2022 BMW X4 Xdrive 30i – Renault Arkana 1.3 140PS EDC SPECIAL DRIVE - Δοκιμάζουμε τα Coupe SUV που σπάνε τους κανόνες


Ό,τι θα διαβάσετε στις αράδες που ακολουθούν ΔΕΝ είναι ένα συγκριτικό. H Renault παρουσίασε σχετικά πρόσφατα στην Ευρώπη και στη χώρα μας το Arkana το οποίο θα το δούμε μέσα από τα μάτια των δημιουργών του μαζί με το αυτοκίνητο που αποτέλεσε τη βάση για τη δημιουργία του. Την… BMW X4.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ, RENAULT, BMW
  • 26/3/2022

Κι όμως, τα πράγματα ξεκίνησαν από μια υπόθεση εργασίας πριν 17 χρόνια: Πώς να συνδυάσεις τα δυναμικά χαρακτηριστικά ενός σπορ αυτοκινήτου, με την πρακτικότητα και την ευελιξία ενός SUV. Μέχρι τότε, τα αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου ήταν, ως επί το πλείστον, μεγάλα, ογκώδη, βαριά αυτοκίνητα έτοιμα για χώμα και λάσπη, αλλά όχι για σαλόνια (εξαίρεση αποτελούσε πάντα το Range Rover που είχε σχεδόν το… Παπικό αλάθητο).

Και ίσως ως το απόλυτο στοίχημα, ο Βέλγος σχεδιαστής Pierre Leclercq ανέλαβε το βαρύ καθήκον, πίσω στο 2005, σε ηλικία 33 χρονών, να γεννήσει μέσα στους κόλπους μιας βαυαρικής εταιρείας ένα avant-garde σχέδιο ενός υβρίδιου με στοιχεία coupé και SUV (δύσκολα πράγματα ταυτόχρονα, ειδικά για Γερμανούς).

Ήταν η X6 το πρώτο coupé SUV στη σύγχρονη ιστορία της αυτοκίνησης ένα πειραματικό είδος πολυτελείας και η απαρχή για μια σειρά αυτοκινήτων που συνέδεσαν αυτό το σχήμα με την πολυτέλεια. To 2014 ήταν η σειρά του Christopher Weil, ο οποίος είναι σήμερα επικεφαλής Εξωτερικού Σχεδιασμού της BMW έχοντας στο βιογραφικό του μοντέλα όπως η BMW 328 Hommage και η Σειρά 3 F30, να συρρικνώσει τους τόνους τεστοστερόνης της X6 σε ένα μικρότερο σκαρί, το οποίο πλέον στη δεύτερη γενιά του και με το customization της έκδοσης M Performance δείχνει brutal και ρέον ταυτόχρονα.

Κι ύστερα, ήρθαν οι Γάλλοι

Χρόνια αργότερα από το «στοίχημα» της BMW και του Leclercq, η Renault, συνηθισμένη να διαρρηγνύει στεγανά, αποφάσισε να δημιουργήσει μια ανάλογη πρόταση στη μικρομεσαία κατηγορία των SUV.

«Το Arkana είναι ένα ξεχωριστό coupé-crossover, που ισορροπεί μεταξύ της κομψότητας ενός sedan και του δυναμισμού ενός SUV. Με συγκεκριμένα στοιχεία της Renault, με ισχυρή σχεδίαση, δύναμη και αισθησιασμό με γαλλική πινελιά.» Ο Ολλανδός αρχισχεδιαστής της Renault, Laurens Van Den Acker, του οποίου το βιογραφικό «κόβει την ανάσα», ήταν συγκεκριμένος στην τοποθέτησή του.

