Pirelli-saga: Η αιτία των κλαταρισμάτων και το «παραθυράκι» στους κανονισμούς


Στη συνέντευξη Τύπου της Pirelli, κατέστη σαφές το γιατί οι ομάδες δεν παρανόμησαν, αλλά εκμεταλλεύτηκαν ένα σημαντικό «παραθυράκι» στους κανονισμούς, που οδήγησε στις αστοχίες των ελαστικών στο Μπακού.

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ
  • 17/6/2021

Η προχθεσινή ανακοίνωση του πορίσματος της Pirelli για τα κλαταρίσματα στο GP Αζερμπαϊτζάν, δημιούργησε περισσότερα ερωτήματα από όσα στόχευε να απαντήσει.

Με τις ομάδες να επιρρίπτουν τις ευθύνες στην Pirelli, και την Pirelli να τονίζει σταθερά τις «συνθήκες με τις οποίες έτρεξε το ελαστικό», λέγοντας εμμέσως πλην σαφώς πως οι ομάδες εμπλέκονται στα κλαταρίσματα, η συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε η ιταλική εταιρεία ήταν κάτι παραπάνω από πολύτιμη.

Πολύ γρήγορα, ο επικεφαλής της Pirelli Motorsport, Mario Isola, εξήγησε πως οι ομάδες δεν παρέβησαν κανέναν κανονισμό, γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει κάποιος κανονισμός που να μιλά για τις πιέσεις των ελαστικών κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Τι λέει η πλευρά της Pirelli

Σε ερώτηση του Car and Driver Ελλάδας σχετικά με το αν οι ομάδες παρανόμησαν στις παραμέτρους των ελαστικών τους, ο Isola απάντησε:

«Οι ομάδες δεν κινήθηκαν εκτός κανονισμών. Προσπάθησαν να βρουν απόδοση. Δεν υπάρχει γραμμένος κάπου ένας τέτοιος κανονισμός. Είχαν τις σωστές πιέσεις στην αρχή του αγώνα, κι αυτό μόνο είναι αναγκασμένες να κάνουν. 

«Του χρόνου, που θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένες πιέσεις στα ελαστικά και κατά τη διάρκεια του αγώνα, αν μία ομάδα βρεθεί να έχει άλλη πίεση από την ορισμένη, θα έχει παρανομήσει. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει φέτος.

«Κι αυτό, γιατί δεν έχουμε κάποιον σένσορα που να μπορεί να ελέγξει αξιόπιστα αυτήν την παράμετρο. Κάθε ομάδα κοιτάζει να βρει απόδοση, είναι εδώ για να τρέξουν, όχι για να διασκεδάσουν. Κι αν επιλέξεις να τρέξεις με χαμηλότερες πιέσεις, βρίσκεις απόδοση.»

Αργότερα, σε ερώτηση για το αν μπορεί να αναφέρει πόσο αποκλίνουν οι πιέσεις ανάμεσα στις ομάδες του grid, ο Ιταλός ανέφερε πως μιλάμε για διαφορά «πάνω από 1 psi».

Τόνισε, δε, πως οι αστοχίες προέκυψαν στο πίσω αριστερό ελαστικό των Verstappen και Stroll, γιατί οι ομάδες επέλεξαν να τρέξουν με παραπάνω μοίρες κάμπερ εκεί σε σχέση με τους άλλους τρεις τροχούς.

Τι αναφέρει η ντιρεκτίβα

Η TD003 (δηλαδή η τρίτη τεχνική ντιρεκτίβα της χρονιάς του 2021), που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από το προσεχές Γαλλικό Grand Prix, αποτελεί μία μακροσκελέστατη οδηγία από την πλευρά της FIA, με αφορμή το πόρισμα της Pirelli.

Οποιαδήποτε παραβίαση όσων ορίζονται στην 12σέλιδη ντιρεκτίβα μπορεί να οδηγήσει σε εξέταση της ομάδας από τους αγωνοδίκες, οπότε δεν υπάρχουν και περιθώρια «πειραματισμού».

Στο επίκεντρο της ντιρεκτίβας βρίσκεται το ζήτημα των πιέσεων των ελαστικών. Με δεδομένο ότι αυτές δε γίνεται να ελέγχονται αξιόπιστα κατά τη διάρκεια των αγώνων, η FIA επιφορτίζει τις ίδιες τις ομάδες με αυτό το έργο, ζητώντας τους να παραμένουν εντός του ορίου που έχει δώσει η Pirelli στα psi.

Η Pirelli έχει επιστήσει την προσοχή των ομάδων και στο πόση ώρα νωρίτερα βγάζουν τα ελαστικά από τις ηλεκτρικές κουβέρτες που τα κρατούν σε καλή θερμοκρασία. Οπότε, κάθε φορά που μία ομάδα βγάζει τα ελαστικά από τις κουβέρτες και δε βγαίνει άμεσα στην πίστα, θα πρέπει να δικαιολογεί αυτήν την επιλογή στην προμηθεύτρια.

Επίσης, θα γίνονται έλεγχοι στις πιέσεις των ελαστικών και όταν είναι πλέον κρύα, και συγκεκριμένα στα σετ εκείνα που έχει χρησιμοποιήσει ο κάθε οδηγός στις κατατακτήριες για να γράψει τον καλύτερο χρόνο του. Για αυτό το τεστ, οι ομάδες θα πρέπει να έχουν τον δικό τους εξοπλισμό ως τις 12 Ιουλίου. Ως τότε, θα χρησιμοποιούν αυτόν που θα τα παρασχεθεί από τη FIA.

Απαγορεύεται ακόμα κι η αλλαγή της σύστασης του αέρα με τον οποίον φουσκώνουν τα ελαστικά οι ομάδες, ενώ η FIA θα μπορεί να ελέγξει τις θερμοκρασίες των ελαστικών όσο τα μονοθέσια βρίσκονται στα γκαράζ, κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων και του αγώνα. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, καθώς μπορεί να συναχθεί από τα συμφραζόμενα, πως μόνο έτσι θα μπορούσε να αλλάξει η πίεση των ελαστικών την ώρα του αγώνα, εφόσον ήταν στα σωστά επίπεδα στην εκκίνησή του.

Τι λένε οι ομάδες κι οι οδηγοί

Ασφαλώς, η στάση των οδηγών και των ομάδων που επηρεάστηκαν από αυτές τις αστοχίες, είναι τελείως διαφορετική.

Άμα τη ανακοίνωση της Pirelli, η Red Bull απάντησε με δική της, στην οποία αναφέρει μεταξύ άλλων πως συνεργάστηκε με την προμηθεύτρια ελαστικών για την καταγραφή του πορίσματος, και πως δεν υπήρξε κάποια αστοχία από την πλευρά του μονοθέσιου που να συνεισέφερε στο κλατάρισμα. Σημείωσε, δε, ότι δεν παρέκκλινε από τις οδηγίες των Ιταλών σε ό,τι αφορά την χρήση των ελαστικών.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η ανακοίνωση που εξέδωσε η Aston Martin.

Φαίνεται, πάντως, πως αυτό το συμβάν θα γινόταν, αναπόφευκτα. Το 2022 θα είναι σαφώς πιο απαγορευτικό για τις ομάδες να «πειραματιστούν» τίνι τρόπο, αλλά έτσι θα στερέψουν κι οι τυχόν δικαιολογίες της Pirelli για τις όποιες αστοχίες.