Συνέντευξη: Ο Mario Isola για τα ελαστικά του 2022, το WRC και το Ράλι Ακρόπολις


Ο επικεφαλής της Pirelli Motorsport, Mario Isola, μίλησε εφ'όλης της ύλης στο CAR and DRIVER για τα ελαστικά της F1 και τα παράπονα των οδηγών, τις δυσκολίες στο WRC και το άκρως απαιτητικό Ράλι Ακρόπολις

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ - ΦΩΤ.: PIRELLI
  • 9/6/2021

Με τον Mario Isola μπορούν να γίνουν οι πιο ευχάριστες, μακροσκελείς συζητήσεις πάνω στο motorsport, στο θέαμα, και στην θέση των ελαστικών σε αυτό.

Ο Ιταλός βρέθηκε να ηγείται της Pirelli Motorsport, που δραστηριοποιείται στη Formula 1, το WRC, καθώς και σε διάφορες κατηγορίες GT, το 2014.

Ήταν μέλος της εταιρείας ήδη μία δεκαετία, και ο προβιβασμός του σε αυτό το πόστο ήρθε ως φυσική συνέχεια.

Όντας ο άνθρωπος που ενσαρκώνει την Pirelli στο διεθνές μηχανοκίνητο στερέωμα, η κριτική, τα σχόλια, τα παράπονα και τα αναθέματα, περνάνε μέσα από τα χέρια του.

Η συνέντευξη που θα διαβάσετε, έγινε το Σάββατο 5 Ιουνίου - μία μέρα πριν τα κλαταρίσματα των Stroll και Verstappen, που έχουν φέρει εκ νέου σε δύσκολη θέση την ιταλική εταιρεία.

Ίσως προφητικά, ο Isola μιλά με τα καλύτερα λόγια για την ανθεκτικότητα των φετινών ελαστικών:

«Τα ελαστικά του 2021 σηματοδοτούν μονάχα μία βελτίωση σε σχέση με εκείνα του 2020, δεν ήταν νέο προϊόν. Στόχος ήταν να έχουμε ένα προϊόν που να μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των μονοθέσιων. Αν και μειώθηκαν τα επίπεδα κάθετης δύναμης που παράγουν τα μονοθέσια, οι ομάδες πάντα βρίσκουν τρόπο να την ανακτούν.

«Με αυτήν την πιο σκληρή δομή στα ελαστικά, μπορούμε να ακολουθήσουμε την εξέλιξη των ομάδων. Έχουμε αλλάξει και τις πιέσεις: σε αυτούς τους πρώτους αγώνες, είμαστε 1-2 PSI χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι.

«Κι οι γόμες είναι οι ίδιες. Συνολικά, τα ελαστικά δουλεύουν καλά. Κοιτώντας την απόδοσή τους και το πώς λειτουργούν, δεν έχουμε δει τοπική παραμόρφωση, η φθορά είναι αυτή που περιμέναμε, οι χρόνοι που γίνονται είναι εκεί που περιμέναμε. Στα αγωνιστικά, έχουμε δει ωραία GrandPrix, με μάχες εντός πίστας, και αρκετές ομάδες πολύ κοντά μεταξύ τους. Αν δείτε και τις σημερινές κατατακτήριες [σ.σ. στο Μπακού], ήταν τρομερά εντυπωσιακό το πόσο κοντά βρέθηκαν οι ομάδες στο Q2.

«Πιστεύω πως αυτό χρειαζόμαστε ως σπορ: περισσότερες ομάδες στη μάχη για νίκες, και τα ελαστικά είναι ένα στοιχείο του σόου, αλλά όχι το πιο σημαντικό. Είμαστε ένα μέρος αυτού και προσπαθούμε να προσφέρουμε.»

Προμηθεύετε 10 ομάδες με το ίδιο προϊόν. Πιστεύετε πώς έχετε πετύχει τον στόχο σας;

«Μου ζητάς να κάνω μία εκτίμηση του πώς τα έχουμε καταφέρει, αλλά δεν θέλω να φανώ αλαζόνας!

