Ξεκίνησε το Volvo Ocean Race 2014-15


Ο ιστιοπλοϊκός μαραθώνιος 9 μηνών της Volvo που περνά από 4 ωκεανούς και 5 ηπείρους.

  • 12/10/2014

Το Volvo Ocean Race 2014-15 ξεκίνησε το Σάββατο, 11 Οκτωβρίου, από το Αλικάντε της Ισπανίας, για να ολοκληρωθεί σχεδόν εννέα μήνες μετά, στο λιμάνι του Γκέτεμποργκ, στη Σουηδία, έδρα της Volvo, στις 27 Ιουνίου 2015. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε διάρκεια αθλητικό γεγονός στον πλανήτη!

Ο σκληρότερος και πιο απαιτητικός αγώνας στον κόσμο για ιστιοπλόους και σκάφη! Μία επίδειξη πρωτοποριακού design και τεχνολογίας αιχμής, ανάμικτων με εμπειρία, ταλέντο, αυταπάρνηση και ομαδικό πνεύμα, που χαρακτηρίζεται από μοναδικές συγκινήσεις.

Αυτό είναι το Volvo Ocean Race, με τα συμμετέχοντα σκάφη στη διάρκειά του να κάνουν ουσιαστικά τον περίπλου όλης της Γης, δοκιμάζοντας στο όριο τις αντοχές ανθρώπων και σκαφών, στις πλέον αντίξοες συνθήκες!

Το Volvo Ocean Race συγκαταλέγεται ανάμεσα στα τρία μεγαλύτερα ιστιοπλοϊκά γεγονότα του πλανήτη, με τα άλλα δύο να είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες και το America’s Cup. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Volvo Cars δεν είναι απλά διοργανώτρια ή χορηγός του αγώνα, αλλά ιδιοκτήτριά του από κοινού με το Volvo Group, με τον αγώνα να έχει περάσει στην ιδιοκτησία της σουηδικής μάρκας από το 2001.

Γιατί Volvo και Volvo Ocean Race

Η ιστιοπλοΐα είναι ένα από τα αθλήματα στα οποία η Volvo κάνει διεθνώς έντονη την παρουσία της, με το Volvo Ocean Race να αποτελεί την κορυφαία εμπλοκή της. Αξίες που χαρακτηρίζουν τη μάρκα, όπως η ασφάλεια, η ποιότητα, η φροντίδα για το περιβάλλον αντανακλώνται και στον αγώνα. Παράλληλα, το Volvo Ocean Race αποτελεί την ιδανική πλατφόρμα για τη Volvo να επικοινωνήσει το brand σε παγκόσμιο επίπεδο και να προσεγγίσει ένα κοινό εκατοντάδων εκατομμυρίων, το οποίο με ποικίλους τρόπους θα έρθει πιο κοντά στη μάρκα.

«Στη Volvo ότι κάνουμε ξεκινάει και έχει επίκεντρο τον άνθρωπο, από τη δέσμευσή μας στην ασφάλεια έως την καινοτομία και την ποιότητα. Είμαστε μία μάρκα με τεράστια κοινωνική ευθύνη, εστιασμένη στην εξέλιξη βιώσιμων μορφών μετακίνησης για τον κόσμο του σήμερα και του αύριο. Το Volvo Ocean Race μας προσφέρει μία εξαιρετική, μοναδική ευκαιρία να συνδεθεί ο κόσμος συναισθηματικά με τη μάρκα μας, να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό «δέσιμο» με ένα παγκόσμιο κοινό. Ο αγώνας από μόνος του είναι ένας εξωπραγματικός άθλος, που απαιτεί πάθος, αφοσίωση, αυταπάρνηση και ομαδικότητα. Πρόκειται για τις ίδιες ακριβώς αξίες και τα ίδια συναισθήματα που χαρακτηρίζουν το design των αυτοκινήτων μας», δήλωσε ο Χάκαν Σάμουελσον (Hakan Samuelsson), Πρόεδρος και CEO της Volvo Cars.

Σε κάθε λιμάνι του αγώνα στήνεται ένα θεματικό πάρκο, με οικοδεσπότες τόσο τη Volvo Cars όσο και τη Volvo Group. Το πάρκο αυτό προσφέρει στο κοινό και τους εταιρικούς καλεσμένους μία γνωριμία σε βάθος με τη μάρκα και τα προϊόντα της. Η τεχνολογία, το design, τα συστήματα ασφάλειας επιδεικνύονται με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Ανάμεσα στα εκθέματα που θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει το κοινό, είναι το ολοκαίνουριο XC90, το νέο μεγάλο SUV της Volvo που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στο σαλόνι Αυτοκινήτου στο Παρίσι. Από την άλλη, το Volvo Group θα παρουσιάσει το φορτηγό Volvo FH, που θεωρείται μοναδικό λόγω του dynamic steering που διαθέτει.

