Ανάλυση: Οι τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας για το 2021


Με δεδομένη την αισιοδοξία που χαρακτηρίζει την ανθρώπινη φύση, ο πλανήτης εναποθέτει πολλές ελπίδες για ένα καθολικό restart τη χρονιά που έρχεται.

Το ίδιο συμβαίνει και με την Ελλάδα για το 2021, έτος που συμπίπτει με τον εορτασμό των 200 χρόνων της Παλιγγενεσίας και σε κάθε περίπτωση, κομβικό, για την εξέλιξη της οικονομία στο εφεξής…

Σύμφωνα με το «καλό» σενάριο σημαντική θα είναι η ανάπτυξή της, ωστόσο πολύ δύσκολα θα επουλωθούν οι πληγές του 2020. Σε ότι αφορά την αγορά αυτοκινήτου, προβλέπεται να κινηθεί ανοδικά, στα επίπεδα του 2019 (115.000 ταξινομήσεις).

Φέτος, ακολουθώντας την ευρωπαϊκή τάση, αναμένεται να κλείσει κοντά στις 80.000 μονάδες (-30%).

Και μπορεί η Ελλάδα να είναι μια σταγόνα στον ωκεανό της αυτοκίνησης, αξίζει να «διαβάσει» κανείς τις αγοραστικές τάσεις, τις οποίες ακολουθεί και σε ότι αφορά το mix των πωλήσεων.

Τα SUV και τα Crossover αποτελούν μονόδρομο στις επιλογές, παίρνοντας μερίδιο ακόμη και από τα αυτοκίνητα πόλης (B-Segment), που παραμένουν η πιο δημοφιλής κατηγορία (30%).

Ευρωπαϊκή… τάση και στα καύσιμα (Βενζίνη 56,8%, Diesel 26,4%, Υβριδικά 13,3%), με εξαίρεση τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV-PHEV) όπου το μερίδιο του 1,5% υπολείπεται του μ.ο. της ευρωζώνης (7%), κάτι που αποκαλύπτει την έλλειψη υποδομών στη χώρα μας.

Όσο και να φανεί παράξενο, στην ηλεκτροκίνηση «ποντάρει» η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία την ανάπτυξή της, με δεδομένο βέβαια τα πιο αυστηρά πλαίσια εκπομπών ρύπων που έρχονται, όπως αυτό της ΕΕ που τίθεται σε ισχύ από 1ης Ιανουαρίου του 2021.

Ακόμη και retro ηλεκτρικές προτάσεις αναμένεται να δούμε, όπως η Rolls Royce Phantom V, μια κλασσική limo με... μπαταρίες!
Ακόμη και retro ηλεκτρικές προτάσεις αναμένεται να δούμε, όπως η Rolls Royce Phantom V, μια κλασσική limo με... μπαταρίες!

Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα προβλέψεις, το 2021 θα αποτελέσει έτος ανάκαμψης για τον κλάδο, με τις πωλήσεις παγκοσμίως να αυξάνονται κατά 15%, όχι στα επίπεδα του 2019, λόγω της αδυναμίας κάποιων χωρών να τρέξουν με τον ίδιο ρυθμό.

«Γκάζι» από την ηλεκτροκίνηση αναμένει η αυτοκινητοβιομηχανία, λόγω των κυβερνητικών προγραμμάτων διάδοσης, αλλά και των αυστηρότερων πλαισίων ρύπων που τίθενται σε ισχύ.

Τα ηλεκτρικά θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο, με τις πωλήσεις τους να εκτιμάται πώς θα αυξηθούν κατά 37%, φθάνοντας το 2021 τα 3,4 εκατομμύρια οχήματα. Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς θα είναι μόλις στο 5% επί των συνολικών πωλήσεων.

Με όλα τα παραπάνω, είναι σαφές πώς η επέλαση των ηλεκτρικών και τα προβλήματα στις παραγωγές λόγω Covid-19, αναμένεται να δημιουργήσουν ένα ντόμινο εξελίξεων στις τάσεις της αγοράς.

Οι πιέσεις που έχει δεχθεί ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας για μειώσεις κόστους και τις αναγκαίες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση, θα επιταχύνουν τις εξελίξεις.

Αποτέλεσμα: Κατάργηση όλο και περισσότερων μονάδων παραγωγής, συγχωνεύσεις ή εξαγορές.

Το «τσουνάμι» των εξελίξεων έχει ήδη ξεκινήσει:

  • Τα ηλεκτρικά πρωταγωνιστής των εξελίξεων. Η Ευρώπη θα ξεπεράσει σε πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων την Κίνα, με το μερίδιό της να εκτινάσσεται από το 22% το 2019 στο 31% για το 2021. Αντίθετα, της Κίνας θα περιοριστεί από το 52% στο 45%.
  • Κίνητρα από περισσότερες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης, στο πλαίσιο της προσπάθειας ανακοπής της Κλιματικής Αλλαγής. Η Ελλάδα, μέσω αντίστοιχων κινήτρων, αποσκοπεί οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να φθάσουν στο 30% επί των συνολικών πωλήσεων το 2030.
  • Το υδρογόνο θα αποτελέσει για τις Ασιατικές αγορές το νέο trend. Η Κίνα βλέποντας να χάνει μερίδιο στην ηλεκτροκίνηση από τους νέους παίκτες (Ευρωπαίους, κυρίως), επενδύει σε αυτή την εντελώς νέα αγορά του υδρογόνου, όπου κυριαρχεί η Ιαπωνία.
  • Η ανακύκλωση μπαταριών. Θα αποτελέσει ένα ακόμη «επιχειρηματικό» πεδίο, όπου νέοι παίχτες θα διεκδικήσουν μερίδιο από τους μεγαλύτερους (Tesla, Northvolt και Umicore) για την έναρξη ή επέκταση των αντίστοιχων προγραμμάτων.

Συμπέρασμα: Αρέσει ή όχι, η ηλεκτροκίνηση και τα παρελκόμενά της, θα σύρει το άρμα της ανάπτυξης από τούδε και στο εξής…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