ZF 8HP: Το γνωστό οκτάρι κιβώτιο σύντομα θα μπει στην 4η γενιά του


Αποτελώντας αναμφίβολα το πιο γνωστό αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων, αλλά και ένα από τα καλύτερα αυτόματα γενικώς, το 8HP συνεχίζει να αναβαθμίζεται όσο περνάει ο καιρός.

  • Μιχάλης Κατωπόδης
  • 29/10/2020

Τα πρώτα κιβώτια 8HP τα είχε παρουσιάσει η ZF το 2008, ενσωματώνοντάς τα αρχικά στην πολυτελή BMW 760Li. Αυτό το οκτάρι κιβώτιο έχει γίνει πλέον το σήμα κατατεθέν των Βαυαρών, ενώ και αρκετοί ακόμη κατασκευαστές το έχουν επιλέξει για τα δικά τους μοντέλα, όπως οι Volkswagen, Audi, Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin, Dodge και Lamborghini.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως η ονομασία του γνωστού κιβωτίου της ZF, 8HP, δεν έχει να κάνει με ίππους. Συμβολίζει απλά ότι το κιβώτιο είναι 8 σχέσεων, με υδραυλικό μετατροπέα (Hydraulic converter) και πλανητικά γρανάζια (Planetary gearsets). Ως σύστημα, χρησιμοποιεί τρεις πολύδισκους συμπλέκτες, δύο φρένα και μία ειδικά σχεδιασμένη αντλία λαδιού, η οποία περιορίζει τις τριβές και κάνει το όλο σύνολο πιο αποδοτικό, σε σχέση με ένα συμβατικό αυτόματο κιβώτιο.

Επιχειρώντας μία μικρή ιστορική αναδρομή, το πρώτης γενιάς 8HP διατηρούσε τις ίδιες διαστάσεις με το αυτόματο εξάρι που αντικαθιστούσε, εξασφαλίζοντας όμως δύο επιπλέον σχέσεις και λιγότερο συνολικό βάρος, κατά 3%. Η δεύτερη γενιά του παρουσιάστηκε το 2014, βελτιώνοντας περαιτέρω την οικονομία καυσίμου κατά 3% και -ακόμη πιο σημαντικό- ανεβάζοντας ratio spread των ταχυτήτων στο 7,8:1.

Το 2018 η ZF κυκλοφόρησε την τρίτη του γενιά, περιορίζοντας τη συνολική κατανάλωση των οχημάτων που το χρησιμοποιούν κατά 2,5%. Για πρώτη φορά, δε, έγινε συμβατό με mild hybrid συστήματα 48V, ενώ ανέβασε περαιτέρω το ratio spread των ταχυτήτων στο 8,6:1. Πλέον η εταιρία παραγωγής βρίσκεται στα τελευταία στάδια της εξέλιξης της τέταρτης γενιάς, την οποία και θα παρουσιάσει σύντομα. Αυτή θα ενσωματώνει έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα, έτσι ώστε να βελτιώνει τη συνολική λειτουργία και ταυτόχρονα να περιορίζει περαιτέρω την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων. Μάλιστα, θα είναι ικανό να αντέξει και ιδιαίτερα υψηλές ροπές, μέχρι 1.000 Nm, καλύπτοντας ακόμα και τα ισχυρότερα μοντέλα παραγωγής.