Βενζίνη ή ρεύμα; Απαντάμε στο μεγάλο ερώτημα


Τι συμφέρει να αγοράσω, τη βενζινοκίνητη ή την ηλεκτρική έκδοση του νέου Corsa; Για να δώσουμε την απάντηση συνυπολογίσαμε το κόστος αγοράς, μετακινήσεων, σέρβισ και κυκλοφορίας ενός τυπικού αυτοκινήτου πόλης και το αποτέλεσμα είναι συντριπτικό ως προς τα οφέλη σε βάθος 10ετίας, υπέρ του ηλεκτρικού Corsa-e.

  • KEIMENO: ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΩΠΟΔΗΣ
  • 30/9/2020

Για να απαντήσουμε στο μεγάλο ερώτημα του ποιο καύσιμο είναι καταλληλότερο τη σήμερον ημέραν, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μία σειρά από παράγοντες, καθώς δεν μπορεί να δοθεί μονοδιάστατη απάντηση. Θα εξετάσουμε, λοιπόν, τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του ρεύματος, σε διάφορα σενάρια κίνησης, καθώς και το κόστος που θα έχει μία τέτοια επιλογή στον χρήστη. Όχι αυτό της αγοράς, αλλά το πραγματικό, αυτό της χρήσης σε μία περίοδο δέκα ετών!

Για τις ανάγκες αυτής της σύγκρισης στραφήκαμε στην Opel, η οποία δεν έχει πολύ καιρό που παρουσίασε το νέο Corsa. Ένα εξαιρετικό supermini το οποίο προσφέρεται τόσο σε συμβατικές εκδόσεις, με σύγχρονους βενζινοκινητήρες, όσο και ως αμιγώς ηλεκτρικό. Το τελευταίο έχει απόδοση 136 PS, οπότε για να έχουμε μία πιο δίκαιη σύγκριση πήραμε αντίστοιχα το συμβατικό 1.2T των 130 PS. Ενώπιος ενωπίω, τα αποτελέσματα έχουν ως εξής.

Οι διαφορές στην πόλη

Και τα δύο αυτοκίνητα, προφανώς, είναι πολύ καλά και μπορούν να μεταφέρουν άνετα και ευέλικτα τον οδηγό και μερικούς επιπλέον επιβάτες στα στενά της πόλης. Σε ό,τι όμως έχει να κάνει με τη σβελτάδα, το ηλεκτρικό Corsa αποδεικνύεται ένα πολύ πιο ζωντανό όχημα, αφού διατηρεί τις μέγιστες τιμές ισχύος και ροπής σε όλο το φάσμα λειτουργίας του κινητήρα του. Αντίστοιχα, εκπέμπει χαμηλότερα επίπεδα θορύβου, καθώς το μόνο που ακούγεται είναι ένα σταθερό, διακριτικό βούισμα από το ηλεκτρικό μοτέρ.

Παράλληλα, η αυτονομία των 400 ρεαλιστικών χιλιομέτρων που προσφέρει, επιτρέπει στον οδηγό να κινείται ξέγνοιαστά, χωρίς το άγχος να ψάχνει για πρίζα κάθε βράδυ όταν επιστρέφει στο σπίτι του. Από την άλλη το βενζινοκίνητο Corsa είναι ένα τυπικό supermini με πολλή όμως δύναμη και ένα αυτόματο κιβώτιο που προσδίδει ζωντάνια και συνολικά στιβαρό πάτημα και καλό φιλιτράρισμα των ανωμαλιών διαθέτοντας τυπική ανάρτηση με γόνατα εμπρός και ημιάκαπτο άξονα πίσω σε αντίθεση με το Corsa-e που για λόγους χωροταξίας στον πίσω άξονα έχουμε άκαμπτο και ράβδο Πανάρ.

