Έντεκα απαντήσεις για την πιο συναρπαστική σεζόν της Formula 1


Το πρωτάθλημα της F1 για το 2021 θα μείνει στην ιστορία ως το πιο συναρπαστικό, αμφιλεγόμενο και γεμάτο συγκινήσεις στην ιστορία του αθλήματος. Απαντώντας σε 11 ερωτήσεις, προσπαθούμε να πιάσουμε το νήμα από την αρχή με τις αναλύσεις του Γιάννη-Μάριου Παπαδόπουλου και του Δημήτρη Μπίζα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: TEAMS MEDIA, FORMULA 1, EDITORS' PORTRAITS: ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΕΤΡΑΚΗ
  • 16/1/2022

Ήταν οι αλλαγές στο πάτωμα που έφεραν πιο κοντά τη Red Bull στη Mercedes;

Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος
Γιάννης-Μάριος Παπαδόπουλος
Δημήτρης Μπίζας
Δημήτρης Μπίζας

Γ.Μ-Παπαδόπουλος.: Δεν χωρά αμφιβολία πως κατά τη διάρκεια του περσινού χειμώνα, η Red Bull δούλεψε πολύ πάνω στο μονοθέσιό της. Η διαφορά σε σύγκριση με το 2020 ήταν πολύ μεγάλη, κι αυτό άρχισε να φαίνεται από τους πρώτους αγώνες. Σίγουρα η επιλογή της αυστριακής ομάδας να υλοποιήσει ένα πάτωμα όπως αυτό που χρησιμοποίησε το 2021, σε συνδυασμό με την εξαιρετική δουλειά του Adrian Newey στον τομέα της αεροδυναμικής, είχαν ως αποτέλεσμα να κλείσει σημαντικά η «ψαλίδα» από τη Mercedes. Και πάλι, ωστόσο, στο φινάλε της σεζόν οι Γερμανοί ήταν αυτοί που… χαμογέλασαν! 

Δ.Μπίζας.: Ήταν και αυτές οι αλλαγές με την απλοποίηση του πατώματος που ελαχιστοποίησαν τη διαφορά των δύο ομάδων. Δεν αποτελεί μυστικό πως η Mercedes εκμεταλλευόταν αρκετά το πάτωμα για την παραγωγή κάθετης δύναμης στα μονοθέσιά της, με δεδομένο ότι επέλεγε να μην τρέχει με υψηλό rake. Αυτό το γεγονός έρχεται σε πλήρη αντιδιαστολή με τη Red Bull, που κατάφερε τη χαμένη κάθετη δύναμη να την αναπληρώσει με την πίσω πτέρυγα και το rake στο πίσω μέρος, μειώνοντας την ψαλίδα από τους Γερμανούς. 

·Κατάφεραν οι σταθεροί κανονισμοί να συγκλίνουν τις δυνάμεις του grid;

Γ.Μ-Π.: Νομίζω πως ήταν μονόδρομος, λόγω του COVID-19. Η πανδημία υποχρέωσε τη Formula 1 να αναδιαμορφώσει τη στρατηγική της και η σταθερότητα των κανονισμών συνέβαλε ώστε η Red Bull να μπορέσει να δουλέψει πάνω σε μία σημαντική βάση που τη βοήθησε να πλησιάσει τη Mercedes. Όμως, δεν ήταν η μοναδική ομάδα. Αν εξαιρέσει κανείς την «pink Mercedes» του 2020, την Aston Martin, η οποία έκανε βήματα προς τα πίσω επενδύοντας στο 2022 και την Haas που παράτησε τη σεζόν πριν καν αυτή ξεκινήσει, οι υπόλοιποι σίγουρα εκμεταλλεύτηκαν το «πάγωμα» των κανονισμών.

Δ.Μπ.: Ως έναν βαθμό, ναι. Από το 2019, λίγα πράγματα έχουν αλλάξει σημαντικά στα μονοθέσια, και οι ομάδες κατάφεραν να μάθουν όλο και περισσότερο το τι πακέτο είχαν στη διάθεσή τους. Με ελάχιστες εξαιρέσεις, όλες οι ομάδες βελτιώθηκαν ή έμειναν στο επίπεδο που ήταν πριν τρία χρόνια, αλλά με μειωμένες μεταξύ τους διαφορές. Οι εξαιρέσεις αυτές είναι η Aston Martin και η Haas, που οπισθοχώρησαν σημαντικά.

