Τι ισχύει με το Εικονικό Αυτοκίνητο Ασφαλείας και τις διαφορές ανάμεσα στους οδηγούς


Με το πέρας του GP Σαουδικής Αραβίας, άνοιξε μία κουβέντα για το τι ισχύει υπό από το καθεστώς Εικονικού Αυτοκινήτου Ασφαλείας. Τι λέει ο κανονισμός;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ, ΦΩΤ.: RED BULL CONTENT POOL
  • 28/3/2022

Η μάχη Max Verstappen και Charles Leclerc για τη νίκη στην Τζέντα ήταν θεαματική, δίκαιη και γεμάτη στρατηγικές κινήσεις και «έξυπνα κόλπα».

Ο πρωταθλητής αναδείχθηκε νικητής, και μετρίασε έτσι κάπως την απώλεια βαθμών εξαιτίας της εγκατάλειψής του στο Μπαχρέιν πριν μία εβδομάδα.

Πολλά ελέχθησαν, όμως, για τη διαφορά που είχαν οι δύο οδηγοί πριν και μετά το καθεστώς Εικονικού Αυτοκινήτου Ασφαλείας, όταν ο Leclerc είχε ακόμα τα ηνία του αγώνα, προτού φτάσει σε απόσταση βολής ο αντίπαλός του.

Τι λέει ο κανονισμός

Το Εικονικό Αυτοκίνητο Ασφαλείας έγινε μέρος των κανονισμών της Formula 1 μετά το ατύχημα του Jules Bianchi στην Ιαπωνία το 2014, που λίγους μήνες αργότερα του στέρησε τη ζωή.

Αποτελεί έναν ακόμα τρόπο να ουδετεροποιηθεί ο αγώνας, σταματώντας τη δράση σε περιπτώσεις ατυχημάτων ή αυτοκινήτων που έχουν ακινητοποιηθεί στην πίστα, μέχρι να βγει στην πίστα το κανονικό Αυτοκίνητο Ασφαλείας ή να καθαρίσει εκ νέου η διαδρομή.

Οι κανονισμοί γύρω από το VSC βρίσκονται στο Άρθρο 56 των Αθλητικών Κανονισμών της Formula 1, με το 56.5 να έχει όλη την ουσία:

«Άρθρο 56.5: Όλα τα αυτοκίνητα πρέπει να μειώσουν την ταχύτητά τους και να παραμείνουν πάνω από τον ελάχιστο χρόνο που έχει ορίσει η ECU (electronic control unit) της FIA τουλάχιστον μία φορά σε κάθε πόστο των κριτών και τόσο στην πρώτη όσο και στο δεύτερη γραμμή του αυτοκίνητου ασφαλείας (ένα πόστο κριτών ορίζεται ως το τμήμα της πίστας μεταξύ καθενός από τα ηλεκτρονικά panels της FIA).

Όλα τα αυτοκίνητα πρέπει επίσης να είναι πάνω από αυτόν τον ελάχιστο χρόνο τη στιγμή που οι ενδείξεις της FIA αλλάζουν σε πράσινες.»

Σε όλο το άρθρο (κι όχι μόνο στην ανωτέρω παράγραφο) δε γίνεται πουθενά λόγος για τη διατήρηση των διαφορών ανάμεσα στα μονοθέσια, ούτε για έναν ξεκάθαρα προκαθορισμένο χρόνο που πρέπει να τηρούν απαρεγκλίτως οι οδηγοί.

Αυτό που ορίζεται είναι ο ελάχιστος χρόνος με τον οποίον πρέπει να κινούνται. Αν σε κάποιο εκ των marshalling posts κινηθούν πιο αργά, ενώ ο αντίπαλός τους βρίσκεται πιο κοντά στο όριο που έθεσε η FIΑ, τότε είναι φυσιολογικό να χαθεί χρόνος.

Ποια ήταν η διαφορά πριν και μετά

Εύλογα τέθηκαν ερωτήματαγια τη διαφορά των Leclerc-Verstappen μετά το VSC, καθώς εκεί φάνηκε ότι ο Ολλανδός κέρδισε έδαφος και βρέθηκε πιο κοντά, έτοιμος να επιτεθεί στον Μονεγάσκο.

Εξετάζοντας το replay του αγώνα, η διαφορά με το που τέθηκε σε ισχύ το VSC ανερχόταν 1.621 δλ.

Όταν κυμάτισε και πάλι η πράσινη σημαία, η διαφορά είχε πέσει στα 1,021 δλ. 

Πράγματι, αυτά τα έξι δέκατα έφεραν τον οδηγό της Red Bull πιο κοντά στον αντίπαλό του, και του έδωσαν την ευκαιρία να μπει στο DRS και τελικά να περάσει για τη νίκη. Όμως, στη διαδικασία αυτή δεν παρέβη κανέναν κανονισμό.