Τα 5 απόλυτα 4x4 για τα χιόνια και την κακοκαιρία


Το πρωτόγνωρο κύμα κακοκαιρίας που σαρώνει την χώρα αυτές τις μέρες μας κάνει να θυμηθούμε πέντε από τα πιο ικανά εκτός δρόμου οχήματα που κατασκευάστηκαν ποτέ και συνεχίζουν να αποτελούν τα κορυφαία μοντέλα του είδους. Τα 4x4 μοντέλα που έχουν στο DNA τους την κίνηση στα πιο δύσκολα τερέν και με τις πιο αντίξοες συνθήκες.

  • 9/3/2022

Κάθε ένα από τα παρακάτω SUV, όπως επικράτησαν να λέγονται τα οχήματα της κατηγορίας, έχουν στον πυρήνα της φιλοσοφίας τους να αντιμετωπίζουν τις πιο δύσκολες και ακραίες καιρικές συνθήκες και τα πιο απαιτητικά και δύσβατα εδάφη. Μπορεί στο σύγχρονο κόσμο της αυτοκίνησης η έννοια των SUV να έχει ταυτιστεί με υπερυψωμένα μικρά και μικρομεσαία compact μοντέλα με μοντέρνα σχεδίαση και πολυτέλειες που παλαιότερα υπήρχαν μόνο σε ακριβότερα σεντάν, αλλά τα αρχέτυπα 4x4 δεν εστίαζαν σε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά.

Η ύπαρξη ικανού συστήματος τετρακίνησης, οι «κοντές» σχέσεις, η απόσταση από το έδαφος, οι γωνίες προσέγγισης και ο σκληρός off-road χαρακτήρας ήταν τα βασικά συστατικά των αρχέτυπων μοντέλων του είδους. Μαζί με όλα αυτά και τα κατάλληλα εκτός δρόμου ελαστικά και ο οδηγός τους ήταν έτοιμος να κατακτήσει κάθε χιονισμένο βουνό και απάτητη κορυφή. Δεν είναι λίγες οι ιστορίες με πάμπολλα Land Rover Defender ή Toyota Land Cruiser που οι οδηγοί τους γύρισαν με αυτά όλο τον κόσμο ή πάτησαν στο Βόρειο Πόλο.

Με οδηγό όμως την άσχημη εμπειρία των τελευταίων ημερών, πρέπει σε αυτό το σημείο να τονίσουμε την εξαιρετική σημασία που έχει η γνώση και η εμπειρία του οδηγού με ένα τέτοιο όχημα σε ακραίες καιρικές συνθήκες και την ύπαρξη του κατάλληλου εξοπλισμού (βλέπε αλυσίδες, ελαστικά, αξεσουάρ ξεπαγώματος και καθαρισμού κ.α.).

Σε προηγούμενο θέμα σας παρουσιάσαμε τα 5 καλύτερα σύγχρονα SUV (και πιο προσιτά ίσως), τώρα πάμε να δούμε αυτά που έχουν τον πλέον απόλυτο χαρακτήρα και φημίζονται για τις ικανότητες τους.

Jeep Wrangler

To Wrangler γεννήθηκε μέσα από το Willys του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και έμελλε να μείνει στην ιστορία ως το πιο εμβληματικό όλων των Jeep. Το σύγχρονο μοντέλο παρουσιάστηκε το 2018. Πιο μακρύ και πιο ψηλό, αλλά πάντα με στρογγυλούς προβολείς. Η νέα γενιά με την ονομασία JL σχεδιαστικά δεν κρύβει πως μοιάζει πολύ με την παλιότερη JK με τα βασικά χαρακτηριστικά του εμβληματικού μοντέλου της Jeep να παραμένουν αναλλοίωτα από το πρώτο Wrangler του 1986.

Στην τελευταία του γενιά διατηρεί την γνώριμη εικόνα στο αμάξωμα, ενώ εσωτερικά είναι πλέον πιο ευρύχωρο και ντυμένο με ποιοτικότερα υλικά, αλλά και με σημαντικά βελτιωμένη ποιότητα κατασκευής. Το νέοWrangler έχει δύο τύπους αμαξωμάτων (2 και 4 θυρών), ενώ το μεγαλύτερο αμάξωμα του νέου Wrangler εξακολουθεί να βασίζεται στο χαλύβδινο πλαίσιο τύπου σκάλας. Οι πόρτες και τα κομμάτια της υφασμάτινης οροφής είναι φυσικά δυνατό να αφαιρεθούν, αποκαλύπτοντας έναν… πρωτόγονο σκελετό από μπάρες και πλαίσιο.