Οι διαφορές στην Εθνική

Εδώ είναι σειρά του βενζινοκίνητου Corsa να πάρει το πάνω χέρι. Δεν είναι ότι μπορεί να επιτύχει μεγαλύτερη τελική, είναι ότι στις υψηλές ταχύτητες η αυτονομία του ηλεκτρικού μοντέλου μειώνεται με υψηλότερο βαθμό, οπότε δεν έχει νόημα να μιλάμε για ταξίδια άνω των 100 χιλιομέτρων (με επιστροφή), αν δεν έχουμε τη δυνατότητα και τον ανάλογο χρόνο να φορτίσουμε κάπου στον δρόμο.

Οι διαφορές στο κρύο και στη ζέστη

Το καλό με τον θερμικό κινητήρα του συμβατικού Corsa (όπως και κάθε αυτοκινήτου με ΜΕΚ) είναι ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει μέρος της θερμότητας που παράγει ο κινητήρας του για να ζεστάνει την καμπίνα των επιβατών, τον χειμώνα. Για την ίδια δουλειά, το Corsa-e θα πρέπει να κάψει ρεύμα, μειώνοντας έτσι την αυτονομία του. Ταυτόχρονα, σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες περιορίζεται περαιτέρω η χωρητικότητα του συσσωρευτή, οπότε αν μένετε σε κρύες, ορεινές περιοχές, θα πρέπει να υπολογίσετε και αυτό.

Τι σημαίνει οικονομικά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Φτάσαμε, λοιπόν, στο «διά ταύτα». Από τους πίνακες που παραθέτουμε, μπορεί κανείς να πάρει μία λεπτομερή εικόνα για το κόστος χρήσης του Corsa-e, σε σχέση με ένα αντίστοιχο συμβατικό, βενζινοκίνητο Corsa. Το μόνο μειονέκτημα του πρώτου έχει να κάνει με το κόστος κτήσης, αφού δεν υπάρχουν πολλά ηλεκτρικά κάτω από τα 30.000 ευρώ. Με τα νέα κίνητρα, ωστόσο, της κυβέρνησης, η ψαλίδα αυτή κλείνει. Κι αν κάποιος το τολμήσει, μπορεί να είναι σίγουρος ότι σε λίγα χρόνια θα κάνει σχεδόν απόσβεση του αυτοκινήτου! Σε βάθος χρόνου θα του κοστίσει συνολικά λιγότερα από ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο.

Καταρχάς, έχουμε τον ηλεκτροκινητήρα. Ένα μοτέρ με πολύ λιγότερα κινούμενα μέρη, σαφώς πιο αξιόπιστο από τον καλύτερο κινητήρα εσωτερικής καύσης και με αισθητά λιγότερες απαιτήσεις συντήρησης. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι τον πρώτο χρόνο το κόστος για το σέρβις σε ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο είναι μόλις 25 ευρώ (τελική τιμή με ΦΠΑ), όσο δηλαδή μία πίτσα με δύο μπύρες! Από εκεί και πέρα, τα service γίνονται ανά 2 έτη ή 25.000 χλμ. με συνολικό κόστος 135 ευρώ, έκαστο.

Σε βάθος δεκαετίας, μόνον από αυτά θα έχει κερδίσει κάνεις 1.510 ευρώ, σε αντιστοιχία με το ανάλογο συμβατικό Corsa. Και προσοχή! Στην όλη εξίσωση δεν βάζουμε την παράμετρο της αξιοπιστίας, καθώς είναι αρκετά απίθανο να πάθει κάποια βλάβη εκτός εγγύησης ο ηλεκτροκινητήρας. Κάτι που κανείς δεν υπόσχεται για ένα απλό μοτέρ με τα πολλά περιφερειακά του μέρη.