·Έπαιξε ρόλο η FIA κι η ασυνεπής στάση των αγωνοδικών στη μάχη του τίτλου;

Γ.Μ-Π.: Οι αγωνοδίκες ήταν το μεγάλο «αγκάθι» της σεζόν. Η «κατά το δοκούν» ερμηνεία των κανονισμών μόνον κακό έκανε στο σπορ, με τους εμπλεκόμενους κάθε φορά να διαμαρτύρονται. Άλλοτε δικαίως, άλλοτε αδίκως. Νομίζω πως είναι επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας μιας μικρής ομάδας το πολύ 6 αγωνοδικών, οι οποίοι θα πηγαίνουν σε όλους τους αγώνες, θα έχουν κοινή γραμμή, δεν θα φέρνουν με τις αποφάσεις τους σε δύσκολη θέση τον race director και θα συμβάλλουν στην εξισορρόπηση των δυνάμεων. 

Δ.Μπ.: Αν δεν έπαιξε καθοριστικό ρόλο, σίγουρα άφησε αρκετά πράγματα «στον αέρα», κι αυτό έδωσε τη δυνατότητα σε όλους τους οδηγούς να βρεθούν με μεγαλύτερη άνεση (και σιγουριά πως θα τιμωρηθούν) στο όριο. Από νωρίς στη σεζόν, ο Michael Masi και οι αγωνοδίκες έχασαν τον έλεγχο των αγώνων - και περισσότερο από ποτέ αυτό φάνηκε στην Τζέντα.

·Κατάφερε η Ferrari να ανακάμψει επαρκώς μετά το 2020;

Γ.Μ-Π.: Η Ferrari για ακόμα μία χρονιά έμεινε πολύ μακριά απ’ αυτό που θέλουν οι «τιφόζι». Σίγουρα δεν κινήθηκε σε τόσο ρηχά νερά όσο το 2019, εντούτοις η συνολική εικόνα της ήταν και πάλι μέτρια. Η Ferrari δεν μπορεί να κινείται στο mid field. Πρέπει να πρωταγωνιστεί, αυτός είναι ο ρόλος της και στο Μαρανέλο γνωρίζουν πως η κλεψύδρα αδειάζει. Εάν και το 2022 η Ferrari δεν ανακάμψει και δεν διεκδικήσει τίτλους, λογικά η… μπάλα θα πάρει πολύ κόσμο. Όπως και να έχει, το 2021 σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως «θετικός» χρόνος για τη «σκουντερία».

Δ.Μπ.: Για τη Ferrari, κάθε χρόνος χωρίς πρωτάθλημα είναι μία μικρή αποτυχία, κι ας ακούγεται σκληρό - αυτό είναι το ύψος στο οποίο η Scuderia βάζει τον πήχη διαχρονικά. Το να καταφέρει να ανεβεί από την 6η θέση και τα τάρταρα του mid field, στην τρίτη και στο… κατώφλι της νίκης, είναι μία επιτυχία που πιστώνεται στον Mattia Binotto και το τεχνικό επιτελείο. Με σταθερούς κανονισμούς και περιορισμούς στα μέρη που μπορούσε να βελτιώσει η εκάστοτε ομάδα, οι Ιταλοί μπόρεσαν να ξεπεράσουν όλους τους άμεσους αντιπάλους τους, και να θέσουν σοβαρή υποψηφιότητα για πρωταθληματική χρονιά το 2022.

·Ήταν η μεταγραφή Ricciardo στη McLaren μία καλή κίνηση;

Γ.Μ-Π.: Όταν ένας εργαζόμενος αλλάζει επαγγελματική στέγη κάθε δύο χρόνια, κάποια στιγμή θα αντιμετωπίσει θέμα προσαρμογής στο νέο περιβάλλον. Πόσο μάλλον όταν είναι οδηγός της Formula 1. Ασφαλώς ο Ricciardo δεν… ξέχασε να οδηγεί. Κάθε άλλο. Τη μία φορά που του δόθηκε η ευκαιρία, τη νίκη την πήρε και μάλιστα σε μια πίστα κάθε άλλο παρά εύκολη, τη Μόντσα. Θεωρώ ότι το 2022 θα είναι ένας εντελώς διαφορετικός Ricciardo, έχοντας ζήσει την ομάδα πιο πολύ και έχοντας ένα μονοθέσιο «στημένο» στα δικά του μέτρα.

