To νέο Mercedes-Benz Αctros των 40 τόνων έρχεται χωρίς καθρέφτες!


Στη νέα γενιά του διάσημου φορτηγού της η Mercedes-Benz τοποθετεί σε πολλά και διάφορα σημεία κάμερες. Κατά τα λοιπά, λίγα πράγματα αλλάζουν από πλευράς εμφάνισης. Πάντως, το γερμανικό φορτηγό θα είναι τόσο ψηφιακό και αυτόνομο όσο ποτέ ξανά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: MERCEDES-BENZ
  • 9/10/2018

Τον βλέπεις πραγματικά την τελευταία στιγμή. Ο ποδηλάτης «βουτάει» κάτω από τον δεξί καθρέφτη, ενώ ο οδηγός του φορτηγού των 40 τόνων στρίβει το τιμόνι προς τα αριστερά και πατά το φρένο. Ο ποδηλάτης κατάλαβε ότι ο οδηγός του φορτηγού δεν τον είδε και ζητάει τα... ρέστα.

Οι δύο οδηγοί το είχαν στημένο αυτό το σκηνικό, είναι συνεργάτες της Daimler και ήθελαν να επιδείξουν, τα ήθη που μπορεί να φέρει μία από τις νέες τεχνολογίες του Actros 3ης γενιάς. Εξετάζοντας προσεκτικά αυτό το θηρίο, θα διαπιστώσει γρήγορα ότι οι πλαϊνοί εξωτερικοί καθρέφτες απουσιάζουν. Αντί αυτών παρατηρούν τα πάντα προς το πίσω μέρος του φορτηγού δύο κομψές κολώνες, τοποθετημένες ψηλά εξωτερικά του θαλάμου πλοήγησης. Σε αυτές βρίσκονται οι MirrorCams, οι κάμερες που παίζουν το ρόλο του καθρέφτη.

Οι δύο τεράστιοι εξωτερικοί καθρέφτες, που γνωρίζουμε από όλα τα φορτηγά, δε βρίσκονται πλέον εκεί που τους έχουμε συνηθίσει. Ωστόσο, ο οδηγός έχει πλέον μία τελείως διαφορετική αίσθηση περιφερειακής ορατότητας. Αν θελήσει να δει τι συμβαίνει πίσω, πρέπει απλώς να στρέψει τα μάτια του στις δύο οθόνες 15 in στις μπροστινές κολώνες του οχήματος, οι οποίες προβάλλουν μία μεγάλη και μία μικρότερη -ευργώνια- εικόνα.

Το εν λόγω σύστημα ανήκει για λίγο καιρό ακόμη στον προαιρετικό εξοπλισμό του Actros, αλλά από την ερχόμενη άνοιξη θα είναι standard για το Actros νέας γενιάς. Ο προιστάμενος του τμήματος φορτηγών της Daimler, Stefan Buchner, λέει σχετικά:«Όλοι αναρωτιούνται γιατί αυτού του είδους τα συστήματα δεν ήταν standard εξ αρχής. Εγώ θα απαντούσα με την ερώτηση: ‘πότε θα γίνει αυτή η τεχνολογία υποχρεωτική από το νόμο;’»

Ψηφιακό σε επίπεδο επιβατικού μοντέλου

Θα λέγαμε ότι η ερώτηση του ανθρώπου της Mercedes-Benz δεν είναι υπερβολική, από τη στιγμή που οι ποδηλάτες δεν είναι οι μόνοι, που ζουν επικινδύνως κινούμενοι δεξιά από τα φορτηγά των 40 τόνων. Η ασφάλεια είναι ένα από τα πιο σημαντικά επιχειρήματα της ανανέωσης του Actros. Ήδη από το 2014 παρουσίασε η Daimler το “Future Truck 2025”, ένα πρωτότυπο με ψηφιακή τεχνολογία, η οποία σε ένα μεγάλο ποσοστό θα καταλήξει στο νέο Actros του 2019.

Εκτός από τα MirrorCams, το φορτηγό της Mercedes-Benz διαθέτει ένα επανασχεδιασμένο cockpit, από το οποίο λείπουν σχεδόν όλοι οι διακόπτες και τα πλήκτρα. Το Actros, λοιπόν, μπορεί να το χειριστεί ο οδηγός του, όπως ένα Ι.Χ. της μεγάλης κατηγορίας, με περιστροφικούς διακόπτες και δύο μεγάλες οθόνες. Η οθόνη μπροστά από το τιμόνι παρουσιάζει πληροφορίες και εντολές σχετικές με την οδήγηση (για παράδειγμα για το cruise control), ενώ αυτή πάνω από την κεντρική κονσόλα λειτουργεί ως οθόνη αφής και είναι τόσο εύκολη στη χρήση όσο ένα smartphone.

Εννοείται πως το -πιο συνηθισμένο- smartphone μπορεί να συνδεθεί και να ενσωματωθεί στο σύστημα πληροφοριών και ψυχαγωγίας, είτε με Apple Carplay είτε με Android Auto, κάτι που γνωρίζουμε ήδη και από την αγορά των Ι.Χ.. Ο οδηγός του Actros, βέβαια, μπορεί να διαχειριστεί ταυτόχρονα δύο κινητά τηλέφωνα, το ένα για να μιλάει με το αφεντικό (το επαγγελματικό) και το άλλο ιδιωτικά (το προσωπικό). Τέλος, μέσω ειδικά προγραμματισμένων εφαρμογών, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ασύρματα μέσω internet, η καθημερινότητα στο μέλλον θα γίνει ακόμα πιο απλή.

