Gentlemen, start your engines


Το πρωτάθλημα του κορυφαίου σπορ του μηχανοκίνητου αθλητισμού ξεκινά και στο αφιέρωμα που ακολουθεί μπορείτε να βρείτε όλες τις πληροφορίες για τους νέους κανονισμούς και τις αλλαγές που έχουν γίνει για τη νέα σεζόν.

  • 14/3/2018

Η μακρά περίοδος αναμονής φτάνει στο τέλος της. Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1 του 2018 ξεκινά και οι ομάδες ήδη καταστρώνουν τα τελευταία πλάνα τους ενόψει του πρώτου μακρινού ταξιδιού στη Μελβούρνη της Αυστραλίας, έχοντας συλλέξει όλα τα δεδομένα που θα μπορούσαν από τις επτά ημέρες δοκιμών εξέλιξης στην πίστα της Βαρκελώνης.

Συγκριτικά με το 2017, μια χρονιά δραστικών αλλαγών στη σχεδίαση των μονοθεσίων, φέτος οι αλλαγές είναι περιορισμένες. Εντούτοις είναι πολύ ουσιαστικές, τόσο στον τομέα της ασφάλειας, όσο και σε ό,τι έχει να κάνει με τους κινητήρες. Αισθητικά η σημαντικότερη διαφοροποίηση είναι η τοποθέτηση του συστήματος Halo σε όλα τα μονοθέσια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ ΤΗΣ ΣΕΖΟΝ 2018

Πρόκειται για μια αλλαγή που κρίθηκε επιβεβλημένη, έπειτα από μια σειρά θανατηφόρων δυστυχημάτων όπως του Henry Surtees και του Justin Wilson, αλλά και του Jules Bianchi. Όλα τα μονοθέσια θα φέρουν το συγκεκριμένο σύστημα βάρους 14 κιλών, το οποίο σχεδιάστηκε με τέτοιον τρόπο ώστε να αντέχει πιέσεις 116 kΝewton κάθετα, 46 kΝewton μετωπικά και 93 kΝewton πλευρικά.

Σύμφωνα με τις δοκιμές που έγιναν, το Halo θα είναι σε θέση να προστατεύσει αποτελεσματικά το κεφάλι του οδηγού σε περιπτώσεις ανατροπής του μονοθεσίου, πρόσκρουσης σε μπαριέρες, ακόμα και επαφής με τροχό προπορευόμενου μονοθεσίου που για οποιονδήποτε λόγο θα έχει αποκολληθεί απ’ αυτό. Επίσης από φέτος όλοι οι πιλότοι θα πρέπει να φορούν ειδικά βιομετρικά γάντια με αισθητήρες, οι οποίοι θα δίνουν σε πραγματικό χρόνο δεδομένα στην ομάδα τους για τη λειτουργία ζωτικών οργάνων του οδηγού σε περίπτωση ατυχήματος.

Το Shark Fin, το τεράστιο κάθετο πτερύγιο αντικαθίσταται φέτος από μικρότερο αεροδυναμικό βοήθημα (επάνω). Τη φετινή του μορφή τη δοκίμασε πρώτη η Sauber στο Austin πέρυσι τον Οκτώβριο και τελικά υιοθετήθηκε από όλες τις ομάδες. Μαζί με το Shark Fin καταργούνται και τα T-Wings τα οριζόντια αεροδυναμικά στοιχεία (κάτω).

 

Τρία μοτέρ και… όποιος αντέξει!

Συγκριτικά με το 2017, οι πιλότοι θα έχουν στη διάθεσή τους λιγότερους κινητήρες. Συγκεκριμένα οι 20 πιλότοι θα κληθούν να ολοκληρώσουν τους 21 φετινούς αγώνες με τρεις μονάδες εσωτερικής καύσης (ICE), τρία MGU-H και τρία τούρμπο, ενώ θα έχουν από δύο μονάδες αποθήκευσης ενέργειας (energy stores), ηλεκτρονικών (control electronics) και MGU-K.

Στην περίπτωση που κάποιος πιλότος χρειαστεί να χρησιμοποιήσει ένα επιπρόσθετο τμήμα κινητήρα (τέταρτο ή τρίτο, αντίστοιχα), τότε οι αγωνοδίκες θα αποφασίζουν για το εάν θα του επιβάλλεται ποινή πέντε ή δέκα θέσεων στο grid. Κάθε επόμενο τμήμα κινητήρα που θα αλλάζεται, θα σημαίνει ταυτόχρονα τη μετακίνηση του πιλότου στο τέλος του grid. Οι ποινές θα επιβάλλονται με τη σειρά με την οποία θα δηλώνονται οι αλλαγές στους αγωνοδίκες. Με τούτο τον τρόπο η FIA θέλει να κάνει κάπως πιο ξεκάθαρο το θέμα των ποινών για αλλαγές κινητήρων, μιας και πέρυσι δημιουργήθηκαν πολλά παρατράγουδα.