Και εκ πρώτης όψεως, το Arkana δείχνει να τιμά με το παραπάνω όχι μόνο τη γαλλική καταγωγή προέλευσης, αλλά και την κορεατική πατρίδα δημιουργίας. Ναι, είναι ένα γαλλικό μοντέλο, που κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Renault Samsung Motors στην Κορέα και ξεκίνησε την εμπορική του καριέρα παρουσιαζόμενο για πρώτη φορά στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Μόσχας το 2018. Η διεθνοποίηση εντέλει μπορεί να έχει και τα καλά της μιας και τελικά η δημιουργία του μοντέλου έγινε με καλά υλικά (πλατφόρμα CMF-B των Clio, Captur) και πέρα και πάνω από όλα σχεδίαση που μαγνητίζει. Και αυτό, σε ένα ακόμα plot twist του αυτοκινήτου, είναι το μυστικό της επιτυχίας, και γι’ αυτό, ίσως, η Renault αναφέρει ότι το όνομα προέρχεται από το λατινικό arcanum, που σημαίνει «μυστικό». Βέβαια, διόλου μυστικό δεν είναι το γεγονός ότι η Renault έχει από ιδρύσεώς της συνυφασμένο το όνομά της με τη σχεδιαστική καινοτομία και όχι μόνο, μιας και το Renault 16 ήδη από το 1966 που ανακηρύχθηκε τότε Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς ήταν ο σχεδιαστικός/χρηστικός πρόγονος του Arkana.

Η ξεχωριστή SUV εμφάνιση κάνει το αυτοκίνητο άμεσα αναγνωρίσιμο. Το αμάξωμα πατά σε τροχούς διαστάσεων 215/55-R18. Το μήκος του φτάνει τα 4,568 m, το ύψος το 1,571 m και το μεταξόνιο είναι 2,720 m. Υπάρχουν οι σωστές δόσεις χώρων, εργονομίας, ποιότητας και άνεσης για να χαρακτηρίζεται το αυτοκίνητο ως το κάτι παραπάνω, όχι μόνο στη γκάμα της Renault, αλλά και συνολικά στην κατηγορία του.

Βέβαια, ευθαρσώς μπορεί να ρωτήσει κανείς σε ποια κατηγορία εντάσσεται το Arkana και δεν θα έχει άδικο αφού το μήκος του φτάνει τα 4,568 m, το ύψος το 1,571 m και το μεταξόνιο είναι 2,720 m, ξεπερνώντας τα στερεότυπα της κατηγορίας των μικρομεσαίων, αγγίζοντας τη μεσαία κατηγορία. Οι δε χώροι έχουν αυτό το κάτι που κάνει το Arkana να δείχνει γεμάτο τεχνολογία, αλλά και μια καλαίσθητη στα όρια του μινιμαλιστικού προδιάθεση και με ωραίο πάντρεμα υλικών και μοτίβων.

Και η X4

H BMW X4 από την άλλη, στην ανανεωμένη εκδοχή της έρχεται σαφώς μεγαλύτερη και πολύ βαρύτερη στα 4,75 m μήκους με ύψος 1,62 m και μεταξόνιο στα 2,864 m, έχει όσες γωνίες έχει ο κύβος του Ρούμπικ (μαζί με τους ένθετους κύβους!), τόσο στο αμάξωμα, όσο και στο εσωτερικό του και αποτελεί μια επιτυχημένη ανανέωση στην κατηγορία. H σπορ προδιάθεση δεν φαίνεται μόνον από τα Pirelli P Zero 245/45-R20 εμπρός και 275/40-R20 πίσω, αλλά και από το συνολικό πακέτο εμφάνισης με τη δραματική 3D μάσκα (πιο αρμονική από αυτήν της 4 Coupé) και τις διπλές τεράστιες απολήξεις πίσω.

Το εσωτερικό είναι, επίσης, δραματικό, πάντα BMW, αλλά με πολλές ακμές και –ευτυχώς- επίσης πολλούς χώρους. Το μεταξόνιο είναι μια πρώτη ένδειξη, αλλά με 513 λίτρα χώρου αποσκευών που προσφέρει το μικρό Arkana και 525 η μεγάλη X4, με την απόσταση του πατώματος από το έδαφος να είναι και για τα δύο 20 cm, είναι μια καλή μαγιά για να προσπεράσετε μια κακοτοπιά αστική ή μη, με οικογένεια, φίλους και όλο τον εξοπλισμό.

Και ολίγα μηχανολογικά

Η Renault, με τα μέσα που είχε στη διάθεσή της, φρόντισε πολύ τούτο το αυτοκίνητο-πασπαρτού. Με ένα τετρακύλινδρο, turbo 1300άρη βενζινοκινητήρα που αποδίδει 140 PS και 260 Nm ροπής, κίνηση στους εμπρός τροχούς και ένα 7άρι διπλοσύμπλεκτο αυτόματο κιβώτιο, προσφέρει πολύ περισσότερα από ό,τι δείχνουν τα νούμερα. Βλέπετε, υπάρχει και παραμετροποίηση στην απόδοση του συστήματος, και μικροϋβριδική, 12βολτη τεχνολογία με sailing mode και προσθήκη 20 Nm ροπής, χάρη στην ύπαρξη ηλεκτροκινητήρα.

Στα δομικά και οδηγικά της Γερμανίδας, η X4 έχει περισσότερα κυβικά και μούσκουλα, καθώς τα 1.998 υπερτροφοδοτούμενα τετρακύλινδρα βενζινοκίνητα κυβικά της με twin-scroll αποδίδουν 245 PS και 350 Nm ροπής και με παρουσία 48βολτης υβριδικής τεχνολογίας, η οποία προσθέτει 11 ακόμα ίππους. Κι αυτό το οπλοστάσιο μεταφέρεται στους τέσσερις θηριώδεις τροχούς της με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση και ένα 8άρι αυτόματο κιβώτιο. Κοινά στοιχεία, οι μεγάλοι θόλοι τροχών η ρέουσα καμπυλόγραμμη οροφή και το σβήσιμο του πίσω μέρους με ένα ανασηκωμένο (και για λόγους αεροδυναμικής) πίσω μέρος που θυμίζει τρίτο όγκο ή, ακόμα περισσότερο, ένα liftback.

H πολύ καλή αεροδυναμική συμπεριφορά δημιουργεί και τις ανάλογες συνθήκες, με υψηλό επίπεδο ποιότητας κύλισης, όταν έρχεται ο ανοιχτός δρόμος. Κι αν περιμένεις την ησυχία επιπέδου βιβλιοθήκης από τη BMW τότε η αίσθηση… ησυχαστηρίου του Arkana, όταν αυτό κινείται στα νόμιμα όρια αυτοκινητοδρόμου, είναι απρόσμενο bonus. Και μπορεί η BMW να δείχνει πιο άνετη, το Arkana, όμως, δείχνει μια πειστική συνοχή κι ας είναι πιο σκληρό σε λακκούβες.

H ουσία είναι μία

Μπορεί τα δύο αυτοκίνητα να τα χωρίζει μια… τράπεζα (26.490 ευρώ, το Arkana, 71.100 ευρώ η X4) έχουν, όμως, περισσότερα κοινά από όσα φαντάζεται κανείς. Επιτελούν στο ακέραιο την αποστολή τους, που δεν είναι άλλη από το να προσδώσουν δυναμισμό και φινέτσα σε μια κατηγορία που προσπαθεί να είναι εκλεπτυσμένη, αλλά που οι σχεδιαστικές παραδοχές τραβούν πίσω τους περισσότερους κατασκευαστές. Έτσι X4 και Arkana είναι «φάροι» ενός design καλοδεχούμενου, που δεν μπαίνει σε καλούπια και, από ό,τι αντιληφθήκαμε τις ημέρες που τα είχαμε στη διάθεσή μας, αρέσουν σε πολύ κόσμο εκεί έξω.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ BMW X4 xDrive 30i 2022   TIMH €71.100   ΤΕΛΗ €158,95

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.998 cc, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 185 (252) / 5.200-6.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 350/1.450-4.800

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,4 sec, τελική 240 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 8,5 L/100km, 192 g/km

BMW X4 xDrive 30i 2022

ΥΠΕΡ

ΚΑΤΑ

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ RENAULT ARKANA 1.3 140PS EDC 2022   TIMH €26.490   ΤΕΛΗ €83,2

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.333 cc, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 103 (140) / 4.500-6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 260 / 1.750-3.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,8 sec, τελική 205 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,7 L/100km, 130 g/km

RENAULT ARKANA 1.3 140PS EDC 2022

ΥΠΕΡ

ΚΑΤΑ