Για πρώτη φορά μάλιστα στη σύγχρονη εκδοχή του, το Wrangler4xe εφοδιάζεται με ένα άρτιο και πολύ δουλεμένο υβριδικό σύστημα με τους δύο ηλεκτροκινητήρες να τροφοδοτούνται από μια συστοιχία μπαταριών 400 Volt. Τα ηλεκτρικά μοτέρ συνεργάζονται με έναν αποδοτικό δίλιτρο, τετρακύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα ισχύος 272 PS και αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων.

Όπως είναι φυσικό, το στοιχείο που μένει αναλλοίωτο όλα αυτά τα χρόνια δεν είναι άλλο από τις εκτός δρόμου ικανότητες του πιο παραδοσιακού τέκνου των Jeep. Το Wrangler και σε αυτή τη νέα γενιά είναι εντυπωσιακό εκτός δρόμου και ειδικά στην τρίθυρη έκδοση Rubicon.

Land Rover Defender

Είναι το ιερό τοτέμ της LandRover και το αντίπαλο δέος του Wrangler. Ακόμα και αν στην νέα σύγχρονη εποχή του απέβαλε τον καθαρόαιμο off-road χαρακτήρα και πήγε σε πιο πολυτελή μονοπάτια, ενώ άφησε πίσω του το πλαίσιο τύπου σκάλας, το Defender είναι ο μυστικός πόθος κάθε οδηγού που αποζητά ένα ικανό εκτός δρόμου όχημα, πακτωμένο με όλες τις ανέσεις ενός μοντέρνου αυτοκινήτου στο εσωτερικό και με πολλές δόσεις πολυτέλειας σε ένα πακέτο με πολύ υψηλό πρεστίζ.

Ο διάδοχος του αρχέτυπου Defender παρουσιάστηκε από τη LandRover το 2020 και άφησε πίσω του το παραδοσιακό πλαίσιο τύπου σκάλας για χάρη ενός πιο σύγχρονου αυτοφερόμενου και τους άκαμπτους άξονες για ανεξάρτητες αναρτήσεις σε όλους τους τροχούς. Σαν να θέλησε να σπάσει τα δεσμά του με την παράδοση και να έρθει στη νέα πολυτελή υπόσταση των SUV.

Η μηχανολογική σχέση με το αυθεντικό Defender είναι ανύπαρκτη, αλλά και στο νέο μοντέλο παραμένει ο έντονος εκτός δρόμου χαρακτήρας. Όπως παραμένουν και οι δύο εκδόσεις μεταξονίου με την ονομασία 90 και 110 να προέρχεται από το μήκος τους σε ίντσες.

Όλο το παραδοσιακό εκτός δρόμου πακέτο είναι εδώ. Η απόσταση από το έδαφος έως και τα 291 χιλιοστά, οι εξαιρετικές off road γωνίες (38, 40 και 28 μοίρες προσέγγισης, ράμπας και αναχώρησης), βάθος διάσχισης νερού στα 900 χιλιοστά, κοντό κιβώτιο, διαφορικά που κλειδώνουν (μεσαίο και πίσω) είναι έτοιμα να εξασφαλίσουν ότι τίποτα δε μπορεί να σταματήσει το Defender.

Μηχανικά, η ποικιλία καλύπτει όλες τις απαιτήσεις με 4κύλινδρους και 6κύλινδρους κινητήρες βενζίνης και diesel, αλλά και με plug-in υβριδική έκδοση, το Defender είναι πανέτοιμο να προσφέρει τη λύση για κάθε ανάγκη.

Mercedes-Benz G-Class

Το αρχέτυπο G-Wagen, όπως λεγόταν παλαιότερα παρουσιάστηκε το 1979 ήταν στην παραγωγή για 40 ολόκληρα χρόνια και είναι η σημερινή G-Class. Κατασκευάζεται στην Αυστρία από τη MagnaSteyr και πλέον στη δεύτερη γενιά της που είναι εδώ από το 2018 διατηρεί το πλέον αναγνωρίσιμο boxy στιλ και μεγάλωσε σε διαστάσεις, λίγο σε μήκος και κυρίως στο πλάτος. Οι χώροι εντός της καμπινας είναι πλέον ιδιαίτερα άνετοι, ενώ ο εξοπλισμός σε όλους τους τομείς, όπως και η ποιότητα ακολουθεί τα πρότυπα της top λιμουζίνας της μάρκας, της S-Class.