Δ.Μπ.: Βραχυπρόθεσμα, όχι. Ο Αυστραλός έκανε στην πραγματικότητα έναν καλό αγώνα, αυτόν που κέρδισε στη Μόντσα. Αλλά, είναι πολύ πιθανότερο σε μακροπρόθεσμο επίπεδο αυτή η μεταγραφή να αποφέρει καρπούς, τόσο για τον ίδιο, όσο και για την ομάδα του. Είναι βέβαιον ότι έχει εμφυσήσει και τη δική του λογική και οδηγική φιλοσοφία στο μονοθέσιο του 2022, ενώ η καλή του σχέση με τον Lando Norris μπορεί να βοηθήσει στο να ευδοκιμήσει τελικά η συνεργασία τους.

-     Η μεταγραφή του Perez δικαίωσε τους ανθρώπους της Red Bull;

Γ.Μ-Π.: Ξεκάθαρα, ναι! Ο Μεξικανός έδειξε ότι είναι ένας εξαιρετικός οδηγός. Από τους πρώτους αγώνες του με τη Red Bull φάνηκε πως ήταν ο κατάλληλος teammate για τον Max Verstappen. Εντάξει, δεν ήταν ο πιο σταθερός πιλότος του grid, όμως συνέβαλε ώστε η Red Bull να διεκδικήσει μέχρι το τέλος τον τίτλο των κατασκευαστών. Ειδικά, δε, η οδήγησή του στο Άμπου Ντάμπι ήταν επική και απόλυτα «καθαρή». 

Δ.Μπ.: Πράγματι, η επιλογή Perez έκανε τις λανθασμένες και πρόωρες προαγωγές των Gasly και Albon να ξεχαστούν γρήγορα. Ο Μεξικανός ήρθε έτοιμος για αυτή την ευκαιρία, κι ενώ δεν ήταν πάντα κοντά στο επίπεδο του Verstappen (εδώ που τα λέμε, και ποιος teammate του είναι εδώ και 3 χρόνια), εντούτοις μπόρεσε να είναι ανταγωνιστικός κα να βρεθεί να πάρει μία νίκη, 5 βάθρα και την 4η θέση στο Πρωτάθλημα των Οδηγών. Ίσως το 2022 να πρέπει να ανεβάσει λίγο την απόδοσή του, και κυρίως τη συνέπειά του, για να διεκδικήσει με μεγαλύτερες αξιώσεις η ομάδα του τον τίτλο των κατασκευαστών.

-     Τα sprint quali βοήθησαν ώστε να βελτιωθεί το θέαμα και να αποκτήσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον συνολικά το τριήμερο;

Γ.Μ-Π.: Ομολογώ ότι στην αρχή ήμουν εξόχως επιφυλακτικός. Ωστόσο, η απόφαση για τα sprint quali ήταν πέρα ως πέρα σωστή. Έδωσαν νέο ενδιαφέρον στην -φαινομενικά αδιάφορη- Παρασκευή, ανέβασαν την αδρεναλίνη στα ύψη και ανακάτεψαν την τράπουλα. Μοναδική ένστασή μου αποτελεί η χρησιμότητα ή μη του Free Practice 2 το πρωί του Σαββάτου. Ελεύθερες δοκιμές μετά από τις κατατακτήριες, δεν έχουν ιδιαίτερο νόημα, ειδικά όταν δεν συμπίπτουν και με την ώρα διεξαγωγής του αγώνα της Κυριακής. Ίσως είναι καλύτερο να αυξηθεί η διάρκεια του Free Practice 1 της Παρασκευής και να καταργηθούν τα δεύτερα «ελεύθερα». 

Δ.Μπ.: Το sprint qualifying έκανε τον αγώνα της Κυριακής να αποκτήσει ενδιαφέρον. Το 30λεπτο αυτό καθαυτόν απέτυχε να κερδίσει τα βλέμματα του κοινού, και για αυτό αρκετός κόσμος το θεωρεί περιττό. Με χαρά έμαθα τις τελευταίες εβδομάδες ότι υπάρχει σκέψη για απόδοση περισσότερων βαθμών και ίσως απεμπλοκή του αποτελέσματός του από το grid του αγώνα της Κυριακής. Αυτές οι προτάσεις ίσως κάνουν τους αγώνες sprint πραγματικά ενδιαφέροντες, χωρίς να χαλούν τη… μαγιά του μέχρι τώρα format.