Το Volvo Ocean Race είναι ένα παγκόσμιο γεγονός, με την τηλεθέασή του να συγκρίνεται μόνο με αυτή των Ολυμπιακών Αγώνων του Παγκόσμιου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου και του Πρωταθλήματος Formula 1. Σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς περισσότεροι από 1,5 δισεκατομμύριο άνθρωποι παρακολούθησαν κάποιο από τα σκέλη του προηγούμενου αγώνα στην τηλεόραση ενώ περισσότεροι από 2,9 εκατομμύρια αυτοί που επισκέφθηκαν κάποιο από τα θεματικά πάρκα. Χαρακτηριστικά, στο Γκάλγουεϊ της Ιρλανδίας, τελευταίο λιμάνι του Volvo Ocean race 2011-12, οι επισκέπτες στις 9 μέρες λειτουργίας του θεματικού πάρκου ξεπέρασαν τις 900.000!

Ιστορία

Ο αγώνας ξεκίνησε το 1973 ως Whitbread Round the World Race, με χορηγό τη μπύρα Whitbread. Αυτός που ξεκινάει αύριο είναι ο 12ος της σειράς. Πολλά έχουν αλλάξει από τη μέρα που τα πρώτα σκάφη άφησαν πίσω τους την Αγγλία, τότε αφετηρία του θεσμού, 41 χρόνια πριν, για να κάνουν μέσω θαλάσσης το γύρο του κόσμου. Ο αγώνας, από μία περιπέτεια μακράς διαρκείας για αποφασισμένους VIP’s που είχαν στο σκάφος τους πλήθος ανέσεων που περιλάμβαναν μέχρι και σεφ, έχει μεταλλαχθεί στο μεγαλύτερο σε διάρκεια και τον πιο σκληρό και απαιτητικό αγώνα στον κόσμο για ιστιοπλόους και σκάφη!

Από το 2001 που ο αγώνας πέρασε στη Volvo και μετονομάστηκε σε Volvo Ocean Race, τα σκάφη έγιναν πιο προηγμένα, πιο γρήγορα αλλά και τα πληρώματα πιο επαγγελματικά. Παράλληλα, η τεχνολογία, ιδίως όσον αφορά στις τηλεπικοινωνίες και τα ΜΜΕ, έχει προοδεύσει δραματικά. Όμως η ομορφιά του αγώνα παραμένει η μάχη του ανθρώπου απέναντι στη φύση! Για ολόκληρες εβδομάδες, σε αρκετές περιπτώσεις, οι ιστιοπλόοι είναι αναγκασμένοι να λειτουργούν σε συνθήκες που ποικίλλουν από πολικές θερμοκρασίες έως και εξαντλητικό καύσωνα, την ίδια στιγμή που θεόρατα πολλές φορές κύματα δεν σταματούν να ραπίζουν το σκαρί και ο άνεμος να κάνει εκκωφαντικό θόρυβο! Στις συνθήκες αυτές, τη διαφορά συχνά κάνουν μερικές μόνο κινήσεις, που μπορεί να σημαίνουν κέρδος χρόνου και πρωτοπορία απέναντι στον αντίπαλο. Ο θεσμός έχει χαρακτηριστεί από επικές μάχες που έμειναν ιστορικές, νίκες που κατακτήθηκαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή αλλά και την απώλεια πέντε ιστιοπλόων, που έχασαν τη ζωή τους στη διάρκεια του αγώνα!

Σκέλη στους Ωκεανούς και Λιμάνια

Όπως και οι προηγούμενες διοργανώσεις, έτσι και το Volvo Ocean Race 2014-15 θα διεξαχθεί σε σκέλη στους ωκεανούς. Εννέα σκέλη συνολικά, μεταξύ των 10 λιμανιών υποδοχής, που αθροίζονται στα 38.739 ναυτικά μίλια (71.745 χλμ.) του αγώνα. Τα σκάφη θα διασχίσουν 4 ωκεανούς (Ατλαντικός, Ειρηνικός, Ινδικός και Νότιος) και θα επισκεφθούν 11 χώρες σε 5 ηπείρους. Οι χώρες αυτές με τη σειρά αναχώρησης και άφιξης (σε παρένθεση τα λιμάνια) είναι: Ισπανία (Αλικάντε), Νότια Αφρική (Κέιπ Τάουν), Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (Άμπου Ντάμπι), Κίνα (Σάνια), Νέα Ζηλανδία (Ώκλαντ), Βραζιλία (Ιταζάι), Η.Π.Α. (Νιούπορτ), Πορτογαλία (Λισσαβώνα), Γαλλία (Λοριάν), Ολλανδία (Χάγη) και Σουηδία (Γκέτεμποργκ).

