Αγορά νέου αυτοκινήτου: Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την επιλογή μας;


Η αγορά ενός νέου αυτοκινήτου αποτελεί μία αρκετά σύνθετη εξίσωση. Με δεδομένο ότι θα μας συντροφεύει για αρκετά χρόνια, θα πρέπει να μελετήσουμε καλά όλες τις παραμέτρους, πριν καταλήξουμε στην τελική απόφαση.

  • ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ
  • 24/2/2021

Προτού ξεκινήσουμε να αναλύουμε όλα τα επιμέρους στοιχεία που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη, καλό είναι να συμφωνήσουμε στο εξής. Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος αλγόριθμος, όπου ο υποψήφιος αγοραστής να προσθέτει σε ποσοστά τις ανάγκες του, ώστε να καταλήξει στο ιδανικό για αυτόν όχημα. Αντιθέτως, υπάρχουν πολλοί εκεί έξω -μεταξύ των οποίων και ο γράφοντας- όπου έχουν φτάσει κατά καιρούς στο σημείο να αναρωτηθούν, cabrio, οικογενειακό ή 4X4; Πρόκειται για κόσμο που δεν ξέρει τι θέλει ή δεν καταλαβαίνει; Είναι δυνατό να κοιτάζει κανείς σε ένα τόσο εκτενές εύρος μοντέλων;

Στην πράξη, είναι. Και αυτό δεν έχει να κάνει με την άγνοια και την έλλειψη αντίληψης ή πληροφόρησης. Το αντίθετο, μάλιστα. Στην εποχή μας, όπου η πληροφορία βρίσκεται ελεύθερη και άμεσα προσβάσιμη εκεί έξω, ο καθένας μπορεί με μία απλή αναζήτηση να βρει άπειρο υλικό για τα όσα αναζητά. Αυτό όμως, πολλές φορές δημιουργεί σύγχυση, αντί να απλοποιεί τα πράγματα.

Υπήρχε κάποτε ο Henry Ford ο οποίος, χαριτολογώντας για το Model T, έλεγε πως «μπορείτε να το αποκτήσετε σε όποιο χρώμα θέλετε, αρκεί να είναι μαύρο», καθώς το συγκεκριμένο μοντέλο δεν κυκλοφορούσε σε άλλο χρώμα. Σήμερα οι επιλογές ενός υποψήφιου αγοραστή είναι σαφώς περισσότερες, σε κάθε επίπεδο. Είτε μιλάμε για εταιρίες, είτε για κινητήρες, αμαξώματα, εκδόσεις εξοπλισμού και χρηματοδοτικά προγράμματα, όλα αυτά δίνουν μεν περισσότερες εναλλακτικές, ταυτόχρονα όμως δυσχεραίνουν και την τελική επιλογή. Επιχειρώντας να ξετυλίξουμε το κουβάρι, θα αναλύσουμε τους βασικούς τομείς, με την ελπίδα να βοηθήσουμε στη χαοτική αυτή αναζήτηση.

Ένας πρώτος παράγοντας, για πολλούς, είναι αυτός του κόστους. Και εδώ δεν μιλάμε μόνο για το τελικό ποσό που θα κληθεί να πληρώσει ο αγοραστής αλλά και για το χρηματοδοτικό πρόγραμμα που θα βρει να ταιριάζει στις ανάγκες του. Δεν είναι πολλοί αυτοί που έχουν να προκαταβάλλουν το σύνολο του αντιτίμου, όπως αντίστοιχα δεν υπάρχουν και πολλές εταιρίες με άτοκα χρηματοδοτικά. Έτσι, υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων που προτιμούν μεν το μοντέλο Α της τάδε εταιρίας αλλά τελικά καταλήγουν με το μοντέλο Β της δείνα εταιρίας, αφού θα τους κοστίσει λιγότερο και θα τους διευκολύνει πιστοληπτικά. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι κάποιες εταιρίες συνεργάζονται με τράπεζες για την έκδοση δανείων, ενώ κάποιες άλλες διαθέτουν τους δικούς τους μηχανισμούς για αυτή τη δουλειά (βλέπε Volkswagen bank).

Ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο -κυρίως για όσους δεν έχουν οικογένειες- είναι αυτό του προσωπικού γούστου. Εδώ μιλάμε για την υποκειμενικότητα σε όλο της το μεγαλείο και περικλείουμε το θέμα της εμφάνισης και των συναισθημάτων που μας προκαλεί ένα αυτοκίνητο.  Όπως τραγουδούσε κάποτε ο Γιάννης Μηλιώκας «πάντα ονειρευόμουνα ένα μικρό τζιπάκι…»

Για πολύ κόσμο, το αυτοκίνητο ξεφεύγει από τη βασική διάσταση του μέσου μετακίνησης. Εάν το βλέπαμε άλλωστε όλοι έτσι, το μόνο που θα έπρεπε να πωλείται είναι μικρομεσαία πολυμορφικά… Στην πράξη, η αγορά ενός αυτοκινήτου δεν έχει να κάνει μόνο με τις πραγματικές μας ανάγκες αλλά και με την ικανοποίηση των θέλω μας. Είναι πολύ λογικό κάποιος να ονειρεύεται ένα σπορ αυτοκίνητο με το οποίο θα κινείται γρήγορα και παράλληλα ένα cabrio, για χαλαρές βόλτες το καλοκαίρι και ένα 4Χ4 για βόλτες στο βουνό με τους φίλους του. Βέβαια, δεν υπάρχει πρόταση που να καλύπτει τόσο ασύμβατες μεταξύ τους ανάγκες. Οπότε, στο τέλος της ημέρας θα πρέπει κάπου να καταλήξει.

