Peter Sauber: Ο ονειροπόλος Ελβετός που πήγε κόντρα στο κατεστημένο…


ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΠΟΥ ΓΕΝΝΙΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΧΑΡΙΣΜΑ. ΚΑΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ ΤΟΥΣ, ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΟΙ ΝΑ ΕΠΙΤΥΧΟΥΝ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΤΟΥΣ, ΚΟΝΤΡΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΟΥΝ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑ ΤΟΥΣ. ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΕΤΟΙΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο PETER SAUBER. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤΟ: SAUBER F1 TEAM, ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/6/2018

Ένας άνθρωπος «καθαρός», όπως είναι και η μετάφραση του γερμανικού επωνύμου του. Απ’ όλες τις απόψεις. Διότι όσο και να ψάξει κανείς στα paddock της Formula 1, δύσκολα θα βρει κάποιον να πει κακή κουβέντα για τον Sauber. Γεννημένος στις 13 Οκτωβρίου του 1943 στη Ζυρίχη, ο Peter Sauber από νεαρή ηλικία είχε μεγάλη αγάπη για τα αυτοκίνητα. Σπούδασε ηλεκτρολόγος, όμως πολύ σύντομα έγινε πωλητής αυτοκινήτων στο Hinwil της Ελβετίας. Αυτή η πρώτη επαφή του με τους τέσσερις τροχούς αποτέλεσε και το εφαλτήριο για να ασχοληθεί σοβαρά με τους αγώνες, σε μια χώρα, στην οποία κάθε είδους μηχανοκίνητου αθλητισμού είχε απαγορευτεί δια νόμου έπειτα από την τραγωδία στις 24 ώρες του Le Mans το 1955.

Μολαταύτα ο δαιμόνιος Peter κατάφερε να αγοράσει ένα Volkswagen Beetle και να το μετατρέψει σε αγωνιστικό, λαμβάνοντας μέρος σε αγώνες αναβάσεων. Έτσι σιγά-σιγά άρχισε να ωριμάζει στο μυαλό του η ιδέα της δημιουργίας της δικής του αγωνιστικής ομάδας. Επέλεξε να μην ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση κατασκευής και συντήρησης δημόσιου φωτισμού. Όμως έχοντας την υποστήριξη της οικογένειάς του, χρησιμοποίησε το υπόγειο του πατρικού του για να κατασκευάσει εκεί το μόνο αγωνιστικό μοντέλο του.

Και το όνομα αυτού, C1, με το γράμμα «C» να αποτελεί φόρο τιμής στην από το 1965 σύντροφο της ζωής του, Christiane. Άλλωστε από τότε μέχρι και σήμερα οποιοδήποτε μοντέλο έχει κατασκευάσει η Sauber, φέρει το γράμμα «C» στην κωδική ονομασία του. Ακόμα και τώρα που η ελβετική ομάδα έχει περάσει στα χέρια της Longbow Finance και ο Sauber έχει αποχωρήσει πλήρως απ’ αυτήν. Με το C1 ο Sauber έλαβε μέρος ως οδηγός στο ελβετικό Πρωτάθλημα αναβάσεων του 1970.

Ο ίδιος όποτε είχε τη δυνατότητα συμμετείχε ως οδηγός σε αγώνες, όμως προϊόντος του χρόνου επέλεξε να επικεντρωθεί στα καθήκοντά του ως ιδιοκτήτης της ομάδας. Το C1 παρέμεινε σε δράση για σχεδόν μια δεκαετία και το 1974 στα χέρια του Friedrich Huelzeler κατέκτησε τον τίτλο στην Ελβετία.

