F1 2022: Ο αντίκτυπος των νέων κανονισμών φαίνεται στον αριθμό των προσπεράσεων (πίνακας)


Οι νέοι κανονισμοί της Formula 1 έχουν πετύχει τον στόχο τους, και αυτό αποδεικνύεται και... μαθηματικά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ / ΦΩΤΟ: RED BULL CONTENT POOL, PIRELLI
  • 20/9/2022

Όσο εντυπωσιακά, γρήγορα και θηριώδη κι αν ήταν τα μονοθέσια της περιόδου 2017-2021, η αλήθεια είναι πως αποδείχθηκαν ανίκανα να προσφέρουν κλειστές μάχες κι αμφίρροπους αγώνες. Ήταν υπερβολικά μακριά σε μεταξόνιο και αρκετά περίπλοκα στον αεροδυναμικό τους σχεδιασμό, ειδικά στο εμπρός μέρος, στα bargeboards και στο πάνω μέρος του πατώματος, μπροστά από τους πίσω τροχούς.

Όσο κι αν απλοποιήθηκαν αυτά τα στοιχεία με την πάροδο των ετών, η πραγματικότητα είναι πως λίγο άλλαξε η δυναμική ανάμεσα στις ομάδες, αλλά και η προοπτική για κλειστές, αμφίρροπες μάχες. Και για τη Liberty Media, στόχος ήταν το θέαμα, η μάχη ρόδα με ρόδα, το τηλεοπτικό αποτέλεσμα που θα ανεβάσει το ενδιαφέρον του κοινού και τα έσοδα.

Όπερ κι εγένετο.

Με τους νέους κανονισμούς που τέθηκαν σε ισχύ από την τρέχουσα σεζόν, είναι σαφές ακόμα και δια γυμνού οφθαλμού πως οι οδηγοί μπορούν να βρίσκονται στο όριο και να παραμένουν κοντά στον διαχύτη του προπορευόμενου μονοθέσιου με μεγαλύτερη ευκολία από ποτέ στη σύγχρονη εποχή του σπορ.

Ο... γυμνός οφθαλμός, όμως, δεν αποτελεί πάντα το καλύτερο εργαλείο εκτίμησης και αξιολόγησης ενός φαινομένου που τυγχάνει να έχει μία μετρήσιμη παράμετρο. Δηλαδή, μπορούμε κάλλιστα να δούμε αν οι νέοι κανονισμοί λειτούργησαν, εξετάζοντας τον αριθμό των προσπεράσεων ανά αγώνα, αλλά και συνολικά ως τώρα στη σεζόν, συγκρίνοντας πάντα (και άμεσα) με το 2021.

Ξεκινώντας από το 2021, σε 24 αγώνες (21 GP και 3 sprint, καθώς δε λαμβάνουμε υπόψη τον αγώνα-φάρσα στο Σπα), έγιναν 807 προσπεράσματα, δηλαδή κατά μέσο όρο 33 προσπεράσματα ανά αγώνα. Το ανατρεπτικό λόγω βροχής GP Ρωσίας είδε τα περισσότερα προσπεράσματα (94), ενώ τα λιγότερα είχε το Grand Prix Μονακό, αφού δεν σημειώθηκε ούτε ένα! Αυτό συνέβη για πρώτη φορά στο Πριγκιπάτο μετά τον αγώνα του 2017.

Ως τώρα, στο πρωτάθλημα του 2022, έχουν γίνει 18 αγώνες (16 GP και 2 sprint), κι έχουν ολοκληρωθεί 718 προσπεράσματα. Αυτό σημαίνει πως κατά μέσο όρο έχουν γίνει 39,8 προσπεράσματα ανά αγώνα (αύξηση 6,8 προσπερασμάτων/αγώνα σε σχέση με το 2021). Τα περισσότερα εξ αυτών έλαβαν χώρα στο GP Μπαχρέιν (76), ενώ τα λιγότερα έγιναν στο sprint της Ίμολα (18). Ενδεικτικά, στο Μονακό πραγματοποιήθηκαν 12 προσπεράσεις. 

Αναλυτικά η σύγκριση:

Αγώνας2021Αγώνας2022
Μπαχρέιν75Μπαχρέιν76
Εμίλια Ρομάνια42Σαουδική Αραβία33
Πορτογαλία45Αυστραλία34
Ισπανία51Sprint Εμίλια Ρομάνια18
Μονακό0Εμίλια Ρομάνια22
Αζερμπαϊτζάν27Μαϊάμι54
Γαλλία60Ισπανία50
Στυρία24Μονακό12
Αυστρία38Αζερμπαϊτζάν23
Sprint Silverstone10Καναδάς36
Μ. Βρετανία29Μ. Βρετανία30
Ουγγαρία17Sprint Αυστρίας19
Βέλγιο0Αυστρία69
Ολλανδία24Γαλλία32
Sprint Ιταλία9Ουγγαρία65
Ιταλία23Βέλγιο74
Ρωσία94Ολλανδία24
Τουρκία26Ιταλία58
ΗΠΑ32--
Μεξικό23--
Sprint Βραζιλίας17--
Βραζιλία65--
Κατάρ49--
Σαουδική Αραβία27--
Άμπου Ντάμπι36--

Το ενδιαφέρον είναι πως κι οι οδηγοί πλέον αντιλαμβάνονται τη διαφορά μέσα από τα μονοθέσιά τους, με τον Charles Leclerc να δηλώνει στις αρχές της χρονιάς «είναι σίγουρα ένα βήμα μπροστά οι νέοι κανονισμοί, σε ό,τι αφορά το να ακολουθούμε τα μονοθέσια μπροστά μας,» για να συνεχίσει λέγοντας πως «η ισορροπία του μονοθέσιου είναι πολύ πιο προβλέψιμη, ιδίως σε σύγκριση με το 2021 που ήταν πολύ δύσκολο να καταλάβεις αν έχανες το εμπρός μέρος ή αν γλιστρούσε το πίσω.»

Οι αριθμοί μίλησαν, η αλήθεια αποκαλύπτεται, και οι εκατοντάδες ώρες προσομοιώσεων τελικώς έπιασαν τόπο.