Το μακρύτερο σκέλος είναι αυτό από το Ώκλαντ της Νέας Ζηλανδίας στο Ιταζάι της Βραζιλίας, μήκους 6.776 ν.μ. (12.549 χλμ.). Η απόσταση αυτή ισοδυναμεί με δύο φορές το μήκος του Νείλου ποταμού. Το πιο κοντό σκέλος είναι αυτό από τη Λισσαβώνα της Πορτογαλίας στο Λοριάν της Γαλλίας, μήκους 647 ν.μ. (1.198 χλμ.) που ισοδυναμεί με 400 φορές το μήκος της πίστας του Grand Prix του Μονακό.

Σε κάθε λιμάνι που θα «πιάνουν» τα σκάφη, θα διεξάγονται εκδηλώσεις διάρκειας περίπου δύο εβδομάδων. Πλήθος κόσμου θα έχει την ευκαιρία να βρεθεί κοντά στα πληρώματα και τα σκάφη τους αλλά και να έρθει πιο κοντά στον υπέροχο κόσμο της ιστιοπλοΐας.

Πως κερδίζει κάποιος το Volvo Ocean Race;

Η βαθμολογία του αγώνα βγαίνει από την άθροιση της επιμέρους βαθμολογίας στα υπεράκτια σκέλη ανάμεσα στα λιμάνια, από αυτό της αφετηρίας (Αλικάντε, Ισπανία), μέσω των ενδιάμεσων σταθμών σε αυτό του τερματισμού (Γκέτεμποργκ, Σουηδία). Να σημειωθεί εδώ ότι στο τελευταίο σκέλος, από το Λοριάν στο Γκέτεμποργκ, έχει προβλεφθεί και ένα ενδιάμεσο pit-stop, στη Χάγη της Ολλανδίας. Στην εφετινή διοργάνωση οι παράκτιες δοκιμασίες δεν συμπεριλαμβάνονται στη βαθμολογία παρά μόνο αν κριθεί απαραίτητο σε περίπτωση ισοβαθμίας. Το βαθμολογικό σύστημα που θα ισχύσει είναι αντίστοιχο αυτών των κλασσικών ιστιοπλοϊκών διοργανώσεων. Σύμφωνα με αυτό, η ομάδα-σκάφος που θα τερματίσει πρώτη σε ένα υπεράκτιο σκέλος παίρνει ένα βαθμό, η δεύτερη δύο βαθμούς κοκ. Αντίστοιχη είναι η βαθμολογία και για τις παράκτιες δοκιμασίες που διεξάγονται γύρω από σημαδούρες. Στο τέλος του αγώνα, η ομάδα με το μικρότερο σύνολο βαθμών στα υπεράκτια σκέλη, θα ανακηρυχθεί νικήτρια.

Νέο Σκάφος – Volvo Ocean 65

Μέχρι και τον προηγούμενο αγώνα, ο κανονισμός έθετε κάποιες βασικές προδιαγραφές που έπρεπε να ακολουθήσουν οι σχεδιαστές και οι ναυπηγοί, αφήνοντας όμως μεγάλη ελευθερία κατά την υλοποίηση. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία πολύ ακριβών σκαφών, με αρκετές διαφορές μεταξύ τους, με τις ομάδες όμως που διέθεταν μεγάλους προϋπολογισμούς να έχουν, εύλογα, σχετικό πλεονέκτημα. Για να επιτύχει ισονομία ανάμεσα στις ομάδες, η Volvo αποφάσισε για πρώτη φορά στη 40χρονη ιστορία του θεσμού, όλες οι ομάδες να διαγωνιστούν με ίδια σκάφη.

Το σκάφος με το οποίο θα διεξαχθεί το Volvo Ocean Race 2014-15 ονομάζεται Volvo Ocean 65 και είναι τύπου «One Design», όπως αποκαλούνται στη γλώσσα των ιστιοπλόων. Κοινό σκάφος για όλες τις ομάδες, στο οποία σύμφωνα με τους κανονισμούς δεν επιτρέπονται μετατροπές. Όπως μαρτυρά και το όνομά του, πρόκειται για ένα σκάφος μήκους 65 περίπου ποδών. Σχεδιάστηκε από το διάσημο ναυπηγικό οίκο Farr Yacht Design, με έδρα το Μέρυλαντ των Η.Π.Α., ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την κατασκευή πέντε από τα ένδεκα σκάφη που έχουν κατακτήσει την πρώτη θέση στις προηγούμενες διοργανώσεις. Τα σκάφη κατασκευάζονται από ένα κονσόρτσιουμ κορυφαίων ναυπηγείων, διασκορπισμένα σε Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία και Ελβετία.

Με το Volvo Ocean 65, έχει γίνει εφικτή η μείωση του συνολικού κόστους για τις συμμετέχουσες ομάδες κατά 50% περίπου. Παράλληλα, έχει δοθεί η δυνατότητα σε νέους ιστιοπλόους και ομάδες να συμμετάσχουν ενώ και οι συνθήκες πλέον είναι ίδιες για όλους, με αποτέλεσμα ο αγώνας να κρίνεται περισσότερο στο ταλέντο, τις αθλητικές ικανότητες και τη στρατηγική παρά στο σχεδιασμό και την κατασκευή ή βελτίωση των σκαφών.