Η μπαταρία, σε βάθος χρόνου

Πολλοί είναι αυτοί που ανησυχούν για την αντοχή του συσσωρευτή σε ένα ηλεκτρικό όχημα. Εάν θα πρέπει να πληρώσουν «άλλο ένα αυτοκίνητο» σε 10-15 έτη, για την αντικατάστασή του. Στην πράξη, η μπαταρία του ηλεκτρικού Corsa δεν αλλάζει. Έχει εγγύηση 8 ετών ή 150.000 χιλιομέτρων. Και εάν μετά από αρκετά χρόνια κάτι πάθει, επισκευάζεται. Οι τεχνικοί της Opel μπορούν να αντικαταστήσουν ένα ή περισσότερα modules, εφόσον χρειαστεί. Το κόστος, προφανώς, προκύπτει ανά περίσταση. Δεν είναι όμως τόσο υψηλό που να δικαιολογεί το όποιο άγχος στο χρήστη.

Ένα ακόμα πλεονέκτημα ενός Corsa-e έχει να κάνει με τα τέλη κυκλοφορίας. Αυτήν τη στιγμή είναι μηδενικά και θα συνεχίσουν έτσι για αρκετά ακόμα χρόνια. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι θα συμβαίνει μετά από δέκα χρόνια, με βάση τα σημερινά όμως δεδομένα, ο ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού οχήματος θα έχει κερδίσει 1.646 ακόμα ευρώ χάρη στην επιλογή του συγκριτικά με το αντίστοιχο Corsa βενζίνης.

Και από κατανάλωση; Εδώ περνάμε πλέον στο… ζουμί της όλης υπόθεσης. Ναι μεν το ηλεκτρικό όχημα αργεί να φορτίσει, στην πράξη όμως ζητάει ελάχιστα για να το κάνει. Εάν συνηθίζετε να δίνετε 50άρικα στα πρατήρια υγρών καυσίμων για να γεμίσετε το αυτοκίνητό σας, αυτήν τη συνήθεια θα πρέπει να την ξεχάσετε. Για κάποιον που πληρώνει ένα λογικό ποσό σε εναλλακτικό πάροχο ρεύματος (καθώς η ΔΕΗ είναι πιο ακριβή, προς στιγμή), είναι ρεαλιστικό να υπολογίζει ότι μπορεί να διανύει 100 χιλιόμετρα απόστασης με περίπου 1,20 ευρώ ρεύμα φορτίζοντας στο σπίτι του! Σε ευθεία αναλογία είναι σαν να συζητάμε ότι το επόμενό σας αυτοκίνητο θα καίει κάτι λιγότερο από ένα λίτρο/100km!

Εάν κάνουμε την αναγωγή στα 15.000 χιλιόμετρα τα οποία διανύει τον χρόνο ένας μέσος οδηγός, το κέρδος από τη χρήση του Corsa-e, σε σχέση με το Corsa 1.2T των 130 PS (επαναλαμβάνουμε, με βάση τις ρεαλιστικές τιμές κατανάλωσης και όχι αυτές του εργοστασίου) θα πλησιάζει στα 1.500 ευρώ! Έχουμε έτσι περίπου 15.000 ευρώ κέρδος, για μία περίοδο δεκαετίας! Όσο για τον συσσωρευτή -για τον οποίο ανησυχούν αρκετοί- έχει εγγύηση 150.000km ή 8 ετών. Θεωρητικά καλύπτει το όριο ζωής του αυτοκινήτου, έστω και με μία πτώση στην απόδοσή του. Ακόμα όμως και στην περίπτωση που κάτι πάθει, μπορεί να επισκευαστεί, αντί να χρειαστεί να αλλάξει.

Εν κατακλείδι

Εάν είχαμε τη δυνατότητα, ναι, χωρίς δεύτερη σκέψη θα αγοράζαμε για εμάς τους ίδιους ένα ηλεκτρικό όχημα! Θα το κάναμε όμως μόνον αν ζητούσαμε ένα δεύτερο αυτοκίνητο. Μπορεί το Corsa-e να αξίζει και με το παραπάνω από οικονομικής απόψεως, όσο όμως δεν βρίσκεται λύση στο πρόβλημα της γρήγορης φόρτισης και της αυξημένης αυτονομίας, τα ηλεκτρικά δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μεγάλα ταξίδια. Όταν θα το πετύχουν, τότε δεν θα υπάρχει κανένας λόγος να στραφεί κανείς σε εκδόσεις βενζίνης ή πετρελαίου. Και τότε οι συμβατικές προτάσεις θα σβήσουν, όπως έσβησαν κάποτε τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούσαν ατμό.

