2022 Cupra Born 58 kWh 204 PS [TEST DRIVE] - Δοκιμάζουμε το πρώτο ηλεκτρικό Cupra!


Το Born είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Cupra. Δίνει έμφαση στο συναίσθημα και εντέλει καταφέρνει να σε πείσει.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΤΟΛΙΟΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 27/3/2022

Δεν είναι η πρώτη φορά που μια εταιρεία «γεννά» μια καινούργια μάρκα με σκοπό να προσελκύσει ένα κομμάτι της premium αγοράς. «Παλιό το κόλπο», σκέφτεσαι, βλέποντας την Cupra, μια εταιρεία που προήλθε από τα σπλάχνα της Seat. Το πρώτο, όμως, «χαστούκι» ήρθε όταν οδηγήσαμε το Formentor, στη  βασική του μάλιστα έκδοση. Ένα μοντέλο προσεγμένο στην κάθε λεπτομέρεια που ακόμα αναπολούμε.

Σήμερα είναι η σειρά του Born να μας πάρει από το χέρι και να μας αποδείξει ακόμα πιο έντονα πως η Cupra δεν είναι ένας πρόχειρος τρόπος των Ισπανών να κερδίσουν μερίδια. Είναι μια ψυχωμένη εταιρεία με κέφι, με φαντασία, με δυναμισμό που εντέλει καταφέρνει σε αυτή την παράξενη εποχή να προσφέρει κάτι διαφορετικό.

Γκολ από τα αποδυτήρια

Το Born σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή. Τις μέρες κατά τις οποίες κυκλοφορούσαμε μαζί του ο κόσμος το κοίταζε με ενδιαφέρον και τα σχόλια ήταν μόνο θετικά. Η συναισθηματική αντίδραση που μας δημιούργησε μας θύμισε καλά εξοπλισμένα ΜΙΝΙ ! Έχει προσωπικότητα, το νιώθεις να σου μιλάει, νομίζεις ότι κινείται ακόμα και όταν είναι σταματημένο και το σημαντικότερο η όψη του σου φτιάχνει τη  διάθεση! Όλα τα παραπάνω μάλιστα σε ένα αμάξωμα που οι όγκοι του δεν το κολακεύουν. Με ύψος 1540 mm και αμάξωμα δύο όγκων, θυμίζει περισσότερο πολυμορφικό. Κι όμως, οι Ισπανοί έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα από τα πιο θελκτικά «πολυμορφικά» που έχουμε συναντήσει!

Γεμάτο όμορφες λεπτομέρειες, δεν ξέρεις σε πιο σημείο να δώσεις μεγαλύτερη έμφαση. Στο εμπρός μέρος, περισσότερο ακόμα και από τα υπέροχα κοφτά φανάρια τεχνολογίας LED, θα ξεχωρίζαμε την εισαγωγή αέρα με πλαίσιο σε χάλκινη απόχρωση, μια απόχρωση που συναντάμε σε πολλά σημεία μέσα και έξω. Εντυπωσιακό και το τρισδιάστατο λογότυπο Cupra που στέκεται με υπερηφάνεια στη νοητή ένωση των φωτιστικών.

