Όσο εντυπωσιακά, γρήγορα και θηριώδη κι αν ήταν τα μονοθέσια της περιόδου 2017-2021, η αλήθεια είναι πως αποδείχθηκαν ανίκανα να προσφέρουν κλειστές μάχες κι αμφίρροπους αγώνες. Ήταν υπερβολικά μακριά σε μεταξόνιο και αρκετά περίπλοκα στον αεροδυναμικό τους σχεδιασμό, ειδικά στο εμπρός μέρος, στα bargeboards και στο πάνω μέρος του πατώματος, μπροστά από τους πίσω τροχούς.
Όσο κι αν απλοποιήθηκαν αυτά τα στοιχεία με την πάροδο των ετών, η πραγματικότητα είναι πως λίγο άλλαξε η δυναμική ανάμεσα στις ομάδες, αλλά και η προοπτική για κλειστές, αμφίρροπες μάχες. Και για τη Liberty Media, στόχος ήταν το θέαμα, η μάχη ρόδα με ρόδα, το τηλεοπτικό αποτέλεσμα που θα ανεβάσει το ενδιαφέρον του κοινού και τα έσοδα.
Όπερ κι εγένετο.
Με τους νέους κανονισμούς που τέθηκαν σε ισχύ από την τρέχουσα σεζόν, είναι σαφές ακόμα και δια γυμνού οφθαλμού πως οι οδηγοί μπορούν να βρίσκονται στο όριο και να παραμένουν κοντά στον διαχύτη του προπορευόμενου μονοθέσιου με μεγαλύτερη ευκολία από ποτέ στη σύγχρονη εποχή του σπορ.
Ο... γυμνός οφθαλμός, όμως, δεν αποτελεί πάντα το καλύτερο εργαλείο εκτίμησης και αξιολόγησης ενός φαινομένου που τυγχάνει να έχει μία μετρήσιμη παράμετρο. Δηλαδή, μπορούμε κάλλιστα να δούμε αν οι νέοι κανονισμοί λειτούργησαν, εξετάζοντας τον αριθμό των προσπεράσεων ανά αγώνα, αλλά και συνολικά ως τώρα στη σεζόν, συγκρίνοντας πάντα (και άμεσα) με το 2021.
Ξεκινώντας από το 2021, σε 24 αγώνες (21 GP και 3 sprint, καθώς δε λαμβάνουμε υπόψη τον αγώνα-φάρσα στο Σπα), έγιναν 807 προσπεράσματα, δηλαδή κατά μέσο όρο 33 προσπεράσματα ανά αγώνα. Το ανατρεπτικό λόγω βροχής GP Ρωσίας είδε τα περισσότερα προσπεράσματα (94), ενώ τα λιγότερα είχε το Grand Prix Μονακό, αφού δεν σημειώθηκε ούτε ένα! Αυτό συνέβη για πρώτη φορά στο Πριγκιπάτο μετά τον αγώνα του 2017.
Ως τώρα, στο πρωτάθλημα του 2022, έχουν γίνει 18 αγώνες (16 GP και 2 sprint), κι έχουν ολοκληρωθεί 718 προσπεράσματα. Αυτό σημαίνει πως κατά μέσο όρο έχουν γίνει 39,8 προσπεράσματα ανά αγώνα (αύξηση 6,8 προσπερασμάτων/αγώνα σε σχέση με το 2021). Τα περισσότερα εξ αυτών έλαβαν χώρα στο GP Μπαχρέιν (76), ενώ τα λιγότερα έγιναν στο sprint της Ίμολα (18). Ενδεικτικά, στο Μονακό πραγματοποιήθηκαν 12 προσπεράσεις.
Αναλυτικά η σύγκριση:
Αγώνας | 2021 | Αγώνας | 2022 |
Μπαχρέιν | 75 | Μπαχρέιν | 76 |
Εμίλια Ρομάνια | 42 | Σαουδική Αραβία | 33 |
Πορτογαλία | 45 | Αυστραλία | 34 |
Ισπανία | 51 | Sprint Εμίλια Ρομάνια | 18 |
Μονακό | 0 | Εμίλια Ρομάνια | 22 |
Αζερμπαϊτζάν | 27 | Μαϊάμι | 54 |
Γαλλία | 60 | Ισπανία | 50 |
Στυρία | 24 | Μονακό | 12 |
Αυστρία | 38 | Αζερμπαϊτζάν | 23 |
Sprint Silverstone | 10 | Καναδάς | 36 |
Μ. Βρετανία | 29 | Μ. Βρετανία | 30 |
Ουγγαρία | 17 | Sprint Αυστρίας | 19 |
Βέλγιο | 0 | Αυστρία | 69 |
Ολλανδία | 24 | Γαλλία | 32 |
Sprint Ιταλία | 9 | Ουγγαρία | 65 |
Ιταλία | 23 | Βέλγιο | 74 |
Ρωσία | 94 | Ολλανδία | 24 |
Τουρκία | 26 | Ιταλία | 58 |
ΗΠΑ | 32 | - | - |
Μεξικό | 23 | - | - |
Sprint Βραζιλίας | 17 | - | - |
Βραζιλία | 65 | - | - |
Κατάρ | 49 | - | - |
Σαουδική Αραβία | 27 | - | - |
Άμπου Ντάμπι | 36 | - | - |
Το ενδιαφέρον είναι πως κι οι οδηγοί πλέον αντιλαμβάνονται τη διαφορά μέσα από τα μονοθέσιά τους, με τον Charles Leclerc να δηλώνει στις αρχές της χρονιάς «είναι σίγουρα ένα βήμα μπροστά οι νέοι κανονισμοί, σε ό,τι αφορά το να ακολουθούμε τα μονοθέσια μπροστά μας,» για να συνεχίσει λέγοντας πως «η ισορροπία του μονοθέσιου είναι πολύ πιο προβλέψιμη, ιδίως σε σύγκριση με το 2021 που ήταν πολύ δύσκολο να καταλάβεις αν έχανες το εμπρός μέρος ή αν γλιστρούσε το πίσω.»
Οι αριθμοί μίλησαν, η αλήθεια αποκαλύπτεται, και οι εκατοντάδες ώρες προσομοιώσεων τελικώς έπιασαν τόπο.