Πίνακας 1: Κόστος κτήσης        

Opel Corsa 1.2T 130 PSOpel Corsa-e 136 PS
17.360 Ευρώ31.980 Ευρώ (28.111 Ευρώ, τιμή με επιδότηση)

Πίνακας 2: Ετήσιο κόστος τελών Κυκλοφορίας*       

Έτος χρήσηςOpel Corsa 1.2T 130 PSOpel Corsa-e 136 PS
Για ένα έτος146,40 Ευρώ0 Ευρώ
Για 10 έτη1.464 Ευρώ0 Ευρώ
*Με βάση τις σημερινές τιμές

Πίνακας 3: Ετήσιο κόστος συντήρησης (service)*

Έτος χρήσηςOpelCorsa 1.2T 100 PSOpelCorsa-e 136 PS
1ο Έτος150 ευρώ25 ευρώ
2ο Έτος270 ευρώ135 ευρώ
3ο Έτος150 ευρώ0 ευρώ
4ο Έτος325 ευρώ135 ευρώ
5ο Έτος150 ευρώ0 ευρώ
6ο Έτος270 ευρώ135 ευρώ
7ο Έτος150 ευρώ0 ευρώ
8ο Έτος325 ευρώ135 ευρώ
9ο Έτος150 ευρώ0 ευρώ
10ο Έτος270 ευρώ135 ευρώ
Σύνολο2.210 ευρώ700 ευρώ
*Με βάση τις σημερινές τιμές/αφορά την έκδοση 1.2Τ 100 PS

Πίνακας 4: Ετήσιο κόστος χρήσης για 15.000 χλμ. (καύσιμο/ ρεύμα)*/**  

Περίοδος χρήσηςOpel Corsa 1.2T 130 PSOpel Corsa-e 136 PS
Για 100 km10,92 Ευρώ1,12 Ευρώ
Για ένα έτος1.638 Ευρώ168,75 Ευρώ
Για 10 έτη16.380 Ευρώ1.687,50 Ευρώ
*Με μέσο κόστος βενζίνης 1.40 ευρώ/l και ρεύματος 0,09 Ευρώ/kWh
** Η μέση κατανάλωση των αυτοκινήτων της δοκιμής κυμαίνεται στα 7,8 l/100 km και 12,5 kWh/ 100 km, αντίστοιχα

Q&Aμε τονκ. Κώστα Καρκαζή, Περιφερειακό Διευθυντή Customer Care & Aftersales της Opel Hellas.

-Τι θα πρέπει να περιμένουμε από έναν ηλεκτροκινητήρα, σε βάθος χρόνου, από άποψης αξιοπιστίας; Θα είναι καλύτερος ή χειρότερος από έναν συμβατικό βενζινοκινητήρα;

Oι ηλεκτροκινητήρες των BEV (Battery Electric Vehicle)είναι πολύ πιο αξιόπιστοι από τους αντίστοιχους θερμικούς. Επειδή εκτελούν περιστροφική κίνηση με λιγότερα κινούμενα μέρη, έχουν μειωμένες τριβές και φθορές σε βάθος χρόνου. Εν αντιθέσει, οι θερμικοί κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ έχουν πολύ περισσότερα κινούμενα μέρη τα οποία τείνουν να φθείρονται με την πάροδο του χρόνου και μπορούν να περιλαμβάνουν οτιδήποτε από τα έμβολα, τον στρόφαλο και τα συστήματα χρονισμού. Εάν λάβουμε υπόψη ότι οι θερμικοί κινητήρες εκτελούν συνδυασμό παλινδρομικής και περιστροφικής κίνησης, αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των εσωτερικών τριβών.