Σταδιακά από το 1973 είχε αρχίσει να δημιουργεί μια αρκετά σημαντική βάση πελατών, οι οποίοι έσπευδαν για να αγοράσουν τα αγωνιστικά μοντέλα του. Το 1973 ο Gyu Boisson σχεδίασε το C3, με το οποίο η ομάδα του Sauber έλαβε μέρος στο ελβετικό Πρωτάθλημα Sports Car, ενώ το 1975 ακολούθησε το C4, το πρώτο αγωνιστικό αυτοκίνητο με αλουμινένιο σασί, το οποίο εξέλιξε η ομάδα. Εντούτοις μόνον ένα C4 κατασκευάστηκε, με τον διάδοχό του, το C5 να αποδεικνύεται το πιο επιτυχημένο από τα δημιουργήματα του Sauber και των συνεργατών του. Χρησιμοποιώντας δίλιτρο κινητήρα της BMW, κατέκτησε το πρωτάθλημα Interserie το 1976, με οδηγό τον Herbert Muller.

Ακολούθησε η εμπλοκή στον θρυλικό αγώνα των 24 ωρών του Le Mans, αρχής γενομένης από το 1977, όταν και το C5 προηγείτο στην κλάση του μέχρι τη στιγμή που εγκατέλειψε. Κι έτσι το 1979 έκλεισε ο πρώτος κύκλος της ομάδας ως κατασκευάστρια αγωνιστικών αυτοκινήτων, με την προετοιμασία των σασί της Lola για την F2. Το 1980 και το 1981 ο Sauber και οι συνεργάτες του επικεντρώθηκαν στην εξέλιξη της BMW M1, η οποία το 1982 κέρδισε τον αγώνα των 1.000 χιλιομέτρων του Nurburgring.

Για να έρθει εκείνη τη χρονιά, το 1982, η χορηγική συνεργασία με την BASF και η εξέλιξη του C6, του πρώτου μοντέλου της Team Sauber που δοκιμάστηκε σε αεροδυναμική σήραγγα. Εκείνη την εποχή ο Sauber ανέπτυξε στενή φιλία με τον Leo Ress, τον άνθρωπο που διαδραμάτισε σημαίνοντα ρόλο λίγα χρόνια αργότερα στην εμπλοκή της ομάδας στη Formula 1.

Το 1985 έγινε η μεγάλη στροφή, με το ξεκίνημα της συνεργασίας της ομάδας του Peter Sauber με την Mercedes-Benz. Μια συνεργασία που κράτησε αρκετά χρόνια και αποτέλεσε την αφορμή για την ανάδειξη σπουδαίων πιλότων της Formula 1, προεξάρχοντος του επτά φορές Παγκόσμιου Πρωταθλητή, Michael Schumacher, αλλά και του πρώτου οδηγού που ανέδειξε η ίδια η Sauber, του Karl Wendlinger.

 

Τα πρώτα βήματα στην F1

Η ιδέα της δημιουργίας ομάδας Formula 1 ήταν πλέον ώριμη και η συνεργασία το 1991 με τον Βρετανό Harvey Postlethwaite αποτέλεσε την ώθηση ώστε η ομάδα να σχεδιάσει το πρώτο μονοθέσιό της. Παράλληλα η Mercedes χρηματοδότησε την κατασκευή του νέου εργοστασίου της ομάδας, στο Hinwil, μολονότι στη συνέχεια αποφάσισε να μην εμπλακεί απευθείας με το project της Formula 1. Έτσι το 1993 η Sauber πραγματοποίησε το ντεμπούτο της στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού με το πρώτο μονοθέσιό της, το C12, με οδηγούς τους JJ Lehto και Karl Wendlinger και κινητήρες που κατασκεύαζε η Ilmor όμως μετονομάζονταν σε Sauber. Παρότι δεν κατάφερε να βρεθεί στο βάθρο, η Sauber συγκέντρωσε συνολικά 12 βαθμούς και κατετάγη έβδομη μεταξύ 13 ομάδων.

