2022 BMW iX xDrive40 - Test Drive: Δοκιμάζουμε το ηλεκτροκίνητο SUV των 326 PS


Μπορεί μια λιμουζίνα να έχει αμάξωμα SUV; Μπορεί ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα να συνδυάζει την πολυτέλεια, την πρακτικότητα την καινοτομία με την υψηλή απόδοση και τις επιδόσεις; Ο λόγος στην BMW iX xDrive40, παρακαλώ!

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 7/5/2022

Η νέα iX αποτελεί για την BMW ό,τι και στο παρελθόν η πρώτη X5 για την κατηγορία των πολυτελών SΑV (Sport Activity Vehicles), ως μια ξεκάθαρη προσπάθεια να αναδειχθεί η τεχνογνωσία που έχει αναπτύξει ο Γερμανός κατασκευαστής στην ηλεκτροκίνηση συνδυαστικά με τα υψηλά κατασκευαστικά του στάνταρτς.

Η υψηλή απόδοση δεν είναι το μοναδικό προσόν, ελέω ηλεκτροκινητήρων, της iX, αλλά και ο τρόπος που όλη αυτή η δύναμη περνάει στον δρόμο, προσφέροντας την αίσθηση ενός new gen αυτοκινήτου σε επιβάτες και οδηγό. 

Βεβαίως, ο τυπικός αγοραστής μιας BMW βάζει πάντα σε υψηλή προτεραιότητα και την οδηγική απόλαυση και έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε εάν η iX μπορεί να ικανοποιήσει και αυτή την απαίτηση.

Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να συμφωνήσουμε πως η σχεδίαση του αυτοκινήτου, όσο και εάν σε κάποιους δείχνει εκκεντρική ή έστω ιδιαίτερη, καταφέρνει να αναδείξει ένα αυτοκίνητο με δυναμικό χαρακτήρα, αλλά και να «κρύψει» τις μεγάλες διαστάσεις του. 

Η iX έχει μήκος που πλησιάζει στα 5 μέτρα (συγκεκριμένα, μήκος 4.953 mm, πλάτος 1.967 mm, ύψος 1.695 mm), ωστόσο, με τις σχεδιαστικές επιλογές των Βαυαρών το αμάξωμα δεν δείχνει «άχαρο», αντιθέτως σου προκαλεί το ενδιαφέρον και αυτό λόγω της ιδιαίτερης σχεδίασης των φωτιστικών σωμάτων εμπρός και πίσω, αλλά και της πολύ εντυπωσιακής μάσκας.

Παράλληλα, οι σχεδιαστές του κατάφεραν να διατηρήσουν τον αεροδυναμικό συντελεστή χαμηλά (Cx 0,25), προκειμένου η iX να ταξιδεύει αθόρυβα και με την καλύτερη δυνατή εξοικονόμηση ενέργειας και, όλα αυτά, παρά της απόστασης από το έδαφος των 20,2 εκατοστών! Μικροί εξωτερικοί καθρέπτες, trims σε συγκεκριμένα μέρη του αμαξώματος, λαξευμένες επιφάνειες, αλλά καιπτυσσόμενες χειρολαβές δημιουργούν αυτό το αποτέλεσμα.

Ψηφιακό περιβάλλον

Στην ίδια «λογική» είναι κατασκευασμένο και το εσωτερικό, όπου και εδώ η BMW έχει επιλέξει να το διακοσμήσει με διακριτική πολυτέλεια, αναδεικνύοντας περισσότερο τις τεχνολογίες που ενσωματώνονται. Ωστόσο, το στοιχείο της υπερβολής δεν λείπει και αναφερόμαστε στους κρυστάλλινους διακόπτες που μπορεί να εντυπωσιάσουν τους Ασιάτες αγοραστές, είμαστε σίγουροι πώς όχι το ίδιο και τους Ευρωπαίους… 

Πάντως, η γενική αίσθηση του διακόσμου είναι πως βρίσκεσαι σε ένα lounge με πληθώρα ψηφιακών τεχνολογιών, καθώς όλες οι ρυθμίσεις επιτελούνται από την κεντρική κονσόλα με τους ελάχιστους διακόπτες. Στην iΧ λανσάρεται η νέα γενιά του συστήματος infotainment iDrive που προσφέρει περισσότερες δυνατότητες επικοινωνίας με φωνητικές εντολές μεταξύ οδηγού και οχήματος προσομοιώνοντας έναν φυσικό διάλογο με τον ψηφιακό… οδηγό.