«Δίνουμε τα πάντα σε αυτήν την δουλειά, και είναι σημαντικό και για εμάς, αφού με όσα μαθαίνουμε από τις ομάδες, με την τεχνογνωσία που αποκτούμε, βελτιώνουμε και τα ελαστικά δρόμου.

«Είναι αλήθεια πως όταν είσαι ο αποκλειστικός προμηθευτής ελαστικών, μόνο ένας οδηγός ή μία ομάδα είναι πάντα χαρούμενοι, όλοι οι υπόλοιποι παραπονιούνται για κάτι.

«Αυτό που ανέφερες ήταν κάτι που συζητήθηκε πριν κάποια χρόνια. Έγινε μία συνάντηση με την F1, και λάβαμε κάποιες οδηγίες για τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχουν τα ελαστικά: μεγαλύτερη φθορά, για να έχουμε περισσότερα pitstops, κ.ο.κ. Είχαμε, από την άλλη μεριά, τους οδηγούς που ήθελαν κάτι διαφορετικό, οι ομάδες που ζητούσαν πιο ανθεκτικά ελαστικά. Καταλήξαμε με τρεις διαφορετικές απόψεις, για να μην αναφέρω τις ανάγκες κάθε μίας από τις 10 ομάδες ή κάθε ενός από τους 20 οδηγούς.

«Είναι δύσκολο να κατασκευάσουμε ένα ελαστικό που θα καλύπτει τις ανάγκες όλων. Επομένως, αυτό που κάναμε είναι να καθίσουμε στο ίδιο τραπέζι και να πούμε ‘ας συμφωνήσουμε σε μία συμβιβαστική λύση’.

«Κάπως έτσι, ακούσαμε τους οδηγούς στον τομέα της φθοράς, τις ομάδες σε ό,τι αφορά το παράθυρο λειτουργίας των ελαστικών, που δουλεύουμε για να διευρύνουμε, και ο promoter θέλει να έχουμε διαφορετικές στρατηγικές.

«Καταλαβαίνετε, για παράδειγμα, ότι αν σχεδιάσουμε και κατασκευάσουμε ένα ελαστικό με χαμηλά επίπεδα φθοράς, ποιος θα είναι ο λόγος για κάποιον να κάνει στρατηγική δύο pitstop; Όλοι θα ακολουθούν την ίδια στρατηγική. Για αυτό και προσπαθούμε να πετυχαίνουμε τους στόχους που μας έχουν τεθεί, και δεν είναι πάντα εύκολο. Γιατί, όταν υπάρχει κι άλλος προμηθευτής, στόχος σου είναι να κατασκευάσεις ένα ελαστικό εστιασμένο στην απόδοση, στις ανάγκες ενός αυτοκινήτου.

«Θυμάμαι παλαιότερα στο WRC και στους αγώνες GT, ήταν ανοιχτός ο ανταγωνισμός σε αυτόν τον τομέα, κι εμείς προμηθεύαμε με ελαστικά τις δικές μας ομάδες, εστιάζαμε σε αυτές. Τώρα, στην F1, δεν ισχύει αυτό, και δουλειά μας είναι να προσφέρουμε σταθερά και συνεπή στην απόδοσή τους ελαστικά, σε όλους.

Και συνέχισε:

«Για τη νέα σεζόν, σχεδιάζουμε ένα ελαστικό με νέα χαρακτηριστικά, γιατί αυτό μας ζητήθηκε. Και μπορεί να έχουμε αρκετούς αγώνες με στρατηγικές ενός pitstop, γιατί σχεδιάζουμε ένα ελαστικό με χαμηλότερα επίπεδα φθοράς, μικρότερη υπερθέρμανση, μεγαλύτερο παράθυρο λειτουργίας. Θα έχουμε νέα μονοθέσια, ασφαλώς, κι αυτό είναι σημαντικό γιατί θα είναι πιο εύκολο να ακολουθήσεις το προπορευόμενο αυτοκίνητο.

