Μπορεί η ελληνική αγορά να αντέξει παθογένειες και τη νέα Ευρωπαϊκή κρίση;


Σε αδιέξοδο το επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας απέναντι στην εγχώρια παρατεταμένη κρίση, αλλά και τις αναταράξεις της Ευρωπαϊκής αγοράς ενόψει Brexit και της αβεβαιότητας που προκαλεί η ένταση της Ε.Ε. με τις ΗΠΑ. 

Με την έκθεση της Γενεύης να είναι μπροστά μας, έστω και εάν τη λάμψη της έχει ξεθωριάσει η απουσία όλο και περισσότερων κατασκευαστών (Ford, Opel, Volvo, Hyundai, JLR, κλπ.) θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε τις δηλώσεις των περισπούδαστων στελεχών της αυτοκινητοβιομηχανίας για το μέλλον…

Βλέπετε, μερικά χρόνια πριν το μονοπωλούσε η «πράσινη επανάσταση» και γενικώς οι πάσης φύσεως τεχνολογίες, που θα συνέβαλαν, στην μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, όμως πλέον τα θέματα στην κορυφή της ατζέντας είναι στο σήμερα.

Το VW Gate δεν έχει φύγει ακόμη από το κάδρο και τα απόνερά του θα συνταράσσουν τα θεμέλια της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας επί μακρόν. Είναι το WLTP η νέα προδιαγραφή μέτρησης ρύπων, που αντικατάστησε τον κύκλο NEDC (πιο αυστηρή και σε ρεαλιστικά πρότυπα), ένας ακόμη άλυτος γρίφος με τους κατασκευαστές να προσπαθούν να συμμορφωθούν και ακόμη να μην το έχουν καταφέρει. Κάτι που απεικονίζεται και στις πωλήσεις της αγοράς, όπου στην Ευρώπη, από το Σεπτέμβρη που έχει τεθεί σε εφαρμογή το πρόγραμμα WLTP έχουν κατακρημνιστεί: -23,5 % τον συγκεκριμένο μήνα, -7,3% τον Οκτώβρη, -8% τον Νοέμβριο και -8,4% το Δεκέμβριο. Με αρνητικό πρόσημο και ο πρώτος μήνας της χρονιάς στο -4,6% (1,2 εκατ. ταξινομήσεις). Πρόκειται για ένα σοκ σε μια αγορά που είχε συνηθίσει στην σταθερότητα και στις ήπιες διακυμάνσεις και ιδίως για τις μεγαλύτερες της Ευρώπης (Γερμανία, Μ. Βρετανία, Γαλλία) που και τον Ιανουάριο σημείωσαν πτώση. Η δυστοκία στις παραδόσεις οχημάτων, λόγω καθυστέρησης εναρμονισμού με τον με τον WLTP είναι μια βασική αιτία, κάτι που φάνηκε ιδιαίτερα στις πωλήσεις της Porsche (-50%), της Alfa Romeo (-35%), της Nissan (-25%), της Fiat (-20%) και της Audi (-17%). Βεβαίως, η βασικότερη έχει να κάνει με το πολιτικο-οικονομικό περιβάλλον όπως διαμορφώνεται στην Ευρώπη. Το Brexit, άτακτο ή μη, συμπαρασύρει τα πάντα στη δίνη του και δημιουργεί ένα κλίμα ανασφάλειας. Κατασκευαστές μεταφέρουν παραγωγές (ή και κλείνουν εργοστάσια) εκτός Ηνωμένου Βασιλείου στη Ε.Ε., προκειμένου να αποφευχθούν δασμοί, ενώ ήδη ο κίνδυνος ανατιμήσεων των εισαγόμενων αυτοκινήτων στην Αγγλία να είναι ορατός… Το ίδιο συμβαίνει και με τις Τράπεζες, όπου η χρηματοπιστωτική «υπερσυγκέντρωση» του London City αρχίζει να διαλύεται. Πολλά διεθνή Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα το εγκαταλείπουν αναζητώντας στέγη σε μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως είναι η Φρανκφούρτη, το Παρίσι και το Μιλάνο, αλλά και τρόπους για να μεταφέρουν το κόστος της μετεγκατάστασης των δραστηριοτήτων στους δανειολήπτες…

Η Ευρώπη δεν έχει κλείσει ακόμη ένα μέτωπο, αυτό με τον Ντόναλντ Ντραμπ, που εξακολουθεί να τηρεί μια σκληρή στάση σε ό,τι αφορά τους δασμούς που θέλει να επιβάλλει στην εισαγωγή των αυτοκινήτων από Ευρώπη (και Ασία), κάτι που ενδεχομένως οδηγήσει τους Ευρωπαίους σε επενδύσεις νέων παραγωγικών μονάδων στις ΗΠΑ. Είναι κάτι που επιθυμεί διακαώς και ο Αμερικανός πρόεδρος, όχι όμως η Καγκελάριος.

Με όλα τα παραπάνω είναι δεδομένο ότι το 2019 θα είναι τουλάχιστον… συναρπαστικό, το ίδιο θεωρούμε και για τη χώρα μας που έχει εμπρός τρεις εκλογικές αναμετρήσεις με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Στασιμότητα στην ανάπτυξη, επιβράδυνση της αγοράς, αλλά και ένα γενικότερο τοξικό κλίμα από την σκανδαλολογία. Το γεγονός ότι οι ταξινομήσεις τον Ιανουάριο αυξήθηκαν κατά 3,7% δεν προεξοφλεί απολύτως τίποτε. Μένει να δούμε όμως το πώς θα πάει η αγορά και τι σκαμπανεβάσματα θα έχει.

Μέσα σε όλο αυτό, το να βλέπεις νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες θετικό είναι (αναφέρομαι στην ανάληψη της αντιπροσώπευσης της Opel από τον όμιλο Συγγελίδη), όπως και τα deals που κυοφορούνται (οσονούπω φημολογείται πώς θα ακουστεί και η επιστροφή της Mazda στην Ελληνική αγορά)…

Η ουσία όμως έχει να κάνει με το πόσο το επιχειρηματικό περιβάλλον της Ελλάδας μπορεί να αντέξει όχι μόνον την εγχώρια παρατεταμένη κρίση, αλλά και τα σύννεφα που έχουν επικαθίσει πάνω από την Ευρώπη. Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες, όμως εμείς είμαστε εδώ μέσα από τη συνέπεια που μας διακρίνει στο να προσφέρουμε, θέλουμε να πιστεύουμε, ένα άψογο «τηρουμένων των αναλογιών» περιεχόμενο για την print και την digilat έκδοση του Car and Driver.

Και για το «τηρουμένων των αναλογιών» υπολογίστε τη δυστοκία εκ μέρους των αντιπροσωπειών στη δυνατότητα διάθεσης brand new αυτοκινήτων λόγω της γενικότερης αναβλητικότητας που επιφέρει η κατάσταση. Κάτι που βεβαίως, δεν αντιμετωπίζουμε μόνον εμείς, αλλά όλος ο ειδικός Τύπος, που με συνέπεια ακολουθεί τις διαδικασίες δοκιμής ενός αυτοκινήτου (μετρήσεις, test drive, φωτογράφηση, κλπ.)και δεν αρέσκεται απλώς σε ένα... walk around video, αναρτημένο στο FB που, παραδόξως πώς, έχει μεγαλύτερη πέραση στα νέα «αστέρια» του PR…