Παράλληλα, έγιναν πιο ξεκάθαροι οι κανονισμοί σε ό,τι αφορά στην παρέμβαση των αγωνοδικών κατά τη διαδικασία της εκκίνησης. Έτσι, ακόμα κι αν οι αισθητήρες δείξουν πως ένας πιλότος εκκινεί νόμιμα, οι αγωνοδίκες έχουν το δικαίωμα τιμωρίας εάν διαπιστωθεί από την τηλεοπτική κάλυψη πως υπήρξε παράβαση των κανονισμών. Αφορμή γι’ αυτό στάθηκαν δύο περυσινά συμβάντα, με πρωταγωνιστές τον Sebastian Vettel στην Κίνα (είχε σταματήσει το μονοθέσιό του αρκετά πιο πίσω από το προβλεπόμενο σημείο, με συνέπεια να μην μπορούν οι αισθητήρες να αντιληφθούν εάν έγινε rolling start) και του Valtteri Bottas στην Αυστρία (οι αισθητήρες έδειξαν πως ο χρόνος αντίδρασης του Φινλανδού όταν έσβησαν τα κόκκινα φώτα ήταν εντός των ορίων, μολονότι από την τηλεοπτική κάλυψη φάνηκε πως ο Bottas είχε εκκινήσει πριν από τους υπόλοιπους πιλότους).

Σε ό,τι αφορά στην κατανάλωση λαδιού, περιορίζεται ρητά στα 0,6 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, προκειμένου να αποτραπούν οι ομάδες από το να χρησιμοποιούν το λάδι για να αποκτά μεγαλύτερη ισχύ ο κινητήρας τους. Επίσης απαγορεύεται η χρήση ενεργών βαλβίδων που ρύθμιζαν τη ροή υγρών μεταξύ των τμημάτων του κινητήρα, ενώ ορίστηκε πως η θερμοκρασία του αέρα στον θάλαμο συλλογής-δίπλα στον στροβιλοσυμπιεστή- να μην υπερβαίνει τους 10° Κελσίου πάνω από τη θερμοκρασία του αέρα του περιβάλλοντος, σε μια προσπάθεια να σταματήσουν οι ομάδες την τεχνητή θέρμανση ή την ψύξη του αέρα στην εισαγωγή για βελτίωση της απόδοσης του μοτέρ.

Μια ακόμη αλλαγή αφορά στην απαγόρευση των πολύπλοκων συστημάτων ανάρτησης που είχε εξελίξει η Ferrari και η Red Bull με τα οποία υπήρχε αεροδυναμική βελτίωση των μονοθεσίων και οι οποίες επέτρεπαν στο μονοθέσιο να έχει διαφορετικό ύψος από γύρο σε γύρο κατά τη διάρκεια του εκάστοτε αγώνα.

 

Unleash the greatest racing spectacle in the planet

Οι πρώτες αλλαγές ήταν πασιφανείς από πέρυσι κιόλας, δηλαδή από την «παρθενική» σεζόν πλήρους εμπλοκής της Liberty Media στη Formula 1. Οι Αμερικάνοι θέλουν να κάνουν το σπορ πιο θεαματικό, τόσο για τους θεατές στις πίστες όσο –κυρίως- για τα εκατομμύρια των τηλεθεατών που σταθερά αναδεικνύουν τη Formula 1 ως το κορυφαίο μηχανοκίνητο σπορ παγκοσμίως, με τηλεθεάσεις που μπορούν να συγκριθούν μόνον με αυτές κορυφαίων αθλητικών γεγονότων όπως ο τελικός του Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου ή του UEFA Champions League.

Όλη η λογική της Liberty Media βασίζεται στο νέο μότο «Unleash the greatest racing spectacle in the planet» (Εξαπολύστε το μεγαλύτερο αγωνιστικό θέαμα του πλανήτη) που ως ξεκάθαρο στόχο έχει να εμπλέξει ουσιαστικά τους παραδοσιακούς fan του μηχανοκίνητου αθλητισμού με το σπορ καθαυτό. Η Formula 1 γίνεται πιο «γήινη», με μια σειρά από δράσεις να λαμβάνουν χώρα στο περιθώριο του εκάστοτε grand prix, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να βιώσουν την εμπειρία της Formula 1. Σε αυτό το πλαίσιο θα ενισχυθεί η εμπειρία των fan στη πίστα κατά τη διάρκεια του τριημέρου με περισσότερα δρώμενα, πρόσβαση στα paddock, καθώς από έρευνες που έχουν γίνει έχει διαπιστωθεί πως η Formula 1 είναι το μοναδικό Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στο οποίο οι θεατές αφιερώνουν τόσο χρόνο κατά τη διάρκεια του τριημέρου. Επίσης θα πραγματοποιηθούν συνολικά τέσσερα «Fan Festivals» μέσα στη χρονιά, ενώ μεγάλο βάρος θα δοθεί στο κομμάτι των e-sports που για πρώτη φορά ξεκίνησε πέρυσι και μέσα σε μόλις τρεις εβδομάδες συγκέντρωσε σχεδόν 65.000 συμμετοχές!