-     Ποιο ήταν το «σημείο κλειδί» στην εξέλιξη της φετινής μάχης και πόσο την καθόρισε εντέλει;

Γ.Μ-Π.: Δύσκολο να εντοπίσει κανείς ένα σημείο. Η βελτίωση της Red Bull έδειξε από την αρχή ότι το Πρωτάθλημα δεν θα ήταν υπόθεση μίας ομάδας. Όπερ και εγένετο. Ενώ όλα έδειχναν μετά την καλοκαιρινή διακοπή πως η αυστριακή ομάδα θα κατακτούσε τους δύο τίτλους, η «αντεπίθεση» της Mercedes και του Hamilton με τον νέο κινητήρα, ανέτρεψε τα έως εκείνην τη στιγμή δεδομένα. Αυτά ήταν δύο σημεία κλειδιά. Εντούτοις, θεωρώ ότι σημαντικότερο ρόλο αναφορικά με την έκβαση του Πρωταθλήματος διαδραμάτισαν, αφενός, οι αποφάσεις των αγωνοδικών στους τελευταίους, κρίσιμους, αγώνες, αφετέρου η στρατηγική που επέλεξαν οι δύο ομάδες στον «τελικό» του Άμπου Ντάμπι, η οποία παρ ολίγον να δικαίωνε τη Mercedes και τον Hamilton, όμως εντέλει χάρισε στον Max Verstappen τον τίτλο του Παγκόσμιου Πρωταθλητή.

Δ.Μπ.: Το ατύχημα στο Silverstone είναι -κατ’ εμέ- το κομβικό σημείο της σεζόν. Εφόσον ο Verstappen κατάφερνε να τερματίσει τον αγώνα, έστω και δεύτερος, δεν θα άλλαζε τόσο έντονα η βαθμολογικά κατάταξη. Ο Hamilton κέρδισε 25 βαθμούς, ψαλίδισε σημαντικά τη διαφορά που είχε κτίσει ως τότε ο Ολλανδός με το σερί νικών του στις αρχές του καλοκαιριού, και έκανε ένα πρωτάθλημα που έμοιαζε να φεύγει από τα χέρια του, να είναι πάλι άκρως διεκδικήσιμο. 

-     Πώς κρίνεται η είσοδος του Κατάρ και της Σαουδικής Αραβίας στο πρόγραμμα;

Γ.Μ-Π.: Η Μέση Ανατολή εμφανίστηκε ως «σανίδα σωτηρίας» για τη Liberty Media στην πιο δύσκολη διετία της παρουσίας της στη Formula 1. Και χορηγικά, αν θέλετε, με την Aramco, και από πλευράς υποδομών φιλοξενίας αγώνων στις θέσεις αυτών που αναβάλλονταν ή ματαιώνονταν λόγω COVID. Το Κατάρ ήταν πολύ ωραία πίστα, το γνωρίζαμε από το Moto GP. Η Σαουδική Αραβία προσέφερε έναν συναρπαστικό αγώνα, αλλά ως σιρκουί δεν με ξετρέλανε. Πάντως, τέσσερις αγώνες στην ίδια περιοχή είναι πολλοί, αν αναλογιστεί κανείς πως υπάρχουν το Μπαχρέιν και το Άμπου Ντάμπι. Και η εμπειρία έχει δείξει πως όταν ο Bernie Ecclestone προσπάθησε να συγκεντρώσει πολλούς αγώνες σε ένα γεωγραφικό σημείο, αυτό της Ανατολικής Ασίας, το πείραμα δεν πέτυχε. Βέβαια, εδώ έχουμε τα νυχτερινά γκραν πρι που είναι εντυπωσιακά ως θέαμα. Όμως, θα προτιμούσα περισσότερους παραδοσιακούς, ευρωπαϊκούς, προορισμούς στο πρόγραμμα.

Δ.Μπ.: Υπάρχει σοβαρό ζήτημα καταπάτησης ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στις δύο χώρες, και με τη Formula 1 ως σπορ κι οργανισμό να κινείται στη λογική της διαφορετικότητας, της αποδοχής και της κοινωνικής υπευθυνότητας, είναι απορίας άξιον ότι επέλεξε να ταξιδέψει εκεί, και να κλείσει πολυετείς συμφωνίες με τους διοργανωτές. Ο Lewis Hamilton το έχει θέσει καλύτερα: cash is king!