Εν μέρει αυτόνομο στον αυτοκινητόδρομο

Λίγο αφότου λύθηκαν οι... παρεξηγήσεις με τον ποδηλάτη και το -παρά λίγο- ατύχημα, το φορτηγό της Mercedes-Benz, μικτού βάρους 40 τόνων, προχώρησε σε άλλες δοκιμασίες, που ήταν διάρκειας σχεδόν μιας ώρας και γίνονταν σε αυτοκινητόδρομους και μικρές επαρχιακές οδούς. Στον αυτοκινητόδρομο ο οδηγός παίρνει ξαφνικά τα χέρια του από το τιμόνι και λέει: «Κοιτάξτε πως το τιμόνι διορθώνει συνεχώς την πορεία του Actros από μόνο του!» Εκείνη τη στιγμή είχε τεθεί σε λειτουργία το σύστημα Automatic Drive Assist, το οποίο καθιστά το φορτηγό της Mercedes-Benz αυτόνομο στο βαθμό 2 (από 5). Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, πρέπει να πούμε ότι τα επιβατικά αυτοκίνητα έχουν φτάσει από πλευράς επιπέδου αυτονομίας στο 3.

«Επίπεδο 2» σημαίνει το εξής: Όπως οι Mercedes E- και S-Class, έτσι και το Actros μπορεί να κινηθεί αυτόνομα στον αυτοκινητόδρομο, είτε μέσα σε συνθήκες αυξημένης κίνησης με «σταμάτα-ξεκίνα», είτε με 90 km/h (για τα φορτηγά η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι 80 km/h). Μάλιστα, με αυτόν τον τρόπο κίνησης παραμένουν ενεργά τα συστήματα διατήρησης της πορείας του οχήματός μας στη λωρίδα, μαζί με τη σχετική προειδοποίηση, το προσαρμοζόμενο cruise control, η αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας και η αυτόματη υποβοήθηση φρεναρίσματος.

Παρ’ όλα αυτά, ο οδηγός πρέπει να παραμείνει συγκεντρωμένος και να διατηρήσει τουλάχιστον ένα από τα χέρια του στο τιμόνι. Διαφορετικά, έπειτα από 15 sec έρχεται η πρώτη προειδοποίηση και λίγο αργότερα το σύστημα απλώς απενεργοποιείται. Έτσι, ο οδηγός αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη...

Το σύστημα πλοήγησης ορίζει την ταχύτητα

Τα ηλεκτρονικά συστήματα είναι σε θέση να ενημερώνουν για την ιδανική ταχύτητα, που πρέπει να αναπτύξει ένα όχημα. Σε προηγούμενη γενιά κιόλας το Actros μπορούσε -με το σύστημα Predictive Powertrain Control- να επιλέξει την ιδανική σχέση μετάδοσης, καθώς και την πίεση του δεξιού pedal. Στην τελευταία γενιά, το σύστημα πλοήγησης βασίζεται σε κατά πολύ πιο ενημερωμένους χάρτες, όχι μόνο αυτοκινητοδρόμων, αλλά και επαρχιακών οδών.

Οι κατωφέρειες, οι ανωφέρειες, οι στροφές, επίσης οι πλατείες και οι διασταυρώσεις μπορούν να «αντιμετωπιστούν» κατάλληλα από τον κινητήρα! Λεπτομέρεια: το σύστημα δε λαμβάνει υπόψη του τις νησίδες, αφού αυτές δε σημειώνονται στο υλικό των χαρτών των συστημάτων πλοήγησης. Έτσι, σε αυτές τις περιπτώσεις, τη... νησίδα από τη μέση πρέπει να τη βγάλει ο ίδιος ο οδηγός με δικές του ενέργειες.

Κατά τα άλλα, ο οδηγός βλέπει στην οθόνη ποια ταχύτητα προτείνει το Actros για να «πάρει» την επόμενη στροφή. Τι κι αν το σύστημα προτείνει 21 km/h; Τα 19 km/h φαίνεται πως είναι η ιδανικότερη επιλογή. Μάλιστα, έπειτα από τη στροφή τα ηλεκτρονικά σε επαναφέρουν στην ταχύτητα των 60 km/h. Αυτό είναι άλλωστε στη Γερμανία το όριο ταχύτητας στις επαρχιακές οδούς. Τώρα, αν ο οδηγός θέλει να κινηθεί πιο γρήγορα, απλώς πρέπει να απενεργοποιήσει την υποστηριζόμενη από την τεχνολογία κίνηση, μια που ένα ηλεκτρονικό σύστημα δε γίνεται να παραβεί τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.

Μέχρι και στους καθρέφτες, που δείχνουν τα τεκταινόμενα από πίσω του, είναι ανανεωμένο το Actros στην τρίτη γενιά του. Ωστόσο, σε σχέση με την προηγούμενη δεν υπάρχουν πολλές αλλαγές. Αν δεν κάθονταν οδηγός και επιβάτες περίπου 2 m πιο ψηλά από το έδαφος, θα μπορούσαν να μπερδευτούν και να πιστέψουν ότι το cockpit, στο οποίο βρίσκονται είναι ενός I.X., αφού η ψηφιοποίηση είναι πλέον άφθονη και στο φορτηγό.

Τώρα, αν είστε περίεργοι και θέλετε να μάθετε το κόστος ενός τέτοιου φορτηγού, εμείς έχουμε την απάντηση. Οι τιμές, λοιπόν, κυμαίνονται μεταξύ περίπου 80.000 και πάνω από 200.000 ευρώ, ανάλογα με τον κινητήρα, τον αριθμό των αξόνων και τον εξοπλισμό...