Το καπό συνεχίζει τη δυναμική εικόνα των φωτιστικών μέχρι να συναντήσει το παρμπρίζ. Στο πλάι τη σπορ γραμμή τονίζουν οι εντυπωσιακοί τροχοί των 19 ιντσών, αλλά και τα πλαϊνά spoiler σε διαφορετικό χρώμα από το αμάξωμα. Το τριγωνικό τζάμι στην κολόνα Α, που μας θυμίζει πολυμορφικό, βοηθά στην αίσθηση ευρυχωρίας,  ενώ συντελεί και στην ομαλή ροή του αέρα. Στην κολόνα C η ειδική βαφή με το τρισδιάστατο σχέδιο δίνει την εντύπωση ότι η οροφή αιωρείται προσθέτοντας ακόμα μια όμορφη πινελιά. Στο πίσω μέρος ξεχωρίζει η εντυπωσιακή λωρίδα τεχνολογίας LED που ενώνει τα δύο φωτιστικά σώματα, τα οποία, με τη  σειρά τους, είναι τεχνολογίας LED και ενσωματώνουν τη φωτεινή επιγραφή “Born” στο πλάι. Εντυπωσιακό σε μέγεθος το σπόιλερ στο πάνω μέρος της πίσω πόρτας, που αποτελεί μια συνέχεια της οροφής, ομαλοποιώντας τη  ροή του αέρα και βελτιώνοντας τον αεροδυναμικό συντελεστή που βρίσκεται στο εντυπωσιακό νούμερο 0,27 cd.

Σπορ αίσθηση και μέσα

Οι πολύ καλές εντυπώσεις συνεχίζονται και στο εσωτερικό, όπου η σπορ εικόνα και η προσοχή στη λεπτομέρεια συνεχίζεται. Αμέσως καταλαβαίνεις ότι βρίσκεσαι σε κάτι διαφορετικό, κάτι σύγχρονο με έντονη ματιά στο μέλλον. Ο μινιμαλισμός βρίσκεται στο απόγειο. Στην πραγματικότητα έχεις να κάνεις με δύο οθόνες. Η μία αντικαθιστά τον πίνακα οργάνων και η άλλη βρίσκεται στο πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας και παίζει τον ρόλο του συστήματος πολυμέσων αλλά και του σημείου ελέγχου του αυτοκινήτου. Έχει σε όλες τις εκδόσεις διαγώνιο 12 in και τα γραφικά της είναι εξαιρετικά. Στην πράξη θέλει συνήθεια, ενώ ακόμα και όταν επέλθει η συνήθεια, θα προτιμούσες τα χειριστήρια του κλιματισμού να είναι σε ξεχωριστό σημείο.

Από εκεί και πέρα, σε κερδίζουν τα υλικά και οι μικρές λεπτομέρειες. Στο ταμπλό βρίσκεις μαλακά υλικά και πρωτότυπη σχεδίαση. Τα πλαστικά στις πόρτες είναι σκληρά, αλλά είναι στιβαρά, οπότε δεν ενοχλούν. Γενικά υπάρχει μια πολύ στιβαρή αίσθηση από το κλείσιμο των θυρών μέχρι τη  συναρμολόγηση. Λιτότητα δεν σημαίνει φτωχός εξοπλισμός. Υπάρχουν τα πάντα, μέχρι και μασάζ στα καθίσματα των εμπρός επιβατών!

Τα τελευταία διακρίνονται για τις φινετσάτες επενδύσεις αλλά και τη  στήριξη που προσφέρουν.Το κεντρικό μέρος των καθισμάτων είναι κατασκευασμένο από την SEAQUAL Yarn, από ανακυκλωμένα θαλάσσια πλαστικά συμβάλλοντας στη  δημιουργία του πρώτου κλιματικά ουδέτερου οχήματος της μάρκας (CO2 neutral). Τέλος, υπάρχει μεγάλη αίσθηση ευρυχωρίας για τους επιβάτες, ενώ ο χώρος αποσκευών κρίνεται σαν απλά επαρκής με χωρητικότητα 385 lt.

