Μercedes vs FIA στα δικαστήρια: Τι σημαίνει αυτό για τη συνέχεια


Στην πίστα, ο Max Verstappen είναι ο παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1 για το 2021, όμως η Mercedes κυνηγά το αποτέλεσμα του αγώνα νομικά, με αντίδικο τη FIA. Εξηγούμε τι ισχύει και τι θα συμβεί από εδώ και πέρα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ
  • 13/12/2021

Το φετινό πρωτάθλημα ήταν σχεδόν καταδικασμένο να ολοκληρωθεί πίσω από κλειστές πόρτες και -πιθανώς- σε δικαστικές αίθουσες.

Η Mercedes κατέθεσε δύο ενστάσεις επί του αποτελέσματος του τελικού στο Άμπου Ντάμπι, αμφισβητώντας τη νίκη και κατ'επέκταση την κατάκτηση του τίτλου από τον Max Verstappen.

Η μία έπεσε στο κενό, κι αφορούσε την προσωρινή προσπέραση του Ολλανδού επί του Lewis Hamilton πίσω από το Αυτοκίνητο Ασφαλείας. Οι αγωνοδίκες απέρριψαν άμεσα αυτήν την ένσταση, δικαιολογημένα, από τη στιγμή που δεν υπάρχει κανονισμός που να απαγορεύει να βρίσκονται πλάι-πλάι δύο μονοθέσια σε καθεστώς SC, ενώ κι οι δύο επιβράδυναν κι επιτάχυναν, με τον Verstappen τελικά να μένει πίσω, ως όφειλε.

Η δεύτερη, αν και απορρίφθηκε, είναι αυτή που εξακολουθεί να αφήνει ανικανοποίητη την πλευρά των Γερμανών. Αφορά την απόφαση του Michael Masi, αλυτάρχη της F1, να δώσει την οδηγία στα μονοθέσια που είχαν δεχτεί γύρο να περάσουν το SC και να βρεθούν ξανά πίσω στη σειρά, καθώς και την επιλογή και να επαναφέρει τον αγώνα σε καθεστώς πράσινης σημαίας στον ίδιο γύρο, κι όχι στον επόμενο, όπως υποδεικνύει το Άρθρο 48.12 των Αθλητικών Κανονισμών. Παράλληλα, η Mercedes τονίζει πως δεν πέρασαν όλα τα μονοθέσια που είχαν δεχτεί γύρο, αφού αρκετά εξ αυτών, όσα βρίσκονταν πίσω από τους Hamilton-Verstappen, έμειναν ανάμεσα στα μονοθέσια που είχαν πραγματική μάχη μεταξύ τους.

Ως εκ τούτου, η για 8η φορά πρωταθλήτρια στους Κατασκευαστές επέλεξε να κάνει γνωστή την πρόθεσή της να εφεσιβάλει την ετυμηγορία των αγωνοδικών, και πλέον έχει 96 ώρες για να προχωρήσει κι επίσημα με την έφεση, η οποία θα φτάσει στο Διεθνές Εφετείο της FIA. 

Αν δεν το πράξει, το Gala απονομής βραβείων το ερχόμενο Σαββατοκύριακο θα είναι μάλλον λιγότερο άβολο.

Αν το πράξει, ας είμαστε ξεκάθαροι: είναι νόμιμο δικαίωμά της, όπως και κάθε άλλης ομάδας. Η Mercedes νιώθει πως λανθασμένες αποφάσεις του race control στέρησαν στον οδηγό της το πρωτάθλημα. Και αφού υπάρχουν οι διαδικασίες για να καταθέσει την έφεση και να γίνει δεκτό το αίτημά της, θα τις εκμεταλλευτεί.

Ο Αθλητικός Κανονισμός της Formula 1 είναι ένα έγγραφο 96 σελίδων, γεμάτο γκρίζες ζώνες και αμφισημίες στις διατυπώσεις που γίνονται σε αυτό.

Επομένως, θα πρέπει να κατανοήσουμε τι αναφέρει ο κανονισμός 48.12 για τον οποίον γίνεται ντόρος. Ως βασική αρχή έχει πως το να δοθεί το ΟΚ να περάσουν τα μονοθέσια που έχουν δεχτεί γύρο είναι προαιρετικό, όχι υποχρεωτικό. Έτσι εξηγείται κι η αρχική απόφαση του Masi να μην ζητήσει κάτι τέτοιο, προτού αλλάξει γνώμη μερικά λεπτά μετά. 

Υπάρχει, πάντα, και το ζήτημα του ότι δεν επετράπη σε όλα τα 'lapped cars' να περάσουν το Αυτοκίνητο Ασφαλείας, παρά μόνο στα πέντε που ήταν ανάμεσα στον Hamilton και τον Verstappen.