Κάτι ανάλογο ισχύει και με την αισθητική μοντέλων που ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Ένας χρήστης επιλέγει το μοντέλο Α έναντι του Β, όχι γιατί είναι καλύτερο π.χ. στις επιδόσεις, αλλά γιατί δείχνει πιο όμορφο στα μάτια του. Θεωρείτε μία τέτοια κρίση λάθος; Υπό συνθήκες ίσως και ναι. Δοκιμάστε όμως να σκεφτείτε ότι περνάτε 10-15 χρόνια της ζωής σας με ένα σύντροφο που δεν σας αρέσει ή δεν αγαπάτε, πλην όμως αυτός/ αυτή μπορεί να σας καλύψει οικονομικά, ας πούμε. Συμφεροντολογικά κάτι τέτοιο δείχνει ενδιαφέρον, θα περνάγατε όμως πραγματικά καλά σε αυτή τη σχέση;

Επόμενος σταθμός η τεχνολογία. Το να μιλήσουμε για φρένα και αναρτήσεις δεν έχει τόσο ενδιαφέρον, καθώς στην εποχή μας δεν υπάρχει αυτοκίνητο που να μην επιταχύνει, στρίβει και φρενάρει με ασφάλεια. Υπάρχουν όμως αυτοκίνητα που ξεχωρίζουν από το πλήθος χάρη στην ηλεκτρονική τους ολοκλήρωση. Μοντέλα με πλήρη και εύχρηστα infotainment, με συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που αναγνωρίζουν τους κινδύνους και φρενάρουν μόνα τους, με συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης και τόσα άλλα, που όχι μόνο κεντρίζουν το ενδιαφέρον όσων αρέσκονται στα gadgets αλλά κάνουν τη ζωή μας καλύτερη και πιο ασφαλή.

Ένα ακόμα δίλλημα προκύπτει από τον κινητήρα. Βενζίνη ή πετρέλαιο; Για να μην μιλήσουμε για… τρίλλημα, προσθέτοντας και την ηλεκτροκίνηση. Χοντρικά, για όσους κάνουν πάνω από 15-20.000 χιλιόμετρα ετησίως, κυρίως στην εθνική, συμφέρει το πετρέλαιο. Για λιγότερα χιλιόμετρα προτιμότερη είναι η βενζίνη, ως καύσιμο, λόγω κόστους. Αν τώρα κάποιος έχει κλειστό γκαράζ που θα διευκολύνει τη φόρτιση, δεν θα λέγαμε όχι και για ένα plug-in υβριδικό. Με δεδομένο όμως ότι θα είναι πιστός στην τακτική χρήση του ρεύματος και δεν θα το κινεί κυρίως σαν συμβατικό.

Άλλοι, πάλι, δίνουν έμφαση στην αξιοπιστία και στο κόστος χρήσης. Το πόσο θα κοστίζει κάθε χρόνο σε τέλη κυκλοφορίας, αν θα έχει ακριβά service ή αν χαλάει συχνότερα από άλλα μοντέλα, βασιζόμενοι στη φήμη της κάθε εταιρίας. Η θέση μας είναι ότι αυτά παίζουν σίγουρα κάποιο ρόλο, δεν θα πρέπει όμως να τα θεοποιούμε, κάνοντάς τα τον πρωταρχικό παράγοντα που εξετάζουμε στην αγορά ενός νέου μοντέλου.

Και κάπου εδώ, περνάμε και στα αμαξώματα. Παλαιότερα υπήρχαν οι κλασικές κατηγορίες, Α, B, C και ούτω καθεξής. Σήμερα σε όλες τις βασικές κατηγορίες παρεμβάλλονται και τα SUV. Μοντέλα με επιπλέον εσωτερικούς χώρους και άνεση, πιο ψηλή θέση οδήγησης αλλά παρόμοιες εξωτερικές διαστάσεις και τιμή. Κάποτε γράφαμε στα περιοδικά για δοκιμές τύπου Ford Focus vs Volkswagen Golf. Τώρα, θέλετε να συγκρίνετε το μέγεθος του Golf με το ομόσταυλο T-Roc; Τους κινητήρες, τους προσφερόμενους χώρους και τις τιμές αυτών των δύο μοντέλων; Περισσότερες εναλλακτικές, περισσότερο ψάξιμο και μεγαλύτερος πονοκέφαλος, για τις ίδιες μεταφορικές ανάγκες και δυνατότητες.

Τελικά, μπορούν όλα αυτά να συγκλίνουν κάπου; Το να υπάρχουν τόσες διαφορετικές παράμετροι κάνει μεν την αναζήτηση πιο χαοτική, ταυτόχρονα όμως δίνει και μία υπεραξία στην τελική επιλογή, καθώς αυτή θα μπορεί είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στις πραγματικές ανάγκες και τα γούστα του τελικού αγοραστή.

Μία επίσκεψη στην αντιπροσωπεία για να δείτε από κοντά το αυτοκίνητο που σας ενδιαφέρει και να κάνετε test drive, η ενημέρωση από σοβαρά περιοδικά και sites αυτοκινήτου, όπως το Car and Driver, καθώς και η ανταλλαγή απόψεων με φίλους, θα βοηθήσουν στην τελική επιλογή. Ας έχουμε όλοι στο μυαλό ότι ένα νέο αυτοκίνητο δεν παύει να αποτελεί μία επένδυση. Όσο περισσότερο ψαχτούμε αρχικά, τόσο θα μας αποζημιώσει (ή, αν προτιμάτε, δεν θα μας κοστίσει) σε βάθος χρόνου.