Μία άλλη διαφοροποίηση που ισχύει στο Volvo Ocean Race 2014-15, είναι η ύπαρξη μιας «υπηρεσίας συντήρησης» ή service των σκαφών στη διάρκεια του αγώνα, την οποία θα παρέχει η The Boatyard. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η άψογη λειτουργία των σκαφών είναι εγγυημένη σε όλη τη διάρκεια του αγώνα, κάτι που θα συμβάλλει στον ακόμα πιο έντονο ανταγωνισμό.

Τα πληρώματα

Στον εφετινό αγώνα υπάρχει μία σημαντική διαφοροποίηση όσον αφορά στα πληρώματα. Οι ομάδες πλέον αποτελούνται από οκτώ μέλη συν τον εκπρόσωπο των Media, ο οποίος επιβαίνει του σκάφους αλλά δεν επιτρέπεται να συμμετέχει στην ιστιοπλοϊκή διαδικασία, είναι απλά επιφορτισμένος με τη μετάδοση ειδήσεων και εικόνας από την τιτάνια προσπάθεια. Στον προηγούμενο αγώνα αντίστοιχα, τα μέλη πληρώματος ήταν δέκα συν ο ένας εκπρόσωπος των Media.

Μία άλλη διαφορά έχει να κάνει με τα αμιγώς γυναικεία πληρώματα – και ο εφετινός αγώνας διαθέτει τέτοια ομάδα! Τα πληρώματα αυτά δικαιούνται να έχουν τρία μέλη παραπάνω (11 συν ο εκπρόσωπος των Media) με στόχο η αριθμητική υπεροχή να ισοσκελίζει το σωματοδομικό πλεονέκτημα που έχουν οι άνδρες συνάδερφοί τους.

Αναλυτικά, οι ρόλοι-θέσεις στο πλήρωμα έχουν ως εξής:

Skipper  / Καπετάνιος (Κυβερνήτης)

Ο Skipper είναι ο επικεφαλής της ομάδας, καπετάνιος και διευθύνων σύμβουλος ταυτόχρονα, όντας μάλιστα αυτός που επιλέγει το πλήρωμα. Στον αγώνα έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο για τη στρατηγική και την τακτική και δουλεύει συνδυαστικά με τον Navigator. Η εμπειρία των Skippers εμφανίζει μεγάλη ποικιλία, με σύνηθες κοινό χαρακτηριστικό αρκετές διακρίσεις σε αγώνες του είδους και όχι μόνο. Οι Ολυμπιονίκες δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο μεταξύ των συμμετεχόντων ενώ οι περισσότεροι Skippers έχουν να παρουσιάσουν πολύ επιτυχημένες σταδιοδρομίες.

Διακρίνονται ιδιαίτερα υπό πίεση και φτιάχνουν χαρακτήρα μένοντας πιστοί και ακλόνητοι στους στόχους, δίνοντας κίνητρα και στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας με τα οποία ασχολούνται διεξοδικά. Έχουν την όλη ευθύνη της διαχείρισης του budget και αυτή της επικοινωνίας με τους χορηγούς, ενώ παράλληλα ασχολούνται προσωπικά και με τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των μελών της ομάδας.

Navigator / Πλοηγός

Η ευθύνη του Navigator είναι να εξασφαλίζει διαρκώς την καλύτερη δυνατή πορεία του σκάφους ώστε να αξιοποιούνται ο άνεμος και τα ρεύματα προκειμένου το σκάφος να πάει από το ένα σημείο στο άλλο, όσο γίνεται πιο γρήγορα. Ο Navigator διαθέτει και χειρίζεται ένα πολύ προηγμένο οπλοστάσιο, σε όργανα και λογισμικό. Καθώς δεν υπάρχουν δεύτερα σκάφη για κάθε ομάδα και δεν επιτρέπονται οι δοκιμές πριν από τον αγώνα, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ικανότητα του Navigator στο να συλλέγει δεδομένα, να τα αναλύει και να τα επεξεργάζεται. Παραδοσιακά θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μέλη για την επιτυχία στο Volvo Ocean Race. Οι περισσότεροι πλοηγοί λατρεύουν τη μετεωρολογία και είναι ειδικοί στην ανάλυση αριθμητικών δεδομένων.

Watch Leader / Συντονιστής Πληρώματος

Ο Watch Leader έχει την ευθύνη της τοποθέτησης των μελών του πληρώματος στα πόστα όπου μπορεί να αποδώσει καλύτερα το κάθε ένα από αυτά. Δίνει τις εντολές για την αλλαγή των ομάδων σε θέσεις και τομείς ευθύνης ώστε να κρατάει το σκάφος τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα ανάλογα και με τις συνθήκες. Επιβλέπει τις εναλλαγές των ομάδων στις εργασίες του καταστρώματος, καθώς επίσης και τις αλλαγές στα πανιά του σκάφους. Σιγουρεύεται για την τήρηση του ωραρίου στις βάρδιες, που έχουν διάρκεια 4 ωρών.