Εξελιγμένη ψυχή

To Born αποτελεί αδερφή ψυχή του VW ID.3. Αυτό σημαίνει ότι βασίζεται στην ίδια υπερσύγχρονη πλατφόρμα ΜΕΒ. Σε σύγκριση με το στάνταρ ύψος, το Cupra είναι 15 mm χαμηλότερο εμπρός και 10 mm πίσω, ενώ η ρύθμιση της ανάρτησης είναι σφιχτή, χωρίς , όμως, να θυσιάζεται η άνεση. Η αρχιτεκτονική των μηχανικών μερών, όπως συμβαίνει και σε άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, είναι διαφορετική από ό,τι σε ένα «κοινό» μοντέλο μαζικής παραγωγής. Η υδρόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου βρίσκεται χαμηλά και κεντρικά τοποθετημένη, ενώ ο κινητήρας είναι τοποθετημένος πίσω τους. Η κίνηση έτσι μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, ενώ η κατανομή βάρους είναι 50% εμπρός και 50% πίσω, στοιχεία που μας θυμίζουν αυτοκίνητα που δίνουν έμφαση στην ευχαρίστηση της οδήγησης τύπου Mazda ΜΧ-5 και όχι κάποιο άχρωμο μεταφορικό μέσο. Την ωραία συνταγή συμπληρώνει η ανάρτηση, όπου στον εμπρός άξονα συναντάμε γόνατα McPherson, ενώ πίσω υπάρχει διάταξη πολλαπλών συνδέσμων.

Διατίθεται σε τρεις εκδόσεις αναφορικά με τη χωρητικότητα της μπαταρίας με 45kWh, 58kWh και 77kWh και με μέγιστη αυτονομία περίπου 540km με μία μόνο φόρτιση, σύμφωνα με τον επίσημο κύκλο δοκιμών WLTP. Η επίτευξη του μεγάλου εύρους αυτονομίας επιτυγχάνεται από το προηγμένο σύστημα θερμικής διαχείρισης που διατηρεί στο βέλτιστο τη θερμοκρασία της μπαταρίας. Ο ηλεκτρικός κινητήρας διατίθεται σε εκδόσεις απόδοσης 150 PS, 204 PS και 231 PS. Η πρώτη διαθέσιμη έκδοση είναι αυτή που δοκιμάζουμε με 204 PS και μπαταρία 58 kWh. Θεωρητικά η έκδοση αυτή έχει αυτονομία 425-356 km. Ωστόσο, εμείς κινηθήκαμε σε διαδρομές με περιορισμένη αστική χρήση, οπότε δεν είδαμε περισσότερα από 300 km. Ίσως, βέβαια, παίζει ρόλο το γεγονός πως το Born σε ξεγελά και κινείσαι πιο γρήγορα απ’ όσο νομίζεις. Σίγουρα σε αυτή την περίπτωση η έκδοση με τη  μεγάλη μπαταρία αποτελεί καλύτερη λύση.

Δυναμικό και στον δρόμο

Η εκκίνηση είναι εξαιρετικά απλή. Επιβιβάζεσαι και το Born είναι ήδη έτοιμο να φύγει χωρίς να χρειάζεται να πατήσεις το κουμπί Start, που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά της κολόνας του τιμονιού. Περιστρέφεις τον μοχλό  –που θυμίζει BMW i3–, ο οποίος βρίσκεται πίσω από το τιμόνι και είσαι έτοιμος να φύγεις. Αντίστοιχα, φτάνοντας στον προορισμό σου πατάς το «P» στον ίδιο μοχλό και τέλος! Είναι τόσο απλό, που αναρωτιέσαι γιατί δεν είναι όλα τα αυτοκίνητα έτσι!