Ο Peter Sauber κατάφερε να πείσει το ΔΣ της Mercedes να εμπλακεί η γερμανική εταιρία στη Formula 1 από το 1994, όμως έναν χρόνο αργότερα η Mercedes έδωσε τα χέρια με τη McLaren κι έτσι ο Sauber υποχρεώθηκε να αναζητήσει νέους συμμάχους. Τους βρήκε στη Ford κι έτσι η Sauber έγινε εργοστασιακή ομάδα των «μπλε οβάλ».

Πάντως το 1994 ήταν για τη Sauber μια σημαδιακή χρονιά, μιας και το Karl Wendlinger τερμάτισε τέταρτος στο τραγικό grand prix του Σαν Μαρίνο που σημαδεύτηκε από τον θάνατο του Ayrton Senna –αλλά και του Roland Ratzenberger, μία ημέρα νωρίτερα…- όμως δύο εβδομάδες αργότερα είχε τραγικό ατύχημα κατά τη διάρκεια των δοκιμών στο Μονακό, όταν έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του στο Nouvelle Chicane, υπέστη σοβαρές εγκεφαλικές κακώσεις και έμεινε για αρκετές εβδομάδες στο κώμα. Ο Wendlinger επέστρεψε στη δράση το 1995, όμως δεν θύμιζε σε τίποτα τον ταλαντούχο πιλότο που είχε εντυπωσιάσει με την απόδοσή του μέχρι το ατύχημα στο Μονακό.

 

Η συνεργασία με Red Bull και BMW

Έχοντας την υποστήριξη της Ford, το 1995 η Sauber ξεκίνησε να συνεργάζεται χορηγικά με τη Red Bull. Ο Dietrich Mateschitz αγόρασε μετοχές της ομάδας και οι δύο πλευρές υπέγραψαν συμβόλαιο δεκαετούς διάρκειας.

Παράλληλα, το 1995 δημιουργήθηκε η Sauber Petronas Engineering, μια εταιρία που είχε ως σκοπό να εξελίσσει μηχανικά μέρη για τα μονοθέσια της ομάδας. Ο Sauber υπέγραψε συμφωνία με τη Ferrari για να χρησιμοποιεί παλαιότερης τεχνολογίας κινητήρες της Scuderia.

Το 2001 ο Sauber παρουσίασε στον κόσμο της Formula 1 έναν νεαρό οδηγό, ο οποίος έμελλε να εξελιχθεί σε έναν εκ των κορυφαίων σύγχρονων πιλότων στην ιστορία του σπορ. Ο λόγος για τον άπειρο Φινλανδό Kimi Raikkonen, ο οποίος πραγματοποίησε το ντεμπούτο του στη Formula 1, συμβάλλοντας ώστε η Sauber να τερματίσει τέταρτη στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών!

Το 2004 ο Sauber αποφάσισε να κάνει μεγάλη επένδυση, κατασκευάζοντας μια νέα αεροδυναμική σήραγγα στο Hinwill, ενώ αγόρασε κι ένα υπερσύγχρονο supercomputer, το οποίο ονόμασε Albert. Μια διπλή κίνηση που αποδείχθηκε κομβικής σημασίας, μιας και προσέλκυσε το ενδιαφέρον της BMW Motorsport, με τις δύο πλευρές από το 2005 μέχρι το 2009 να συνεργάζονται στενά. Στην πραγματικότητα η BMW αγόρασε το 60% των μετοχών της ομάδας που κατείχε η Credit Suisse και τη μετονόμασε σε BMW Sauber. Ο Sauber διατήρησε το 20% της ομάδας και φυσικά έναν πολύ σημαντικό ρόλο συμβούλου.

Η συνεργασία με την BMW, όμως δεν στέφθηκε με την επιτυχία που όλοι περίμεναν. Ειδικά οι Βαυαροί, οι οποίοι προσδοκούσαν πως θα έκαναν αισθητή την παρουσία τους στο σπορ. Ασφαλώς το καλύτερο αποτέλεσμα της τετραετούς συμπόρευσής τους ήταν το «1-2» των Robert Kubica και Nick Heidfeld στο Grand Prix του Καναδά το 2008, σε μια πίστα στην οποία έναν χρόνο νωρίτερα ο Πολωνός είχε ένα από τα πιο τρομακτικά ατυχήματα στην καριέρα του στη Formula 1.

