David Coulthard: «Ο Ayrton θα έχει πάντα ξεχωριστή θέση στην ψυχή μου»


Στην Αθήνα βρέθηκε για λίγες ώρες ο David Coulthard, προκειμένου να παρουσιάσει το πρόγραμμα «More than Equal», το οποίο έχει δημιουργήσει σε συνεργασία με τον επιχειρηματία Karel Komarek και ως στόχο έχει τον εντοπισμό κι ανάδειξη νέων ταλαντουχών γυναικών οδηγών αγώνων και φυσικά την προώθησή τους μέχρι την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, τη Formula 1.

  • Του Γιάννη-Μάριου Παπαδόπουλου - Φωτογραφίες: Red Bull/Ι.-Μ.Π.
  • 22/9/2022

Συναντήσαμε τον David Coulthard στα γραφεία του ΟΠΑΠ, τα οποία επισκέφθηκε, προκειμένου να μιλήσει για το «More than Equal». Και φυσικά δεν χάσαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε μαζί του για την εμπλοκή του με το συγκεκριμένο πρόγραμμα, για το W Series, αλλά και για τη σημερινή Formula 1.

- David, πώς προέκυψε το «More than Equal»;

DC: Το «More than Equal» είναι κάτι που σκεφτόμουν εδώ και χρόνια. Αφορμή στάθηκε το γεγονός πως οι γονείς μου ώθησαν τόσο εμένα όσο και τα αδέλφια μου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, όμως ενώ εμένα μου δημιουργήθηκαν προοπτικές καριέρας που με οδήγησαν μέχρι τη Formula 1, δεν συνέβη το ίδιο με την κατά έξι χρόνια μικρότερη αδελφή μου, η οποία δεν πήρε ποτέ τις ευκαιρίες της. Κι αυτό μολονότι θεωρώ ότι ήταν πιο γρήγορη οδηγός από εμένα. Όταν η αδελφή μου, η Lynsay Jackson, έφυγε από τη ζωή πριν από οκτώ χρόνια, αποφάσισα πως θα έπρεπε στη μνήμη της να δημιουργήσω αυτό το πρόγραμμα. Έτσι, μαζί με τον Karel Komarek, προχωρήσαμε στην υλοποίηση του «More than Equal».

- Ποια είναι η διαφορά του «MorethanEqual» με το WSeries, του οποίου επίσης ήσουν ο εμπνευστής και δημιουργός;

DC: Το «More than Equal» στοχεύει στον εντοπισμό νέων ταλαντούχων κοριτσιών, από την ηλικία των οκτώ ετών, τα οποία θέλουμε να βοηθήσουμε ώστε να έχουν τις ευκαιρίες που τους αρμόζουν, προκειμένου να κάνουν καριέρα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Το W Series απευθυνόταν εξαρχής σε γυναίκες οδηγούς αγώνων που ήδη είχαν ξεκινήσει την καριέρα τους και απλά αναζητούσαν μια μορφή αγώνων, ένα Πρωτάθλημα, για να συναγωνίζονται μεταξύ τους.

- Πώς θα λειτουργεί το «MorethanEqual» σε παγκόσμιο επίπεδο;

DC: Αυτό που σκοπεύουμε να κάνουμε είναι να αναπτύξουμε ένα δίκτυο scouters< οι οποίοι θα εντοπίζουν τα ταλαντούχα νέα κορίτσια κι εν συνεχεία θα μεταβαίνουμε εμείς επί τόπου για να τις συναντούμε από κοντά. Για παράδειγμα, ο παλιός συναθλητής μου Tonio Liuzzi, ήδη μας έχει ενημερώσει για μια νεαρή Ιταλίδα οδηγό αγώνων, η οποία εντυπωσιάζει στο Πρωτάθλημα καρτ της χώρας της. Την παρακολουθούμε ήδη και σκοπεύουμε να προχωρήσουμε άμεσα στην ενίσχυση της προσπάθειάς της, προκειμένου να έχει τις ευκαιρίες που της αξίζουν.

