Κρίση COVID-19: Και στο τέλος κερδίζουν μόνο οι Γερμανοί!


"Τα δικά μας δικά μας και τα δικά σας όπως εμείς θέλουμε" ισχύει για άλλη μια φορά για την Γερμανία, δείχνοντας  και πάλι ότι οι κανονισμοί και οι θεωρίες της δημοσιονομικής πειθαρχίας αφορούν όλους τους υπόλοιπους πλην των γερμανικών βιομηχανιών.

"Ηθικός κίνδυνος". Αυτή την φράση χρησιμοποιούν οι Γερμανοί και οι δορυφόροι τους όταν όλη η υπόλοιπη Ευρώπη αναζητά τους τρόπους και τα χρηματοοικονομικά εργαλεία για να δει φως για την επόμενη ημέρα της κρίσης της πανδημίας του COVID-19. Αυτή την ηθική τάξη των πραγμάτων που επικαλέστηκαν καθ' όλη την διάρκεια της δεκαετίας που πέρασε οι Γερμανοί πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες ώστε να περάσουν αλώβητα την κρίση. Και κατά γενική ομολογία να χτίσουν μία Ευρώπη με την δική τους αντίληψη για την λειτουργία της οικονομίας εξασφαλίζοντας για την χώρα τους τα μεγαλύτερα οφέλη από την νομισματική ενοποίηση και την επιβεβλημένη μέχρις εξαντλήσεως δημοσιονομική πειθαρχία σε χώρες του Νότου μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.

Ο διαβόητος "ηθικός κίνδυνος" είναι βολικός όταν αφορά όλους τους υπόλοιπους πλην των γερμανικών βιομηχανιών. Οι οποίες, είναι αλήθεια, χτυπήθηκαν αλύπητα από την κρίση, κάτι που δεν αποτελεί μόνο γερμανικό "προνόμιο", πολλώ δε μάλλον όταν αυτές οι εταιρίες είχαν σημαντικά κέρδη μέσα στην δεκαετία που πέρασε. Η είδηση λοιπόν που έρχεται από την χώρα δείχνει στην πράξη πως αντιλαμβάνονται οι Γερμανοί την διαβόητη πειθαρχία που θέλουν να ισχύσει για τους άλλους αλλά όχι γι' αυτούς.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα της DW και γερμανικών εφημερίδων, οι τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας θα πάρουν κρατική επιχορήγηση για την κρίση, και ενώ κρατούν τους υπαλλήλους τους σε διάφορες μορφές ελαστικής εργασίας, θα μοιράσουν μερίδια στους μετόχους τους! Η άλλοτε "ανήθικη" κρατική επιχορήγηση σε παγκόσμιους κολοσσούς όχι μόνο είναι πλέον εξαγνισμένη, αλλά και χρήσιμη καθώς τους επιτρέπει και να έχουν τον εργάτη χορτάτο και να βγάζουν δισεκατομμύρια από το άλλο συρτάρι για να τα δώσουν στους μετόχους.

Τα ΜΜΕ αναφέρουν ότι η VW έχει περίπου 80.000 εργαζόμενους σε μειωμένη εργασία με μέρος του μισθού να καλύπτεται  από την κρατική επιχορήγηση και την ίδια στιγμή αναμένεται να δώσει περίπου 3,3 δισεκατομμύρια μερίδιο σε μετοχές. H ΒΜW έχει περίπου 20.000 υπαλλήλους σ' αυτή την κατάσταση αλλά επιμένει να εκπληρώσει το "χρέος" της προς τους μετόχους, λέγοντας ότι είναι κυρίως θέμα αρχής. «Η αξιοπιστία απέναντι στους επενδυτές μας δημιουργεί εμπιστοσύνη και διατηρεί την ελκυστικότητα της BMW AG ως επένδυσης», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρίας. Τα ίδια ισχύουν και για την Daimler η οποία έχει χιλιάδες εργαζόμενους υπό κρατική ενίσχυση των μισθών τους όμως δηλώνει ότι θα μοιράζει μερίδιο στις μετοχές, έστω και περιορισμένο σε σχέση με πέρσι. 

Το φαινόμενο αυτό όπως αναφέρει δημοσίευμα της Handelsblatt δεν αφορά μόνο τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και το μεγαλύτερο ποσοστό των γερμανικών εταιριών. Η εφημερίδα υποστηρίζει ότι το 75% από τις 160 εταιρίες που είναι εισηγμένες στα Γερμανικά χρηματιστήρια ακολουθούν την ίδια πρακτική: να μοιράζουν χρήματα στους μετόχους παίρνοντας με το άλλο χέρι λεφτά από το κράτος για να πληρώνουν τους εν αδεία υπαλλήλους τους. Και το θέμα φθάνει ακόμα υψηλότερα: Η Lufthansa ζητά επείγουσα κρατική ενίσχυση 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ από τις κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Αυστρίας και της Ελβετίας,, με διάφορες μορφές χρηματοδότησης, μεταξύ των οποίων και την δανεική και αγύριστη κρατική βοήθεια.

Θα μπορούσατε να κάνετε εικόνα όλα τα παραπάνω και να τα μεταφέρετε στην Ελλάδα των μνημονίων, στην Ολυμπιακή, στον ΟΣΕ, σε δεκάδες μικρές ή μεγάλες κρατικές ή ιδιωτικές επιχειρήσεις που μέσα σε μία δεκαετία σκόρπισαν στους πέντε ανέμους της παγκόσμιας αγοράς, μόνο και μόνο για να εφαρμοστεί η δημοσιονομική πειθαρχία και να αποφευχθεί ο ηθικός κίνδυνος; Προφανώς και όχι. Πειστήκαμε ότι αυτά δεν γίνονται. Και αρκεστήκαμε στην αυτοτιμωρητική και ενοχική στάση ότι μαζί τα φάγαμε και σε βαλκανικές μικροαπάτες τύπου “Σκόιλ Ελικικού” που συνεχίζονται έως σήμερα. Και βαυκαλιζόμαστε ότι τους δίνουμε την καλύτερη απάντηση με τον σούπερσταρ Τσιόδρα να σβήνει τάχατες από πάνω μας δεκαετίες ανυποληψίας.

Όσο για την επόμενη ημέρα και την οικονομική κρίση που επανέρχεται; Θα ξαναπάρουμε και πάλι ένα "ηθικό" μάθημα οικονομίας από την Γερμανία και τους δορυφόρους της. Και θα βράσουμε στο υφεσιακό ζουμί μας έχοντας απλά εξασφαλίσει ότι ο μέτοχος της Lufthansa έχει πάρει το μερίδιό του και το ξοδεύει (;) σε μία χωριάτικη μοιρασμένη στα τέσσερα πάνω σε ένα χάρτινο τραπεζομάντηλο πιασμένο με μανταλάκια για να αποφευχθεί ο "ηθικός κίνδυνος" του μελτεμιού.