Μια κοινωνία -οδηγών- που γερνάει


ΣΥΝΤΟΜΑ ΤΑ ΠΕΡΗΦΑΝΑ ΓΗΡΑΤΕΙΑ ΘΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΟ ΚΥΡΙΑΡΧΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΔΡΟΜΩΝ, ΠΡΟΣΘΕΤΟΝΤΑΣ ΕΝΑΝ ΑΚΟΜΑ ΑΣΤΑΘΜΗΤΟ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΣΟΥΣ ΠΟΥ ΑΠΕΙΛΟΥΝ ΣΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΣ ΥΓΕΙΑ.

Σε περίπου μια δεκαετία από σήμερα το 25% των οδηγών στους δρόμους της Ευρώπης θα έχει συμπληρώσει το εξηκοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους, ακολουθώντας τη γενικότερη τάση που θέλει τις κοινωνίες του Δυτικού Κόσμου να γερνούν με έναν αργό αλλά σταθερό ρυθμό. Η εικόνα φυσικά στη χώρα μας δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετική, καθώς όλο και περισσότεροι είναι οι ηλικιωμένοι που διεκδικούν-διατηρούν μια θέση πίσω από το τιμόνι.

Πολύ σύντομα τα περήφανα γηρατειά θα αποτελούν το κυρίαρχο είδος των ελληνικών δρόμων, προσθέτοντας έναν ακόμα αστάθμητο παράγοντα στους τόσους που απειλούν σε καθημερινή βάση τη ψυχική και τη σωματική μας υγεία. Οι αριθμοί είναι αμείλικτοί αποκαλύπτοντας ότι ένας 75χρονος οδηγός έχει πέντε φορές μεγαλύτερες πιθανότητες να εμπλακεί σε ένα τροχαίο δυστύχημα που θα στοιχήσει τη ζωή του.

Η επικινδυνότητα ενός οδηγού 75 ετών μπορεί να συγκριθεί με εκείνη ενός εφήβου, γεγονός που δεν σχετίζεται μόνον με την επιβαρυμένη υγεία του ή τα εξασθενημένα αντανακλαστικά του αλλά και με την παλαιότητα του οχήματος που χρησιμοποιεί ή ακόμα και με τη μικρή συχνότητα με την οποία επιμένει εξασκεί το άκρως ριψοκίνδυνο «άθλημα» της… αυτοκίνησης. 

Μια κάποια λύση στο μείζον πρόβλημα των ηρωικών βετεράνων της οδήγησης θα μπορούσε να είναι τα φιλικά, αξιόπιστα και προσιτά μέσα μαζικής μεταφοράς, ωστόσο και οι τρεις αυτές ιδιότητες φαντάζουν ουτοπικές τη στιγμή που θα επιχειρήσει κανείς να τις αναγάγει στη σκληρή ελληνική πραγματικότητα.

Δεν θα μιλήσουμε για τις ιατρικές εξετάσεις οι οποίες βεβαιώνουν ή όχι την ικανότητα ενός ηλικιωμένου να διατηρεί την τυπική ικανότητα οδήγησης, καθώς όλοι μας γνωρίζουμε τον τρόπο και τον λόγο για τον οποίο η ιατρική κοινότητα υπογράφει συγχωροχάρτια, ούτε φυσικά και για την… αδιάβλητη διαδικασία της πρακτικής επανεξέτασης στην οποία οφείλουν να υποβάλλονται οι οδηγοί άνω των 74 ετών, στην περίπτωση που επιθυμούν να διατηρήσουν στην κατοχή τους το ροζ τρίπτυχο και μαζί με αυτό μια ξεθωριασμένη ανάμνηση από τα οργισμένα νιάτα τους.

Η τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης όταν και εφόσον βρει εφαρμογή στους ελληνικούς δρόμους θα θέσει ένα οριστικό τέλος στην κουβέντα γύρω από τους υπέργηρους γητευτές της ασφάλτου, μέχρι τότε όμως οφείλουμε να επιδείξουμε τον απαιτούμενο σεβασμό και την προσοχή σε εκείνους τους ανθρώπους που επιχειρούν με κάθε τρόπο και μέσο να κρατηθούν στη φωτεινή πλευρά της ζωής.