- Πόσο κοντά βρισκόμαστε στο να δούμε μια γυναίκα οδηγό στη Formula 1;

DC: Αυτό δεν μπορώ να το απαντήσω. Η FIA διατείνεται ότι μέσα στην επόμενη πενταετία θα υπάρχουν γυναίκες συμμετέχουσες στα γκραν πρι. Αν θέλετε την άποψή μου, θα χρειαστούμε μερικά χρόνια παραπάνω. Το ζητούμε είναι να δουλέψουν εντατικά οι νεαρές κοπέλες. Δεν αρκεί να είσαι ταλαντούχα ή γρήγορη. Πρέπει να δουλέψεις σκληρά. Η Jamie Chadwick, για παράδειγμα, κυριαρχεί απόλυτα στο W Series όλα αυτά τα χρόνια. Όμως είναι έτοιμη να αναμετρηθεί στις πίστες της Formula 1 με τους άνδρες οδηγούς; Αυτή την απάντηση πρέπει να τη δώσει η ίδια.

- Το 2023 η Formula 1 θα έχει 24 αγώνες. Πώς σχολιάζεις την αύξηση του αριθμού των αγώνων, όταν τη δική σου εποχή ήταν 16 τα γκραν πρι;

DC: Είναι σαν να κάνουν ενάμισι πρωτάθλημα οι σημερινοί οδηγοί. Όμως εμείς είχαμε και τις δοκιμές εντός της αγωνιστικής σεζόν. Σίγουρα ο αριθμός είναι μεγάλος και δεν ξέρω πόσο θα μπορέσουν να αντέξουν οι οδηγοί και οι ομάδες σε αυτόν τον ρυθμό…

- Ποια είναι η στιγμή που ένας επαγγελματίας πιλότος της Formula 1 αντιλαμβάνεται πως ήρθε η ώρα να ολοκληρώσει την καριέρα του;

DC: Εδώ τα πράγματα έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Βλέπουμε οδηγούς όπως ο Fernando Alonso ή ο Kimi Raikkonen να αγωνίζονται και μετά τα 40 χρόνια τους. Κι αυτό… ανοίγει την όρεξη και άλλων οδηγών, προκειμένου να παραμείνουν στο σπορ. Το ζητούμενο είναι να είσαι ανταγωνιστικός. Έχει νόημα να παραμένεις στη Formula 1 όταν δεν έχεις στόχους; Νομίζω πως όχι.

- Εσύ πότε πήρε την απόφαση να σταματήσεις;

DC: Όπως συμβαίνει με τους περισσότερους οδηγούς, μεγαλώνοντας βλέπεις τη βελτίωση στην οδήγησή σου. Αποκτάς εμπειρία, η οποία βγαίνει στην πίστα. Όμως όταν στις χειμερινές δοκιμές του 2008 διαπίστωσα πως το μονοθέσιο που είχα στα χέρια μου δεν ήταν ανταγωνιστικό, κάτι μέσα μου μου είπε πως εκείνη θα ήταν η τελευταία σεζόν μου. Όταν το ανακοίνωσα στην οικογένειά μου, έδειξαν αμέσως να αντιλαμβάνονται τον λόγο. Ήμουν ήδη 13 χρόνια στη Formula 1 και από τη στιγμή που έβλεπα πως δεν μπορούσα να διεκδικήσω το Πρωτάθλημα, αντιλαμβανόμουν πως ήταν καλύτερα να σταματήσω. Ενημέρωσα την ομάδα μου, τη Red Bull, και μερικούς μήνες αργότερα, στο περιθώριο του βρετανικού γκραν πρι, ανακοινώσαμε την αποχώρησή μου από τη Formula 1.

