Ο σπουδαιότερος αγώνας αντοχής, κι ένα απο τα πιο σπουδαία μηχανοκίνητα γεγονότα της χρονιάς, λαμβάνει χώρα το προσεχές Σαββατοκύριακο (11-12 Ιουνίου) στο Circuit de la Sarthe.
Οι 24 ώρες του Le Mans διεξάγονται από το 1923 χωρίς διακοπή, με εξαίρεση το 1936 και την περίοδο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, και είναι τόσο ιστορικές όσο και η ίδια η έννοια του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δοκιμαστεί σε αυτήν την πίστα των 13 χιλιομέτρων (στη σύγχρονη εκδοχή της, καθώς έχει περάσει και την περίοδο στην οποία έφτανε τα 17 χιλιόμετρα), που αποτελείται από δημόσιους δρόμους και κλειστά τμήματα, προορισμένα αποκλειστικά για αγωνιστική χρήση.
Πάντα ήταν ένα τεράστιο «εργαστήριο» δοκιμών νέων τεχνολογιών για τους δρόμους, καθώς οι μεγάλες εταιρείες τέσταραν τις επιδόσεις αλλά και την ανθεκτικότητά των οχημάτων τους, χρησιμοποιώντας την ολοένα αυξανόνενη δημοφιλία του αγώνα προς όφελός τους.
Audi, Bentley, Porsche, BMW, Peugeot, Ferrari, Ford, Toyota είναι μόνο μερικές από τις μάρκες που έγραψαν με χρυσά γράμματα το όνομά τους στην ιστορία του αγώνα-θεσμού.
Το παρόν προστάζει υβριδισμό, βιωσιμότητα και μείωση εξόδων, αλλά αυτό λίγα αφαιρεί από τη σημασία αυτών των 24 ωρών που όλοι κι όλα βρίσκονται στο όριο.
Τι σημαίνει η κάθε κατηγορία;
Le Mans Hypercar (LMH): Η κορυφαία κατηγορία στην πίστα θα είναι αυτή των Hypercars. Πρόκειται για πρωτότυπα οχήματα, που ήρθαν να αντικαταστήσουν τα γηρασμένα και εξαιρετικά κοστοβόρα LMP1, προσελκύοντας σημαντικό ενδιαφέρον από μεγάλους κατασκευαστές.
Έκανε ντεμπούτο το 2021, και στην LMH εκδοχή τους δεν είναι υποχρεωτική η χρήση υβριδικού κινητήριου συνόλου, αλλά πρέπει το σασί να είναι κατασκευασμένο από την ίδια την εταρεία. Στα LMDh, όμως, ο υβριδισμός απαιτείται από τους κανονισμούς, αφήνοντας ελεύθερη τη χρήση του σασί, πράγμα που επιτρέπει σε μάρκες όπως η Lamborghini κι η Porsche να επιστρέψουν στους αγώνες αντοχής σε αυτό το επίπεδο με το λιγότερο δυνατό κόστος.
Αυτή τη στιγμή, στην εν λόγω κατηγορία με δικές τους κατασκευές συμμετέχουν μόνο οι Toyota και Glickenhaus, με την Alpine να χρησιμοποιήσει κατ' εξαίρεση βελτιωμένο LMP1 για το 2022.
LMP2: Η δεύτερη τη τάξει κατηγορία στους αγώνες αντοχής υφίσταται στην τωρινή της μορφή από το 2011, και παρά τις αλλαγές στην κορυφή της αγωνιστικής πυραμίδας, εκείνη δεν είδε καμία διαφοροποίηση.
Βασίζεται στη λογική των ενιαιών πρωτότυπων οχημάτων, με τις Oreca και Ligier να προμηθεύουν με σασί τις ομάδες, και την Gibson να παρέχει τον ίδιο V8 κινητήρα 4,2 λίτρων σε όλους τους συμμετέχοντες.
GTE (Pro και Am): Τα πιο μεγάλα αδέρφια των GT3 διανύουν τις τελευταίες τους χρονιές στους αγώνες αντοχής. Τα Grand Touring Endurance βασίζονται σε οχήματα παραγωγής, αλλά έχουν σαφείς βελτιώσεις σε επίπεδο αποδόσεων κι ασφαλείας. Με τις βελτιώσεις στο κινητήριο σύνολο, τα εν λόγω αυτοκίνητα μπορούν να αποδίδουν ως και 600 ίππους από ατμοσφαιρικούς κινητήρες 5,5 λίτρων ή υπερτροφοδοτούμενος 4 λίτρων, ενώ δεν έχουν το βοήθημα του ABS. Πρόκειται για τα πιο γρήγορα μη-πρωτότυπα οχήματα στους αγώνες αντοχής.
