερα όσον αφορά την παραγωγή μπαταριών για το Volvo EX30, διαθέτει τεχνολογία blockchain που συμβάλλει στην ιχνηλάτηση σημαντικών πρώτων υλών, στα οποία πλέον συμπεριλαμβάνονται το λίθιο, το μαγγάνιο, το κοβάλτιο, ο γραφίτης και το νικέλιο.

Πιο έξυπνα και πιο βιώσιμα υλικά

Στο εσωτερικό χρησιμοποιείται μια ευρεία σειρά από ανακυκλωμένα και ανανεώσιμα υλικά, για τα καθίσματα, το ταμπλό και τις πόρτες, συμπεριλαμβανομένων υλικών όπως το τζιν, το λινάρι και ένα μείγμα μαλλιού που περιέχει περίπου 70% ανακυκλωμένο πολυεστέρα. Το τζιν, ιδιαίτερα, είναι ένα καλό παράδειγμα των πιο έξυπνων και βιώσιμων τρόπων χρήσης των υλικών.

Για τη δημιουργία του εσωτερικού διάκοσμου Denim, χρησιμοποιούμε ίνες που κανονικά θα συμπεριλαμβάνονταν στα απορρίμματα της διαδικασίας ανακύκλωσης του τζιν. Όταν τα τζιν ανακυκλώνονται, οι ίνες τους τυλίγονται σε ένα νήμα, με τις μακριές ίνες να συνδέονται η μία με την άλλη. Ωστόσο, οι ίνες μικρού μήκους συνήθως αποβάλλονται ως απορρίμματα. Αυτές τις ίνες «διασώζει» η Volvo, χρησιμοποιώντας τες στον εσωτερικό διάκοσμο Denim.

Μειώνοντας το μέγεθος χωρίς συμβιβασμούς

Όλα τα παραπάνω συνεισφέρουν σε ένα αυτοκίνητο του οποίου ο αποκαλούμενος «cradle-to-gate» αντίκτυπος CO2 εκτιμάται σε 18 τόνους. Ο όρος «cradle-to-gate» αναφέρεται στην επίπτωση CO2 από την εξόρυξη πρώτων υλών έως το ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που φθάνει στην έκθεση – δηλαδή πριν αρχίσει να χρησιμοποιείται. Το EX30 είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε στο τέλος της ζωής του να ανακτάται κατά 95%, μέσω ανακύκλωσης των υλικών και ανάκτησης ενέργειας από ό,τι δεν μπορεί να ανακτηθεί.

Το νέο Volvo EX30 θα παρουσιαστεί στις 7 Ιουνίου και από την ίδια μέρα θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες σε επιλεγμένες αγορές, μεταξύ των οποίων και η ελληνική.