Ένα σύνολο από 3 κινητήρες βενζίνης και ένα ντίζελ μοτέρ φροντίζουν για την κίνηση της σύγχρονης G-Class με αρωγό το 9τάχυτο αυτόματο κιβώτιο της Mercedes. Η ύπαρξη των τριών μπλοκέ διαφορικών, οι κοντές σχέσεις μαζί με την ανάρτηση από διπλά ψαλίδια εμπρός και άκαμπτο άξονα πίσω και το πλαίσιο τύπου σκάλας που διατηρήθηκε με αυξημένη όμως ακαμψία εξασφαλίζουν τις κορυφαίες δυνατότητες κίνησης.

Φυσικά δε λείπει και η κορυφαία έκδοση με τη φροντίδα της AMG και τον twin-turbo V8 των 600 ίππων.

Suzuki Jimny

Η Suzuki φέρνει πλέον το Jimny στην Ευρώπη αποκλειστικά και μόνο ως ελαφρύ επαγγελματικό και διθέσιο όχημα, αφού οι νέοι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων του έβαλαν εμπόδια στην εμπορική του πορεία. Το Jimny ήταν τα τελευταία χρόνια συνώνυμο του προσιτού και ικανού μοντέλου κατάλληλο για εκτός δρόμου κίνηση. Το αυτοκίνητο μένει πιστό στο πλαίσιο σκάλας με ανάρτηση άκαμπτου άξονα σε κάθε τροχό και κιβώτιο ταχυτήτων με επιλογή κοντών σχέσεων.

Οι φήμες που κυκλοφορούν εδώ και καιρό θέλουν τη Suzuki να ετοιμάζει ένα ριζικά ανανεωμένο Jimny στον τεχνικό τομέα με ένα υβριδικό σύνολο που θα δούμε πιθανότατα το 2024 και θα του επιτρέψει να επιστρέψει δριμύτερο στην Ευρώπη.

Στο Jimny το ζητούμενο δεν είναι άλλο από τον σκληροτράχηλο χαρακτήρα και το πλαίσιο τύπου σκάλας με τους άκαμπτους άξονες με τρεις συνδέσμους το ξεκαθαρίζουν αμέσως. Οι μικροί εμπρός και πίσω πρόβολοι κάνουν την κάθε εξόρμηση εκτός ασφάλτου εύκολη υπόθεση με τις γωνίες προσέγγισης και διαφυγής να είναι από τις κορυφαίες ακόμα και από πολύ ακριβότερα μοντέλα.

Toyota Land Cruiser

Είναι το πλέον εμβληματικό 4x4 μοντέλο της Toyota και το κορυφαίο off-road αυτοκίνητο των Ιαπώνων πολύ πριν την έλευση του RAV4. Η φήμη του είναι αξιοζήλευτη παγκοσμίως και όχι άδικα. Έχει πρωταγωνιστήσει σε πολλές αποστολές κατάκτησης ψηλών κορυφών αυτού του πλανήτη και εξορμήσεις σε πολικές συνθήκες.

Ο βασιλιάς των off-road οχημάτων στη νέα του γενιά που παρουσιάστηκε μόλις πέρυσι βασίζεται στην ολοκαίνουρια πλατφόρμα TNGAplatform. Ο διψασμένος για καύσιμο ατμοσφαιρικός V8 κινητήρας των 5,7 λίτρων έδωσε τη θέση του σε ένα νέο οικονομικότερο, διπλά υπερτροφοδοτούμενο V6 μοτέρ 3,5 λίτρων με ισχύ 415 ίππων και 650 Nm ροπής. Αυτός συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων.

Η προσαρμοζόμενη ανάρτηση AVS (adaptive variable suspension) συγκαταλέγεται στον standard εξοπλισμό του αυτοκινήτου, ενώ το Multi-Terrain Select system με τις διάφορες επιλογές ανάλογα με τον τύπο του οδοστρώματος είναι αναβαθμισμένο. Η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος είναι 230 χιλιοστά, η γωνία προσέγγισης 32 μοίρες και η γωνία αναχώρησης 26,5. Εξυπακούεται, πως το νέο LandCruiser είναι τετρακίνητο με τρία διαφορικά.