Πέρασαν και... δεν ακούμπησαν από τη Formula 1!


Υπάρχουν κάποιοι οδηγοί αγώνων, οι οποίοι στις παρέες τους έχουν κάθε λόγο να κομπορρημονούν, λέγοντας πως υπήρξαν πιλότοι στη Formula 1. Έστω και για μία φορά στη ζωή τους, σε ελεύθερες δοκιμές!

  • ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
  • 11/5/2020

Κι όμως, υπήρξαν πλείστα όσα παραδείγματα οδηγών, οι οποίοι βρέθηκαν στη Formula 1 με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Και κατάφεραν να οδηγήσουν σε ελεύθερες δοκιμές. Άλλοι για μία και μοναδική φορά, άλλοι για περισσότερες. Κοινή συνισταμένη όλων αυτών είναι ότι –πολύ απλά- ούτε που τους… θυμάται κανείς, κι ας έχουν περάσει λίγα χρόνια από τότε που τους είδαμε στις πίστες. Όχι όλους, βέβαια, μιας και ελεύθερες δοκιμές στην Ελλάδα μεταδίδονται τηλεοπτικά μόλις από το 2011, επομένως τουλάχιστον οι μισοί πρωταγωνιστές του θέματός μας δεν… συστήθηκαν ποτέ στο ελληνικό κοινό της Formula 1.

Matteo Bobbi

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ο Matteo Bobbi βρέθηκε στην Minardi με την ιδιότητα του δοκιμαστή. Το 2003, όμως, συμφώνησε με την ιταλική ομάδα να πληρώσει ένα εκατομμύριο δολάρια, προκειμένου να συμμετάσχει σε τέσσερις περιόδους ελεύθερων δοκιμών! Τελικά η πρώτη και τελευταία συμμετοχή του ήταν στην πίστα της Ίμολα! Ο Jos Verstappen, μάλιστα, περιέγραφε την κατάσταση στην ομάδα ως εξής: «Δεν έχει νόημα να οδηγεί ο Bobbi αυτό το μονοθέσιο, πολύ απλά διότι είναι εξαιρετικά αργός».

Ryan Briscoe

Ως Πρωταθλητής της ευρωπαϊκής Formula 3 το 2001, ο Αυστραλός Ryan Briscoe βρέθηκε από το 2002 έως το 2004 στη Formula 1 και την ομάδα της Toyota σε ρόλο δοκιμαστή. Την τελευταία από τις τρεις σεζόν της συνεργασίας του με τους Ιάπωνες, είχε την ευκαιρία να οδηγήσει το μονοθέσιο σε πέντε πίστες Formula 1 (Ουγγαρία, Βέλγιο, Ιταλία, Κίνα και Βραζιλία) αποκλειστικά σε ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής. Στη συνέχεια της καριέρας του ασχολήθηκε κυρίως με τα πρωτότυπα Le Mans και τα Supercars.

Chanoch Nissany                                         

Ο Ισραηλινός Chanoch Nissany συμμετείχε σε πολλούς αγώνες motorsport στην Ουγγαρία, όπου είχε μετακομίσει με την οικογένειά του. Την… καριέρα του στον μηχανοκίνητο αθλητισμό την ξεκίνησε κάπως… αργά, καθώς οδήγησε για πρώτη φορά αγωνιστικό μονοθέσιο στα 38 χρόνια του! Κατά τη διάρκεια του ουγγρικού γκραν πρι του 2005 συμπλήρωσε τα 42α γενέθλιά του και ως δώρο στον εαυτό του έκανε τη συμμετοχή του στις δοκιμές της Παρασκευής με την Minardi. Για λίγο, βέβαια, καθώς είχε μιαν έξοδο, ενώ ήταν 6,5 δευτερόλεπτα στον γύρο πιο αργός από τον teammate του, Christijan Albers. Όταν ρωτήθηκε για τον λόγο για τον οποίον είχε την έξοδο, άφησε άφωνους τους εκπροσώπους του Τύπου λέγοντας: «Επειδή το μονοθέσιο είχε πολλή πρόσφυση»!