Βεβαίως, ο νέος digital κόσμος (BMW Operating System 8) απεικονίζεται στις δύο κεκλιμένες ενιαίες οθόνες διαστάσεων 12,3΄΄ για τον πίνακα οργάνων και 14,9΄΄ για το σύστημα infotainment που προσφέρουν άψογη πληροφόρηση.

Στο πλαίσιο αυτό εγγράφεται και ο σχεδιασμός του σαλονιού με την υποτυπώδη πλευρική στήριξη των εμπρός καθισμάτων, αλλά με εξαιρετικές ανέσεις ακόμη και για τους πίσω επιβάτες. Και πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά για ένα αυτοκίνητο με μεταξόνιο 3 m, το οποίο και προσφέρει χώρο αποθήκευσης 500 έως 1.750 λίτρα;

Τεχνολογική υπεροχή

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
BMW iX xDrive40 326 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 9

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ85

Κοιτάζοντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, δεν μπορείς παρά να αποδεχθείς ότι είναι εντυπωσιακά για την έκδοση xDrive40 που είχαμε στη διάθεσή μας και το μόνο που μένει είναι εάν η θεωρία συμβαδίζει και με την πράξη, ιδίως στον τομέα της οδηγικής απόλαυσης.

Κατ΄αρχάς, η νέα iX xDrive40 τροφοδοτείται από δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν για κάθε άξονα, μόνο που εδώ ενσωματώνεται η τεχνολογία της ηλεκτρικής διέγερσης (με ρότορα επαγωγικής διέγερσης), δηλαδή με ρεύμα σε πηνίο αντί για μόνιμους μαγνήτες. Αυτό σημαίνει ότι παράγουν με αμεσότητα τη μέγιστη τιμή της ροπής από στάση και τη διατηρούν σε μεγάλο εύρος στροφών, ενώ αποφεύγεται και η χρήση σπάνιων γαιών…

Ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 258 PS και 290 Nm, ενώ ο πίσω 272 ίππους και 340 Nm, με την συνδυαστική απόδοση του συστήματος να είναι εξαιρετική: 326 PS και 630 Nm ροπής ακαριαία!

Οι δύο ηλεκτροκινητήρες προσομοιώνουν ένα σύστημα τετρακίνησης (με μεταβαλλόμενη μετάδοση της κίνησης ανάλογα με τις οδικές συνθήκες για καλύτερη πρόσφυση) και συνεργάζονται με αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης, μια τυπική επιλογή στα ηλεκτρικά οχήματα της κατηγορίας.

Το αποτέλεσμα είναι πως η θηριώδης iX των 2.365 kg δεν θα χρειαστεί περισσότερα από 6,1 sec για να επιταχύνει τα 0-100 km/h, με την τελική της ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 km/h!

Είναι πράγματι εντυπωσιακές οι επιδόσεις για ένα τόσο βαρύ αυτοκίνητο και πολύ περισσότερο το πώς όλη αυτή η δύναμη περνάει στον δρόμο.

Ακόμη και στο πρόγραμμα Efficient, ο οδηγός έχει την αίσθηση της… ωμής δύναμης ανά πάσα στιγμή, όχι με την μπρουτάλ απόκριση μιας έκδοσης «Μ», αλλά πιο πολιτισμένα. Xωρίς εξάρσεις, αλλά γραμμικά και με έναν ήχο από τους ηλεκτροκινητήρες που παραδόξως ακούγεται αρκετά ευχάριστα στα αυτιά του οδηγού. 

Ευέλικτη, παρά τον όγκο της 

Στα αξιοπρόσεκτα για το ηλεκτρικό SAV της BMW είναι η ευκολία (τηρουμένων των αναλογιών) με την οποία θα κινηθεί σε αστικό περιβάλλον (διάμετρος κύκλου στροφής 13 m) και αυτό το οφείλει στην παθητική τετραδιεύθυνση, αλλά και στο σύστημα διεύθυνσης με μεταβλητή υποβοήθηση (Servotronic).

Από την άλλη, είναι και το εξαιρετικά άκαμπτο πλαίσιο (αλουμινένιο χωροδικτύωμα, αμάξωμα από ανθρακονήματα, όπως ακριβώς και στο αξεπέραστο ακόμη και σήμερα i3, που δεν επιτρέπει την παραμικρή στρέβλωση, αλλά και η αερανάρτηση (και στους δύο άξονες) που κυριολεκτικά «σιδερώνει» τις λακκούβες των ελληνικών δρόμων, ακόμη και στην εξοπλιστική έκδοση με τις ζάντες των 22 ‘’ (!) του αυτοκινήτου της δοκιμής. 