«Ξέρεις, η Formula 1 είναι ένα πολύ δυναμικό άθλημα – κάθε μέρα κάτι αλλάζει, κάθε μέρα μας ζητάνε κάτι διαφορετικό.

«Με ρωτάς αν πιστεύω πως κάναμε καλή δουλειά – ναι, το πιστεύω. Έχουμε προσπαθήσει να εκπληρώσουμε τα αιτήματα όλων, αλλά πιστεύω συνάμα ότι έχουμε και καλούς αγώνες. Είναι αστείο όταν ακούω κάποιους να νοσταλγούν το ’80 και το ’90, λες και στο παρελθόν όλα ήταν καλύτερα. Όταν γυρίσαμε το 2011, είχαμε ένα τρομερό πρωτάθλημα. Το 2012, είδαμε 8 διαφορετικούς νικητές σε μία σεζόν. Η φθορά ήταν υψηλή βέβαια, και το λύσαμε. Το 2014, έπρεπε να επανασχεδιάσουμε τα ελαστικά εξαιτίας των νέων μονάδων ισχύος. Το 2017, το ίδιο, χάρη στα νέα αεροδυναμικά.

Ναι, αλλά κάποιες φορές η κριτική έρχεται δίκαια.

«Είναι κι αυτό μέρος του θεάματος, να βλέπεις π.χ. τον Lewis να κάνει δύο γύρους προθέρμανσης και να δίνει άθελά του slipstream στον Charles. Δεν το ήθελε, αλλά έγινε!»

Για το 2022, στόχος είναι να κρατάνε περισσότερο ή να αποδίδουν στο μέγιστο για περισσότερο χρόνο;

«Πρώτα απ’ όλα, οι οδηγοί θέλουν να λυθεί το θέμα της υπερθέρμανσης, που δεν τους αρέσει στο ελάχιστο. Οπότε, πρέπει να επανασχεδιάσουμε όλες τις γόμες για να μειωθεί.

«Έπειτα, ο promoter θέλει να μείνει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο η φθορά, για ευνόητους λόγους. Πρέπει να υπάρχει μία συγκεκριμένη κι ορισμένη διαφορά στους χρόνους που μπορεί να προσφέρει η εκάστοτε γόμα.

«Μας έχει ζητηθεί, όπως ανέφερα, και να κατασκευάσουμε γόμες με μεγαλύτερο εύρος λειτουργίας. Και στην θεωρία αυτό θα βοηθήσει τους οδηγούς, γιατί η ιδανική θερμοκρασία θα επιτυγχάνεται ευκολότερα.

Έχετε ξεκινήσει εδώ και μερικούς μήνες τις δοκιμές. Ποιες είναι οι πρώτες εντυπώσεις από τους οδηγούς και τα δεδομένα που έχετε συλλέξει;

«Οι οδηγοί είναι ευχαριστημένοι, γιατί διαπιστώνουν ότι τα ελαστικά των 18 ιντσών αντιδρούν πιο γρήγορα στις αλλαγές κατεύθυνσης, προσφέρουν μεγαλύτερη ακρίβεια. Τώρα, έχουμε ολοκληρώσει την κατασκευή του ελαστικού και προχωράμε στην εξέλιξη της νέας γκάμας γομών.

«Έχουμε τρεις ακόμα δοκιμές σε στεγνό οδόστρωμα και ένα βρόχινο τεστ στο MagnyCours, που θα μας βοηθήσουν στον καθορισμό των χαρακτηριστικών των νέων γομών, όπως και των ενδιάμεσων και βρόχινων ελαστικών.»