Οι μηχανικοί της μάρκας είχαν να αντιμετωπίσουν μια μεγάλη πρόκληση. Έπρεπε να εξελίξουν ένα ηλεκτρικό hatchback με σπορτίφ χαρακτήρα το οποίο, όμως, ζυγίζει 1811 κιλά! Στην πράξη, δικαιώνονται. Το χαμηλό κέντρο βάρους και η σωστή κατανομή βαρών δημιουργούν ένα πολύ ευχάριστο στην οδήγηση αυτοκίνητο. Εξαιρετικά φιλικό και προσιτό,  σε κερδίζει με την αρμονία και τη  συμπαγή του αίσθηση. Η ανάρτηση είναι σφιχτή, αλλά δεν αφήνει κραδασμούς να εισέλθουν στην καμπίνα των επιβατών. Η αίσθηση στιβαρότητας κυριαρχεί, ενώ η αλλαγή κατεύθυνσης πραγματοποιείται με μοναδική ευκολία. Η κίνηση στον πίσω άξονα σημαίνει πως η ροπή των 310 Nm περνά στο δρόμο χωρίς να ψαρεύει το εμπρός μέρος με ανεπιθύμητες παρεμβάσεις στο τιμόνι, όπως θα συνέβαινε αν η κίνηση μεταδιδόταν στον εμπρός άξονα. Από την άλλη, βέβαια, μην περιμένετε υπερστροφή ισχύος. Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα είναι απίστευτα άμεσα κόβοντας κάθε απόκλιση του πίσω μέρους, ακόμα και σε βρεγμένο δρόμο.

Στο Cupra Born αρέσει η οδήγηση με γραμμές και αυτό το καταλαβαίνεις μόλις βρεθείς σε μια στριφτερή διαδρομή. Εκεί θα κινηθεί γρήγορα και με εξαιρετικό αίσθημα ασφάλειας. Οι επιταχύνσεις είναι πολύ καλές μέχρι τα 100-120 km/h, ενώ στη  συνέχεια ο ρυθμός μειώνεται μέχρι την τελική των 160 Km/h. Το βάρος δεν το προδίδει, ακόμα και στο φρενάρισμα. Μάλιστα, στον πίσω άξονα υπάρχουν ταμπούρα, μιας και η επιβράδυνση υποβοηθείται από τον ηλεκτροκινητήρα, επιλογή που εντέλει δικαιώνει τους τεχνικούς,  αφού ποτέ δεν θα μείνεις από φρένα.

Δεν είναι κάποιο hot hatch επιπέδου Leon Cupra, αλλά είναι ό,τι πιο ευχάριστο έχουμε οδηγήσει σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με λογική τιμή κτήσης! Στον ανοιχτό δρόμο εύκολα θα δεις την τελική των 160 km/h και θα μπορούσες να τη  διατηρήσεις για πάντα, μιας και η σταθερότητα είναι υποδειγματική. Το μόνο μεμπτό σημείο αφορά στη μόνωση από τους εξωτερικούς θορύβους στις υψηλές ταχύτητες. Τέλος, στην πόλη αποδείχθηκε εξαιρετικά ευέλικτο και σε αυτό παίζει σημαντικό ρόλο το τιμόνι που κόβει πολύ.

Το πιο προσιτό-ευχάριστο ηλεκτρικό μοντέλο

H Cupra συνεχίζει να μας εντυπωσιάζει. Με βάση την πλατφόρμα MEB, κατάφερε να δημιουργήσει ένα ηλεκτρικό μοντέλο με εξαιρετική εξωτερική και εσωτερική σχεδίαση που μιλάει στην καρδία σου και που σε φτιάχνει. Πρακτικό και φιλικό στην καθημερινή χρήση, αλλά και ευχάριστο υπό πίεση, είτε κινείσαι στην πόλη είτε στον ανοικτό δρόμο, είτε ακόμα και σε μια στριφτερή διαδρομή. Όλα τα παραπάνω, μάλιστα, σε μια ελκυστική τιμή. Προσπαθούμε, λοιπόν, να σκεφτούμε κάτι αντίστοιχο σε αυτή την κλίμακα χρημάτων και δεν υπάρχει!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ CUPRA Born 58 kWh 204 PS 2022   TIMH €37.900   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 204  ΡΟΠΗ Nm/rpm 310

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7,3 sec, τελική 160 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 16,7 kWh/100km, 0

CUPRA Born 58 kWh 204 PS 2022

ΥΠΕΡ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΤΙΜΗ.

ΚΑΤΑ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΕΚΔΟΣΗ.