Lewis Hamilton: Οι άγνωστες πλευρές της μεγαλειώδους πορείας του


Ο Lewis Hamilton ισοφάρισε τα επτά Παγκόσμια Πρωταθλήματα του Michael Schumacher, είναι πολυνίκης στην ιστορία της Formula 1 και το Car and Driver «φωτίζει» άγνωστες πλευρές της επιτυχημένης πορείας του στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού

  • 4/12/2020

Όταν τον Φεβρουάριο του 2016 συνάντησα τον Lewis Hamilton στο motorhome της Mercedes στη Βαρκελώνη για την πρώτη του τηλεοπτική συνέντευξη στην ελληνική τηλεόραση, μία από τις ερωτήσεις που του είχα θέσει ήταν αναφορικά με το αγαπημένο του τραγούδι.

«Μήπως είναι το ‘’We are the champions’’» τον ρώτησα. «Όχι, δεν είναι το στυλ μου… Προσπαθώ να σκεφτώ… Δεν είναι ένα συγκεκριμένο τραγούδι. Ίσως ένα τραγούδι του Bob Marley. Σαν το “Buffalo soldier”, το “Could you be loved” ή το “Is this love”… Δεν ξέρω. Δεν μπορώ να σου πω… Είναι τόσα πολλά τα υπέροχα τραγούδια τα οποία θα μπορούσαν να περιγράψουν τη ζωή μου…», ήταν η απάντησή του.

Ήταν μια διαφορετική συνέντευξη με έναν άνθρωπο που φροντίζει να αποδεικνύει κάθε μέρα, τίνι τρόπο ότι δεν του αρέσουν τα στερεότυπα. Θυμάμαι τον διευθυντή επικοινωνίας της Mercedes, Bradley Lord να με ενημερώνει για το πεντάλεπτο που θα είχα στη διάθεσή μου για τη συνέντευξη. Με τη διαφορά πως ο… χείμαρρος Hamilton φάνηκε να το… διασκεδάζει και στα 12 λεπτά μας έκαναν νόημα ότι έπρεπε να το… λήξουμε! Όπερ και εγένετο.

Τίποτα δεν έγινε τυχαία

Τότε, τον Φεβρουάριο του 2016, ο Lewis είχε μόλις στεφθεί για τρίτη φορά Παγκόσμιος Πρωταθλητής. Σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά, είναι επτά φορές «Παγκόσμιος». Έχει καταρρίψει κάθε ρεκόρ, είναι με διαφορά πλέον ο πολυνίκης της Formula 1 και κοιτάζει το μέλλον με ακόμη μεγαλύτερη επιθυμία για επιτυχίες.

Αυτό είναι το πρώτο μυστικό της επιτυχίας του Hamilton. Ότι δεν επαναπαύεται. Ακόμη και σήμερα, έπειτα από επτά τίτλους, στα 35 του χρόνια, είναι διψασμένος για νίκες, για pole positions. Δεν αφήνει τίποτα στην τύχη του και φροντίζει ώστε η εσωτερική του ισορροπία να τον καθοδηγεί.

Αν τα καταφέρνει; Τα δεδομένα και οι αριθμοί απαντούν καταφατικά. Αλήθεια, τι σχέση έχει εκείνο το παιδί που με περίσσιο θράσος αμφισβήτησε ολόκληρο Fernando Alonso το 2007, με τον ώριμο και κατασταλαγμένο «επτάκις» τού 2020. Πολύ μικρή. Όμως, τίποτα δεν έγινε τυχαία.

Το σημείο «κλειδί»

Αν πρέπει να αναζητήσουμε το σημείο κλειδί που οδήγησε στη «μεταμόρφωση» του Hamilton από έναν ταλαντούχο οδηγό το 2012 στον απόλυτο πρωταγωνιστή της Formula 1 το 2020, δεν θα χρειαστεί να ψάξουμε πολύ.

Στο Heiligenstadt Cemetery της Βιέννης είναι το μνήμα του Niki Lauda, του ανθρώπου που όχι απλώς επέμεινε ώστε η Mercedes να πάρει τον Hamilton από τη McLaren το 2012, αλλά έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι του ώστε η συμφωνία να ολοκληρωθεί.

Ο Lauda ήταν δίπλα στον Hamilton στα εύκολα, μα κυρίως στα δύσκολα, προσφέροντάς του την ηρεμία που χρειαζόταν, ειδικά την πρώτη σεζόν της συνεργασίας του με το «αστέρι». Μη λησμονούμε, άλλωστε, πως ο Hamilton πήγε στη Mercedes με απώτερο στόχο να μπει στα… παπούτσια του Michael Schumacher.

Τότε, στις αρχές του 2013, μάλλον ούτε κι ο ίδιος περίμενε πως θα ερχόταν η στιγμή που θα ήταν αν όχι περισσότερο, τουλάχιστον εξίσου επιτυχημένος με τον κορυφαίο πιλότο της σύγχρονης ιστορίας του σπορ.

Ο Lauda ήταν εκεί ακόμη και για να πάρει το μέρος του Hamilton όταν η κόντρα του με τον Nico Rosberg είχε αρχίσει να «φουντώνει». Με την κορύφωσή της το 2016 να οδηγεί τη Mercedes σε κατάσταση οριακή. Και εντέλει με τον Γερμανό να αποχωρεί λίγες ημέρες μετά την κατάκτηση του τίτλου.

Θα τα είχε καταφέρει υπό διαφορετικές συνθήκες;

Όλα αυτά τα χρόνια το ερώτημα που «βασανίζει» τους λάτρεις της Formula 1 είναι ένα: Αν δεν οδηγούσε ο Hamilton το καλύτερο μονοθέσιο, θα είχε επιτύχει όλα αυτά που κατάφερε μέχρι σήμερα;

Η ιστορία της Formula 1 έχει (απο)δείξει ότι ποτέ ένας κορυφαίος πιλότος δεν κατάφερε να θριαμβεύσει, δίχως να έχει στα χέρια του το καλύτερο μονοθέσιο. Μα και τούμπαλιν. Κανένα κορυφαίο μονοθέσιο δεν πήρε τίτλο στα χέρια ενός μέτριου πιλότου.

Ακριβώς έτσι έχουν τα πράγματα και με τον Hamilton. Ευτύχησε να βρεθεί στην καλύτερη ομάδα, με τους καλύτερους συνεργάτες, με το καλύτερο μονοθέσιο, στην καλύτερη στιγμή της καριέρας του. Και αξιοποίησε στο έπακρο όλες τις συγκυρίες που του δόθηκαν, ώστε να αναρριχηθεί στην κορυφή κάθε στατιστικής κατηγορίας.

Να μη λησμονούμε, άλλωστε, και το εξής: Όλοι αυτοί που φθονούν τον Hamilton και θεωρούν ότι αν δεν είχε το κορυφαίο μονοθέσιο δεν θα τα είχε καταφέρει, γιατί δεν μπόρεσαν ποτέ να βρεθούν έστω έξω από την πόρτα του εργοστασίου της Mercedes στο Μπράκλεϋ;

Η απάντηση είναι προφανής: Διότι, πολύ απλά, δεν ήταν τόσο καλοί όσο ο Hamilton, προκειμένου να διεκδικήσουν τη θέση του. Ή, έστω, του δεύτερου πιλότου της ομάδας που έχει κάνει επτά «νταμπλ» στην υβριδική εποχή της Formula 1.

Το… αμαρτωλό 2016!

Είναι εύκολο να αμφισβητήσει κανείς τον Hamilton. Στη θεωρία. Διότι στην πράξη δεν μπόρεσαν να τον αμφισβητήσουν ούτε καν οι teammates του. Ναι, αυτοί που είχαν όλα αυτά τα χρόνια ακριβώς το ίδιο μονοθέσιο μ’ αυτόν. Ωστόσο, ποτέ δεν μπόρεσαν να τον κερδίσουν.

Όχι, δεν λησμονούμε τι συνέβη το 2016. Ο Nico Rosberg «κέρδισε» τον Hamilton και πήρε το Πρωτάθλημα. Και λίγες ημέρες μετά αποχώρησε από τη Formula 1, σοκάροντας όσους ασχολούνται με το σπορ. Όλους; Ίσως όχι αυτούς που έβλεπαν ότι ο Γερμανός είχε φτάσει στο όριό του, μην αντέχοντας την πίεση που του ασκούσε –ηθελημένα ή άθελα, μικρή σημασία έχει- ο Hamilton.

Κι αν δεν ήταν εκείνο το σπασμένο μοτέρ της Mercedes στον 40ό γύρο του γκραν πρι της Μαλαισίας, είναι σίγουρο πως ούτε το 2016 θα είχε χάσει από teammate του.

Οι αριθμοί λένε την αλήθεια: Πριν την εκκίνηση εκείνου του αγώνα, ο Rosberg ήταν πρωτοπόρος με 273 και ο Hamilton δεύτερος με 265. Στον αγώνα ο Hamilton ήταν πρώτος όταν «έσπασε» το μοτέρ της Mercedes. Και με τον Rosberg εκτός βάθρου, θα τον… προσπερνούσε στη βαθμολογία.

