Είναι «φούσκα» η ηλεκτροκίνηση στην Κίνα;


ΟΣΟΙ ΕΤΥΧΕ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΤΕ ΤΑ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΑΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΚΘΕΣΕΩΣ  ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΤΗΣ ΣΑΓΚΑΗΣ, ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ ΝΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΑΤΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ HOT SPOTS ΜΙΑΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ.

Δεν ήταν τα εξωτικά αυτοκίνητα ή τα… κυοφορούμενα deals, που συνήθως διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια έκθεση αυτοκινήτου Δυτικού τύπου, αλλά, αναμενόμενα, η ηλεκτροκίνηση, από τη στιγμή που η Κίνα αποτελεί έναν δυνατό «παίκτη» και επιθυμεί ηγετικό ρόλο στην επόμενη μέρα της αυτοκίνησης.

Ωστόσο, αυτό που έκανε μεγάλη εντύπωση στη Σαγκάη είναι ο καταιγιστικός ρυθμός με τον οποίο ξεφυτρώνουν νεοφυείς κατασκευάστριες εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων. Ούτε λίγο ούτε πολύ 25 νέες εταιρείες είδαν το φως της δημοσιότητας, αθροίζοντας στις 486 τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην υψηλών Volt Κινεζική αγορά, που από το 2011 έχει έλξει επενδύσεις που ξεπερνούν τα 18 δις δολάρια!

Θα μπορούσε εύκολα να μιλήσει κανείς για «επανάσταση» και άλλα τέτοια ωραία, εάν πολλές από αυτές δεν βρισκόταν ένα βήμα πριν από την χρεοκοπία ως αποτέλεσμα των περικοπών των κρατικών επιδοτήσεων. Το Πεκίνο, προκειμένου να ανταπεξέλθει στον εμπορικό πόλεμο με τη Δύση και να συμμαζέψει τα οικονομικά του, διατηρώντας τον υψηλό στόχο ανάπτυξης του 6-6,5% για το 2019 (στο 6,4% έκλεισε το πρώτο τρίμηνο), έχει αναθεωρήσει αρκετές από τις πολιτικές του, όπως για παράδειγμα τον υπερδανεισμό. Μείωση του χρέους, αλλά και εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος στα άμεσα σχέδια αλλαγής του οικονομικού μοντέλου είναι οι δύο βασικοί πυλώνες, που σύμφωνα με αναλυτές, θα επηρεάσουν κατά πολύ και την «ανάπτυξη» κλάδων που βασίζονται σε κρατικές επιδοτήσεις.

Μολονότι η ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το 2019 στην Κίνα αναμένεται να φθάσει τα 1,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα, ο κίνδυνος της «φούσκας» είναι ορατός.

Όπως ενδεχομένως γίνεται αντιληπτό, η ηλεκτροκίνηση made in China κινδυνεύει να αποδειχθεί μια μεγάλη «φούσκα», από τη στιγμή που όλο αυτό το «μπούμ» δεν ήταν αποτέλεσμα καταναλωτικής ανάγκης (αν και οι πωλήσεις για το 2019 αναμένεται να φθάσουν τα 1,6 εκατομμύρια), αλλά κρατικών επιδοτήσεων,

Η Κίνα μπορεί να αποτελεί μια τεράστια αγορά, όπου κάθε χρόνο διατίθενται 23,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα, όμως μόλις το 4% εκ αυτών είναι ηλεκτρικά. Το 2018 οι πωλήσεις των EVs έφθασαν το 1 εκατομμύριο οχήματα, αριθμός πράγματι εντυπωσιακός, δεν θα ήταν όμως εάν σε αυτό δεν συνέβαλαν οι γενναίες κρατικές επιδοτήσεις.

Είναι δεδομένο ότι το… μπαλόνι θα ξεφουσκώσει και θα συμπαρασύρει εταιρείες με πήλινα πόδια, όχι όμως και εκείνες που έχουν βάσεις και αναπτύσσουν συνεργασίες με μεγάλους παίκτες. Για παράδειγμα η ανακοίνωση της συνεργασίας της Singulato Motors με την Toyota, ανοίγει νέους ορίζοντες για την κινεζική νεοφυή εταιρεία, καθώς θα αξιοποιήσει την τεχνογνωσία των Ιαπώνων στην ηλεκτροκίνηση (υβριδικά συστήματα, αυτόνομη οδήγηση), με αντάλλαγμα τα δικαιώματα εκπομπής ρύπων σε προνομιακές τιμές στην Toyota, (η Κίνα εφαρμόζει αυστηρές προδιαγραφές ρύπων στα υβριδικά οχήματα), όπως και το know how για το πώς μπορεί να σταθεί μια νέα εταιρεία σε ένα ρευστό περιβάλλον.

Αυτό είναι το μοντέλο που ακολουθείται και στις πιο συμβατικές κατασκευές με τις νέες τεχνολογίες και την ψηφιοποίηση να προσφέρει τη δυνατότητα απρόσκοπτης αξιοποίησης της μηχανολογίας δυτικών εταιρειών από τους Κινέζους, προκειμένου να αναπτύσσουν ασφαλή και αξιόπιστα αυτοκίνητα, όπως η πρόσφατη συνέργια της Tesla με τη κινεζική Nio, που κατάφερε να θέσει εκτός κραταιές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Συνεπώς, τα επόμενα χρόνια οι αλλαγές που θα συντελεστούν στην αυτοκίνηση είναι ασύλληπτες με την ηλεκτροκίνηση και τους αυτοματισμούς να παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Από την μία οι νέες πιο αυστηρές νόρμες για την εκπομπή ρύπων στις μεγάλες αγορές (όπως η Ε.Ε.) και από την άλλη το «bras de fer» μεταξύ «παραδοσιακών» παικτών και νεοφυών, εκ των πραγμάτων θα οδηγήσει σε συνεργασίες προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας μέσω διαμοιρασμού τεχνογνολογιών, στο πλαίσιο του εναρμονισμού με τη νέα τάξη πραγμάτων: ποσόστωση ρύπων, ηλεκτροκίνηση, αυτόνομη οδήγηση.

Η αγορά είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να απορροφήσει τους πάντες, όπως και το ότι οι βασικοί παίκτες της αυτοκίνησης δεν θα άφηναν του Κινέζους κυρίαρχους στην επόμενη μέρα της αυτοκίνησης. Απλά, τώρα ξεφουσκώνουν το… μπαλόνι.

  • Στην Ελλάδα τα βήματα στην ηλεκτροκίνηση είναι αργά και δεν είναι μόνο θέμα υποδομών.
  • Ό,τι συμβαίνει είναι χάρη στην ιδιωτική πρωτοβουλία (και έτσι πρέπει να είναι), με την επισήμανση όμως ότι το κράτος δεν θα πρέπει να αποτελεί τροχοπέδη με τη πολιτική του.
  • Είναι σίγουρο πώς, όταν εξορθολογισθεί η φορολογική αντιμετώπιση των EVs στη χώρα μας, οι υποδομές θα είναι έτοιμες σε χρόνο dt. Μέχρι τότε, υπομονή…