Τρίτη και 13: Πως η Formula 1 ξεπέρασε τις δεισιδαιμονίες και “αγκάλιασε” τον γρουσούζικο αριθμό


Στις δυτικές κοινωνίες, ο αριθμός 13 είναι συνυφασμένος με την κακοτυχία και αυτό που λέμε «γροσουζιά». Κι όμως, κάποια σχέση έχει και με τη Formula 1.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ
  • 13/9/2022

Οι δεισιδαιμονίες γύρω από τον αριθμό 13 διατρέχουν διάφορες κοινωνίες εδώ και χιλιετίες - τόσο πολύ, που στα μεγάλα κτήρια δεν υπάρχει 13ος όροφος, και στα αεροπλάνα 13η σειρά καθισμάτων.

Όπως όλα στη ζωή, το #13 έπαιξε ρόλο και στον αθλητισμό, κι ιδιαίτερα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Η RB13 και η W13 αποτελούν τα μονοθέσια των Red Bull και Mercedes, αντίστοιχα, που επέλεξαν να μην προσπεράσουν τον «γροσούζικο» αριθμό - και τα δύο δεν υπήρξαν ιδιαίτερα ανταγωνιστικά, αλλά μάλλον δεν ευθύνεται αυτό.

Για τα περισσότερα χρόνια ύπαρξης της Formula 1, όμως, οι ομάδες κι οι οδηγοί απέφευγαν τρομερά να φέρουν το #13 στα μονοθέσιά τους. Όχι τυχαία, οι Colin Chapman, Jack Brabham, Bruce McLaren, John Surtees και Ken Tyrrell απέφυγαν πεισματικά τη χρήση του #13, εμμένοντας στα #12 και #14 όταν έπρεπε να φέρουν αυτούς τους αριθμούς λόγω της θέσης των ομάδων τους στη βαθμολογία.

Η περίπτωση Ascari

Είναι γνωστή η περίπτωση γύρω από την αριθμολογία που περιβάλει τον θάνατο του δύο φορές πρωταθλητή Alberto Ascari.

Ο Ιταλός πρωταθλητής της Ferrari γεννήθηκε στις 13 Ιουνίου, ενώ ο πατέρας του πέθανε στις 26 Ιουλίου 1925, στο Γαλλικό GP, οπότε το #26 (δύο φορές το 13) έγινε ο αριθμός του νεαρού Alberto από νωρίς.

Ήταν 26 Μαΐου 1955 όταν ο ίδιος είχε ατύχημα μη φορώντας το τυχερό του κράνος, χάνοντας τη ζωή του, 13.466 μετά τη γέννησή του - τρεις παραπάνω από όσες έζησε ο πατέρας του.

Το #13 συνολικά στην ιστορία του αθλήματος 

Στη Γαλλία, το #13 απαγορεύτηκε να χρησιμοποείται στους αγώνες εντός των συνόρων της μετά τον θάνατο του Paul Torchy στο GP του Αγίου Σεβαστιανού, όταν έφερε τον εν λόγω αριθμό στα πλαϊνά της Delage του, ενώ έναν χρόνο μετά το ίδιο συνέβη και με τον Κόμη Giulio Masetti, και πάλι με Delage.

Το 1976 επανήλθε το #13, στο Βρετανικό GP, από την Divina Galica - χωρίς δυσάρεστη κατάληξη.

Το 2014, όταν κι έγινε ελεύθερη η επιλογή αριθμού από κάθε οδηγό, ο Pastor Maldonado πήγε κόντρα στην προκατάληψη και επέλεξε το #13, για τις δύο σεζόν που έτρεξε με τη Lotus.

Πάντως, η πρώτη φορά που μεγάλη ομάδα χρησιμοποίησε το #13 σε μονοθέσιό της ήταν η Williams, με τον Sir Frank να κρατά αυτήν την προσέγγιση που τον χαρακτήρισε στη διοίκηση της ομάδας του και στην επιλογή του για αυτήν την δεισιδαιμονία, καθώς δεν το παρέκαμψε όταν ήρθε η ώρα της FW13, του μονοθέσιου του 1989.

Αντίστοιχα, ο Ron Dennis κράτησε το #13 όταν ήρθε η ώρα της MP4/13, η οποία χάρισε 9 νίκες στους Mika Hakkinen και David Coulthard, και τον τίτλο του πρωταθλητή στον Φινλανδό.

Κάπως έτσι, φτάσαμε στις RB13, STR13 και αισίως στην W13, για να σπάσει πια η... γρουσουζιά.