Τουλάχιστον ο Sauber και οι συνεργάτες του έχουν να λένε πως μέσα στην ατυχία του Kubica το 2007 στο Μόντρεαλ, συνέβαλαν ώστε να βγει στην επιφάνεια ένας νεαρός ελπιδοφόρος πιλότος ονόματι Sebastian Vettel, ο οποίος στον αμέσως επόμενο αγώνα, στην Ινδιανάπολις, αντικατέστησε τον Πολωνό. Ήταν η πρώτη εμφάνιση του Vettel στον «μαγικό κόσμο» της Formula 1!

Στις 28 Ιουλίου του 2009 ανακοινώθηκε πως στο τέλος του έτους η BMW θα αποχωρούσε από την ομάδα και έτσι τέθηκε εν αμφιβόλω η συμμετοχή της Sauber στο επόμενο Πρωτάθλημα, ειδικά από τη στιγμή που δεν επετεύχθη συμφωνία με την Qadbak Investments Ltd για την αγορά των μετοχών της BMW. Η αποχώρηση της Toyota από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, όμως, άνοιξε τον δρόμο της παρουσίας της Sauber στο grid του 2010.

 

Μια μοναχική επταετία

Τα χρόνια που ακολούθησαν μόνον εύκολα δεν ήταν για την ομάδα του Peter Sauber. Τα χρήματα που εισέρρεαν στα ταμεία της Sauber ήταν λιγοστά και η ανάγκη εξασφάλισης πόρων προκειμένου η ομάδα να μείνει «ζωντανή», οδήγησε σε επιλογές για τις οποίες ο ίδιος ο Ελβετός σίγουρα ακόμα και σήμερα δεν αισθάνεται δικαιωμένος.

Τον Μάιο του 2012 ανακοινώθηκε η πώληση του 33% των μετοχών στην Monisha Kaltenborn, η οποία επί σειρά ετών ήταν νομικός σύμβουλος της ομάδας. Η δικηγόρος από την Ινδία έγινε η πρώτη γυναίκα επικεφαλής αγωνιστικής ομάδας στην ιστορία της Formula 1, κάτι που o Peter Sauber το πιστώνεται, καθώς έδωσε την ευκαιρία ώστε το σπορ να αλλάξει σελίδα.

Σταδιακά από το 2013 ο Sauber σταμάτησε να ασχολείται με την καθημερινότητα της ομάδας, όμως παρέμεινε πρόεδρος της Sauber F1 Team. Δεν ήταν λίγες οι φορές όλα αυτά τα χρόνια που η ομάδα βρέθηκε σε τόσο δύσκολη οικονομική κατάσταση, ώστε δεν υπήρχαν χρήματα ούτε για τη μισθοδοσία των υπαλλήλων! Όμως η αύρα του Sauber και η πάντοτε πολύ καλή σχέση του με τον Bernie Ecclestone συνέβαλαν ώστε πάντοτε να βρίσκεται η κατάλληλη λύση.

Το τελευταίο κεφάλαιο στην ενασχόληση του Peter Sauber με την ομάδα του γράφτηκε στις 20 Ιουλίου του 2016. Η ελβετική εταιρία Longbow Finance απέκτησε το σύνολο των μετοχών του Sauber και της Kaltenborn και ο Pascal Picci αντικατέστησε τον Ελβετό στη θέση του προέδρου. Ο Sauber αποτραβήχτηκε άμεσα και έκτοτε οι εμφανίσεις του στα paddock είναι ελάχιστες. Όμως όποτε εμφανίστηκε, έγινε δεκτός με ιδιαίτερη ζέση, καθώς παραμένει μία από τις πιο αγαπητές μορφές στη σύγχρονη ιστορία της Formula 1.

Δείτε επίσης

JOIN US