Τα βασικά χαρακτηριστικά της θέσης είναι οι γνώσεις αναφορικά με τη διατήρηση της ταχύτητας του σκάφους, η αγωνιστική εμπειρία, καθώς επίσης και η ικανότητα να προβλέπει δύσκολες καταστάσεις και να τις προλαβαίνει.

Driver / Πηδαλιούχος (Τιμονιέρης)

Οι καλύτεροι πηδαλιούχοι στο Volvo Ocean Race είναι σημαντικά μέλη της εκάστοτε ομάδας. Έχουν έμφυτη την έκτη αίσθηση για το πώς να κατευθύνουν το σκάφος γρήγορα και κάτω από διαφορετικές συνθήκες για μεγάλες χρονικές περιόδους. Στην πραγματικότητα, είναι τουλάχιστον τέσσερα ή πέντε μέλη του πληρώματος που παίζουν το ρόλο αυτό και είναι σύνηθες ένας από αυτούς να είναι και ο Skipper. Όλοι τους είναι ικανότατοι πηδαλιούχοι και στις βάρδιές τους περνούν έως και 90% του χρόνου κρατώντας σφιχτά το τιμόνι, κατευθύνοντας το σκάφος. Είναι σύνηθες να έχουν πολλές εμπειρίες και μεγάλα διαστήματα επιτυχημένης κυβέρνησης σκαφών υψηλών επιδόσεων, που καθιστά το «άγγιγμά» τους στα όργανα ελέγχου πολύ ελαφρύ και ακριβές.

Boat Captain / Καπετάνιος Βάρδιας

Η μεγαλύτερη ευθύνη του Boat Captain είναι να βεβαιωθεί ότι το σκάφος βρίσκεται διαρκώς σε άριστη λειτουργική κατάσταση για όλο τον αγώνα. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, πρέπει να εξασφαλίζει πως οι εργασίες συντήρησης καθώς και οι όποιες επισκευές, γίνονται αποτελεσματικά και με τον καλύτερο τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η απόδοση του σκάφους σε ποσοστό 100%. Βασικά στοιχεία της θέσης η βαθειά γνώση της ναυπηγικής αλλά και της ιστορίας στην εξέλιξη των σκαφών. Ο Boat Captain πρέπει να γνωρίζει κάθε λεπτομέρεια του σκάφους, διασφαλίζοντας ότι κάθε επισκευή ή συντήρηση ρουτίνας, γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και στο σωστό χρόνο. Επιπλέον, ο Boat Captain έχει και την ευθύνη της συνεργασίας με τον επικεφαλής της ομάδας στην ακτή.

Trimmer

Τα πανιά παρέχουν την κινητήρια δύναμη για να ταξιδέψει το σκάφος στην προδιαγεγραμμένη πορεία και η ευθύνη του Trimmer είναι να έχουν ανά πάσα στιγμή το καλύτερο δυνατό σχήμα καθώς και άνοιγμα σε σχέση με τη γωνία του ανέμου, προκειμένου η ταχύτητα του σκάφους να είναι η μεγαλύτερη ανάλογα και με τις επικρατούσες συνθήκες. Ο ρόλος του Trimmer είναι ιδιαίτερα απαιτητικός και επιβάλει αδιάλειπτη συγκέντρωση για να διατηρηθεί το σκάφος στην υψηλότερη δυνατή ταχύτητα.

Pitman

Ο Pitman ελέγχει όλες τις γραμμές των σχοινιών και τα δεσίματα, τα οποία στα ιστιοφόρα είναι εν πολλοίς ο ακρογωνιαίος λίθος για την κάθε λειτουργία. Έχει το ρόλο του συντονιστή μεταξύ του Τιμονιέρη και των ανθρώπων στην πλώρη. Ο Watch Captain είναι αυτός που θα δώσει την εντολή αλλά ο Pitman οργανώνει τις κινήσεις του πληρώματος για να γίνει η επιθυμητή ενέργεια σωστά και με κάθε λεπτομέρεια. Ο Pitman έχει την ευθύνη να τραβηχτούν οι γραμμές των σχοινιών ή να απελευθερωθούν αντίστοιχα, δίνοντας διαδοχικές εντολές μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου. Στην ουσία, αυτός είναι που «χορογραφεί» τον εκάστοτε ελιγμό και κατευθύνει τα μέλη του πληρώματος για να υλοποιηθεί η εντολή του Watch Captain.