- Πόσο έχει αλλάξει το σπορ τα τελευταία 15 χρόνια;

DC: Πολύ. Τα νέα, υβριδικά μονοθέσια, απαιτούν εντελώς διαφορετικό στιλ οδήγησης. Επίσης, τα μονοθέσια έχουν μεγαλώσει σε μέγεθος. Την εποχή μου θεωρούμην ως ένας από τους ψηλότερους οδηγούς του grid. Μετά βίας χωρούσα στο κόκπιτ. Όμως τώρα υπάρχουν πολλοί πιλότοι, οι οποίοι είναι ψηλότεροι από εμένα. Γενικά η νέα γενιά έχει εντελώς διαφορετική σωματοδομή από τη δική μας;

- Η έλευση της LibertyMediaεπηρέασε τη Formula 1;

DC: Αδιαμφισβήτητα. Η Formula 1 έχει εντελώς νέα προσέγγιση τα τελευταία χρόνια, κυρίως στον εξωαγωνιστικό τομέα. Δείτε πόσο κοινό παρακολουθεί πλέον τους αγώνες μόνο και μόνο λόγω του «Drive to Survive» του Netflix. Υπάρχουν άνθρωποι που εμάς, τους παλαιότερους, δεν μας γνώριζαν καν, όμως μπήκαμε στα σπίτια τους είτε μέσω του «Drive to Survive», είτε μέσα από το ντοκιμαντέρ του Michael…

- Μιας κι αναφέρθηκες στον Michael, τελικά είναι η καλύτερος οδηγός όλων των εποχών; Υπάρχει καλύτερος οδηγός όλων των εποχών στη Formula 1;

DC: Πολύ καλή ερώτηση. Δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να συγκρίνει οδηγούς διαφορετικών εποχών. Ο Fangio ήταν με διαφορά ο καλύτερος τη δική του εποχή. Ο Ayrton το ίδιο. Ο Michael κατέρριψε όλα τα ρεκόρ. Τα τελευταία χρόνια είναι ο Lewis. Όμως όλους τους πρωταγωνίστησαν σε διαφορετικές εποχές για το σπορ. Προσωπικά έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία στον Ayrton. Δούλεψα μαζί του, έμαθα πολλά απ’ αυτόν και είναι ένας άνθρωπος που θα έχει πάντα ξεχωριστή θέση στην ψυχή μου.

- Ο γιός σου έχει ξεκινήσει να οδηγεί καρτ. Θα ξαναδούμε το όνομα Coulthard στη Formula 1;

DC: Μακάρι! Είναι γρήγορος, έχει ταλέντο, όμως δεν δουλεύει όσο πρέπει. Τα παιδιά σήμερα έχουν πολλά ερεθίσματα. Εμείς μεγαλώσαμε δίχως internet, δίχως κινητά. Τώρα τα παιδιά είναι μονίμως online. Το ζήτημα είναι να έχουν σταθερότητα στην απόδοσή τους και να δουλεύουν. Ξέρεις, εγώ δεν ήμουν ο πιο γρήγορος οδηγός. Όμως δούλευα πολύ. Ο Mika (Hakkinen) ήταν πιο γρήγορος από εμένα. Όμως θεωρώ ότι δούλευε λιγότερο, βασιζόταν κυρίως στο ταλέντο του, κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα μέσα στην πίστα πολλές φορές να είμαι πιο γρήγορος απ’ αυτόν.

- Τελικά ο DavidCoulthard θα μπορούσε να είχε γίνει Παγκόσμιος πρωταθλητής;

DC: Οι συνθήκες δεν συνέβαλαν ώστε να συμβεί αυτό. Με αντιπάλους τον Mika και τον Michael, τα πράγματα δεν ήταν εύκολα. Όμως αυτό που ξέρω είναι ότι στέκομαι εδώ, μπροστά σας, και είμαι υπερήφανος για την καριέρα μου. Δεν θα ήθελα να είχα κατακτήσει ένα Πρωτάθλημα έχοντας μόνο μία νίκη μέσα στη σεζόν ή εξαιτίας την ατυχίας των αντιπάλων μου. Πλέον, στα 51 χρόνια μου, μπορώ να πω με σιγουριά ότι στην καριέρα μου προσπάθησα πολύ και έδωσα τον καλύτερο εαυτό μου για να φτάσω όσο ψηλότερα γινόταν.