Alexandre Premat

Ο Alexandre Premat το 2005 κατέκτησε τον τίτλο με την ομάδα της Γαλλίας στο A1 Grand Prix. Την ίδια χρονιά συμμετείχε στο GP2, όπου το 2006 ήταν τρίτος στην τελική κατάταξη της σεζόν. Όμως σε επίπεδο Formula 1 η μοναδική συμμετοχή του καταγράφηκε στις πρώτες ελεύθερες δοκιμές του κινεζικού γκραν πρι του 2006 με την Spyker F1. Ήταν η σεζόν κατά την οποία η βρετανική ομάδα χρησιμοποίησε στις δοκιμές τις Παρασκευής συνολικά πέντε διαφορετικούς πιλότους, τους Adrian Sutil, Markus Winkelhock, Giorgio Mondini, Ernesto Viso και φυσικά τον Premat.

Neel Jani

Τον Ελβετό Neel Jani τον γνωρίζουμε για τις σπουδαίες επιτυχίες του στο Le Mans καθώς και σε άλλους αγώνες GT ή πρωτοτύπων. Λίγοι θυμούνται πως το 2006 ήταν τρίτος πιλότος της Toro Rosso, συμμετέχοντας σε όλες τις πρώτες περιόδους ελεύθερων δοκιμών. Ωστόσο ποτέ δεν μπόρεσε να προχωρήσει σε επίπεδο Formula 1.

Michael Ammermuller

Την ίδια χρονιά στην Red Bull βρισκόταν ο Γερμανός Michael Ammermuller. Πρωταθλητής στο GP2, ο Ammermuller το 2007 εξελίχθηκε και τρίτο οδηγό στην αυστριακή ομάδα, συμμετέχοντας σε ελεύθερες δοκιμές τριών αγώνων (Κίνα, Ιαπωνία, Βραζιλία). Βλέποντας πως στα μονοθέσια δεν θα είχε μεγάλη τύχη, έκανε στροφή στην καριέρα του και την τελευταία τριετία είναι… μόνιμος Πρωταθλητής στο Porsche Supercup!

Robert Wickens

Ο Καναδός Robert Wickens το 2011 ήταν δοκιμαστής της ομάδας της Virgin. Στον τελευταίο αγώνα της σεζόν, στο Άμξπου Ντάμπι, είχε την ευκαιρία να οδηγήσει το μονοθέσιο της ομάδας στις ελεύθερες δοκιμές. Ήταν η μοναδική συμμετοχή του σε αγώνα της Formula 1…

Ma Qing-Hua

Κατά τη διάρκεια του ιταλικού γκραν πρι του 2012 ο Ma Qing-Hua έγραψε ιστορία, καθώς έγινε οι πρώτος Κινέζος οδηγός, ο οποίος συμμετείχε σε ελεύθερες δοκιμές αγώνα της Formula 1 με την ομάδα της HRT. Με την ισπανική ομάδα έλαβε μέρος στις ελεύθερες δοκιμές ακόμα τριών αγώνων (Σιγκαπούρη, Άμπου Ντάμπι, Ηνωμένες Πολιτείες). Λίγους μήνες αργότερα, την άνοιξη του 2013, είχε μια δεύτερη ευκαιρία, στην πίστα της Σαγκάης, αυτή τη φορά με την Caterham. Ήταν και η τελευταία φορά που τον είδαμε σε μονοθέσιο Formula 1.

Adderly Fong

Γεννημένος στο Βανκούβερ του Καναδά αλλά με καταγωγή από το Χονγκ Κονγκ, ο Adderly Fong το 2014 βρέθηκε στην Sauber ως δοκιμαστής, οδηγώντας για 99 γύρους το ελβετικό μονοθέσιο κατά τη διάρκεια των δοκιμών εξέλιξης στην πίστα της Βαλένθια. Η μοναδική του συμμετοχή σε αγωνιστικό τριήμερο καταγράφηκε στο τέλος εκείνης της σεζόν, όταν οδήγησε στις ελεύθερες της Παρασκευής στο Άμπου Ντάμπι.

Fabio Leimer

Ο Ελβετός Fabio Leimer το 2013 κατέκτησε τον τίτλο στο GP2. Όμως καριέρα στη Formula 1 δεν μπόρεσε να κάνει, καθώς στα μέσα της περασμένης δεκαετίας ελάχιστοι πιλότοι από το GP2 έβρισκαν «χώρο» στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Έτσι η μοναδική συμμετοχή του ήταν στις ελεύθερες δοκιμές του ουγγρικού γκραν πρι του 2015 με την Manor