Η διαφορά ανάμεσα στην Pro και την Am κατηγορία, είναι πως στην πρώτη είναι υποχρεωτική η χρήση μόνο επαγγελματιών οδηγών αγώνων, ενώ στη δεύτερη είναι εφικτό να αγωνιστεί κι οδηγός με λιγότερους αγώνες ή ακόμα και άπειρος με αγωνιστική άδεια.
Το πρόγραμμα του Π/Σ/Κ - Ζωντανά από το Eurosport και το Eurosport Player στην Ελλάδα
Πέμπτη 9 Ιουνίου:
- Hyperpole: 21:00
- FP4: 23:00
Σάββατο 11 Ιουνίου:
- Warm-up: 11:30
- Εκκίνηση αγώνα: 17:00
Οι συμμετοχές του αγώνα
Εξήντα δύο πληρώματα θα πάρουν εκκίνηση στον φημισμένο αγώνα: 5 hypercars, 27 LMP2 και συνολικά 30 GTE, στην Pro και Am κατηγορία.
Τεράστιες εταιρείες της αυτοκίνησης, όπως η Toyota, η Ferrari, η Porsche, η Aston Martin, η Chevrolet και η Alpine συμμετέχουν στις δύο από τις τρεις κατηγορίες οχημάτων.
Αναλυτικά:
Hypercar - 5 συμμετοχές | |||
7 | Toyota Gazoo Racing | Toyota GR010 Hybrid | Mike Conway Kamui Kobayashi Jose Maria Lopez |
8 | Toyota Gazoo Racing | Toyota GR010 Hybrid | Sebastien Buemi Brendon Hartley Ryo Hirakawa |
36 | Alpine Elf Matmut | Alpine A480-Gibson | Andre Negrao Matthieu Vaxiviere Nicolas Lapierre |
708 | Glickenhaus Racing | Glickenhaus 007 LMH | Olivier Pla Romain Dumas Pipo Derani |
709 | Glickenhaus Racing | Glickenhaus 007 LMH | Ryan Briscoe Richard Westbrook Franck Mailleux |
LMP2 - 27 συμμετοχές | |||
1 | Richard Mille Racing | Oreca 07-Gibson | Lilou Wadoux Sebastien Ogier Charles Milesi |
3 | DKR Engineering | Oreca 07-Gibson | Laurents Hoerr Jean Glorieux Alexandre Cougnaud |
5 | Team Penske | Oreca 07-Gibson | Felipe Nasr Dane Cameron Emmanuel Collard |
9 | Prema Orlen Team | Oreca 07-Gibson | Robert Kubica Louis Deletraz Lorenzo Colombo |
10 | Vector Sport | Oreca 07-Gibson | Nico Muller Sebastien Bourdais Ryan Cullen |
13 | TDS Racing x Valiante | Oreca 07-Gibson | Philippe Cimadomo Mathias Beche Tijmen van der Helm |
22 | United Autosports | Oreca 07-Gibson | Phil Hanson Filipe Albuquerque Will Owen |
23 | United Autosports | Oreca 07-Gibson | Oliver Jarvis Alex Lynn Josh Pierson |
24 | Nielsen Racing | Oreca 07-Gibson | Rodrigo Sales Matt Bell Ben Hanley |
27 | CD Sport | Ligier JS P217 | Christophe Cresp Michael Jensen Steven Palette |
28 | JOTA | Oreca 07-Gibson | Ed Jones Jonathan Aberdein Oliver Rasmussen |
30 | Duqueine Team | Oreca 07-Gibson | Richard Bradley Memo Rojas Reshad de Gerus |
31 | WRT | Oreca 07-Gibson | Sean Gelael Rene Rast Robin Frijns |
32 | WRT | Oreca 07-Gibson | Mirko Bortolotti Dries Vanthoor Rolf Ineichen |
34 | Inter Europol Competition | Oreca 07-Gibson | Jakub Smiechowski Alex Brundle Esteban Gutierrez |
35 | Ultimate | Oreca 07-Gibson | Jean-Baptiste Lahaye Matthieu Lahaye Francois Heriau |
37 | Cool Racing | Oreca 07-Gibson | Yifei Ye Ricky Taylor Niklas Kruetten |
38 | JOTA | Oreca 07-Gibson | Roberto Gonzalez Antonio Felix da Costa Will Stevens |
40 | Graff Racing | Oreca 07-Gibson | Eric Trouillet Sebastien Page David Droux |
41 | RealTeam by WRT | Oreca 07-Gibson | Rui Andrade Norman Nato Ferdinand Habsburg |
43 | Inter Europol Competition | Oreca 07-Gibson | David Heinemeier-Hansson Fabio Scherer Pietro Fittipaldi |
44 | ARC Bratislava | Oreca 07-Gibson | Miro Konopka Bent Viscaal Tristan Vautier |