Η επίμαχη φράση είναι 'any cars'. 'Any' δε σημαίνει 'all', όπως τόνισε η Red Bull, που παρέστη στη συνάντηση των αγωνοδικών με τη Mercedes ως «ενδιαφερόμενο μέρος», ενώ τόνισε πως υπάρχει και το Άρθρο 15.3, που τονίζει πως ο αλυτάρχης έχει επαυξημένες εξουσίες σε ορισμένα ζητήματα, μεταξύ αυτών και το Αυτοκίνητο Ασφαλείας και τη χρήση του.

Η πλευρά Masi τονίζει ότι η χρήση του Άρθρου 48.12 έγινε για να αποχωρήσουν τα μονοθέσια που θα επηρέαζαν τη μάχη Hamilton-Verstappen, αλλά και ότι οι ομάδες έχουν συμφωνήσει εδώ και καιρό πως στόχος είναι οι αγώνες να ολοκληρώνονται υπό καθεστώς πράσινης σημαίας, κι όχι πίσω από το Αυτοκίνητο Ασφαλείας.

Κάνοντας χρήση των εξουσιών που του παρέχει το Άρθρο 15.3, ο Masi θεωρεί πως έπραξε εντός των δικαιωμάτων του.

Υπάρχει και το Άρθρο 48.13, που αναιρεί το 48.12, και αναφέρει ότι όταν ο άρχων του αγώνα θεωρήσει πως είναι πρέπον να αποχωρήσει το Αυτοκίνητο Ασφαλείας, αυτό θα γίνει άμεσα. Επομένως, ο κανονισμός που θέλει την επανεκκίνηση του αγώνα να γίνεται έναν γύρο αφού έχουν αποχωρήσει τα 'lapped cars' δεν ισχύει. Το ένα άρθρο αναιρεί το άλλο, και καταλαβαίνει κανείς πως τα πράγματα περιπλέκονται χωρίς λόγο.

Η Mercedes ζήτησε το αποτέλεσμα του αγώνα να μετρήσει από τον 57ο γύρο, τον τελευταίο υπό το Αυτοκίνητο Ασφαλείας, τον προτελευταίο του GP. Η απάντηση των αγωνοδικών ήταν αρνητική, εξηγώντας πως «η αναδρομική μείωση της διάρκειας του αγώνα δεν θα ήταν αρμόζουσα».

Με την πρόθεσή της να εφεσιβάλει την απόρριψη της ένστασης, η πλευρά της Mercedes (που έχει ως βασικό δικηγόρο της τον Paul Harris, που έσωσε τη Manchester City από το ban της UEFA πρόσφατα) θα επιχειρήσει να κάνει κάτι που δεν προβλέπεται καν από τους Αθλητικούς Κανονισμούς: να ανατρέψει το αποτέλεσμα του αγώνα λόγω ενός λάθους από τη διεύθυνσή του.

Επί της ουσίας, η Mercedes θέλει να αποδείξει ότι η διεύθυνση του αγώνα, δηλαδή η FIA και οι αιρετοί της, έχει κάνει λάθη, και να το κάνει ενώπιον του εφετείου της ίδιας της Ομοσπονδίας. Είναι σχεδόν βέβαιο πως η προσπάθειά της θα πέσει στο κενό, ενώ αμφιβάλλω κι αν θα προχωρήσει όντως στην έφεση, ή θα αφήσει το ζήτημα εκεί.

Υπάρχει το Άρθρο 11.9.3.h,  που αναφέρει πως οι αγωνοδίκες «μπορεί να αλλάξουν τα αποτελέσματα του αγώνα», αν το κρίνουν - αλλά ήδη απέρριψαν αυτήν την προοπτική. 

Όπου μπορεί=may στο πρωτότυπο, αγγλικό κείμενο, και γίνεται ακόμα πιο αντιληπτό πως η χρήση αυτής της γλώσσας αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα. 

Κι αυτό ισχύει για κάθε ομάδα, για κάθε περίπτωση που πρέπει να επικαλεστούμε το βιβλίο των κανονισμών. Όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα αυτής της νομικής διαμάχης, η FIA και η Formula 1 έχουν ενώπιόν τους ένα ζήτημα υψίστης σημασίας να λύσουν. Πρέπει να γίνει μία γενναία αναδιάρθρωση στις επιτελικές θέσεις της Ομοσπονδίας (που ίσως έρθει με τον νέο πρόεδρο που θα εκλεγεί στις 17 Δεκεμβρίου), αλλά και να κάνουν λιγότερο ασαφείς τους κανονισμούς, κλείνοντας όσα «παραθυράκια» έχουν προκύψει ανά τα χρόνια.

Εστίασαν τόσο πολύ στο να γιγαντώσει το άθλημα εμπορικά, οικονομικά και τεχνικά, που ξέχασαν να ανανεώσουν το παρωχημένο αθλητικό πλαίσιο, αποκαλύπτοντας όλες τις αδυναμίες του.