Στα του WRC, έχουν ήδη υπάρξει αρκετά θέματα με τη φθορά και την αντοχή των ελαστικών, με αρκετούς οδηγούς να εκφράζουν τα παράπονά τους. Είναι κάτι που έχετε συζητήσει με τον promoter; Στοχεύετε στη βελτίωση του προϊόντος το 2022;

«Στόχος μας είναι να βελτιώσουμε τα ελαστικά, είναι δεδομένο αυτό, αφού θα έχουμε και τα υβριδικά αυτοκίνητα στην Rally1. Ακόμα κι όταν είσαι ο αποκλειστικός προμηθευτής, δεν σημαίνει ότι μπορείς να κατασκευάσεις ένα ελαστικό και αυτό να μείνει απαράλλακτο για 3-4 χρόνια. Συνεχίζεις να μαθαίνεις και να συλλέγεις δεδομένα, κι αυτό συμβαίνει ιδίως στο WRC, καθώς ανακαλύπτουμε πράγματα σε πραγματικές συνθήκες αγώνα – κάτι που δεν καταφέραμε να κάνουμε πέρυσι.

«Ήταν δύσκολες οι δοκιμές, γιατί χρησιμοποιούσαμε ένα αυτοκίνητο που δεν είχε εξελιχθεί στα επίπεδα των υπολοίπων [σ.σ. το CitroenC3 WRC], και με τους περιορισμούς που έθεσε η πανδημία του κορωνοϊού, δεν είχαμε αρκετό χρόνο για τεστ και εξέλιξη των ελαστικών. Για αυτό όσα δεδομένα συλλέγουμε τώρα από τους αγώνες και τους τρεις κατασκευαστές, είναι πολύτιμα για εμάς.

«Αποφασίσαμε, δε, να τοποθετήσουμε σε κάθε ομάδα από έναν μηχανικό, όπως και στη F1, ώστε να συλλέγουν δεδομένα, σχόλια, απόψεις, προτάσεις από τον εκάστοτε κατασκευαστή.»

Δεν θέλω να φανώ αγενής, αλλά ο Ott Tanak βγήκε από το αυτοκίνητο το Σάββατο στη Σαρδηνία, και είδε τα ελαστικά σε κακή κατάσταση, και φάνηκε απορημένος.

«Πράγματι, υπήρχαν πολύ σκληρές ειδικές στο ράλι, ειδικά στο δεύτερο πέρασμα που είχε ‘καθαρίσει’ ο δρόμος.

«Πρέπει να πούμε ότι έχουμε προσφέρει ένα προϊόν διαφορετικό από εκείνο του προηγούμενου προμηθευτή [σ.σ. Michelin]. Κι είναι λογικό, γιατί έχουμε διαφορετική φιλοσοφία στο πώς κατασκευάζουμε τα ελαστικά μας.

«Έπειτα, φαίνεται πως έχουμε μία μαλακή και μία σκληρή γόμα που απέχουν πολύ μεταξύ τους. Κι οι δύο είναι στα άκρα, και αυτό διαφέρει από την εμπειρία που είχαν με τον προηγούμενο προμηθευτή.

«Πάντα απαιτείται κι ένας χρόνος προσαρμογής. Πιστεύω από τη νέα σεζόν θα έχουν καταλάβει καλύτερα τα ελαστικά και τι χρειάζονται – είναι, άλλωστε, επαγγελματίες οδηγοί και ξέρουν τι να κάνουν. Στην αρχή είναι πάντα δύσκολο, και θα χρειαστεί ένα διάστημα προσαρμογής.»

Κι έρχεται και το Ράλι Ακρόπολις…

(Σε εκείνο το σημείο, ο Isola πιάνει το κεφάλι του γελώντας)

«Θυμάμαι το Ράλι Ακρόπολις από το 2008-2010 που προμηθεύαμε και πάλι με ελαστικά το WRC, οπότε ξέρω πόσο σκληρό κι άγριο ράλι είναι.

«Θα αποτελέσει το τέλειο τεστ για τα ελαστικά μας. Είμαστε χαρούμενοι που επιστρέφουμε στην Ελλάδα και που θα πάρουμε δεδομένα.»

Ευχαριστούμε τον Mario Isola και την Pirelli για τον χρόνο τους.