-Τι διάρκεια ζωής μπορεί να έχει ένας συσσωρευτής; Θα πρέπει να περιμένουμε πτώση της απόδοσης αυτού μετά από μερικά χρόνια και αν ναι, σε τι βαθμό;

Μελέτες από εταιρείες μίσθωσης στο εξωτερικό έχουν δείξει ότι περίπου το 2,3% της χωρητικότητας μια μπαταρίας κίνησης υψηλής τάσης χάνεται κάθε χρόνο από τους επαναλαμβανόμενους κύκλους φόρτισης. Αυτό σημαίνει ότι σε βάθος μίας δεκαετίας θα έχει απωλέσει το 23,3% της αρχικής της χωρητικότητας. Η απώλεια της χωρητικότητας επηρεάζει, βέβαια, την αυτονομία, αλλά δεν σημαίνει ότι σε 10 χρόνια θα χάσει και το 23,3% της αυτονομίας του το όχημα ως συνέπεια αυτού, γιατί η αυτονομία εξαρτάται σε μεγάλο ποσοστό από την οδηγική συμπεριφορά, αλλά και από άλλους περιβαλλοντικούς και τεχνικούς παράγοντες.

-Σε επίπεδο λειτουργίας, ποιο είναι το μεγαλύτερο όφελος ενός ηλεκτροκινητήρα σε σχέση με ένα βενζινοκινητήρα;

Αρχικά είναι η αθόρυβη λειτουργία. Πέραν αυτής, έχουμε μικρότερο κόστος συντήρησης,υψηλότερη ροπή από τις χαμηλές στροφές και υψηλότερο βαθμό απόδοσης, μηδενικούς ρύπους και μικρότερο λειτουργικό κόστος.

-Υπάρχει κάποιο tip για τη φόρτιση της μπαταρίας; Επηρεάζεται η διάρκεια ζωής της από τη συχνή φόρτιση σε μικρά ποσοστά (π.χ. από το 80% στο 100%);

Ορθό θα ήταν να μην αφήνουμε την μπαταρία να αποφορτίζει πλήρως, γιατί η φόρτιση της μπαταρίας από 0 σε 100% μειώνει τη συνολική χωρητικότητά της και, συνεπώς, μειώνει τη διάρκεια ζωής της. Είναι καλύτερα να μην αφήσουμε το επίπεδο φόρτισης να πέσει κάτω από το 10% ή να υπερβεί το 90%, με γενικές συμβουλές να φορτίζεται μεταξύ 30 και 80% όσο το δυνατόν περισσότερο.

Γιατί να προτιμήσω ηλεκτρικό;

  • Για τη σοκαριστική οικονομία χρήσης
  • Γιατί είναι πιο οικολογικό προς το περιβάλλον
  • Για την άμεση επιτάχυνση που προσφέρει, ανά πάσα στιγμή
  • Για την έλλειψη θορύβου και κραδασμών

Γιατί να προτιμήσω συμβατικό;

  • Για το μειωμένο κόστος αγοράς
  • Γιατί δεν έχω εύκολη πρόσβαση σε φόρτιση
  • Γιατί θα το χρησιμοποιώ και εκτός πόλης
  • Γιατί είμαι τεχνοφοβικός και νομίζω ότι η κάθε νέα τεχνολογία θα πρέπει να δουλέψει για δεκαετίες, μέχρι να αποδείξει την αξία της…

Ο λογαριασμός, για 10 έτη χρήσης
ΈξοδαOpel Corsa 1.2T 130 PSOpel Corsa-e 136 PS
Κόστος αγοράς17.360 Ευρώ28.111 Ευρώ (με την επιδότηση)
Τέλη κυκλοφορίας1.646 ευρώ0 ευρώ
Service2.210 Ευρώ700 Ευρώ
Καύσιμο16.380 Ευρώ1.687 Ευρώ
Σύνολο37.596 Ευρώ30.498 Ευρώ