Bowman / Πλωριός

Ο Bowman είναι υπεύθυνος για όλα όσα συμβαίνουν στην περιοχή εμπρός από το κατάρτι. Βρίσκεται διαρκώς στην κόψη του ξυραφιού και όλη η δράση περνάει από τα χέρια του. Τα βασικά χαρακτηριστικά των κορυφαίων Bowmen είναι η αξιοπιστία, η ταχύτητα και η επιδεξιότητα, ενώ διακρίνονται για την ψυχραιμία τους καθώς επίσης και για τη δύναμη και την ευκινησία που πρέπει να επιδεικνύουν. Από πολλές απόψεις ο κάθε Bowman δίνει ένα δικό του αγώνα καθώς κατά τη διάρκεια του Volvo Ocean Race οι αλλεπάλληλες αλλαγές πανιών και οι ελιγμοί, εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από την ικανότητά τους.

Η πίεση είναι μεγάλη και οι Bowmen εργάζονται εκτεθειμένοι στα στοιχεία της φύσης και βρίσκονται στην πιο επισφαλή θέση πάνω στο σκάφος. Τον Bowman μπορείς να τον συναντήσεις από την κορυφή του καταρτιού έως την άκρη του «ξύλου» που προεξέχει στην πλώρη από το σκάφος.

Onboard Reporter (OBR) / Υπεύθυνος ΜΜΕ

Δύο είναι τα στοιχεία που βοήθησαν στην επέκταση της τηλεοπτικής κάλυψης του αγώνα: η μετάβαση στην εποχή της High Definition εικόνας και η ενσωμάτωση ενός εκπροσώπου των Media στα πληρώματα των σκαφών που λαμβάνουν μέρος - του Onboard Reporter (OBR). Οι OBR βρίσκονται στην πλεονεκτικότερη θέση για την περιγραφή εκ των έσω του αγώνα αλλά και της εμπειρίας συνολικά. Αποστολή τους έχουν την ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για τις δυσκολίες αλλά και τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν τα πληρώματα, παρέχοντας 24 ώρες το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα πληροφόρηση μέσα από τα σκάφη, μέσω βίντεο HD, ηχητικών κλιπ, φωτογραφιών αλλά και γραπτών ανταποκρίσεων για τις ανάγκες κάθε είδους ΜΜΕ.

Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι κάθε ομάδα είναι υποχρεωμένη να έχει δύο από τα μέλη της κάτω των 30 ετών (γεννημένα μετά την 1η Οκτωβρίου 1984). Ο συγκεκριμένος κανονισμός εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στο Volvo Ocean Race 2008-09, με σκοπό να ενθαρρύνει περισσότερους νέους ιστιοπλόους να συμμετάσχουν στον αγώνα. Πρόκειται για μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία, καθώς εξασφαλίζει σε κάποιο βαθμό τη συνέχεια του αγώνα σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού.

Επίσης, τουλάχιστον δύο από τα μέλη του πληρώματος θα πρέπει να είναι επιφορτισμένα με την ευθύνη παροχής πρώτων βοηθειών και επείγουσας ιατρικής βοήθειας, διαθέτοντας βασικές γνώσεις ιατρικής και έχοντας περάσει σχετική εκπαίδευση. Οι ικανότητές τους κάθε άλλο παρά αμελητέες μπορούν να χαρακτηριστούν, αφού θα πρέπει να είναι σε θέση να οργανώσουν μία αεροδιακομιδή, να επιδέσουν τραύματα, να εφαρμόσουν ελαστικούς και γύψινους επιδέσμους, να εκτελέσουν πολύπλοκη συρραφή τραυμάτων, να κάνουν ενδοφλέβιες και ενδομυϊκές ενέσεις καθώς και ενδοφλέβια παροχή φαρμάκων, με αποκορύφωμα τη φροντίδα βασικής οδοντιατρικής περίθαλψης (προσωρινά σφραγίσματα δοντιών)!

Οι ιστιοπλόοι μπορούν να περάσουν περισσότερες από 25 συνεχόμενες μέρες στη θάλασσα, στην πλεύση από το ένα λιμάνι στο άλλο. Ο καθένας έχει μαζί του μία και μόνη αλλαξιά από ρούχα. Η ζωή τους στο σκάφος ακολουθεί κύκλους 4 ωρών. Τέσσερις ώρες βάρδια, τέσσερις ώρες σε επιφυλακή, τέσσερις ώρες ύπνο ή ξεκούραση, είναι ο κύκλος που επαναλαμβάνεται συνεχώς.

Κάθε ιστιοπλόος καταναλώνει περίπου 6.000 θερμίδες την ημέρα – σχεδόν το διπλάσιο απ’ ότι ένας ενήλικας με συνηθισμένο τρόπο ζωής. Τα γεύματά τους είναι αποξηραμένα και παγωμένα – φυσικά τα ζεσταίνουν πριν τα καταναλώσουν – ενώ λαμβάνουν και περίπου 20 βιταμινούχες κάψουλες την ημέρα. Το σκάφος είναι εφοδιασμένο με αφαλατωτή που παράγει 50 λίτρα πόσιμου νερού την ημέρα. Το νερό αυτό δεν χρησιμοποιείται για πλύσιμο σώματος – ας είναι καλά η βροχή!