Για το… μετά, ας μην το αναλύσουμε ιδιαίτερα. Τρίτος στην Ιαπωνία και τέσσερις σερί νίκες στο φινάλε της σαιζόν. Ο Rosberg την ίδια στιγμή είχε μόνο μία νίκη στην Ιαπωνία και εν συνεχεία έβλεπε διαρκώς την… πλάτη του Βρετανού. Κι εντέλει πήρε το Πρωτάθλημα, με διαφορά μόλις πέντε βαθμών!

Ο ταχύς Bottas που… (τα) χάνει τις Κυριακές

Τα ίδια και την εποχή Bottas. Όσο γρήγορος κι αν είναι ο Valtteri στις κατατακτήριες, όσο κι αν θέλει να κερδίσει έναν τίτλο, Hamilton παρόντος δεν έχει καταφέρει έστω να τον διεκδικήσει μέχρι τον τελευταίο αγώνα. Διότι ο Hamilton βρίσκει τον τρόπο να παίρνει το καλύτερο από το μονοθέσιό του υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.

Δείτε, για παράδειγμα, τη φετινή σαιζόν. Ο Bottas έχει χάσει την pole position από τον Hamilton για λιγότερο από ένα δέκατο του δευτερολέπτου τρεις φορές (στην Καταλονία και στο Μουτζέλο για 59/1000, στη Μόντσα για 69/1000!), ενώ άλλες δύο φορές η διαφορά τους ήταν οριακά στο δέκατο (Πορτογαλία 102/1000 και Ουγγαρία 107/1000).

Κοντολογίς, ο Φινλανδός δεν είναι αργός, έχοντας τρεις pole positions φέτος και «απειλώντας» τον Hamilton σε τουλάχιστον άλλες πέντε περιπτώσεις. Όμως, στον αγώνα δεν μπορεί να διαχειριστεί τις καταστάσεις όπως ο Βρετανός. Και μοιραία ηττάται…

«Παροτρύνει διαρκώς τους συνεργάτες του»

Ας επιστρέψουμε, όμως, στο… αφήγημα περί «καλύτερου πιλότου με το καλύτερο μονοθέσιο». Ο πρώην επικεφαλής εξέλιξης του κινητήρα της Mercedes, Andy Cowell, είχε πει για τον Hamilton: «Δεν πρέπει να υποτιμούμε τί έχει κάνει ο Hamilton, ώστε η Mercedes να φτάσει στο επίπεδο που βρίσκεται η ομάδα. Η συμβολή του είναι σημαντική και στην εξέλιξη του κινητήρα. Ο Lewis έχει τον τρόπο να παροτρύνει διαρκώς τους συνεργάτες του για να μην επαναπαύονται. Να δουλεύουν διαρκώς και να δίνουν το 100%».

Δείτε, για παράδειγμα, τι έγινε φέτος. Ο Hamilton προβληματιζόταν για το πώς θα διαχειριζόταν ακόμη καλύτερα τα ελαστικά του. Τι έκανε η Mercedes; Δημιούργησε το DAS, με το οποίο οι πιλότοι της μπορούν να αξιοποιούν σε απόλυτο βαθμό τα ελαστικά της Pirelli, διαχειριζόμενοι τις θερμοκρασίες.

Μια και είπαμε τη μαγική λέξη «ελαστικά»…, προφανώς ουδείς έχει ξεχάσει τις δοκιμές της Mercedes και της Pirelli το 2013 στη Βαρκελώνη. Μέγα σκάνδαλο εκείνης της εποχής. Και σίγουρα απ’ αυτό φάνηκε πως ωφελήθηκε η γερμανική ομάδα. Μα, από τότε έχουν περάσει επτά χρόνια. Και σε αυτή την επταετία ουδείς κατάφερε έστω να… προβληματίσει εντός πίστας τη Mercedes και τον Hamilton…

Ο ρόλος της Angela Cullen στη ζωή του

Λένε ότι μια γυναίκα μπορεί να… απογειώσει έναν άνδρα, αρκεί να βρει τα «κουμπιά» του. Δηλαδή ακριβώς ό,τι συνέβη ανάμεσα στον Lewis Hamilton και την Angela Cullen.

Η ξανθιά φυσιοθεραπεύτρια από τη Νέα Ζηλανδία μπήκε στη ζωή τού επτά φορές Παγκόσμιου Πρωταθλητή το 2016. Όχι με… πονηρό σκοπό, αλλά σαφέστατα με ξεκάθαρο «στόχο».

Ο Hamilton τα προηγούμενα χρόνια είχε ταλαιπωρηθεί από μικροτραυματισμούς, κυρίως μυϊκούς, στον αυχένα και στη μέση. Με την Cullen είχε συνεργαστεί και παλαιότερα, σε ιδιωτικό επίπεδο.

Μέλος της ομάδας τού «γκουρού» της φυσιοθεραπείας, Dr. Aki Hintsa, η Νεοζηλανδή γνώριζε πολύ καλά τα «μυστικά» για το πώς θα μπορούσε να λύσει όλα αυτά τα μικροπροβλήματα του Hamilton. Όπερ κι εγένετο.

«Της τηλεφώνησα και τη ρώτησα εάν θα ήθελε να με ακολουθεί ανά τον κόσμο, προσφέροντάς μου τις υπηρεσίες της ως φυσιοθεραπεύτρια», παραδέχθηκε σε συνέντευξή του ο Hamilton.

Από τότε η Cullen δεν λείπει στιγμή από το πλευρό του Lewis. Δεν είναι, όμως, απλώς μια «physio». Είναι ένας άνθρωπος που εκπέμπει θετική ενέργεια. «Δεν υπάρχει ημέρα κατά την οποία να μην τη πλημμυρίζει θετική ενέργεια. Ποτέ της δεν έχει αρνητισμό», λέει ο Hamilton.

Η παρουσία της Cullen αποδεικνύεται καθοριστική και κατά τη διάρκεια των αγωνιστικών τριημέρων. Έχει βρει τον τρόπο να ηρεμεί τον Hamilton, να «αδειάζει» το μυαλό του από κάθε αρνητική σκέψη.

«Η Angela είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που συνέβησαν στη ζωή μου», παραδέχεται ο Hamilton για τη γυναίκα που αποδεικνύεται πως διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο ώστε να καταρρίπτει ο Βρετανός το ένα ρεκόρ μετά το άλλο!

Η μεγάλη «στροφή» του 2017

Έναν χρόνο μετά την έναρξη της συνεργασίας του με την Cullen, το 2017, ο Hamilton έκανε τη μεγάλη «στροφή», η οποία –κατά τον ίδιον- συνέβαλε τα μέγιστα ώστε να αποκτήσει τη σταθερότητα που του έλειπε: έγινε vegan.

Η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη με διττό σκοπό. Αφενός, ήθελε να δείξει εμπράκτως πως οι ανησυχίες του για το περιβάλλον δεν ήταν απλώς… θεωρητικές. Με το να γίνει vegan, θεώρησε ότι θα συνέβαλε στη διάδοση της ιδέας της μη θανάτωσης ζώων για λόγους διατροφικούς.

Ο σημαντικότερος λόγος, όμως, είναι ότι ήθελε να αλλάξει συνήθειες όσον αφορά στα φαγητά που κατανάλωνε. Ο Hamilton θεωρεί ότι από τη στιγμή που σταμάτησε να καταναλώνει κρέας και ζωικά παράγωγα, αισθάνεται πολύ καλύτερα.

Έχει συνδυάσει, δε, αυτήν τη διατροφική «στροφή» του, με τη βελτίωση του ύπνου του, γεγονός που θεωρεί ότι είναι πολύ σημαντικό ως προς την προσπάθεια επίτευξης των στόχων του. «Στα 22 μου ήμουν ταλέντο. Δεν πονούσα, δεν είχα ενοχλήσεις, δεν με εγκατέλειπαν οι δυνάμεις μου. Τώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά και θεωρώ ότι με τέτοιες κινήσεις καταφέρνω να διαχειριστώ καλύτερα τη ζωή μου», τονίζει ο Hamilton αναφερόμενος στην απόφαση του 2017.

Ποιο ήταν το μεγαλύτερο «πρόβλημα» του Hamilton σε αυτή την αλλαγή που έκανε; Τα… burgers! Λατρεύει τα burgers και του ήταν δύσκολο να βρει κάτι νόστιμο, στο οποίο να μην χρησιμοποιείται κρέας, κοτόπουλο ή ψάρι. Τα βρήκε, όμως, στο… Χονγκ Κονγκ! Μάλιστα ήδη έχει κάνει κι επιχειρηματική κίνησή του, καθώς επένδυσε στη δημιουργία μιας αλυσίδας εστιατορίων που παρασκευάζουν burgers από φυτικά προϊόντα, τη «Neat Burgers».

Τι του λείπει από την… προηγούμενη ζωή του; «Η Nutella και τα γλυκά», παραδέχεται με ειλικρίνεια!

Μπορεί κάποιος να τους σταματήσει;

Το ερώτημα που μοιραία εγείρεται είναι ένα: Μπορεί κάποιος να ανακόψει την ξέφρενη πορεία του Hamilton; Κανείς δεν μπορεί να πει ότι κάτι τέτοιο θα γίνει εύκολα. Οι νέοι κανονισμοί, από το 2022, ενδεχομένως να ανακατέψουν την τράπουλα. Ωστόσο, μέχρι τότε απομένει μια πλήρης σαιζόν.

Η Mercedes απέδειξε και στις πρόσφατες αλλαγές κανονισμών ότι είναι πολύ καλύτερη απ’ όλους. Ακόμη και με την κατάργηση του party mode μεσούσης της φετινής χρονιάς, η γερμανική ομάδα αποδείχθηκε πως δεν έχασε το προβάδισμά της. Τουναντίον, το αύξησε.

Ακόμη κι αν το 2022, με τα εντελώς νέα μονοθέσια, κάποιος καταφέρει να κερδίσει της Mercedes, η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι το «αστέρι» θα βρει τον τρόπο από το 2023 να κυριαρχεί και πάλι. Μέχρι το 2022, όμως, υπάρχει πολύς δρόμος. Και σίγουρα προηγείται το 2021.

Οι αλλαγές του 2021 θα είναι μετρημένες, αλλά σημαντικές, κυρίως στην αεροδυναμική και στην κάθετη δύναμη που παράγεται από το πάτωμα του μονοθεσίου. Κάθε εξέλιξη που γίνεται εγκαίρως, έχει σημαντικά οφέλη για την ομάδα. Γι’ αυτό η Mercedes έχει επί της ουσίας εγκαταλείψει την εξέλιξη του μονοθεσίου του 2020 εδώ και αρκετό καιρό, ρίχνοντας όλο το βάρος της σε αυτό του 2021.

Στόχος της Mercedes είναι να έχει ολοκληρώσει την εξέλιξη του μονοθεσίου του 2021 μέχρι το τέλος της τρέχουσας σαιζόν, προκειμένου το 2021 να επικεντρωθεί στο εντελώς νέο μονοθέσιο του 2022, για το οποίο απαιτούνται αρκετά χρήματα και φυσικά θα υπάρχουν πλέον και οι σχετικοί περιορισμοί λόγω cost cap.

Και έπεται το «οκτάκις»!

Τίποτα, λοιπόν, δεν δείχνει ότι η Mercedes θα μειώσει ρυθμό. Η συνεργασία του Hamilton με τον Toto Wolff και τον James Allison αποδεικνύεται κομβικής σημασίας Ο Hamilton γνωρίζει πως είναι ο ηγέτης αυτής της ομάδας, μια περίπτωση ανάλογη αυτής του Michael Schumacher την εποχή της κυριαρχίας του με τη Ferrari.

Ο Wolff, από την πλευρά του, επιμένει πως η Mercedes κοιτάζει μπροστά και σχεδιάζει το μέλλον. Δεν ασχολείται με το παρελθόν. Και το φετινό «νταμπλ» ανήκει ήδη στο παρελθόν. Με λίγα λόγια, ήδη προετοιμάζονται για το… «οκτάκις Παγκόσμιοι Πρωταθλητές».

Ούτε η αποχώρηση του Andy Cowell φάνηκε να πτοεί την ομάδα και τον Hamilton, όπως δεν επηρεάστηκε η Mercedes και από το «αντίο» του Aldo Costa. Ούτε καν από το «σπάσιμο» του διδύμου Toto Wolff, Paddy Lowe, όταν ο Paddy πήγε στη Williams στις αρχές του 2017. Τότε, δηλαδή, που όλοι περίμεναν πως το οικοδόμημα της Mercedes θα κλονιζόταν.

Κοντολογίς, ένας τρόπος φαίνεται τούτη τη στιγμή να υπάρχει, προκειμένου ο Hamilton να μην κατακτήσει (τουλάχιστον) τον όγδοο τίτλο του: να φύγει από τη Mercedes. Πόσο πιθανό είναι να συμβεί κάτι τέτοιο; Στη ζωή ποτέ δεν πρέπει να λες «ποτέ». Όταν, όμως, μπαίνουν στη μέση τα συμβόλαια, πολλά πράγματα αλλάζουν…