Απόσυρση, ένα ευαίσθητο θέμα και όχι πυροτέχνημα…


ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟ ΘΕΜΑ Η ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΣΕ ΜΙΑ «ΧΕΙΜΑΖΟΜΕΝΗ» ΑΓΟΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΓΕΙ ΕΤΣΙ ΞΑΦΝΙΚΑ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΠΛΑΝΟ, ΕΝΑ ΣΧΕΔΙΟ ΣΕ ΤΙ ΤΕΛΙΚΑ ΑΦΟΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΜΟΝΟΝ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ.

Όπως ακριβώς ο… μετασχηματισμός μιας Κυβέρνησης «δεν ανακοινώνεται», το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και με την «απόσυρση» για προφανείς λόγους.

Μέσα από γενικολογίες, ευχολόγια και επιδερμική αντιμετώπιση για… λίγα λεπτά δημοσιότητας, δεν προσφέρεις καμία απολύτως υπηρεσία, παρά μόνον στην παραφιλολογία δίνοντας τροφή σε ερμηνείες κατά το δοκούν.

Συνέβησαν πολλά ευτράπελα από τις πρόχειρες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών περί «κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων» τις οποίες κάποιοι ερμήνευσαν και ως «απόσυρση ΙΧ παλαιάς τεχνολογίας» προκαλώντας μια πολύ μεγάλη συζήτηση.

Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά: Κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων προβλέπονται, όπως χαμηλότερος συντελεστής ΦΠΑ, μηδενικά τέλη ταξινόμησης και τέλη κυκλοφορίας και ελεύθερη πρόσβαση στον δακτύλιο… Εδώ το πρόβλημα παραμένει η μεγάλη διαφορά της τιμής τους σε σχέση με ένα συμβατικό ΙΧ, η έλλειψη υποδομών για τη φόρτισή τους, αλλά και ακόμη ένα σημαντικότερο: η διαθεσιμότητά τους. Αν ψάξει κανείς σήμερα για να δει τι υπάρχει, θα δει κάποιες σούπερ κατασκευές όπως τα Audi E-Tron, Mercedes EQC και Jaguar I-Pace  που κινούνται... μπατζετικά σε μια περιοχή 70.000 -100.000 ευρώ και από εκεί και ύστερα ηλεκτρικά όπως τα Smart EQ, Nissan Leaf, VW e-Golf και BMW i3 με τιμές πέριξ των 30.000 ευρώ, ενώ περιμένουμε το VW ID.3. Και πέραν τούτου, ουδέν, από τη στιγμή που η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει λύσει μείζονα ζητήματα, που δεν είναι μόνον εκείνα των μπαταριών και των υποδομών, αλλά το πώς θα καταφέρει μέσα στο άμεσα προσεχές διάστημα να καλύψει τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία για χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Αλλιώς ελλοχεύουν αυστηρά πρόστιμα, που μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε εξαφάνιση εταιρειών από το χάρτη. Σύμφωνα με υπολογισμούς, εάν σήμερα εφαρμοζόταν το νέο πρωτόκολλο WLTP το σύνολο των προστίμων της αυτοκινητοβιομηχανίας θα έφθανε τα 34 δις ευρώ! 

Ευλόγως μπορεί να αντιληφθεί κανείς αυτή την «πίεση» που ασκείται στις κυβερνήσεις της Ε.Ε. για την εξασφάλιση κινήτρων για τη διάδοση των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs), ώστε στην επόμενη 3ετία που αναμένεται βελτίωση της διαθεσιμότητας να είναι έτοιμο και ξεκάθαρο το πλαίσιο.

Μέχρι τότε, η αυτοκινητοβιομηχανία αναζητά άμεσες λύσεις προκειμένου να αποφύγει τα πρόστιμα, επιλέγοντας την εξέλιξη πιο «καθαρών» συμβατικών κινητήρων. Πλέον, ο όρος που παίζει στην Ευρώπη είναι τα Zero and Low Emissions Vehicles (ZLEV΄s), δηλαδή τα οχήματα Μηδενικών και Χαμηλών Ρύπων, κάτι που σημαίνει πώς ο εξηλεκτρισμός των οχημάτων είναι το «εργαλείο», ενώ ο συνδυασμός συμβατικού κινητήρα με μπαταρία δείχνει μονόδρομος. Δηλαδή τα υβριδικά οχήματα, που μπορούν να έχουν ακόμη και τη δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας τους από φορτιστή (Plug-in) ώστε να προσφέρουν ακόμη και ηλεκτρική αυτονομία.

Ας μη γελιόμαστε, αυτό είναι το επικρατέστερο σενάριο στην ερώτηση «τι αυτοκίνητα θα οδηγούμε αύριο», καθώς δεν προϋποθέτει μια τόσο εξωτική, πανάκριβη τεχνολογία, ύπαρξη υποδομών, αλλά και πόρους…

Τα ηλεκτρικά (EVs) είναι σίγουρα το μέλλον, εφόσον η αυτοκινητοβιομηχανία καταφέρει να εξισορροπήσει τις τιμές τους με τα συμβατικά και να λύσει ζητήματα, ακόμη και πιο απλά όπως η ανακύκλωση των μπαταριών. Είμαστε σίγουροι ότι θα γίνει, όπως και στο παρελθόν, που περάσαμε από την άμαξα στο «αυτοκίνητο».

Η Ιστορία διδάσκει.

Μέχρι τότε, υπάρχει δρόμος να διανυθεί, με τις υπάρχουσες τεχνολογίες των EVs να αποτελούν πεδίο εφαρμογής στην εξέλιξη των νέας γενιάς υβριδικών, ως ένα μεταβατικό στάδιο μέχρι τον πλήρη εξηλεκτρισμό.

Παράλληλα, η  Ελλάδα έχει να λύσει χρόνια προβλήματα, καταρχάς με τον γερασμένο στόλο της (μέσος όρος ηλικίας 15,4 έτη) που επιβαρύνεται περεταίρω από την ανεξέλεγκτη εισαγωγή ρυπογόνων μεταχειρισμένων επιβατικών και φορτηγών.

Είμαστε, ξεκάθαρα υπέρ ενός προγράμματος που θα δίνει κίνητρα αντικατάστασης των παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων με νέα «καθαρά», αλλά εδώ θα πρέπει να βρεθούν και οι πόροι ευνοϊκής χρηματοδότησης, εφόσον ο στόχος δεν είναι απλώς να πουσάρουμε την αγορά, αλλά να απαλλαγούμε από οτιδήποτε ρυπαίνει το περιβάλλον.

Αντί επιλόγου...

Καθώς παίζει το σενάριο των «αντικινήτρων» στα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα είτε με αύξηση τελών είτε με απαγόρευση κυκλοφορίας στο κέντρο μεγαλουπόλεων της χώρας, θα πρέπει να ενημερώσει κάποιος τα «κέντρα λήψεις αποφάσεων» πώς α) μπορεί να άλλαξε η κυβέρνηση, αλλά δεν γίναμε Ευρώπη β) δεν κρατά κανείς το σαπάκι του από βίτσιο, αλλά από ανάγκη (λέγεται και ανέχεια) γ) θα γεμίσουν και πάλι οι εφορίες με πινακίδες και οι δρόμοι με παρκαρισμένα αυτοκίνητα…