Υποστήριξη από ξηράς

Θα ήταν όμως μάλλον άδικο να επικεντρωθεί κάποιος αποκλειστικά στα πληρώματα των σκαφών. Οι ομάδες, για να λειτουργήσουν σωστά χρειάζονται και μια τεράστια υποστήριξη από την ξηρά! Η καθιέρωση από εφέτος του θεσμού του Boatyard σημαίνει αυτόματα ότι ένα σύνολο 20 έως 50 ειδικευμένων ατόμων τίθεται στην υπηρεσία των ομάδων και των σκαφών. Αυτά τα άτομα παρέχουν την εμπειρία και τις γνώσεις τους στη συντήρηση των σκαφών στη διάρκεια του αγώνα ή κατά την παραμονή στα λιμάνια. Η ύπαρξη του Boatyard εκτός των άλλων σημαίνει και ένα σημαντικά μειωμένο κόστος για τις ομάδες, καθώς μέχρι τον προηγούμενο αγώνα ήταν αναγκασμένες να φροντίζουν για τεχνική υποστήριξη σε κάθε λιμάνι που «έπιαναν» τα σκάφη.

Πολλοί είναι οι συνεργάτες-μέλη της ομάδας που βρίσκονται στην ακτή και διαθέτουν με ιδιαίτερες γνώσεις και ειδικότητες. Χαρακτηριστικά πρέπει να αναφερθούν ο Shore Manager (διευθυντής ξηράς) που έχει την ευθύνη και τη διοίκηση όλων όσων συμβαίνουν στην ξηρά (και είναι πάρα πολλά!), ο μετεωρολόγος, ο υπεύθυνος μεταφορών, ο υπεύθυνος για τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του κάθε σκάφους, οι ράφτες πανιών, οι μάγειρες, οι διαιτολόγοι, οι ναυπηγοί, οι τεχνίτες ναυπηγείου, οι ειδικοί μηχανών, οι ειδικοί για τα υδραυλικά του σκάφους κλπ.

Οι Ομάδες

Στο Volvo Ocean Race 2014-15 συμμετέχουν επτά ομάδες. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις:

Abu Dhabi Ocean Racing: πρόκειται για την ομάδα που είχε λάβει μέρος και στον αγώνα του 2011-12, τερματίζοντας στην 5η θέση. Αποτελείται από έμπειρους και γνωστούς ιστιοπλόους, ενώ χαρακτηριστικό είναι ότι χορηγείται από τον οργανισμό τουριστικής προβολής της πόλης του Αμπού Ντάμπι, πρωτεύουσας και δεύτερης μεγαλύτερης πόλης των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Ο κυβερνήτης της, Ίαν Γουόκερ, στο τρίτο του Volvo Ocean Race, εκτός της τεράστιας εμπειρίας του έχει να επιδείξει και δύο ασημένια ολυμπιακά μετάλλια.

Dongfeng Race Team: πρόκειται για μία ομάδα από την Κίνα, με κύριο χορηγό την Dongfeng, εταιρεία κολοσσό στο χώρο των φορτηγών και επαγγελματικών οχημάτων. Η ομάδα, είχε εξαρχής έναν ιδιαίτερα φιλόδοξο και μακρόπνοο στόχο: να έχει αξιοσημείωτο αριθμό Κινέζων ιστιοπλόων. Και τα κατάφερε, έχοντας έξι Κινέζους στο πλήρωμα, κάτι που αρχικά θεωρείτο εφικτό όχι πριν τον επόμενο αγώνα, του 2017-18. Ο στόχος είναι ήδη μακρόπνοος, να παρουσιάσουν μία 100% κινεζική ομάδα στον αγώνα του 2020-21!

MAPFRE: μία ισπανική ομάδα με χορηγό τη μεγάλη ασφαλιστική εταιρεία ή οποία έχει για κυβερνήτη της τον έμπειρο Ίκερ Μαρτίνεθ, στο όγδοο Volvo Ocean Race του! Ο Μαρτίνεθ είναι ο χρυσός Ολυμπιονίκης της Αθήνας στην κατηγορία «49» και έχει μαζί του τον Τσάμπι Φερνάντεθ, που ήταν πλήρωμά του στην επιτυχία εκείνη! Το σκάφος του Μαρτίνεθ είχε κερδίσει τα πρώτα τρία σκέλη στον προηγούμενο αγώνα αλλά η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη. Το πλήρωμα αποτελείται από πολύ ταλαντούχους ιστιοπλόους, με μόνο μειονέκτημα ότι η προετοιμασία τους άρχισε μόλις τον περασμένο Ιούνιο!

