24 ώρες του Le Mans: Τα 5 σπουδαιότερα αυτοκίνητα του θρυλικού αγώνα


Με την 100η επέτειο του 24ωρου αγώνα στο Le Mans προ των πυλών, θυμόμαστε τα πέντε σπουδαιότερα και πιο επιτυχημένα αυτοκίνητα που έτρεξαν ποτέ στο Circuit de la Sarthe.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΙΖΑΣ , ΦΩΤΟ: PORSCHE, PIXABAY, FORD, AUDI
  • 6/6/2023

Η φετινή έκδοση του 24ωρου αγώνα στο Le Mans, 100 χρόνια μετά την πρώτη φορά που διεξήχθη, αποτελεία την ιδανική αφορμή για να θυμηθεί κανείς τα πιο εμβληματικά και επιτυχημένα αυτοκίνητα στην ιστορία του πιο σπουδαίου αγώνα αντοχής σε τέσσερις ρόδες.

5. Porsche 919 Hybrid 

Η Porsche έχει μακρά ιστορία στο Le Mans, και η επιστροφή της στην κορυφαία κατηγορία φέτος είναι χαρμόσυνο νέο για κάθε φίλο των αγώνων αντοχής.

Το τελευταίο αυτοκίνητο με το οποίο πρωτοστάτησε ήταν η 919 Hybrid. Το εν λόγω πρωτότυπο κατέκτησε 3 νίκες το διάστημα 2015-2017, έχοντας επιστρέψει στα LMP1 το 2014. Ο ανταγωνισμός των Audi και Toyota υπέκυψε στην υπεροχή του εργοστασίου του Zuffenhausen, με την δραματική επικράτηση επί των Ιαπώνων το 2016, όταν η TS050 των Buemi, Davidson και Nakajima έμεινε στην πίστα έναν γύρο πριν το τέλος, να έχει μείνει στην ιστορία.

4. Ferrari 250 Testa Rossa

Η Ferrari είχε μία σταθερά καλή παρουσία στο Le Mans, μέχρι το 1973 όταν και πήρε την απόφαση να αποχωρήσει από την κορυφαία κατηγορία. 

Πιθανώς το σπουδαιότερο αυτοκίνητο που παρέταξε η Scuderia στη Γαλλία ήταν η 250 Testa Rossa, που το διάστημα 1958-1961 κατέκτησε 3 νίκες, με τον 3λιτρο, V12 κινητήρα των 320 PS να βρυχάται στις μεγάλες ευθείες την πίστας.

Οδηγοί όπως ο Phil Hill (πρωταθλητής F1), ο Olivier Gendebien και ο Paul Frere οδήγησαν την κόκκινη Ιταλίδα, ενώ το 1962, μία μετεξέλιξη της 250 Testa Rossa, η 330 TRI/LLM πήρε τη νίκη, οπότε και ως σασί το εν λόγω αυτοκίνητο χάρισε επιτυχίες στο εργοστάσιο του Μαρανέλο.

3. Audi R8

Η Audi κατέφτασε στην κορυφαία κατηγορία αγώνων αντοχής με ένα αυτοκίνητο που άλλαξε για αρκετά χρόνια το πώς διεξαγόταν το 24ωρο στο Le Mans.

Ο λόγος για το R8, που μέσα σε 6 χρονιές κατέκτησε 5 νίκες (2000-2002, 2004, 2005), και ήταν τόσο ισχυρό και καλύτερο του ανταγωνισμού που έπρεπε να τεθούν περιορισμοί από τους ιθύνοντες του σπορ, για να φτάσει περίπου τα 550 PS, 100 λιγότερα από αυτά που απέδιδε όταν έκανε ντεμπούτο.

Την περίοδο που αγωνιζόταν, οι περισσότεροι μεγάλοι κατασκευαστές είχαν φύγει, όμως είχε αντιπάλους όπως η Cadillac, η Panoz και η Pescarolo. 

Με οδηγούς όπως ο Tom Kristensen, ο Emanuele Pirro και ο Frank Biela, η Audi διέλυσε τον ανταγωνισμό, καθώς έχασε μόλις μία χρονιά, από την Bentley το 2003, που χρησιμοποιούσε τον ίδιο V8 των 3,6L που είχε και η Audi.

Το 2005 ήρθε πιθανώς η πιο δύσκολη νίκη του R8, καθώς η Pescarolo C60 ήταν ταχύτερη, έχοντας κάνει και το 1-2 στις κατατακτήριες, αλλά αποδείχθηκε αναξιόπιστη και έτσι η Audi συνέχισε να κερδίζει.

Το 2006 θα άλλαζε εποχή, με το R10 και την πρώτη νίκη για όχημα με κινητήρα ντίζελ.

2. Ford GT40

Αν έχει δει κανείς την ταινία 'Ford v Ferrari', θα ξέρει αρκετά καλά την ιστορία της Ford που θέλησε αρχικά να εξαγοράσει τη Ferrari, προτού αποφασίσει πως -αφού κατέρρευσε το deal- το καλύτερο θα ήταν να την κερδίσει στον αγώνα στον οποίον τότε κυριαρχούσε.

Στις τρεις εκδοχές του, το GT40 πήρε 4 νίκες 4 (1966 – MkII, 1967 – MkIV, 1968-69 MkI), και αποτελούσε τέκνο του Carroll Shelby, που πήρε τα «κλειδιά» από την κεντρική διοίκηση της Ford μετά τις αποτυχημένες προσπάθειες με τη Lola και την Aston Martin.

Μετά από δύο ήττες το 1964-65, η Ford βρήκε τη χρυσή τομή το 1966 και έβαλε τέλος στην πρωτοκαθεδρία της Scuderia.

Η σπουδαιότερη νίκη του GT40 ήρθε με την -ελαφρύτερη- έκδοση MkIV το 1967. Το δίδυμο των Dan Gurney και AJ Foyt απέφυγε ένα τρομακτικό ατύχημα και κατάφερε να πάρει την πρωτιά, γράφοντας παράλληλα και νέο ρεκόρ συμπληρωμένων γύρων.

1. Porsche 956/962

Η λίστα κλείνει όπως άνοιξε: με μία Porsche.

Η 956 και η διάδοχός της, η 962, αποτελούν ως και σήμερα τα πιο επιτυχημένες πρωτότυπα στον συγκεκριμένο αγώνα, με 7 κατακτήσεις (1982-1987, 1994). 

Το πρώτο πρωτότυπο της Porsche που έκανε χρήση του ground effect, η 956, έκανε το 1-2-3 στο ντεμπούτο της το '82. Κι επειδή ήταν αρκετά δημοφιλής σε ιδιωτικές συμμετοχές, που έσπευσαν να αγοράσουν αντίτυπα από το Zuffenhausen, και ακόμα κι όταν η εργοστασιακή ομάδα δεν κέρδιζε, το κατάφερνε κάποια πελατειακή, όπως η Joest το 1984 και το 1985.

Η 962 ήρθε το 1987 και κέρδισε, παρά τις σημαντικές αντιστάσεις των Sauber και Jaguar, ενώ το 1988 ηττήθηκε για πρώτη φορά μετά από έξι χρονιές.

Το 1994 ήρθε το κύκνειο άσμα για αυτά τα δύο αυτοκίνητα, με την Porsche να ομολογκάρει το Dauer 962 στους κανονισμούς LMGT1 για να πανηγυρίσει μία τελευταία νίκη, 12 χρόνια μετά την πρώτη της με αυτή τη σειρά πρωτότυπων.