Seat Ibiza: Τριακονταετής «στρατιώτης»


Η Seat γιορτάζει τις τρεις δεκαετίες του σπουδαιότερου αυτοκινήτου της ιστορίας της με μια επετειακή έκδοση.

  • 11/7/2014

Το αυτοκίνητο που άλλαξε το ρου της ιστορίας της Seat, αποδείχθηκε το δημοφιλέστερο όλων και την ανέβασε στα υψίπεδα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, το Ibiza, συμπληρώνει φέτος τρεις δεκαετίες ζωής και η ισπανική φίρμα το γιορτάζει με την επετειακή «30th Anniversary Limited Edition».

To 1984, ενώ ο κόσμος χειροκροτούσε το λανσάρισμα του πρώτου υπολογιστή Apple Mac, και το CD είχε αρχίσει να γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλές, στις 27 Απριλίου το πρώτο Seat Ibiza βγήκε από τις πύλες της Zona Franca της Βαρκελώνης και έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού.

Ενισχυμένο από την διεθνώς αναγνωρισμένη εικόνα του ομώνυμου νησιού της Μεσογείου, από το οποίο πήρε και το όνομα του, αποτέλεσε με το λανσάρισμα του σημείο καμπής στην χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας - και μέσα σε τριάντα χρόνια άγγιξε τα 5 εκατομμύρια πωλήσεις! Στην Ισπανία είναι το πρώτο σε πωλήσεις στην κατηγορία από το 2001.

Χάρη στο Ibiza, η Seat άρχισε να επεκτείνεται σε διεθνές επίπεδο με εξαγωγές μεγάλης κλίμακας. Από τότε οι εξαγωγές του έφθασαν σε επίπεδο 69%, στις περισσότερες από τις 75 χώρες όπου η εταιρεία έχει παρουσία. Οι πιο σημαντικές αγορές για το Ibiza κατά τα πρώτα χρόνια ήταν η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Πορτογαλία και το Μεξικό, εκτός από την Ισπανία.

Μέχρι το 1993, η παραγωγική δραστηριότητα της Seat είχε συγκεντρωθεί στη Zona Franca της Βαρκελώνης. Ωστόσο η συμμετοχή της στον Όμιλο VW, η εμπορική επιτυχία των μοντέλων της στις διάφορες αγορές και η ανάγκη να αυξήσει την παραγωγή της, κατέστησε απαραίτητη την δημιουργία ενός νέου συγκροτήματος βιομηχανικής παραγωγής, ενός νέου μοντέρνου εργοστασίου δίπλα στο Τεχνικό της Κέντρο.

Έτσι η δεύτερη γενιά Ibiza κατασκευάστηκε στο νέο εργοστάσιο της SEAT στο Martorell. Η έναρξη λειτουργίας των νέων εγκαταστάσεων παραγωγής θα οδηγούσε ταυτόχρονα και στην δημιουργία ενός χώρου βιομηχανικών προμηθευτών που την εποχή εκείνη αποτελούνταν από 20 εταιρείες.

Σχεδόν 700 Ibiza την ημέρα κατασκευάζονται στην γραμμή παραγωγής του Martorell με την συμμετοχή 1.600 εργαζομένων. Η Seat εξασφαλίζει άμεση και έμμεση απασχόληση για περίπου 70.000 οικογένειες. Σήμερα, η Seat δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς το Martorell, και η Ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς την Seat.

Τέσσερις γενιές Ibiza
Το Seat Ibiza είναι το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε στο σύνολο του από την εταιρεία. Η σχεδίαση αποτελούσε πάντα μέρος του DNA της ισπανικής μάρκας και στην περίπτωση του Ibiza και οι τέσσερις γενιές φέρουν την σφραγίδα διακεκριμένων ονομάτων στο τομέα της αυτοκινητιστικής σχεδίασης.

Για την πρώτη γενιά του Ibiza (1984-1993), η Seat συνεργάστηκε με την Italdesign, την εταιρεία του Ιταλού σχεδιαστή Giorgio Giugiario, με την Karmann για την κατασκευή του αμαξώματος και με την Porsche για την τεχνολογία των κινητήρων.

Η σημερινή γενιά του Ibiza (2008-) είναι το έργο του τότε επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της SEAT, Luc Donckerwolke. Για πρώτη φορά το σχεδιαστικό concept του «Arrow Design» κάνει την εμφάνιση του στο εμπρόσθιο άκρο του οχήματος, με αποτέλεσμα ένα νέο Ibiza το οποίο είναι εμφανώς πιο σπορ από τους προκατόχους του.

Η πρώτη σπορ έκδοση Ibiza ήταν η SXI 100 ίππων, o πρόδρομος του σημερινού Cupra (συντομογραφία του Cup Racing) και του FR (Formula Racing). Το 1996 η Seat παρουσίασε την έκδοση Cupra 2.0 150 ίππων, ακολούθησε το Seat Ibiza Kit Car στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, και το 2004 το Ibiza γιόρτασε την 20η επέτειο του, με περισσότερα από 3.3 εκατομμύρια οχήματα και με την παρουσίαση δύο νέων σπορ εκδόσεων, του FR και του Cupra με νέους diesel κινητήρες.  

Η τιμή του SEAT Ibiza το 1984 ήταν κατά προσέγγιση 825.000 πεσέτες (4.950 ευρώ) - σε σημερινές τιμές θα ήταν 15.620 ευρώ. Το Ibiza ήταν το επίσημο αυτοκίνητο το 1992 στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης, ενώ η δεύτερη γενιά Ibiza ήταν το πρώτο μοντέλο στην κατηγορία του εξοπλισμένο με κινητήρα TDI 90 ίππων. Τέλος, το Ibiza ήταν το πρώτο μοντέλο στην κατηγορία του με ESP, ως βασικό εξοπλισμό σε όλη την γκάμα

Seat Ibiza «30th Anniversary Limited Edition»
H επετειακή έκδοση των 30 ετών του Ibiza βασίζεται σε τρίθυρο αμάξωμα. Ξεχωρίζει από τις απλές εκδόσεις από το μπεζ χρώμα, που βλέπετε, ενώ διατίθεται και σε γκρι και κόκκινο. Διαθέτει, επίσης, φωτιστικά σώματα Xenon, πίσω φώτα LED, μαύρες ζάντες 17 ιντσών, μαύρα καλύμματα καθρεπτών και μαύρη γρίλια, και επίσης το ειδικό logo στην κεντρική κολόνα και στο πίσω τζάμι.

Στο εσωτερικό εφοδιάζεται με κάμερα οπισθοπορείας, για πρώτη φορά σε όλη τη γκάμα Ibiza, με επενδύσεις Alcantara με μπεζ ραφές, καθώς και με δερμάτινη επένδυση στο τιμόνι, τον επιλογέα ταχυτήτων και το χειρόφρενο. Επίσης, ιδιαίτερα εδώ είναι τα χαλάκια και το κλειδί.