Team Alvimedica: η ομάδα που φέρνει για πρώτη φορά την Τουρκία στον κόσμο του Volvo Ocean Race. Η χορηγός της ομάδας, τουρκική εταιρεία Alvimedica, ειδικεύεται σε πολύ υψηλή ιατρική τεχνολογία στον τομέα της καρδιολογίας. Η Alvimedica επέλεξε τη συμμετοχή στο Volvo Ocean Race ως την καλύτερη καμπάνια marketing για να κάνει γνωστή την εταιρεία και τα προϊόντα της σε όλο τον κόσμο. Στο πλήρωμα δεν υπάρχει Τούρκος ιστιοπλόος αλλά ο ενθουσιασμός στη γειτονική χώρα για τη συγκεκριμένη συμμετοχή είναι μεγάλος. Η ομάδα διακρίνεται από το μικρότερο μέσο όρο ηλικίας πληρώματος, που συμμετείχε ποτέ στον αγώνα.

Team Brunel: η ομάδα επαναφέρει στο προσκήνιο του Volvo Ocean Race μία χώρα με μεγάλη παράδοση στην ιστιοπλοΐα, την Ολλανδία. Μάλιστα, τρεις φορές στους προηγούμενους ένδεκα αγώνες σκάφος από τη «χώρα της τουλίπας» είχε κερδίσει την πρώτη θέση. Βασικός χορηγός είναι ο πολυεθνικός κολοσσός Brunel, με έδρα την Ολλανδία, που παρέχει υπηρεσίες και ανθρώπινο δυναμικό σε τομείς όπως η βιομηχανία, η υψηλή τεχνολογία, η εξόρυξη πετρελαίου κλπ.

Team SCA Ocean Racing: πρόκειται για μία αμιγώς γυναικεία ομάδα από τη Σουηδία, η οποία μάλιστα ήταν η πρώτη που δήλωσε συμμετοχή. Χορηγείται από τη σουηδική πολυεθνική εταιρεία SCA (Svenska Cellulosa Aktiebolaget), που παράγει προϊόντα προσωπικής υγιεινής και δασικά προϊόντα με απόλυτα βιώσιμες μεθόδους. Είναι η πρώτη φορά εδώ και μία δεκαετία, που μία ομάδα αποτελείται από γυναίκες ιστιοπλόους και μόνο! Σημειώνεται ότι ο κανονισμός προβλέπει 11μελή πληρώματα για αμιγώς γυναικείες ομάδες, σε αντίθεση με τα αμιγώς ανδρικά (οκτώ μέλη) ή μικτά πληρώματα (εννέα μέλη, δεν υπάρχει τέτοια ομάδα στον εφετινό αγώνα), χωρίς να υπολογίζεται σε όλες τις περιπτώσεις και ένας επιπλέον εκπρόσωπος των media, που επιβαίνει του σκάφους.

Team Vestas Wind: πρόκειται για ομάδα από τη Δανία η οποία δήλωσε συμμετοχή μόλις δύο μήνες πριν την έναρξη του αγώνα! Η εταιρεία Vestas που χορηγεί την ομάδα έχει ως αντικείμενο την παραγωγή ενέργειας αποκλειστικά από τον άνεμο – ο συμβολισμός είναι μεγάλος. Ο λίγος χρόνος προετοιμασίας απαιτούσε αρχηγό με μεγάλη εμπειρία. Επιλέχθηκε ο Κρις Νίκολσον, που η ομάδα του στο προηγούμενο Volvo Ocean Race είχε τερματίσει στη δεύτερη θέση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για να γίνει μία ομάδα δεκτή στο Volvo Ocean Race, θα πρέπει να έχει ιστορικό ιστιοπλοϊκής πλεύσης 2.000 ν.μ. non-stop, ως δείγμα ικανότητας ότι μπορεί να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του αγώνα. Με διάθεση ανάλυσης κάποιων χαρακτηριστικών αριθμών, τα μέλη των πληρωμάτων εκπροσωπούν 18 διαφορετικές εθνικότητες, ενώ ένας κυβερνήτης (o Μπούβε Μπέκινγκ της Team Brunel) συμμετέχει για έβδομη φορά σε Volvo Ocean Race.

Το Έπαθλο

Όπως συμβαίνει και στους Ολυμπιακούς αγώνες, δεν υπάρχει χρηματικό έπαθλο για το νικητή του αγώνα. Από την άλλη, για πολλούς εγνωσμένης αξίας ιστιοπλόους το έπαθλο του Volvo Ocean Race αποτελεί έναν ιδιαίτερα ποθητό τίτλο, που όλοι θέλουν να έχουν στη συλλογή τους. Το κύπελλο που απονέμεται στη νικήτρια ομάδα συμβολίζει τη δόξα που συνοδεύει δια βίου το νικητή ενός από τους πιο ακραίους και απαιτητικούς αγώνες στον κόσμο του αθλητισμού. Όπως δήλωσε στην απονομή του επάθλου o Μάικ Σάντερσον, νικητής του Volvo Ocean Race 2005-06 με την ομάδα ABN AMRO ONE, «αυτό είναι το χρυσό μου Ολυμπιακό μετάλλιο, η δικιά μου κορυφή του Έβερεστ, η πραγμάτωση του παιδικού μου ονείρου!».