Κατάργηση τεκμηρίων και φόρου πολυτελείας: Γιατί πρέπει να μειωθούν και τα τέλη κυκλοφορίας στα παλαιότερα ΙΧ


Η κυβερνητική πρόθεση της κατάργησης τεκμηρίων και φόρου πολυτελείας αποπνέει ένα προεκλογικό… άρωμα και θα είχε μεγαλύτερη ουσία με την παράλληλη ελάφρυνση των τελών κυκλοφορίας.

Ασφαλώς η κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωση και του φόρου πολυτελείας στα ΙΧ άνω των 2.000 κ.εκ., είναι μια θετική εξέλιξη στο πλαίσιο του εξορθολογισμού της αγοράς και (γιατί όχι;) της αποκατάστασης μιας αδικίας σε όσους έσπευσαν με τα οικονομοτεχνικά δεδομένα εκείνης της εποχής (φοροαπαλλαγές), να επιλέξουν ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού.

Η επιβολή τεκμηρίων και φόρου πολυτελείας, καταμαρτυρά την αδυναμία των κρατικών υπηρεσιών να «ανακαλύψουν» κρυφά εισοδήματα, οπότε η εύκολη λύση ήταν να σταλεί ο λογαριασμός στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων άνω των 2 λίτρων… γενικώς, ακόμη και σε εκείνους δηλαδή, που είναι συνεπείς φορολογικά. Κάτι που σημαίνει πώς, την ανικανότητα του κράτους να δημιουργήσει ένα δίκαιο πλαίσιο φορολόγησης, την πληρώνει για ακόμη μια φορά ο απλός πολίτης. Και συγκεκριμένα, ο συνεπής στις υποχρεώσεις του πολίτης, καθώς φαντάζομαι, όλοι μας συμφωνούμε πώς με την επιβολή αυτού του μέτρου (τεκμηρίων και φόρου πολυτελείας) δεν έχει σημειωθεί και κάποια πρόοδος στην πάταξη της φοροδιαφυγής…

Και δεν είναι μόνον το ετήσιο χαράτσι που επιβάρυνε όσους «εγκλωβίστηκαν» σε μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, είναι και η απαξίωσή τους, καθώς ένα αυτοκίνητο που αγοράστηκε μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ, έφθασε να χάσει το μεγαλύτερο μέρος της αξίας του, ακόμη και να έχει μηδαμινό ενδιαφέρον στην αγορά των μεταχειρισμένων.

Βεβαίως, ενός κακού μύρια έπονται, όπως λέει και η λαϊκή παροιμία, με τα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας που επιβλήθηκαν σε αυτήν την κατηγορία των αυτοκινήτων, δίνοντας την χαριστική βολή.

Είδαμε αυτοκίνητα-διαμάντια να μπαίνουν σε ακινησία, άλλα να πωλούνται κοψοχρονιά, τα περισσότερα δε, να εξάγονται στο εξωτερικό και τους ιδιοκτήτες τους να αισθάνονται-δικαίως- εξαπατημένοι.

Ο… αντίλογος σε αυτή την επιλογή των αρμοδίων κρατικών υπηρεσιών του, μόνον ως ανέκδοτο ηχεί, καθώς δεν μπορείς να ισχυρίζεσαι τα περί «περιβαλλοντικού τέλους» για να δικαιολογήσεις την υπέρμετρη φορολόγηση στα ΙΧ άνω των 2 λίτρων, όταν έχεις ήδη ενσωματώσει έμμεσους φόρους στα καύσιμα απογειώνοντας τις τιμές τους…

Και είναι επίσης, ανέκδοτο, ο ιδιοκτήτης αυτοκινήτου στην Ελλάδα (και ίσως σε κάποιες τριτοκοσμικές χώρες) να φορολογείται βάση κυβισμού κινητήρα…

Με δεδομένη την ψηφιοποίηση του δημοσίου που «διαφημίζει» η κυβέρνηση θα ήταν σωστό και δίκαιο να αλλάξει αυτή η διαδικασία και επιτέλους να εξορθολογιστούν οι φόροι για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και ιδίως με τα τέλη κυκλοφορίας. Δεν μπορεί ένας ιδιοκτήτης αυτοκινήτου 15ετίας 1.600 κ.εκ., να πληρώνει ετήσια τέλη ίσα με το μισό της αξίας του αυτοκινήτου του και παράλληλα την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη. Το γιατί δεν το αλλάζει, προφανώς και αδυνατεί οικονομικά, οπότε εξοικονομώντας κάποια χρήματα από τα τέλη θα μπορούσε να τα ρίξει για να βελτιώσει τη συντήρησή του.

Και για να μην παρεξηγηθούμε, δεν είμαστε υπερ των παλαιών ΙΧ «γενικώς», αλλά όλων εκείνων που οι ιδιοκτήτες τους τα συντηρούν σχολαστικά και είναι κατάλληλα για χρήση στο πλαίσιο της ασφάλειας και της περιβαλλοντικής συμβατότητας.

Ο Έλληνας, επειδή αγαπάει το αυτοκίνητο, το προσέχει και το συντηρεί (πριν ελαχίστων περιπτώσεων βέβαια) και αυτή την αγάπη του την έχει πληρώσει… χρυσή.

Αν πραγματικά το κράτος θέλει βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών πρέπει να εφαρμόζει δίκαια τους νόμους. Είναι άδικο ο αγαστής ενός αυτοκινήτου 60.000 ευρώ να πληρώνει 100 ευρώ τέλη κυκλοφορίας και εκείνος ενός παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκινήτου 2.000 κ.εκ. που η τιμή του έχει εξαϋλωθεί για τους λόγους που εξηγήσαμε, να επιβαρύνεται με περισσότερα από 600 ευρώ…

Όσο και να μην θέλουμε να το πιστέψουμε, όλο αυτό με την κατάργηση των τεκμηρίων και του φόρου πολυτελείας, έχει να κάνει με την έναρξη της προεκλογικής περιόδου…

Διαφορετικά, θα ακούγαμε κάτι αντίστοιχο και για τη μείωση των τελών κυκλοφορίας στα παλαιότερα ΙΧ, προκειμένου να υπάρξει μια ελάφρυνση στους ιδιοκτήτες αυτών των αυτοκινήτων.

Και επειδή, κάποιοι θα μπορούσαν –δικαίως- να ισχυριστούν πώς «θα γεμίσουν» οι δρόμοι σαπάκια», ας αυστηροποιηθούν οι έλεγχοι στα ΚΤΕΟ, στην εισαγωγή μεταχειρισμένων ΙΧ και ας δοθούν κίνητρα για την απόσυρση των παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ.

Είναι άδικο για έναν πολίτη να επιβαρύνεται φορολογικά για κάτι που το ίδιο το κράτος τον «προέτρεψε» να αγοράσει και τελικά να τον εγκλωβίσει…