 

Αναβαθμισμένη τηλεοπτική εμπειρία σε όλα τα επίπεδα!

Σε ό,τι έχει να κάνει με το τηλεοπτικό κομμάτι, η σημαντικότερη αλλαγή έχει να κάνει με τις ώρες διεξαγωγής των ελεύθερων και κατατακτήριων δοκιμών, καθώς και των αγώνων καθαυτών. Το όλο πρόγραμμα μεταφέρεται μία ώρα αργότερα, με ξεκάθαρο στόχο να αυξηθεί περαιτέρω η τηλεθέαση, ενώ η εκκίνηση του εκάστοτε Grand Prix θα δίνεται δέκα λεπτά αργότερα από το συνηθισμένο. Με λίγα λόγια, στα παραδοσιακά ευρωπαϊκά Grand Prix στα οποία η εκκίνηση μέχρι πέρυσι ήταν στις 3 μ.μ., από φέτος θα είναι στις 4.10 μ.μ.

Από φέτος οι κάμερες μετακινούνται σε νέες θέσεις και γωνίες ώστε να μπορούν να μεταφέρουν πολύ πιο ρεαλιστικά στους τηλεθεατές την πραγματική ταχύτητα των μονοθεσίων. Θα τοποθετηθούν κάμερες 360 μοιρών σε όλα τα μονοθέσια, οι οποίες θα αξιοποιούνται για τη δημιουργία highlights μετά τους αγώνες, μιας και σε πρώτη φάση δεν μπορεί να αξιοποιηθεί το υλικό τους στις απευθείας μεταδόσεις. Επίσης, έπειτα από αρκετές προσπάθειες και έρευνα που έγινε, εξελίχθηκαν ειδικά μικρόφωνα, τα οποία θα τοποθετούνται στις εξατμίσεις των μονοθεσίων. Στόχος είναι να φτάνει όσο πιο «καθαρός» και «αυθεντικός» γίνεται ο ήχος που παράγουν τα μονοθέσια, στα σπίτια των τηλεθεατών. Δοκιμές έγιναν κατά τη διάρκεια της περυσινής σεζόν και αφού επιλύθηκε το βασικό… πρόβλημα, δηλαδή να αντέχουν τα μικρόφωνα στις αυξημένες θερμοκρασίες του συστήματος εξαγωγής καυσαερίων, αποφασίστηκε η χρησιμοποίησή τους από το 2018.

Τέλος, αλλάζουν τελείως τα εικαστικά των γραφικών αλλά και το περιεχόμενο τους ώστε να δίνουν περισσότερη και εύκολα κατανοητή πληροφορία στους τηλεθεατές. Θυμίζουμε πως στην Ελλάδα την τηλεοπτική κάλυψη των αγώνων της Formula 1 έχουν η COSMOTE TV με πλήρη κάλυψη του αγωνιστικού τριημέρου και όλων των αγώνων της σεζόν, και η ΕΡΤ με live μεταδόσεις των απογευματινών και βραδινών αγώνων.

 

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ 2018

1. 25 Μαρτίου             Αυστραλία, Μελβούρνη

2. 8 Απριλίου              Μπαχρέιν, Σακχίρ

3. 15 Απριλίου            Κίνα, Σανγκάη

4. 29 Απριλίου            Αζερμπαϊτζάν, Μπακού

5. 13 Μαΐου                Ισπανία, Βαρκελώνη

6. 27 Μάϊου                Μονακό, Μόντε Κάρλο

7. 10 Ιουνίου               Καναδάς, Μόντρεαλ

8. 24 Ιουνίου               Γαλλία, Πολ Ρικάρ

9. 1 Ιουλίου                Αυστρία, Σπίλμπεργκ

10. 8 Ιουλίου              Μεγάλη Βρετανία, Σίλβερστοουν

11. 22 Ιουλίου            Γερμανία, Χόκενχαϊμ

12. 29 Ιουλίου            Ουγγαρία, Βουδαπέστη

13. 26 Αυγούστου      Βέλγιο, Σπα

14. 2 Σεπτεμβρίου      Ιταλία, Μόντσα

15. 16 Σεπτεμβρίου    Σιγκαπούρη, Μαρίνα Μπέι

16, 30 Σεπτεμβρίου    Ρωσία, Σότσι

17. 7 Οκτωβρίου        Ιαπωνία, Σουζούκα

18. 21 Οκτωβρίου      Ηνωμένες Πολιτείες, Όστιν

19. 28 Οκτωβρίου      Μεξικό, Μέξικο Σίτι

20. 11 Νοεμβρίου       Βραζιλία, Ιντερλάγκος

21. 25 Νοεμβρίου       Άμπου Ντάμπι, Γιας Μαρίνα

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ ΤΗΣ ΣΕΖΟΝ 2018