45 | Algarve Pro Racing | Oreca 07-Gibson | James Allen Rene Binder Steven Thomas |
47 | Algarve Pro Racing | Oreca 07-Gibson | John Falb Sophia Floersch Jack Aitken |
48 | IDEC Sport | Oreca 07-Gibson | Paul Lafargue Paul Loup Chatin Patrick Pilet |
65 | Panis Racing | Oreca 07-Gibson | Julien Canal Nicolas Jamin Job van Uitert |
83 | AF Corse | Oreca 07-Gibson | Francois Perrodo Nicklas Nielsen Alessio Rovera |
GTE Pro - 7 συμμετοχές | |||
51 | AF Corse | Ferrari 488 GTE Evo | Alessandro Pier Guidi James Calado Daniel Serra |
52 | AF Corse | Ferrari 488 GTE Evo | Miguel Molina Antonio Fuoco Davide Rigon |
63 | Corvette Racing | Corvette C8.R | Antonio Garcia Jordan Taylor Nicky Catsburg |
64 | Corvette Racing | Corvette C8.R | Nick Tandy Tommy Milner Alexander Sims |
74 | Riley Motorsports | Ferrari 488 GTE Evo | Felipe Fraga Sam Bird Shane van Gisbergen |
91 | Porsche GT Team | Porsche 911 RSR-19 | Gianmaria Bruni Richard Lietz Frederic Makowiecki |
92 | Porsche GT Team | Porsche 911 RSR-19 | Kevin Estre Michael Christensen Laurens Vanthoor |
GTE Am - 23 συμμετοχές | |||
21 | AF Corse | Ferrari 488 GTE | Simon Mann Christoph Ulrich Toni Vilander |
33 | TF Sport | Aston Martin Vantage | Ben Keating Henrique Chaves Marco Sorensen |
46 | Team Project 1 | Porsche 911 RSR-19 | Matteo Cairoli Mikkel Pedersen Nicolas Leutwiler |
54 | AF Corse | Ferrari 488 GTE Evo | Thomas Flohr Francesco Castellacci Nick Cassidy |
55 | Spirit of Race | Ferrari 488 GTE Evo | Duncan Cameron Matt Griffin David Perel |
56 | Team Project 1 | Porsche 911 RSR-19 | Brendan Iribe Ollie Millroy Ben Barnicoat |
57 | Kessel Racing | Ferrari 488 GTE Evo | Takeshi Kimura Mikkel Jensen Frederik Schandorff |
59 | Inception Racing | Ferrari 488 GTE Evo | Alexander West Come Ledogar Marvin Klein |
60 | Iron Lynx | Ferrari 488 GTE Evo | Claudio Schiavoni Alessandro Balzan Raffaele Gianmaria |
61 | AF Corse | Ferrari 488 GTE Evo | Louis Prette Vincent Abril Conrad Grunewald |
66 | JMW Motorsport | Ferrari 488 GTE Evo | Renger van der Zande Mark Kvamme Jason Hart |
71 | Spirit of Race | Ferrari 488 GTE Evo | Pierre Ragues Franck Dezoteux Gabriel Aubry |
75 | Iron Lynx | Ferrari 488 GTE Evo | Pierre Ehret Christian Hook Nicolas Varrone |
77 | Dempsey-Proton Racing | Porsche 911 RSR-19 | Christian Ried Harry Tincknell Seb Priaulx |
79 | Weathertech Racing | Porsche 911 RSR-19 | Cooper MacNeil Julien Andlauer Thomas Merrill |
80 | Iron Lynx | Ferrari 488 GTE Evo | Matteo Cressoni Giancarlo Fisichella Richard Heistand |
85 | Iron Dames | Ferrari 488 GTE Evo | Rahel Frey Sarah Bovy Michelle Gatting |
86 | GR Racing | Porsche 911 RSR-19 | Michael Wainwright Ben Barker Ricardo Pera |
88 | Dempsey-Proton Racing | Porsche 911 RSR-19 | Fred Poordad Patrick Lindsey Jan Heylen |
93 | Proton Competition | Porsche 911 RSR-19 | Michael Fassbender Matt Campbell Zach Robichon |
98 | Northwest AMR | Aston Martin Vantage | Paul Dalla Lana Nicki Thiim David Pittard |
99 | Hardpoint Motorsport | Porsche 911 RSR-19 | Andrew Haryanto Alessio Picariello Martin Rump |
777 | D'station Racing | Aston Martin Vantage | Satoshi Hoshino Tomonobu Fujii Charlie Fagg |