Πρόκειται για το πιο δυνατό χαρακτηριστικό της iX , κάτι που θα διαπιστώσεις και στον αυτοκινητόδρομο, όπου η άνεση και η ποιότητα κύλισης είναι στα επίπεδα μια πολυτελούς λιμουζίνας. Η iX, ακόμη και σε ταχύτητες κοντά στην τελική της, ταξιδεύει ανεπηρέαστη από τις εξωτερικές συνθήκες, με εξαιρετική ευστάθεια και σχεδόν αθόρυβα.

Το εντυπωσιακό γι΄ αυτό το αυτοκίνητο είναι πως, όπως ακριβώς στην πόλη, έτσι και σε έναν επαρχιακό δρόμο θα «κρύψει» τις διαστάσεις του, κάτι που οφείλει ξεκάθαρα στην παθητική τετραδιεύθυνση, αλλά και στην εξελιγμένη ανάρτηση εμπρός με διπλά ψαλίδια και πίσω πέντε συνδέσμων με συνεχώς ρύθμιση της απόσβεσης των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ, ώστε να διαχειρίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το αυξημένο βάρος του αμαξώματος.

Για τον ίδιο λόγο, και η μπαταρία ιόντων λιθίου (χωρητικότητα 76,6 kWh) είναι τοποθετημένη χαμηλά στο δάπεδο του αυτοκινήτου, προκειμένου να υπάρχει καλύτερη κατανομής του βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες, αλλά και να διατηρηθεί χαμηλά το κέντρο βάρους. 

Αυτονομία και κατανάλωση

Η BMW ενσωματώνει στη νέα iX ένα αποδοτικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί αυτόματα στην συνθήκες οδήγησης αντλώντας πληροφορίες από επιμέρους συστήματα, όπως το GPS.

Αποτέλεσμα είναι η μέση τυποποιημένη κατανάλωση πρακτικά να είναι κοντά σε εκείνη που ανακοινώνει ο κατασκευαστής (19,3-22,5 kWh/100 km, βάσει WLTP), κάτι που επιβεβαιώσαμε κινούμενοι σε αστικό και περιαστικό περιβάλλον έχοντας ένδειξη 21,8 kWh/100 km επιλέγοντας το πρόγραμμα Efficiency και ακολουθώντας τα όρια ταχύτητας.

Σε ό,τι αφορά στην αυτονομία, ο κατασκευαστής ανακοινώνει 372-425 km, η «ωφέλιμη», ωστόσο, είναι αρκετά χαμηλότερη (υπολογίζουμε στα 320-340 km). Αξίζει να τονιστεί πώς η iX40 μπορεί να φορτίσει τάχιστα την μπαταρία της από 10-80% σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (ισχύος έως 150 kW) σε μόλις 31 λεπτά! Το ερώτημα είναι πού θα βρεις σε ελληνικό ΣΕΑ έναν supercharger, καθώς η πλειονότητα, δυστυχώς, αφορά σε φορτιστές των 50 kW…

Εν κατακλείδι

Η νέα iX xDrive40 μπορεί να μην έχει τη sportive αίσθηση ενός «συμβατικού» SAV της BMW και αυτό έχει να κάνει με το αυξημένο βάρος, αλλά και τις οδηγικές ιδιαιτερότητες που προϋποθέτει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ως προς την οδηγική απόλαυση.

Αντιπαραθέτει επιδόσεις εφάμιλλες ενός sports car, την τεχνολογική αρτιότητα και, φυσικά, το μηδενικό της περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Αν διαθέτετε το βαλάντιο για την αγορά ή το μίσθωμά της και φυσικά και τις προϋποθέσεις για τη φόρτισή της, το σίγουρο είναι πως θα αποκτήσετε ένα αυτοκίνητό που τοποθετείται στην κορυφή της κατηγορίας. 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ BMW iX xDrive40 326 PS 2022   TIMH €88.950   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 240 (326)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 630

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,1 sec, τελική 200 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 19,3 kw/100km, 0

BMW iX xDrive40 326 PS 2022

ΥΠΕΡ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ, ΝΕΑ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.

ΚΑΤΑ ΒΑΡΟΣ, ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΤΙΜΗ ΑΓΟΡΑΣ.