-     Ο Yuki Tsunoda δικαίωσε όσους τον επέλεξαν για team mate του Pierre Gasly;

Γ.Μ-Π.: Έχω την αίσθηση πως ο Ιάπωνας δεν μπόρεσε να αντέξει το βάρος της… φήμης που τον ακολουθούσε από τα προηγούμενα χρόνια της καριέρας του. Προφανώς, έπαιξε ρόλο και το γεγονός πως το άμεσο «μέτρο σύγκρισης» γι’ αυτόν, ο team mate του, Pierre Gasly, έκανε μιαν εκπληκτική σεζόν για τα δεδομένα της Alpha Tauri, εντούτοις θεωρώ ότι ο Tsunoda αποδείχθηκε μάλλον κατώτερος των προσδοκιών της ομάδας του. Και ειλικρινά δεν ξέρω έπειτα και από την αποχώρηση της Honda από τη Formula 1 ποιο θα είναι το μέλλον του, εάν το 2022 δεν δείξει ένα εντελώς διαφορετικό πρόσωπο. Άλλωστε, να μην ξεχνάμε πως υπάρχει πλήθος νέων και ταλαντούχων πιλότων που περιμένουν την ευκαιρία τους, όπως ο Shwartzman, ο Illot και ο νέος πρωταθλητής της Formula 2, Oscar Piastri.

Δ.Μπ.: Ο Tsunoda ξεκίνησε τη σεζόν με κεκτημένη ταχύτητα από τις δοκιμές, και τον βοήθησε πως έγιναν στην ίδια πίστα με εκείνη της πρεμιέρας του αγώνα στο Μπαχρέιν. Μετά, ο Ιάπωνας δεν ακολούθησε τους ρυθμούς του σπορ - αντιθέτως, έκανε τα πάντα πιο γρήγορα από όσο χρειαζόταν, μη δίνοντας χρόνο στον εαυτό του να προσαρμοστεί. Η μετακόμισή του στην Φαένζα τον βοήθησε, όπως κι ότι ο Alex Albon έγινε ο τύποις μέντοράς του. Έτσι ήρθαν τα πολύ καλά αποτελέσματα στο τέλος της σεζόν, και ιδίως η 4η θέση στο Άμπου Ντάμπι. Έχει ταλέντο, έχει προοπτική, αλλά έχασε χρόνο με τη λάθος προσέγγισή του στο μεγαλύτερο μέρος της χρονιάς.

-     Η τελευταία αναβάθμιση της μονάδας ισχύος της Mercedes αποτέλεσε κομβικής σημασίας στοιχείο για την εξέλιξη της μάχης του τίτλου;

Γ.Μ-Π.: Θεωρώ βέβαιο πως εάν η Mercedes δεν είχε παρουσιάσει την αναβαθμισμένη μονάδα ισχύος στη Βραζιλία, δεν θα είχαμε ζήσει το συναρπαστικό φινάλε που ζήσαμε. Εν πολλοίς ήταν μια κίνηση αναμενόμενη, καθώς λόγω του «παγώματος» της εξέλιξης των μοτέρ, θα έπρεπε η Mercedes να κάνει μια τελευταία αναβάθμιση στη μονάδα ισχύος της. Όμως, φαντάζομαι πως στο Μπρίξγουορθ δεν θα μπορούσαν να φανταστούν τόσο δραματική «μεταμόρφωση» του μονοθεσίου τους, μόνο και μόνο λόγω της τελευταίας αναβάθμισης της σεζόν. Ως εκ τούτου, ναι, η τελευταία αναβάθμιση του κινητήρα της Mercedes, άλλαξε πλήρως την εικόνα του Πρωταθλήματος και μας χάρισε ένα μοναδικό φινάλε!

Δ.Μπ.: Θα το πήγαινα ένα βήμα παραπέρα: η συνολική προσπάθεια της Mercedes, όχι μόνο στον τομέα του κινητήρα, αλλά και σε αυτόν του setup και της βελτίωσης της συμπεριφοράς του μονοθέσιου από πίστα σε πίστα, ήταν που έφερε τα πράγματα σε τόσο οριακό επίπεδο προς το τέλος της σεζόν. Οι χρονιές επιτυχιών της γερμανικής ομάδας τής δίδαξαν πώς να κερδίζει, με ή χωρίς αντίπαλο. Έμειναν προσηλωμένοι στον στόχο τους, και, νομίζω, τελείωσαν τη σεζόν με το καλύτερο (έστω και για λίγο) πακέτο.